123 300d pumpunajoitus kiirre

Vastaa Viestiin
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

123 300d pumpunajoitus kiirre

Viesti Kirjoittaja M E S E »

mikähän mahtaa olla kun pumpusta on laitettu se ajoitus merkki kohdalleen ja kampiakselilta 27 astetta ja nokat näyttää ylös ja lähtee käyntiin mutta työntää ihan älyttömästi valkosta savua ja ei pyöri yhtään tasaisesti

onko niissä vuosmalleissa jotain eroa eri ajoitusmerkeille vae mikä
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuo 27 astetta taisi olla juurikin näiden uudempien OM617 koneiden ennakko, taitaa se vanhempikin olla siinä vieressä.

Katsoitko ajoituksen kapiakselilta sen reikälevyn reiästä vai siitä sen vierestä olevasta lirpakkeesta, siittä lirpakkeesta se tulisi katsoa :)

Ja se on 27 astetta EYKK eli nolla jää sen asteluvun vasemmalle puolelle, saattaa epähuomiossa mennä sekin väärin :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

kyllä katoin siitä lirpakkeesta ja kokeilin 25 ja 23 mutta löysin osittain vian syöttöpumpun etu päässä oleva neulalaakerin ulukokehä tai se valu sydeemi missä on se ajoitusmerkki niin se oli väärin päin jostain kumman syystä vai eikös sen pitäisi olla aukon alaspäin laitoin sen toisin päin niin ei työntäny valakosta mutta tuli kokoajan mustaa ja lahti aikahuonosti käyntiin eikä kyllä kierroksia ottanu mitenkään hirmunopeesti ja tyhjäkäytiä ei ollu ollenkaa onko kellää ollu ikään saman laista
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

öö, en ole aivan varma ymmärsinkö selitystä ajoitusmerkistä ja valusta mutta suunnilleen tollanen sen kuuluisi olla:
Kuva

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

juu tollanen se just on mutta tuo lätkä missä on tuo toimen merkki niin sen voi kääntää toisin päin niin sillon ei ajoitus ainakaan täsmää kun minä sitä vaan kun se lätkä on kahella pultilla kiinni ja toisella puolella siinä on se öljynmeno reikä niin pitääkö sen olla ylös vai alas päin mulla se on alas päin ja ei silti oikeen kunnolla pelaa
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo tuo reikä pitää olla justiinsa tuola yläkulmassa, sehän on nätisti sitten linjassa jakoketjun kanssa jos sitten roiskii ne öljyt pumppuun.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

mutta kun mulla on se tuolla ylä puolella niin sillon pelaa huonommin
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

tutkin tuota pumppua paremmin ja totesin itsekkin että sen pitää olla tuolla yläpuolellakun silloin sattuu ruiskutus hetki kohalleen mutta mikä ihme mahtaa olla kun ei pyöri kunoolla just ja jus kaasupohjassa ottaa kierroksia vähän ja tulee julmetusti harmaan valkosta savua ja moottorin puolella ajoitusmerkki on sillee että ykkösen nokat on ylös ja siltä asteikko puolelta jossa niitä merkkejä on sinne 80 asteeseen asti ja siitä lirpakkeesta katottuna laitoin 25 ja oon kokeillu 23 ja 27 mutta ei mikä mättää
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

M E S E kirjoitti:tutkin tuota pumppua paremmin ja totesin itsekkin että sen pitää olla tuolla yläpuolellakun silloin sattuu ruiskutus hetki kohalleen mutta mikä ihme mahtaa olla kun ei pyöri kunoolla just ja jus kaasupohjassa ottaa kierroksia vähän ja tulee julmetusti harmaan valkosta savua ja moottorin puolella ajoitusmerkki on sillee että ykkösen nokat on ylös ja siltä asteikko puolelta jossa niitä merkkejä on sinne 80 asteeseen asti ja siitä lirpakkeesta katottuna laitoin 25 ja oon kokeillu 23 ja 27 mutta ei mikä mättää
Jos ei muuten tunnu selviävän niin ota venttiilikoppa pois ja pyöritä konetta niin että nokan ajoitusmerkki on menossa kohdalleen ja astelevy on jossain 25 asteen paikkeilla,sitten pumpun merkit kohdalleen ja pumppu lukkoon ja paikoilleen.Jos ei sittekään ala toimiin niin en osaa muuta neuvoa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

juu se kyllä luulis olevan varmin keino mutta jos ei silläkään toimi niin sitten pitää olla pumpun säädöissä tai noissa 7mm elementeissä jotain vikaa
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

