Täys koneremontti 300D(video lisätty)

Vastaa Viestiin
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Täytyy laittaa taas hieman päivitystä tänne.Tällä viikolla asentelin loputkin männät paikoilleen samoin jakopään liukukiskot,ennakonsäätimen,öljypumpun,uuden pronssihelan ennakonsäätimen akselille.Mäntien asentaminen meni melko säätämiseksi johtuen korjaamon huonosta männänrengas pannasta.Aina kun öljyrengas oli menossa sylinteriin lipsahti se pannan välistä ulos.Sain kuitenkin männät paikoilleen kärsivällisyydellä ja välttäen kohtuutonta väkivaltaa.Kaippa ne renkaat pysyi ehjinä ainakaan palasia ei löytynyt mistään.Liukukiskojen tapit asensin käyttämällä laakerilukitetta ja nestemäistä tiivisteliimaa.Huomenna olis tarkotus kasata alakerta valmiiksi ja pyöräyttää porakoneella öljynpaineet koneeseen.Tätä varten olen jättänyt öljypumpun akselin ja ylähelan irti.Sitten kun kansi on paikoillaan niin sama operaatio uudestaan niin että näkee tuleeko jokaisesta nokka-akselin öljyputken reijästä varmasti öljyä ja että ketjun kiristin varmasti toimii.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paineiden nostaminen porakonevirityksellä on mukava temppu. Itsellä se on tosin jäänyt haaveeksi. 124:en moottorissahan se ei ole mahdollinen. Jostain syystä mersun öljypumppu ei jaksa kuivana nostaa öljyä startin kierroksilla. Tuli omalla kohdalla ilmiö todistettua jo toisen moottorin kohdalla. Vaikka kuinka sahasin, niin ei paineista. Ei auttanut kuin käynnistää moottori, niin pumppukin imaisi öljyt ja paineet nousi kymmenessä sekunnissa. Voin vakuuttaa että ne on pitkiä sekuntteja, kun moottori jossa on yli tuhanella eurolla uutta osaa, käy ilman paineita.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Eikös kunnostetussa koneessa kannata käyttää jotain kasausöljyä, että pinnat on voideltuina kun se käynnistetään? Öljykalvohan muistaakseni kestää pinnalla n.30 sekunttia.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sami R kirjoitti:Eikös kunnostetussa koneessa kannata käyttää jotain kasausöljyä, että pinnat on voideltuina kun se käynnistetään? Öljykalvohan muistaakseni kestää pinnalla n.30 sekunttia.
STP:tä laittelin joskus... :roll:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä 124:n koneeseenkin voi pyöräyttää paineet valmiiksi.. Vähän raottaa öljypohjaa, pumpun ratas irti ja pelkkä pultti paikoilleen siihen, sitten vaan pyörittää pumppua paineilmaräikällä :roll: Öljypohjassa täytyy olla tietysti öljyä tuon tempun aikana. Kerran jouduin tekemään noin, kun ei suostunut nostamaan paineita aikanaan
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

STP on varmaan hyvää. On niin tarttuvan oloista ja paksua, että pysyy hyvin pinnoilla. Varmaan riittää kunhan öljyä pistää. Itse olen pistänyt tavallista tai vaihteistoöljyä.

Tuo kirjatieto on sylinterin seinämän kulumisesta, 30 sekunnin jälkeen sylinterien kuluminen alkaa kiihtyä öljykalvon pois kulumisen takia. Pahimmillaan tilanne on tuon mukaan 1.5 minuutin kohdalla.

Laakereissa kyllä pysyy öljy todella hyvin. Väitän että vielä sylintereitä huomattavasti paremmin. Öljy poistuu laakerista vasta kun se kuumenee voimakkaasti. Purin viime talvana mersun moottorin, josta oli öljypumpun ketju poikki. Kiertokangen kaulat olivat leikanneet kiinni ja laakerit sulaneet. Runkolaakerit olivat sitä vastoin kuin uudet. Niissä oli lisäksi liukas öljykalvo pinnoillaan kun kampiakselin ruuvasin pois. Öljy ei ollut lähtenyt laakerista minnekään, vaikka autolla oli ajettu ilman öljynpaineita aina katkeraan loppuun saakka. Myöskään männissä, eikä ventiilikoneistossa ollut mitään merkkejä voitelun puutteesta.

