Starttini on hengetön... ..EIKÄ UUSIKAAN SOVI

Vastaa Viestiin
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Starttini on hengetön... ..EIKÄ UUSIKAAN SOVI

Viesti Kirjoittaja Teo »

Ongelma on seuraavanlainen:

w123 230TE m102 2,3l moottori ei käynnisty. Ajelin autolla viimeksi joulukuussa, jolloin ongelmia ilmeni. Pari ajelukertaa meni mukavasti ilman ongelmia, mutta pari kertaa solenoidin ratas jäi rällättämään vauhtipyörään, sitäkin ilmeni, että koko starttimoottori jäi päälle vaikka sammutti virrat avaimesta. Lopulta koko startti luovutti, vaikkakin sain auton pari kertaa käyntiin lyömällä solenoidia rautakangella.

Yritin laittaa starttia pyörimään kun startti on irti mutta sain aikaan vain kipinöintiä johtojen kiinnityskohtiin.

Nyt startti on irti autosta, eikä käytettyä ole löytynyt tilalle, joten harkitsen korjausta.

Mistä pitäisi aloittaa?
Viimeksi muokannut Teo, 06.4.2007 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kannattaako starttia nyt käytettyä haeskellakkaan?
Uusi ei mansikoita maksa eikä tarvii heti alkaa uudestaan ongelmia odotella.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

On saattanut käydä kuten itselle sattui eli startti jäi tietämättä pyörimään n. 50 km ajon ajaksi ja paloihan se. Koska runko oli kuitenkin ehjä, sain siitä vaihdossa muistaakseni 40 ekkua, jolloin uuden tehdasuuden takuunalaisen startin hinnaksi jäi jotain 120 e. Ei taida kannattaa alkaa korjailla itse...
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Samaa mieltä olen. Mee Motonettii tms. hakemaan vaan uusi tehdaskunnostettu tilalle. Kyöhdyt n.120 - 40 =90€ mutta eipähän vaivaa se ongelma moniin vuosiin.

Jos Motonetistä ostat (tai muusta varaosaliikkeestä) niin katso että vauhtipyörää pyörittävä ratas on koneistettu oikein. Meikäläiselle myivät Motonetissä v.2001 sellaisen startin jossa ko. rattaasta oli osa viisteistä jätetty tekemättä ja sen kanssa oli vähän vaikeaa. Se on helppo tarkistaa kun otata vanhan startin mukaa ja teet silmämääräisen vertailun heti tiskillä. Vanhan startin voit jättää sinne, siitä saa n.40€ hyvityksen jos runko on ehjä.

Muutoin olen Motonetin korvikestartin kanssa pärjäillyt jo 6 vuotta. Mittariin tulee sekalaista ajoa n.16-20tkm vuodessa.
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Tuli tilattua Viialasta uusi tilalle, ei kannata lähteä korjaamaan kun ei ole vikakaan täysin tiedossa.

Starttia vaille leimaamiskunnossa on nyt auto, Tai siis starttia vaille vikalistan..... :lol:
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Teo kirjoitti:Tuli tilattua Viialasta uusi tilalle, ei kannata lähteä korjaamaan kun ei ole vikakaan täysin tiedossa.

Starttia vaille leimaamiskunnossa on nyt auto, Tai siis starttia vaille vikalistan..... :lol:
Lähtääks kruisaamaan kun on leima pelissä? Tai siis mää voin juoda bisseä vieressä ja kehua wanhoja Mersuja ja sää ajat.

Mites sen kattoluukkuprojektin kanssa on menny muuten?
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Jep, litlistä saa tota saksalaista olutlaatua halavalla...

Ei ole vielä luukkua asennettu, ekaks ku sais leiman lappuun.

Nyt on maalailtu ja jarruja laitettu, ja tänään tuli startti postissa.

Ei sulla sattuis kipsu olee vänkärinpuolen peilin lasia hyllyssä? Tippu asvaltille ja hajos kun ei näemmä pysynyt kiinni.
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Tänään laitoin uuden startin kiinni, eikä ongelmitta selvitty ensinkään. Kun startin laittaa paikalleen, niin solenoidin ratas ei pääse lyömään vauhtipyörälle oikein, vaan ratas kolahtaa vauhtipyörän reunaan; starttimoottori pyörii ilman vastusta, eli ei käynnisty.

Sain auton käymään kun startin pultit oli löysällä ja starttia kammettu vinoon, niin että startin ja vaihdelaatikon välissä oli 2mm prikka. Eihän se nyt niin voi pidemmän päälle olla, kun nuinkin lähti käymään vain joka toisella kerralla.

