takapyörän laakerin vaihto.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

takapyörän laakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Taitaa meikäläisellä olla takarenkaan laakeri vinaalissa niin kahtelin tuolta mekasta vaihto selostusta niin pelottelun maku siinä jäi suuhun ja mullahan ei ole kun paljon intoa ja lapinkultaa onnistuuko niillä vaihto kotikonstein vai viekö pajalle, mitä vältän viimeseen asti yleensä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos saat jostain lainattua työkalun millä saat avattua ja kiristettyä sen lovimutterin niin anna mennä vaan :twisted: .Minäpä ne ohjeet taisin kirjoitellakkin ja joku muu siirsi ne mekkaan.Oli miten oli niin melko pirullinen operaatio tuo on jos ei ole kunnon työkaluja.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Se työkalu olisi hyvä olla sellainen jossa menee kierretanko läpi siitä. Sillä saa aina kirittyä sitä ja avain pysyy hyvin paikoillaan. Kunnon avaimella ainakin aukeaa tosi helposti se mutteri.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Heavy kirjoitti:Se työkalu olisi hyvä olla sellainen jossa menee kierretanko läpi siitä. Sillä saa aina kirittyä sitä ja avain pysyy hyvin paikoillaan. Kunnon avaimella ainakin aukeaa tosi helposti se mutteri.
niin kävi tuossa naapurin ex mersuasentaja äskön asiaa selvittämässä, että hyvä olisi se oikia työkalu olla ja selvitti siitä vähän.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitenkäs 123:sessa, lähteekö koko napa miten helpolla irti...Ei nimittäin olisi varmaan paha homma ottaa irti ja käyttää koko napaa prässissä :roll: Ei paljon hitaampaa, mutta säästää paljon hermoja 8)
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

AM kirjoitti:Mitenkäs 123:sessa, lähteekö koko napa miten helpolla irti...Ei nimittäin olisi varmaan paha homma ottaa irti ja käyttää koko napaa prässissä :roll: Ei paljon hitaampaa, mutta säästää paljon hermoja 8)
Mutta mitäs se prässi tässä hommassa hyödyttää? Pitäähän se napa lyödä siitä irti joka tapauksessa. Ensin se mutteri irti ja sitten lyödä napa irti siitä ja kaivella entiset romut tukivarren sisästä pois. Sitten uusia törkyjä sisään ja lopuksi napa paikoilleen ja se kiritään tuolla avaimella oikeaan momenttiin.

Sellaisen neuvon tuttu asentaja näytti minulle, kun vaihtoi laakeria, että vanhan ryppyrenkaan, kun naputtelee vähän suoraksi niin sillä menee helpommin se kiinni. Uudella se on tosi tiukka vääntää.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Joskus pelooteltiin että ei pidä laittaa vanhalla ryppyrenkaalla, ei pysy paketti tiukkana. Mutta ainahan sitä tehdä voi jos tietää mitä tekee. :)
Tää on ihan kohta valmis.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

123:sessa varmaan sitten ihan erilainen systeemi, eipä ole tullut sellaista ikinä katseltua Sillä silmällä :?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Niin joo, W124:ssa taitaakin olla ihan erilainen se laakeri systeemi? :shock: Olisiko se sitten ollut nopeampi laittaa tehtaalla ja halvempi kustannuksiltaan kuin W123:ssa. Sehän voi olla, että siitä ei tosiaan tule tiukkaa vanhalla ryppyrenkaalla, jos sitä ei sopivasti lyö läjään. Kerran purin yhtä napaa irti irallaan olevasta tukivarresta. Oli uskomattoman lujassa. Sitä sai hakata ihan tosissaan isolla lekalla ja isompien vaurioiden välttämiseksi se lähti lopulta prässillä, mutta siinä saa olla varovainen prässillä puristaessa, että ei mene linttaan se pää. On hanakala saada sitä kierteille sitten. En tiedä mikä siinä oli, kun muutoin on lähtenyt ihan napauttamalla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tulee siitä tiukka vanhallakin "krymppi helalla" minä nimittäin jouduin laittamaan vanhan helan koska se mun työkalu oli niin paska ettei olisi kestänyt yhtään enempää vääntöä.Noin 60000km on ajettu eikä ainakaan vielä ole väljää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

vein vaihtoon niin syönyt laakeri sen laakeripesän niin väljäksi että saa nyt lähtä lavettia irrottaan ja panna uutta pesään.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

sain sen lavetin irti varaosapirssistä, oma homma oli tunkin alla tehä maha kiinni lattiassa. 8)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sen laakeripesän saa korjattua useasti vasaralla ja pistepuikolla :shock:

Lyödään reiluja pisteitä se pesä vieri viereen täyteen asti, pisteen reunathan nousevat koholle. Varmuudeksi voi laittaa laakerilukitetta.
"Ennenvanhaan" näitä ongelmia tuli vastaan melko useinkin eikä käytettyjä tukivarsia ollut noin vain saanissa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Lucky-Dog kirjoitti:Sen laakeripesän saa korjattua useasti vasaralla ja pistepuikolla :shock:

Lyödään reiluja pisteitä se pesä vieri viereen täyteen asti, pisteen reunathan nousevat koholle. Varmuudeksi voi laittaa laakerilukitetta.
"Ennenvanhaan" näitä ongelmia tuli vastaan melko useinkin eikä käytettyjä tukivarsia ollut noin vain saanissa.
Niin sen olisikin voinut perus tapauksessa, mutta tuo oli niin kiitettävästi saanut tuhoa aikaan että sinne olisi kohta munan saanu välliin.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Perhana potkin ite tännään rengasta ja ihmettelin kun heiluu niin kovasti :arrow: renkaan yläosasta tiukka ote ja heiluttelua....välystähän siellä on. Laakerin kävin jo ostamassa mutta työkälua en löytänyt mistään.. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

-Risto

EDITTIÄ: Ja astuin vielä koiranpaskaankin äsken :cry: :evil: :cry: :evil: :evil:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mimmosta tahtia teillä on syönyt nuo autot noita laakereita?

Mie tossa kattelin tuota entisen omistajan päiväkirjaa niin aika mohevaa tahtia näyttäis syövän, kyllä niitä pari kappaletta sadalle tonnille mennöö :mrgreen:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Malm kirjoitti:Mimmosta tahtia teillä on syönyt nuo autot noita laakereita?

Mie tossa kattelin tuota entisen omistajan päiväkirjaa niin aika mohevaa tahtia näyttäis syövän, kyllä niitä pari kappaletta sadalle tonnille mennöö :mrgreen:

-Risto
Ois tuolla yks ylimmääränen laakeri jäänyt yli itellä tarvikko?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

johtaja300 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Mimmosta tahtia teillä on syönyt nuo autot noita laakereita?

Mie tossa kattelin tuota entisen omistajan päiväkirjaa niin aika mohevaa tahtia näyttäis syövän, kyllä niitä pari kappaletta sadalle tonnille mennöö :mrgreen:

-Risto
Ois tuolla yks ylimmääränen laakeri jäänyt yli itellä tarvikko?
Mjaa, mitähän nuo naapurit ajattelloo ku piti taas käyrä riuhtomassa mersun renkaita :D

Ei löytyny välijää toiselta puolelta, mutta huoltokirjaa selailessani ennustan että toinen takalaakeri väljistyy seuraavan 10tkm aikana joten voishan sen varulle ottaa...minkäs merkkinen laakeri siulla on ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Ei tule mieleen nyt se laakerin merkki mieleen, mutta liekkö tuolla nyt niin väliäkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”