Öljyn kierron loppuessa myös laakereiden jäähdytys loppui. Kiertokangen laakerit kuumenivat ja öljy paistui niistä pois, sitten ne vasta alkoivatkin kuumeta. Runkolaakereista lämpö johtui moottorin rakenteisiin, joten lämpötila pysyi kohtuullisena, eikä öljykään palanut pois. Öljy kalvo pysyy siis laakerissa todella sitkeästi, vaikkei uutta öljyä tule.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Itse sekoitin tuota "kasausöljyä" käyttämällä stp diesel moottoreille tarkoitettua lisä ainetta noin 25% seoksella 5w50 öljyn kanssa koska muuta ei just sillä hetkellä sattunut olemaan.Paineiden nosto jäi kyllä tältä erää haaveeksi koska jouduin tänään työpaikalla tekemään yhden asiakas työn koneen kasauksen välissä.No rahapussi olikin jo melkein tyhjä vaan eipä ole enään :lol:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

todella mielenkiintoinen projekti, olisi kiva kuulla tuo kone käynnissä 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllähän se voisi jotenkin onnistua kun löytyis jostain hyvä laatuinen nauhuri tai jossain miitissä vois kuulla.Tänään kasailin taas alakertaa ja pyöräytin öljynpaineet koneeseen 7mm hylsystä tehdyn työkalun avulla.Tehokkaalta vaikuttaa tuo uusi pumppu kun ei mennyt kuin noin 5s niin alkoi kannen öljykanavasta tulemaan reilusti öljyä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt olis viimeisetkin palikat hommattu tuohon projekti moottoriin.Eli kanteen tuli uutta 2 imuventtiiliä ja kaikki 5 pakoventtiiliä sekä lukkomutterit venttiilin säätöihin olivat mutterit kuulemma kuluneet liian ohuiksi kuulemma tyypillistä OM61x koneissa.Kansi kun tulee koneistamolta niin olis aika ruveta niputtamaan konetta kasaan.Kansi pitää tietysti maalata ennen kasausta.Niin ja uudet kansipultit tulee myös.Tähän mennessä laskettuna tulee remontin hinnaksi noin 2500€ johon on laskettu aivan kaikki autovahinkokeskuksen koneesta koituneet tappiot mukaanluettuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

On se vaan hinnakasta tuohua.
Itse aion ottaa omasta 617:sta kannen irti ja vaihtaa siihen VENTTIILINVARREN TIIVISTEET ja VENTTIILIN OHJURIT, tietty muutoinkin kannen suoruus tarkistetaan, ja tarvittaessa plaanataan. Uudet tiivisteet tietty tulee ja kaikki epäilyttävä laitetaan kuosiin. Öljypumpun hela vaihdetaan myös. Pumppua ajattelin hieman "säätää" paremman kulun toivossa. 8)
Samalla moottorin jakoketju ja pumpun ajoitus kuosiin ja vot!
Taitaa kulku parantua vrt. 200d.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Varmasti paranee kulku nimim.kokemusta on.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Jokos hommasit ne 5 varakoria joista oli puhe :?:

Tuo moottori taitaa kestää maailman tappiin asti, autoja kannattaa hommata riittävästi :D
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitääpä alkaa hankkimaan niitä koreja niinkuin salmi ehdotti.Pakuja,farmareita,coupeja,sedaneita ym sellaisia joihin kone sopii :lol:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt olis kansi isketty koneeseen kiinni ja jakopää kasattu.On muuten melko tiukka ketju ei nouse hampailta sormin nostamalla niinkuin vanhat ketjut.Kannen kans oli semmonen ongelma että istukka renkaat olivat melko pahoin syöpyneet venttiilit jouduttiin hiomaan syvälle joka kompensoitiin hiomalla kansi matalemmaksi.Tästä syystä esikammioita jouduttiin korottaamaan etteivät ne koske mäntiin.Itse kasaus ei tuottanut muuten mitään ongelmia paitsi viimeinen keinuvipu akseli (nelos ja vitos sylinterien)akseli ei meinaa millään istua paikoilleen.En jaksanut enää tänä iltana väsätä enempää joten ongelma täytyy ratkaista joskus myöhemmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko jakoketju jo paikoilaan? Ettei vain venttiilit vastaa mäntiin kun alat kirimään keinuvipu akselia paikoilleen.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

