Om 617 vanhemman mallin pumppu ja vetävien kierrosten nosto.

Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Sami R kirjoitti:Eikös 280:sessä ole 3:58? 300D:n vakioperä on 3:46.
Turbollako tuo 220 mittariin?
Mites muuten w123 kerho jaksaa, hoidatko saittia yhä?
Taisin sulle jo taannoin laittaa meiliä, jossa päivitetty teksti oman autoni kohdalle.
Vanhan mallin vaparilla ja motti oli kiinni kv-ässässä ja oli siis ässän perä, en tiä sitten että onko niissä eroja w123:sen kanssa välityksissä...
Käytännössähän minun kai pitäisi hoitaa sitä mutta on vaan aina jäänyt muitten kiireitten alle. Siellä sivuilla oleva sähköpostiosoitekkaan ei ole voimassa ja ei ole tämä nykyinenkään enään kauaa. Vinkkejä otetaan vastaan ilmaisesta hyvin toimivasta noin 20-100 megaa tilaa sisältävästä postipalvelusta joka saisi toimia vielä lisäksi thunderbirdillä...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kuinkas tohon vanhaa koneeseen saa laitettua uudemman koneen pumpun kiinni, vaatiiko modausta?
Onkos kokemuksia isommilla tapeilla Om617 vaparista?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sami R kirjoitti:Kuinkas tohon vanhaa koneeseen saa laitettua uudemman koneen pumpun kiinni, vaatiiko modausta?
Onkos kokemuksia isommilla tapeilla Om617 vaparista?
Ekkö oo aatellu turpoa pistää?
Turpotettuja vapareita tiijän pari ainaki jotka on isoilla tapeilla.
Kohtuu pirteitä ja tosi vääntäviä! Järkevällä käytöllä pitääs kestää sen.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Sepä se, kun ei tuon koneen kunto/ajomäärä ole tiedossa. Turbolla saa toki enemmän vääntöä ja tehoa koko alueelle. Olen miettinyt asiaa, mutta koneen kestävyys näkökohdat menevät varmaan kuitenkin edelle. Isoilla elementeillä ja uusilla suuttimilla saisi tuota alavääntöä ja taloudellisuuttakin lisää vapariin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JuhoL kirjoitti:Ekkö oo aatellu turpoa pistää?
Turpotettuja vapareita tiijän pari ainaki jotka on isoilla tapeilla.
Kohtuu pirteitä ja tosi vääntäviä! Järkevällä käytöllä pitääs kestää sen.
Minkä kokoisilla turboilla nämä sinun tiedossa olevat laitteet ovat?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Heavy kirjoitti:
JuhoL kirjoitti:Ekkö oo aatellu turpoa pistää?
Turpotettuja vapareita tiijän pari ainaki jotka on isoilla tapeilla.
Kohtuu pirteitä ja tosi vääntäviä! Järkevällä käytöllä pitääs kestää sen.
Minkä kokoisilla turboilla nämä sinun tiedossa olevat laitteet ovat?
Schwitzereitä ovat. s2b toisessa ja toisestapa en mallia tiijä..
se, jota en tiijä, on peräsin jostaki ~90 -luvun kieppeillä olevasta valametista. 905 tai 805...?
Siipi kokoja en tiijä..

http://www.turbodriven.com/en/productsearch/index.asp <-- Ei tuoltakaan löytyny tarkkaa tietua että mistä vehkeestä se toinen turpo on..
anttikaukainen
Viestit: 32
Liittynyt: 20.4.2006 20:21
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja anttikaukainen »

Tuli ohimennen kateltua teidän juttua noista kierroksista ja muistaakseni omassani om 617:ssa oli viime katsastuskerralla kierroksia joku 5130 :roll: ellen iha väärin muista.. Mutta muistan kylläkin, että joskus olisi mitattu 5300:kin joka on se ohjekirjan maksimi. Jännä juttu sinänsä, että pumpulle ei tietääkseni oo tehty mtn. Kyllä se aikamoiselta valitukselta kuulostaa kun katastusmies ottaa vanhasta palvelijasta kaiken irti :shock: Sitten kun kerran on vielä nelipykäläinen laatikko niin kun mittari painuu sinne sadankuudenkympin tietämille ni johan mylly siinäkin jo huutaa hoosiannaa. Miten mahtaa turbotettu kone kestää noi päästömittaukset, vaikka en kyl oo viel kuullu kenenkään sanoneen, että männät tuli konepeiton läpi ja kiertokanget öljypohjasta :whistle: Kuulostaa vaan aikamoiselta kun vanahaa konetta ahretaan.. Vaikka kyllähän mese kestää :D
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Pitää olla tarpeeksi vanha se koppa missä on kone kiinni niin ei tarvitse huolestua tuosta päästömittauksesta :wink: Oli tuossa puhetta tuosta uudemman mallin pumpun vaihdosta vanhan mallin tilalle. Jotkut sanoo, että se menee heittämällä paikoilleen ja niin varmasti meneekin ei siinä mitään, mutta sitten on taas eri näkemyksiä siitä öljynkierron järjestämisestä. Eli toiset sanoo, että ei tarvitse mitään putkea laittaa uuteen pumppuun ja toiset sanoo, että tarvitsee sen. Eli onko noita uudempiakin pumppuja kahdenlaisia? Eli siis uudemmalla tarkoitan niitä joissa on luukku sivussa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