Eli: tuleeko startin rungon ja laatikon väliin jotkin prikat?? Ei ole vanhaa starttia tähän hätään mista voisi verrata eroja.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oiskohan tartin hammaspyörässä väärä määrä hampaita? :idea:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mites se startti joka tuli siinä antamani moottorin mukana?
Solenoidi siinäkin saattaa kaivata putsausta, mutta se toimi kuitenkin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Sami R kirjoitti:Mites se startti joka tuli siinä antamani moottorin mukana?
Solenoidi siinäkin saattaa kaivata putsausta, mutta se toimi kuitenkin.
Ei käy dieselin startti,ihan kokeilemalla on sekin todettu.

Tiistaina saan kooällästa takaisin vanhan startin, niin pääsee vertailemaan.

Onko tosiaan niin, että startissa ei ole mitään "säätövaraa"?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Teo kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että startissa ei ole mitään "säätövaraa"?
On. Ei niitä ole tarkoitettu säädeltäviksi.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Omassa projektissa oli määräävä tekijä myös se, notta onko murikka tarkoitettu manuaaliin vai tomaattivaihteistolliseen peliin. Ovat päällepäin lähes samanlaiset, ero pitää katsoa tyyppi-sarjanumerosta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Nyt on uusi ja vanha vierekkäin pöydällä.

Sama määrä on hampaita rattaissa.
Vanhassa startissa on voimakkaammin viistetty nuo rattaan hampaat ja muutenkin ratas on hieman erinäköinen, ulkomitoiltaan kuitenkin sama. Autossani on GETRAGin 5-vaihteinen manuaaliloota.

Siitä osasta missä solenodi on kiinni löytyi molemmista sama numero:
1 005 828 397

Startin rungossa oli BOSCH tekstin yläpuolella eroavat numerot:
Vanhassa: 247 3
Uudessa: 450 3

Molemmista löytyi BOSCH tekstin alapuolelta sama numerosarja:
0 001 314 027

Ulkoiseseti eroja ei ole muualla kuin rattaan hampaiden viisteissä.

Ai niin, uusi startti on ilmeisimmin -85 autosta.

Onko pelkkä ratas vaihdettavissa vai lähestynkö venetmäkeä? Vai...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hampaitten määrä ei ratkaise sopivuutta. :roll:
Esim. 13-hampaisen tilalle voi käydä 14-hampainen jne...
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

No jotta!

Nyt pelaa, vahdoin vanhasta startista koko akselin käämeineen ja rattaineen uuten starttiin ja johan sopii. Oli akselit päälleppäin samankokoiset ja näköiset vaikka eri osanumero oli kylkeen stanssattu.

Ehkä jo enne joulua leimalle... :roll:

-Teo
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Teo kirjoitti:Nyt on uusi ja vanha vierekkäin pöydällä.

Sama määrä on hampaita rattaissa.
Vanhassa startissa on voimakkaammin viistetty nuo rattaan hampaat ja muutenkin ratas on hieman erinäköinen, ulkomitoiltaan kuitenkin sama. Autossani on GETRAGin 5-vaihteinen manuaaliloota.

Ulkoiseseti eroja ei ole muualla kuin rattaan hampaiden viisteissä.
Mää sain kerran Motonetistä v.2001 vastaavan "ongelmastartin". Menin valittamaan ja antoivat toisen tilalle jossa ko. hammasratas oli työstetty oikein.

Onkohan jossain päin muuilmaa Güntteri tai Pablo koneistanut oikein urakalla noita vääriä hammaspyöriä kun niitä löytyy vieläkin.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mulla posahti tänään startti, ei edes pyörittäny vaikka kopsutteli solenoidia. Tasasella yksin käyntiin työntäminen otti hieman voimille. Kakkosella nää isot dieselit vaan lukitsee takapyörät, kolmannella kerralla sitten kolmosella käyntiin, ilman sivuääniä. Ajoin parkkikselle ja kokeilin käyntiin, lähti mutta melkoinen rahina kuului, mit vit? :shock:
Saas nähä mikä sieltä on menny. Ei kellää ois toimivaa W123 starttia?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hiilet? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Voip ol. Rahina oli kyllä melkoinen, luulen että jokin otti startin kehään kiinni.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Multa pitäs pari starttia löytyä. Jotka pitäis toimia. Vois koittaa että mitä ne sannoo ku vähä virtaa antaa! :lol:
Sitte on vielä kolomas ylinmääränen, joka aina lähtee pyörittään, mutta joskus heittää irti vauhtipyörän hammaskehältä ja pyörii tyhyjää. Mikä lie silläki?! :nocando:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mulla tuo startti heitti juuri samal lailla irti vauhtipyörän kehältä.
Pitäs käydä se repimäs irti, muttei tänään enää jaksa. Se rankka rahina koneen käydessä ei kyllä kuulostanut hyvältä.
:?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Mulla on se sulta saama toimiva 200D:n startti tarpeettomana, pitäskös tehä vaihtokauppa; sulle startti, mulle kumekset?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Joo, tehdään swappi. :D
2kpl kumeja vanteilla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”