On ketju paikoillaan ja ajoitus on oikein.Akseli menee kyllä hyvin nokka akselin ja venttiilien väliin mutta ei istu paikoilleen itse kanteen.Näyttää niinkuin keinu akselin pultit olisivat hieman liian etäällä toisistaan ja ei sen takia "sovi"paikoilleen.Eilen illalla tutkittuani huomasin pultin tyvessä melko ison jäysteen täytyy poistaa jäyste ja kokeilla uudestaan.Voi ollaa että jäyste ohjaa pultin jotenkin vinoon ja akseli ei istu paikoilleen sen takia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt selvisi syy siihen miksei keinu akseli sopinut paikoilleen.Olin nimittäin itse laittanut akselit väärin :oops: eli pitemmän akselin olin laittanut 1,2,ja kolmos sylintereille ja lyhyen akselin nelos ja vitos sylintereille kun ne kuuluu olla just päinvastoin.No tekevälle sattuu eikä sitä nyt aina voi olla terävänä työpäivän jälkeen :whistle: Huomenna poistuu vanha kone huoneestaan ja alkaa pannuhuoneen kunnostus uutta mottia varten.Maanantaina vien pumpun ja suuttimet ppd:n pajalle huoltoon.Pari viikkoa joudun varmaan ajelemaan muijan mazdalla :(
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olis vanha kone nyt nostettuna pois huoneestaan.Taidan olla kesäterässä kun aikaa tuhraantui peräti 3h ja 15min.Viimeksi riitti 2 tuntia samaan operaatioon.Foorumin jäsen Heavy oli myös todistamassa tapahtumaa miten mersun moottori irroitetaan.Tervetuloa sitten taas katsomaan asennusta toivottavasti se sujuu pienemmällä "ryssimisellä".Huomenna olis tarkoitus pestä vanha moottori ja irroittaa pumppu ja suuttimet siitä.Myös halli pitää järjestellä auton alla lojuvista työkaluista.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:Olis vanha kone nyt nostettuna pois huoneestaan.Taidan olla kesäterässä kun aikaa tuhraantui peräti 3h ja 15min.Viimeksi riitti 2 tuntia samaan operaatioon.Foorumin jäsen Heavy oli myös todistamassa tapahtumaa miten mersun moottori irroitetaan.Tervetuloa sitten taas katsomaan asennusta toivottavasti se sujuu pienemmällä "ryssimisellä".Huomenna olis tarkoitus pestä vanha moottori ja irroittaa pumppu ja suuttimet siitä.Myös halli pitää järjestellä auton alla lojuvista työkaluista.
Vanha kone tosiaan nousi pois konehuoneesta. Tulee kyllä makea laite, kun uusi kone tulee paikoilleen. Joo, kyllä ollaan taas tulossa sinne suuntaan. Niin ja eikös se kuulu remonttihommiin, että joku aina vastustaa... :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pannuhuoneen kunnostus on nyt aloitettu ja hitsattavaa löytyi yllättävän paljon vasemmasta sisälokasuojasta iskarin kiinnikkeen kohdilta.Täytyy huomenna heti aamusta aloittaa hitsaaminen ja hioa huone maalausta varten.Itse moottorille sen sijaan kuuluu hyvää pp d:n säätämä pumppu ja uusilla suuttimien kärjillä varustetut suuttimet on ruuvattu paikoilleen.Ennakoksi laitoin 25 astetta niinkuin asiantuntija suositteli.Vielä pitäis laitella muut apulaitteet paikoilleen.Jännitys tiivistyy pikkuhiljaa että miten käy ensi startissa tuleeko heti kerralla romua vai mitä tapahtuu tai tapahtuuko yhtään mitään.Niin ja pumpun säädöistä vielä sen verran että melko pienellä oli syötöt vain 36mm ja silti liikkui aluksi tiuhoilla välityksillä melko hyvin.Nyt Pasi laittoi pumpun syöttämään noin 42mm joten luulisi olevan melko iso ero entiseen kun täysin kunnostettu moottorikin antaa luonnostaankin vähän enemmän tehoa 520tkm ajettuun verrattuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Palatakseni keskustelussa taaksepäin, noihin moottorin kasauksesssä käytettyihin liukasteisiin. Lueskelin tuolla toisaalla, että vaihteistoöljyn lisäaineet ovat varsin äkäisiä, varsinkin gl-5 -luokan aineet. Alkoi muisti pelata samalla ja sekin oli samaa mieltä. Vaihteistoöljyä ei saa käyttää moottorin osien liukasteena kasausvaiheessa, koska sen lisäaineet voivat syövyttää laakerimetallia ja pronssia. Eli siis pitäytykää miedommissa aineissa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