anttikaukainen kirjoitti:...Miten mahtaa turbotettu kone kestää noi päästömittaukset, vaikka en kyl oo viel kuullu kenenkään sanoneen, että männät tuli konepeiton läpi ja kiertokanget öljypohjasta :whistle: Kuulostaa vaan aikamoiselta kun vanahaa konetta ahretaan.. Vaikka kyllähän mese kestää :D
Juu kyllä merssu kestää! :D
Onhan totta, että nuo ryntäytykset ei mittään hyvää tee varmastikkaan, (varsinki jos ottaa niitä kierroksia!) mutta taitaa ylleesä olla se omistaja joka siinä eniten haavottuu! :lol:
Heavy kirjoitti:Pitää olla tarpeeksi vanha se koppa missä on kone kiinni niin ei tarvitse huolestua tuosta päästömittauksesta :wink:
No siinä on mainio tapa selevitä ryntäytyksestä! :wink:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuleekos tuolta öljynsuodattimen jalasta paljonkin öljyä?
Jos parkkiksella rassaisi, taas vaihteeksi...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sami R kirjoitti:Tuleekos tuolta öljynsuodattimen jalasta paljonkin öljyä?
Jos parkkiksella rassaisi, taas vaihteeksi...
Kyllä sieltä sen verran tullee että lammikko taitaa jäähä! :lol:
Mikset tyhyjennä öljyjä ensin?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuli tällainen vastaan. Näköjään ihan videolle laitettu tuosta vanhemmasta pumpusta tietoa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^^Ei sitä viitti öljyjä vaihtaa joka säädön takia.
Luulenpa että vaihtuu pumppu uudemman malliseen, kun ei tuolla vanhalla saa tarpeeksi vetoja ylös. Kolmosella käyttökelpoiset vedot loppuu n.95Km/h, joka vastaa n.4600 rpm. Kaksnaksu jaksoi parhaimmillaan 120 asti kolmosella (5800 rpm). :cry:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sami R kirjoitti:Kuinkas tohon vanhaa koneeseen saa laitettua uudemman koneen pumpun kiinni, vaatiiko modausta?
Pumppu menee paikoilleen kun hio akselin päätä lyhyemmäksi. Omasta ex ässästä piti hioa puoleen väliin sitä mutteria joka on akselin päässä.

Ja pumpulle pitää laittaa vanhanmallin pumpusta jäävä öljyputki kiinni.
Muuten se pyörii kuivana.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Hyvä tietää!
Tapitettu pumppu kiinnostas, kattoo mihin rahkeet riittävät.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:Pumppu menee paikoilleen kun hio akselin päätä lyhyemmäksi. Omasta ex ässästä piti hioa puoleen väliin sitä mutteria joka on akselin päässä.

Ja pumpulle pitää laittaa vanhanmallin pumpusta jäävä öljyputki kiinni.
Muuten se pyörii kuivana.
Kyllä siellä öljyt ilmeisesti pysyy, jos laittaa öljyt sisälle, mutta se ei vaihdu. Eli tuo putken laittaminen olisi hyvä juttu. Mihin kohtaan pumpussa suosittelisit laittaa tuon putken?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mikä mahtoikaan olla tuon pumpun takakannen ruuvien koko ja pituus?
Pitää vaihtaa huomenna helpommin avattavat, kun säädän syöttöä. Ei viittis parkkiksella mennä availemaan. Muistelisin että koko olisi n. M6x15, tosin se voi olla myös M5.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

