W123 automaatti OM617 turbon jatkona.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

W123 automaatti OM617 turbon jatkona.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tulipa tuossa lueskeltua vanhaa Tähdelliset lehteä. Siinä oli maininta W123 TDT:stä. Eli olisi mukava kuulla kokemuksia ja mielipiteitä automaatista W123 turbokoneen perässä. Itsellä on manuaali nyt paikoillaan ja olen mietiskellyt automaattia. Eli puhuuko tuo TM:n koeajaja höpöjä vai onko jutussa perää? Eli kysymys onkin, että laitetaanko automaatti vai jatketaanko kepittämistä? Konetta tekisi mieli tulevaisuudessa kiristää hieman ja sittenhän se kytkin taitaapi alkaa luistella...

Mallin vakiovarusteena 4-vaihteista automaattia (muuta ei edes saanut) koeajaja moitti, eikä ensimmäistä kertaa. Laatikon nyppivä käytös nyppi myös koeajajaa. Lisäksi automaatti ei omalla vaihto-ohjelmallaan oikein sallinut turbon tuottamien tehoreservien laaja-alaisempaa hyödyntämistä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Asia kiinnostaisi itseänikin. Omassa 123 TDT:ssä on tuo nelilovinen 722.3 ja käytös on mielestäni vielä reippaasti nyppivämpää kuin mersun laatikoiden terävän vaihtamisen perinteeseen kuuluu. Vanhojahan nuo on tänä päivänä kaikki 123:n laatikot mutta kiinnostaisi kyllä kuinka tasaisesti tuon saisi vaihtamaan. En ole tosin muuta koittanutkaan asialle tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdon. Vaikutus oli aika pieni.

Mitä tulee automaattiin 123 turbon perässä niin eiköhän nuita ole täälläkin useammalla, eikä kai tehojen hukkumisesta ole valiteltu? :?: :roll:

Omasta turbosta on tehot kyllä hukkuneet jonnekin, tarttis tehrä jotakin. Muutenkin huoltoa vailla koko kone. :?
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

A. Hara kirjoitti:Asia kiinnostaisi itseänikin. Omassa 123 TDT:ssä on tuo nelilovinen 722.3 ja käytös on mielestäni vielä reippaasti nyppivämpää kuin mersun laatikoiden terävän vaihtamisen perinteeseen kuuluu. Vanhojahan nuo on tänä päivänä kaikki 123:n laatikot mutta kiinnostaisi kyllä kuinka tasaisesti tuon saisi vaihtamaan. En ole tosin muuta koittanutkaan asialle tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdon. Vaikutus oli aika pieni.

Mitä tulee automaattiin 123 turbon perässä niin eiköhän nuita ole täälläkin useammalla, eikä kai tehojen hukkumisesta ole valiteltu? :?: :roll:

Omasta turbosta on tehot kyllä hukkuneet jonnekin, tarttis tehrä jotakin. Muutenkin huoltoa vailla koko kone. :?

Katsotaan, jos Jarkko S osaisi kertoa jotain tästä automaatti asiasta, jos sattuu tätä topicia lukemaan. Voihan se olla, että se on ainoastaan säätö kysymys. Nuo uudemmat 722.3 laatikot vaihtavat kyllä nätisti kuutoskoneiden jatkona. Siksi ajattelinkin, että saisiko tämän vanhemman 722.3 lootan toimimaan yhtä mukavasti? Vai onkohan näissä uudemmissa ja vanhemmissa 722.3 laatikoissa merkittävää eroa?

Tuosta turbokoneesta kannattaa pitää huolta. Siihen on osat vähän eri hintaluokassa kuin vapari OM617 koneeseen. Itsellä onneksi on hyvin vetoja. Eilen illalla huomasin vain, että oli kannen alapuolelta vähän kostea. En tiedä onko vanhoja sotkuja vai uusia. On kuitenkin seisonut aika kauan tuolla tallissa remontissa. No sen aika näyttää ja sitten korjataan, jos aihetta löytyy. Ei se taida tuossa kunnostus konkurs... ei kun projektissa paljoa tuntua... :lol: Ei vaan pieniä rahojahan nämä on noiden uusien tietokoneiden rinnalla. Ja meneepä ainakin rahat AUTOON.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Heavy kirjoitti:Tuosta turbokoneesta kannattaa pitää huolta. Ei vaan pieniä rahojahan nämä on noiden uusien tietokoneiden rinnalla. Ja meneepä ainakin rahat AUTOON.
No tämä sentään vähän kannusti. :D Meinaa olla nämä käyttöautotkin projekteja. Mutta toivottavasti joku viisas kommentoi itse asiaankin.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

A. Hara kirjoitti:Mutta toivottavasti joku viisas kommentoi itse asiaankin.
Juu, odotellaan vastauksia ja tuumataan sitten lisää...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Säätöä Säätöä...

Laatikon saa vaihtamaan melkein miten vain kun säätelee. Vaijerin pituudella säädetään vaihtokierrokset. Laatikon kyljestä Alipaine säätimestä vaihtojen "kovuus"


Säätämällä saa ihan varmasti koneen koko kierrosalueen käyttöön. :D
Haulla löytyy varmaan montakin säätöohjetta. :D
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:Säätöä Säätöä...