M E S E kirjoitti:juu se kyllä luulis olevan varmin keino mutta jos ei silläkään toimi niin sitten pitää olla pumpun säädöissä tai noissa 7mm elementeissä jotain vikaa
Jaa se ei ookkaan vakiopumppu, kukas sen pumpun on tehenyt ?

7mm elementeillä ruiskutusaika tyhjäkäynnillä on huomattavasti lyhyempi kuin vakio-elementeillä, tämän vuoksi ajoitustakin on muutettava.

Pumpun tekijä kertoo oikean ajoituksen.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

huomasin senkin tässä juuri kun kokeilin muuttaa ajotusta ja sain välillä työntämään jopa mustaa mutta pumppu lähtee uuvestaan penkitettäväksi epäilisin että sylintereiden välinen ajoitus ei olisi kohdallaan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

M E S E kirjoitti:huomasin senkin tässä juuri kun kokeilin muuttaa ajotusta ja sain välillä työntämään jopa mustaa mutta pumppu lähtee uuvestaan penkitettäväksi epäilisin että sylintereiden välinen ajoitus ei olisi kohdallaan
Kenen tekemä pumppu?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla on 7mm elementeillä OM616 koneessa MUISTAAKSENI 21 EYKK ajoitus, jonka etsin kokeilemalla. Ei ihan optimi, mutta tarpeeksi lähellä etten ole jaksanut sitä muuttaa. Jokatapauksessa vakio ei välttämättä ole se oikea ja parikin astetta vaikuttaa seiskamillisten kanssa.

Mulla otti kierroksia huonosti ja sahuutti kun ajoitus oli liian aikaisella. Valkoista savua ei tullut vaan mustaa. Ettei sulla olisi liian myöhäisellä.. :? Onhan aseluku varmasti katsottu viisarista joka sijaitsee hihnapyörän klo 2 edestäpäin katsottuna eikä reikälevystä tai tapista. Jos hahlolevy oli pumppupajan jäljiltä eri asennossa niin kannataa varmistua että se on nyt varmasti oikeassa asennossa.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 10.5.2008 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mull toimi 7mm pumppu 16,5 EYKK oikeastaan parhaiten. Lähempänä 18-19 EYKK savutti aikalailla sinertävää. Päälle 20 EYKK en ole vielä kokkeillut. Pumpun tekiä suositteli meikäläisellä semmosta 16-17 EYKK.

Mulla oli hiukka ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja paluupuolen paineventtiili oli vahingossa entiseltä omistajalta jäänyt W124:sta. Pitää kokkeilla W123:n paineventtiilin kanssa mitä eroa käytökseen se tuo, siinä on korkeampi paine.

Kannattaa myös muistaa, että yksi hammas pumpun boorituksessa vastaa 11 astetta kampiakselilla, eli kannattanee katella tarkkaan merkit siinä asentaessa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jaa pitääpä kokeilla vieläkin myöhäisempää ajoitusta, jos toimisi sitten erinomaisesti. Semmoinen kuva kuitenkin on että lähemmäs YKK pitää säätää kuin vakiopumpulla.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

Heavy kirjoitti:
M E S E kirjoitti:huomasin senkin tässä juuri kun kokeilin muuttaa ajotusta ja sain välillä työntämään jopa mustaa mutta pumppu lähtee uuvestaan penkitettäväksi epäilisin että sylintereiden välinen ajoitus ei olisi kohdallaan
Kenen tekemä pumppu?