M6 kierre ja noin 15mm pitkä on sopiva.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Kiitoksia, turhaan olisin ostanut M5:setkin. :D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Yrityksestä huolimati, jäi säätämättä. Ei saatu suodatinjalkaa irti...
Ens kerral kokeillaan L-mallisilla ruuvareilla pumpun takakantta irti.
No, ainakin on taas tähti keulalla (iso kiitos Tarmolle lahjoituksesta) ja mese tarra takalasissa. Kaverin autoa laitettiin kans. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Heavy kirjoitti:
JuhoL kirjoitti:Ekkö oo aatellu turpoa pistää?
Turpotettuja vapareita tiijän pari ainaki jotka on isoilla tapeilla.
Kohtuu pirteitä ja tosi vääntäviä! Järkevällä käytöllä pitääs kestää sen.
Minkä kokoisilla turboilla nämä sinun tiedossa olevat laitteet ovat?
Oon yhtä tietua viisaampi:
Sen s2b:n siivet 52/58. :idea:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Heavy kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Pumppu menee paikoilleen kun hio akselin päätä lyhyemmäksi. Omasta ex ässästä piti hioa puoleen väliin sitä mutteria joka on akselin päässä.

Ja pumpulle pitää laittaa vanhanmallin pumpusta jäävä öljyputki kiinni.
Muuten se pyörii kuivana.
Kyllä siellä öljyt ilmeisesti pysyy, jos laittaa öljyt sisälle, mutta se ei vaihdu. Eli tuo putken laittaminen olisi hyvä juttu. Mihin kohtaan pumpussa suosittelisit laittaa tuon putken?
Ohho. :shock: Vastaus vähäsen myöhässä.

Omassa valui pumppu ajossa tyhjäksi... Sen kyllä kuulee äänestä :D
Pumppu alkaa pitämään melkoista mekkalaa. Auto kyllä käy silti ihan hyvin. :D

Kone käynnissä sammutinkalvon reiästä kaadoin öljyä pumppuun. Aaah. Mikä hiljaisuus. :D

:arrow: Öljyputken vaatii...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kun poistaa vanhemman mallisen pumpun mekaanisen kierrostenrajoittimen kokonaan ja säätää vivuston uudellen saa vetoaluetta lisää sinne ylärekisteriin. Nyt tuntuisi tuo vanhempikin pumppu tarjoavan soppaa. 8)
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sami R kirjoitti:Kun poistaa vanhemman mallisen pumpun mekaanisen kierrostenrajoittimen kokonaan ja säätää vivuston uudellen saa vetoaluetta lisää sinne ylärekisteriin. Nyt tuntuisi tuo vanhempikin pumppu tarjoavan soppaa. 8)
Hyvä tietää! Pöliseekö jo niin että peilistä huomaa? :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei savuta yhtään, paitti tyhjäkäynnillä (öljyt pitäs vaihtaa). Eikä tuosta pumpusta tunnu saavan kaikkea irti ilman että tekee jollain konstilla lisää liikerataa kaasuvivustoon, muutoin jää rundit huutamaan.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nyt on kaasupolkimen liikerataa lisätty kolmisen senttiä, vivusto liikkuu nyt riittävästi ja meno maittaa paremmin kuin koskaan. Aijai ku jengi ihmettelee 200D:n ripeää menoa. :lol:
Perä on melko kevyt sateella.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mää en saa tuota vanahaa pumppua tuottamaan jostain syystä! :(
Sen pumpun vivun liikkeen rajottajan pultin oon ottannu kokonaan poikkeen ja kahtottiin että kaasu mennee pohojaan ja syöttyä on ruuvattu suuntaan jos toiseen ja on koitettu pienentää tyhyjäkäynti ruuvia, mutta savua ei taho tulla. :|
Semmonen pieni musta harso jäänee taakse ku peiliin kurkkaa. Seki katuaa het ku ahtopaine nousee.
Mutta vetojen osalta: 200ree ja 300DTic aika lailla eri sarjasta. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mulla ois tuommonen vanhempi OM617kan pumppu, joka on penkisä turboa varten säädetty ja voisin sen tarpeettomana puoli ilmaseks myydä. Mutta tuosta savusta sen verran ettei sieltä vakioelementeillä turbon kans savua tuukaan ku turbo on hereillä.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Mua vois kiinnostaa tuo sun pumppu.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Pitää kysyä Sami R:ltä kun kerta olet punpun ruuveja käännellyt.

Olen itsekkin ajatellu pyöräyttää vähän syöttöruuvia isommalle. En normaalisti kierrätä konetta kuin 4500 asti, mitenkä on jos pyöräytän pelkästään sitä syöttöruuvia (enkä niitä muita) onko siitä apua normiliikennöintiin? Joutuuko OM617 300D:ssä todella irroittamaan ö-putsarin jotta punpun ruuveihin pääseen käsiksi? Meneeko sieltä joku tiiviste uusiksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”