4v- vs 5v-laatikko?
4v- vs 5v-laatikko?
Semmonen tuli tuossa mieleen että kun tuo wanha mersu ei tunnu tuosta pihalta kohtuudella kaupaksi käyvän, että minkälainen homma siihen olis laittaa 5-vaihteinen laatikko? (jos semmoista mistään löytyy...)
Kardaani vissiin pitää kans vaihtaa? onko muuta?
Hyvä auto muuten, mutta sitä viitostahan se kaipaa... (tai sit automaattia, niistä ei oo w123:n tapauksessa kokemusta että miten kierrokset 120kmh matkavauhdiss lienee?)
Kardaani vissiin pitää kans vaihtaa? onko muuta?
Hyvä auto muuten, mutta sitä viitostahan se kaipaa... (tai sit automaattia, niistä ei oo w123:n tapauksessa kokemusta että miten kierrokset 120kmh matkavauhdiss lienee?)
Pro-HVM
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: 4v- vs 5v-laatikko?
Kardaanin etupätkän lisäksi vaihdekeppi tankoineen pitää vaihtaa. Vaihdelaatikon takakiinnike on erilainen.rtd kirjoitti:Semmonen tuli tuossa mieleen että kun tuo wanha mersu ei tunnu tuosta pihalta kohtuudella kaupaksi käyvän, että minkälainen homma siihen olis laittaa 5-vaihteinen laatikko? (jos semmoista mistään löytyy...)
Kardaani vissiin pitää kans vaihtaa? onko muuta?
Hyvä auto muuten, mutta sitä viitostahan se kaipaa... (tai sit automaattia, niistä ei oo w123:n tapauksessa kokemusta että miten kierrokset 120kmh matkavauhdiss lienee?)
4-vaihde on suora niin automaateissa kuin molemmissa manuaaleissakin. Kierrokset riippuvat perävälityksestä, joka 300D:ssä on vakiona 3.46. Tietysti rengaskokokin ts vierintäkehä vaikuttaa jotain.
Tänne olen nopeasti kyhännyt taulukon nopeuksista eri perillä. Tuohon A7 -kohtaan kun vaihdat haluamasi kierrosluvun ja painat enteriä niin pitäisi laskea muihin sarakkeisiin oikeat arvot.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Re: 4v- vs 5v-laatikko?
Ok, tuo oli hyvä tieto! Eli tarvitsisin siis vain harvemman välityksen. vaihteiden määrällä ei oo mulle merkitystä, luulin (anteeksi typeryyteni) että 5-laatikolla ottas vähemmän kierroksia esim. tuossa 120kmh vauhdissa...Olli Lajunen kirjoitti: 4-vaihde on suora niin automaateissa kuin molemmissa manuaaleissakin. Kierrokset riippuvat perävälityksestä, joka 300D:ssä on vakiona 3.46. Tietysti rengaskokokin ts vierintäkehä vaikuttaa jotain.
Tänne olen nopeasti kyhännyt taulukon nopeuksista eri perillä. Tuohon A7 -kohtaan kun vaihdat haluamasi kierrosluvun ja painat enteriä niin pitäisi laskea muihin sarakkeisiin oikeat arvot.
EDIT: onkohan tuohon mun pirssiin sitten joskus vaihdettu laatikko, vai miten se tuntuu että se "huutaa" niin isoilla kierroksilla jo satasessa...
Näkeekö tuota perän tyyppiä (välitystä) mistään?
Pro-HVM
Päivää!
Kyllä 5.vaihteella on matalammat kierrokset, kun sen suoran nelosen päälle tulee vielä ylivaihteenomainen vitonen. Ne on vaan viisivaihteiset getragit saatavuudeltaan pirun harvinaisia ja hintapyynnit sen mukaisia
Yksi vaihtoehto on turbon 3,07-välitteinen perä. Eiköhän siellä ole se tällä hetkellä se vakio 3,46-perä (välityksen voi kyllä lukea itse perästä, jos kaiken visvan alta löytää). Jonkin verranhan moottori pääsee sen kanssa huutamaan isommilla nopeuksilla.
Kyllä 5.vaihteella on matalammat kierrokset, kun sen suoran nelosen päälle tulee vielä ylivaihteenomainen vitonen. Ne on vaan viisivaihteiset getragit saatavuudeltaan pirun harvinaisia ja hintapyynnit sen mukaisia
Yksi vaihtoehto on turbon 3,07-välitteinen perä. Eiköhän siellä ole se tällä hetkellä se vakio 3,46-perä (välityksen voi kyllä lukea itse perästä, jos kaiken visvan alta löytää). Jonkin verranhan moottori pääsee sen kanssa huutamaan isommilla nopeuksilla.