Laatikon saa vaihtamaan melkein miten vain kun säätelee. Vaijerin pituudella säädetään vaihtokierrokset. Laatikon kyljestä Alipaine säätimestä vaihtojen "kovuus"


Säätämällä saa ihan varmasti koneen koko kierrosalueen käyttöön. :D
Haulla löytyy varmaan montakin säätöohjetta. :D
No sittenhän tässä voikin huoletta siirtyä ajelemaan automaatilla 8) Onkohan näissä vanhoissa ja uudemmissa 722.3 laatikoissa mitään suurempia teknisiä eroja?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Jarkko S
P-R-N-D-3-2
Viestit: 49
Liittynyt: 21.5.2006 13:01
Paikkakunta: Käärmelahti

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mika.T sanoikin jo mitä minäkin olisin sanonut :)

Aattelin ilmoittautua kun nimikin sanottiin :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kukas osaa sanoa onko 123 300 TDT:ssä vahvempi loota kuin vaparissa? Topikin perusteella ymmärsin että näissä on ollut aina 4-lovinen tomaatti? Eikös se ole periaatteessa "heikompi" loota kuin 3-lovinen? Ensimmäisen rivin kysymykseen: Onko 300TDT:n loota vahvistettu, verrattuna vapari kolmesatkuun? Ja puhutaan siis OM 617:sta. Kaverilla on -83 W123 300 orkkis-turpo jolla on ajettu vähillä öljyillä. Kakkonen lipsuu välillä, ei koko ajan.

No? Onko se loota poikkeava verrattuna vapariin, vai laitetaanko suoraan 5v manuaali? Sopiiko esim. jokin uudempi 722.4 loota OM617:n jatkeeksi? Miten ne startit näissä nyt menikään, samaten turbiinikopat...

:roll:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Startit on uudemmissa eripuolilla.W123 mersuun joutuu laittamaan siis w123 vaihteiston jos ei konetta vaiha samalla jostain uudemmasta.280:sen laatikko käy kyllä koneeseen kiinni mutta sen kestävyydestä en sitten tiedä.Itse olen ajatellut laittaa maasturin 5v manuaalin jossa vitonen on ylivaihde.Siksi maasturista koska niitä tuntuu olevan paremmin tarjolla tai niiden hinta on paremmin järjen rajoissa.EBAY:ssä meni yks w123 5v manuaali hintaan 1010€ siis dieseliin sopiva.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mikäs automaatti sitä sitten kannattaa laittaa vapari Om617:an jatkeeksi?
Vääntöähän on huimat 172Nm. :roll:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Turbon laatikko on kyllä vahvistettu, mutta vapareiden automaattilootia on laitettu suoraan turbodieseleiden jatkoksi. Kuulemma kestää kun ei pahemmin revittele :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Leka kirjoitti:Turbon laatikko on kyllä vahvistettu, mutta vapareiden automaattilootia on laitettu suoraan turbodieseleiden jatkoksi. Kuulemma kestää kun ei pahemmin revittele :roll:
Tätäpä juuri meinasin, tehoero vaparin ja ahistetun välillä on kuitenkin ajan mittapuun mukaan "melkoinen." Essonpaarissa puhuttiin jo 80-luvulla, että turpon toosa on vahvempi. :D
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo. Vaparin 722.118 loota on mitoitettu max. 250 Nm väännölle. 722.1 laatikkoa käytettiin myös 280-malleissa.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Sami R kirjoitti:Mikäs automaatti sitä sitten kannattaa laittaa vapari Om617:an jatkeeksi?
Vääntöähän on huimat 172Nm. :roll:
vahvistettu 722.3 laatikko mikä löytyy orkineeli
turbosta....siis 123.....eikös sellainen löydy eräästä hätäisestä 123 mersusta laatikko on välilaipalla 606 perässä...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Kokemuksesta voin kertoa, että saa 300TDT:n laatikon säädettyä niin, että vaihtaa koht` miellyttävästi. Väännöt saa käyttöön (ns. käytännön suorituskyvyn tunne) suhteessa paremmin kuin esim 320cdi. Tuntuu nuo isojen uusien mersun dieseleiden automaatit niin herkiltä, kierrosvehkeiltä, että osa 500nm potentiaalista valuu hukkaan korkeiden kierroksien myötä.

Talossa oli 12vuotta 300TDT -83, yhä priima, uudella omistajalla. Siinä oli nimenomaan käytännön vääntöä oikein säädetyn laatikon ansiosta.
124.023
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mikähän olisi hyvä vetolevy 722.3 automaatin kanssa OM617 turbokoneessa? Ihan se alkuperäinen vai kenties joku kevyempi? Onkohan OM617 vapari- ja turbo automaateissa sama vetolevy vai turbossa erilainen?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bensa M110 moottorin vetolevyhässäkkä käypi suoraan. Mulla on tuossa vanhemmassa ässässä om617, M110:n vetolevy ja 722.3 laatikko
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:Bensa M110 moottorin vetolevyhässäkkä käypi suoraan. Mulla on tuossa vanhemmassa ässässä om617, M110:n vetolevy ja 722.3 laatikko
Onko tuossa jotain eroa dieselin vetolevyyn? Kenties kevyempi ja sen myötä kierrosherkempi kone? Onko tuossa mitään haittapuolia, jos käyttä kevyempää vetolevyä? Liikkeelle lähdössä huomaako?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tuo M110:n hammaskehä/vetolevy painaa parisen kiloa. Tiisselin originelli varmaanki lähemmäs 10kg. :D Tosin tuleehan siitä turbiinista veilä lisää painoa.

Empä ole hoksannut käytössä mitään eroa. Ehkä tyhjäkäynti on kylmänä tärräävää... Koneen lämmetessä sekin tasoittuu.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

petska kirjoitti:
Sami R kirjoitti:Mikäs automaatti sitä sitten kannattaa laittaa vapari Om617:an jatkeeksi?
Vääntöähän on huimat 172Nm. :roll:
vahvistettu 722.3 laatikko mikä löytyy orkineeli
turbosta....siis 123.....eikös sellainen löydy eräästä hätäisestä 123 mersusta laatikko on välilaipalla 606 perässä...
Juu taitaapa olla semmonen yhistelmä sovitettuna petroolin viheriään koriin!
:lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”