pumpun on tehnyt semmoinen henkilö jolla on pummpupenkki mutta ei varsinaisesti ole mikään diesel asentaja mutta se penkin käyttäminen on voinut siltä unohtua mutta pitää jossain virallisessa diselkorjaamossa säädättää pumppu
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

nyt kun pumppu kävi pajalla ja sanoivat että nyt on säädetty kohdalleen ja laitoin pumpun paikoilleen ja taas sama homma no ja sitten soitto takaisin pumppupajalle ja sitten tuli selville että siellä ei ole säädetty pumpun ajoitusta ollenkaan vaan pelkästään syöttömäärät ja kokeilin tuosta minun toisesta 123w pumppua ja sillä pelas hyvin ja sitten säädin siitä 7mm pumpusta kuren kaulalla oikean ajoituksen ja pumpun merkit heitti 3 hammasta no ja sitten eikun pyörimään ja ei silti pyöri oiken sitten kokeilin avata suutin pukia kun pyörii tyhjäkäyntiä niin 5 pytystä kun avaa niin pyörii sillon ilman valkosta savua ja pelaakin jo huomattavasti paremmin sitten kun kääntää suutin putken kiinni niin kone rupee pyörimään huonosti ja tulee vankun verran sitä valkosta niin nytten luulisin että 5 pytty ois paljon aikasemmolla kun muut mutta miks ne ei ole sitä pumppu penkissä tarkistaneet.
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

nyt kun pumppu kävi pajalla ja sanoivat että nyt on säädetty kohdalleen ja laitoin pumpun paikoilleen ja taas sama homma no ja sitten soitto takaisin pumppupajalle ja sitten tuli selville että siellä ei ole säädetty pumpun ajoitusta ollenkaan vaan pelkästään syöttömäärät ja kokeilin tuosta minun toisesta 123w pumppua ja sillä pelas hyvin ja sitten säädin siitä 7mm pumpusta kuren kaulalla oikean ajoituksen ja pumpun merkit heitti 3 hammasta no ja sitten eikun pyörimään ja ei silti pyöri oiken sitten kokeilin avata suutin pukia kun pyörii tyhjäkäyntiä niin 5 pytystä kun avaa niin pyörii sillon ilman valkosta savua ja pelaakin jo huomattavasti paremmin sitten kun kääntää suutin putken kiinni niin kone rupee pyörimään huonosti ja tulee vankun verran sitä valkosta niin nytten luulisin että 5 pytty ois paljon aikasemmolla kun muut mutta miks ne ei ole sitä pumppu penkissä tarkistaneet.
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Malm kirjoitti:öö, en ole aivan varma ymmärsinkö selitystä ajoitusmerkistä ja valusta mutta suunnilleen tollanen sen kuuluisi olla:
Kuva

-Risto
Herätelläänpäs vanhaa topiccia vähäsen: Mulla on tuossa yksi 616:tosen pumppu, jonka aattelin laittaa tuohon omaan farkkuun paikalleen. Tuossa kun pyörittelin sitä, niin pumpun akselin merkki kun on pumpun rungon merkin kohdalla, niin puuttuva boori ei ole samassa kohdassa. Kumman mukaan se pumppu pitäisi lukita? Akselin merkin? :?: Pitäisi tuon farkun oma pumppu saada jollekkin pajalle säädettäväksi. Tulis kerralla hyvä...
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Kysytääs tässä samassa nyt tosta pumpun ajoituksesta kun ei viittis 2 kertaa tehdä! konehan on 617 913 eli pakun kone jos se jotain muuttaa.

Eli mulla on kone pyöritetty 0 kohtaan, 1-nokat osottaa ylöspäin ja nokan merkki on kohdallaan. pitääkö nyt pyörittää konetta vastapäivään, eli "avata nokkapulttia" tuohon 25-27eykk:hon?

Kun luin ohjeet mekasta, ymmärsin että pitäs pyörittää kokoajan samaan suuntaan :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”