Nykyhinnoista en tiedä, mutta -90 toosa kustansi käytettynä 5000mk.Leka kirjoitti:Päivää!
Kyllä 5.vaihteella on matalammat kierrokset, kun sen suoran nelosen päälle tulee vielä ylivaihteenomainen vitonen. Ne on vaan viisivaihteiset getragit saatavuudeltaan pirun harvinaisia ja hintapyynnit sen mukaisia
Yksi vaihtoehto on turbon 3,07-välitteinen perä. Eiköhän siellä ole se tällä hetkellä se vakio 3,46-perä (välityksen voi kyllä lukea itse perästä, jos kaiken visvan alta löytää). Jonkin verranhan moottori pääsee sen kanssa huutamaan isommilla nopeuksilla.
Tjoo, kymppikuvia saattaa löytyä, en ole aivan satavarma. Ari66 on lupautunut hupsuuspäissään muuttelemaan otoksia sähköiseen muotoon.Leka kirjoitti:Ehjät nykyään jotain 300-400 €. Jopa 450 € pyyntöjä kuulunut.
Onko muuten HVM missään nähtävillä kuvia sun entisistä vaakalampuista?
Pitää penkoa alpumit ja laatikot.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: 4v- vs 5v-laatikko?
Kuten Leka sanoi niin 5-vaihde on ylivaihde ja moottori kiertää silloin vähemmän samassa vauhdissa kuin 4-vaihteella ajaen. Olisin tuon voinut tietysti hieman selvemminkin ilmaista ekassa viestissäni.rtd kirjoitti: Ok, tuo oli hyvä tieto! Eli tarvitsisin siis vain harvemman välityksen. vaihteiden määrällä ei oo mulle merkitystä, luulin (anteeksi typeryyteni) että 5-laatikolla ottas vähemmän kierroksia esim. tuossa 120kmh vauhdissa...
EDIT: onkohan tuohon mun pirssiin sitten joskus vaihdettu laatikko, vai miten se tuntuu että se "huutaa" niin isoilla kierroksilla jo satasessa...
Näkeekö tuota perän tyyppiä (välitystä) mistään?
Laskeskelin noita kierroksia seuraavasti:
3.46_perä_4.vaihde_120km/h----> ~3600r/min
3.07_perä_4.vaihde_120km/h----> ~3200r/min
3.46_perä_5.vaihde_120km/h----> ~2900r/min
3.07_perä_5.vaihde_120km/h----> ~2600r/min
Perän vaihtaminen on helpompaa ja hintakin on alempi, mutta 1.vaihde on tietysti harvenee samassa suhteessa. 5-vaihteisella ja samalla perällä ykkönen ja muut vaihteet pysyisivät samoina, mutta 5-vaihteen välitys on harvempi kuin ensimainittu vaihtoehto 4-vaihteella. Lisäksi toteutus olisi vähintääkin hieman kalliimpi.
Siitä vain valitsemaan sopiva vaihtoehto. Paras olisi tuo 5-v aski mutta perän vaihtokin on mielestäni jo parempi kuin alkuperäinen.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Re: 4v- vs 5v-laatikko?
Jep, näinpä. Kiitoksia tiedoista!Olli Lajunen kirjoitti: Paras olisi tuo 5-v aski mutta perän vaihtokin on mielestäni jo parempi kuin alkuperäinen.
Pro-HVM
Eilen tuli suoritettua tuollainen vaihto-operaatio. Varaosa-autosta oli jo yllä olevien ohjeiden mukaisesti purettu valmiiksi 5-lovinen Getraggi kepin, takakannakken ja kardaanin kera. Loppuauto tietenkin kiskottiin sitten Valmetilla kuusen juurelle säilöön.
Aamusella purettiin sitten toisesta 4v laatikko poies, tunteroinen siinä saatiin menemään kun meinasi muutamat pultit vähän vastustaa. Samalla todettiin että kytkinlevy oli asennettu väärin päin jonkun aikaisemman asentajan toimesta Laatikot lattialle vierekkäin ja huomataan sitten että pulttikehät ovatkin erilaiset. Ja välilevyhän on tietenkin kuusen juurella autossa paikoillaan Eikun Valmetti tulille ja auto hangesta takaisin talliin. Nostetaan moottorikin pois, lastataan nelivaihteisen rojut konttiin ja kiskotaan takaisin kuusen juurelle.
Sitten kepin asennukseen. Aikansa kun pujottelee, niin se menee konsolin reiästä johtojen välistä paikalleen. Pakki kun on viisloviseesa eri paikassa niin peruutusvaloanturin johdossa ei pieni lisämitta olisi haitaksi. Ja olihan se sitten pistokekin erilainen => tällä kertaa jalkaisin varaosa-autolle ja sivuleikkureilla pistoke matkaan. Vanha poikki ja 10cm lisää uutta ja hyvin yltää.