"uusi" OM617 on nyt tipautettu paikoilleen.Kardaani,vaihdevivut,pakoputkisto on myös asennettu ja ennenkaikkea moottori on ruuvattu paikoilleen.Huomenna olis tarkoitus laitella loputkin osat paikoilleen ja ottaa savut koneesta.Vähän meinaa jännittää jo mitä tapahtuu.Laitanpa tähän listaa mitä siihen nyt sitten on laitettu.
-Tiivistesarja 154,85€
-Kampiakselin liukurengas 15,2€
-Vauhtipyörän pultit 12kpl + lukkorengas 53,8€
-Nokkapyörä 20€
-Välipyörä 20€
-Kampiakselin ratas 20€
-Jakoketju 58€
-Kaarilaahain 25€
-Kolmiolaahain (kannessa) 4,5€
-Pikku laahaimet (lohkossa alhaalla) yht 6,5€
-Liukutapit (ala laahaimille) 3kpl yht 18€
-Ketjunkiristin 36€
-Öljypumppu 110€
-Öljypumpun ylähela 20€
-Väliakselin hela 12€
-Mäntä 90€ kpl (nural)
-Runkolaakerit 50€ (Glyko)
-KK laakerit 30€ (Glyko)
-Päittäislevyt (Glyko) 25€
-Esikammio 30€ kpl
-Pakoventtiili 5kpl
-Imuventtiili 2kpl
-Venttiilin säädön lukkomutteri 10kpl 23€
-Kansipultit 35€
-Vesipumppu 34€
-ylävesiletku 11€
-Alavesiletku 23€
-Pakkasproppu 2kpl 1€
-Lohkolämmitin
-Suuttimien kärjet 40€ kpl säädettynä
-Pumpun säätö penkissä
ja kaikenlaista muuta pientä
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt on savut otettu uudesta koneesta ja ääniin ei todellakaan tarvinnut pettyä käynti on muuten todella siisti mutta kone ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä.Käynti aaltoilee kuin olisi autossa joku "haamu kaasuttelija" minkäänlaista hytkytystä ei kuitenkaan esiinny täytyy varmaan käydä tervehtimässä Pasia kannuksessa niin saadaan käynti kuntoon.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Käynti kuntoon ja hieman vetojakin samalla? 8)
Tuo pumpun säädättäminen kiinnostaisi itseäkin.
Mutta tuo vanhempi pumppu taitaa olla hieman hankalampi, kun vetäviä rundejakaan ei kai pysty siinä juuri säätämään. :cry:
Ei muutaku ääntä sitten tänne nettiin kaikkien kuultavaksi kun on säädetty...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu pumppu on penkitetty ja säädöt pitäisi olla kohillaan mutta jostain syystä käynti heijaa tyhjäkäynnillä.Pasi antoi ohjeitakin mistä ruuvista pitää kääntää ja sainkin sen paremmaksi mutta täysin tyytyväinen en ole vielä.Miten muuten ne äänet sais nettiin?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Äänittää jollain, joko kannettavalla, kameralla, kännyllä tai videokameralla. Sitten joku vaikka siirtää tiedoston omille kotisivuilleen. Mulla on ainakin tilaa saitilla. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tätys kyllä kokeilla jos sais kameralla äänet nettiin.Jos tuommonen om617 on käyny uutena noin siististi on se varmasti ollut yksi hieno käyntisimmistä dieseleistä mitä silloin on tehty 8) .Mitään ylimääräistä ääntä ei todellakaan kuulu vain tasainen mersun dieselin ääni.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onnea... Kuunnellaan porukalla miitissä koneen ääntä. Nostan hattua sun rojektille ja sille, että saatoit sen kunnialla loppuun. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”