Tässä välissä muistetaankin että kytkinsylinterin putket onkin kuusenjuurella. Toinen varaosakorissa kiinni ja toinen kontissa olevassa laatikossa kiinni. Samalla onneksi huomattiin katsoa mittarinvaijerikin, päät erilaset. Taas hankeen lompsimaan ja tällä kertaa tulikin kaksi (2) asiaa kerralla
Loppu olikin sitten pelkkää ruuvaamista ilman vastusteluja. Mitä nyt kytkimen ilmaus meinasi tökkiä, mutta sinnekin saatiin painettua nesteet ilmaruuvin kautta.
Eli yhteenvetona lisäisin vaihdettavien osien listaan moottorin ja vaihteiston välisen välilevyn. Mittarinvaijeri ja pakkivaloanturin pistoke on varmaan vuosimallista (´82 vs ´85) riippuvia eroja joihin kannattaa näköjään varautua tällaisissa hommissa. Onneksi oli tuo varaosa-auto olemassa. Siitä muuten jäi nyt hyvä 300D+4v tekniikka jouten...
Onkohan muuten perävälityksissä eroja 4v vs 5v?
Aamusella purettiin sitten toisesta 4v laatikko poies, tunteroinen siinä saatiin menemään kun meinasi muutamat pultit vähän vastustaa. Samalla todettiin että kytkinlevy oli asennettu väärin päin jonkun aikaisemman asentajan toimesta Laatikot lattialle vierekkäin ja huomataan sitten että pulttikehät ovatkin erilaiset. Ja välilevyhän on tietenkin kuusen juurella autossa paikoillaan Eikun Valmetti tulille ja auto hangesta takaisin talliin. Nostetaan moottorikin pois, lastataan nelivaihteisen rojut konttiin ja kiskotaan takaisin kuusen juurelle.
Sitten kepin asennukseen. Aikansa kun pujottelee, niin se menee konsolin reiästä johtojen välistä paikalleen. Pakki kun on viisloviseesa eri paikassa niin peruutusvaloanturin johdossa ei pieni lisämitta olisi haitaksi. Ja olihan se sitten pistokekin erilainen => tällä kertaa jalkaisin varaosa-autolle ja sivuleikkureilla pistoke matkaan. Vanha poikki ja 10cm lisää uutta ja hyvin yltää.
Tässä välissä muistetaankin että kytkinsylinterin putket onkin kuusenjuurella. Toinen varaosakorissa kiinni ja toinen kontissa olevassa laatikossa kiinni. Samalla onneksi huomattiin katsoa mittarinvaijerikin, päät erilaset. Taas hankeen lompsimaan ja tällä kertaa tulikin kaksi (2) asiaa kerralla
Loppu olikin sitten pelkkää ruuvaamista ilman vastusteluja. Mitä nyt kytkimen ilmaus meinasi tökkiä, mutta sinnekin saatiin painettua nesteet ilmaruuvin kautta.
Eli yhteenvetona lisäisin vaihdettavien osien listaan moottorin ja vaihteiston välisen välilevyn. Mittarinvaijeri ja pakkivaloanturin pistoke on varmaan vuosimallista (´82 vs ´85) riippuvia eroja joihin kannattaa näköjään varautua tällaisissa hommissa. Onneksi oli tuo varaosa-auto olemassa. Siitä muuten jäi nyt hyvä 300D+4v tekniikka jouten...
Onkohan muuten perävälityksissä eroja 4v vs 5v?
Mersun w123 tekniikkasta!
"Siitä muuten jäi nyt hyvä 300D+4v tekniikka jouten"
Niin elikkäs vieläkös löytyy tämä tekniikka tai jopa koko varaosa auto ja onko myytävänä? Ilmoittele jos vielä löytyy ja laitas numeroa niin vois vaikka soitella tarkemmin!
--Jaahas tuliki viesti epähuomiossa tänne, mutta laitampas vielä yv:tä--
Niin elikkäs vieläkös löytyy tämä tekniikka tai jopa koko varaosa auto ja onko myytävänä? Ilmoittele jos vielä löytyy ja laitas numeroa niin vois vaikka soitella tarkemmin!
--Jaahas tuliki viesti epähuomiossa tänne, mutta laitampas vielä yv:tä--
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
5-vaihteiseen tarjotaan erilaista etummaista rättiniveltä. Sellaista "joustolla" olevaa. Onko tuolla mikä merkitys? Olen kuullut, että pelaa normaalillakin rättinivelellä, mutta onko tuosta 5-vaihteiseen tarkoitetun käyttämisestä jotain hyötyä tuon getragin kanssa käyttäessä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!