Ihmeellinen vika lootassa - tais löytyä vika(?)
Ihmeellinen vika lootassa - tais löytyä vika(?)
Niin on päässyt käymään että autossani (W123 280E autom.) on alkanut kardaani luistamaan (verrattavissa kytkimen luistoon). Luistamista ei onneksi vielä huomaa muusta kuin nopeusmittarista. Nimittäin kun esim. 70km/h nopeudessa nostaa kaasun, niin nopeusmittarin neula tippuu neljänkympin tienoille. Jos painaa kaasua tai vaihtaa pienempää vaihdetta, niin neula pomppaa takaisin osoittamaan oikeaa nopeutta. Satasen vauhdissa on jo sen verran kierroksia (n. 3000kpl/min) että neula ei putoa.
Olenko tulkinnut vian väärin, onko se sittenkin perä mikä luistaa?
Jotakuinkin hämärä vika, mikähän sille ny tuli?
Olenko tulkinnut vian väärin, onko se sittenkin perä mikä luistaa?
Jotakuinkin hämärä vika, mikähän sille ny tuli?
Viimeksi muokannut Sivonen, 10.10.2006 18:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Hmm... Ilmankos ne on kulunutkin niin nopeasti.
Mahtaa olla pyörimissuunta vain renkaissa väärä, kun moottorijarrutuksessa luistaa helpommin kuin kiihdyttäessä... Pitänee vaihtaa takarenkaat päikseen ja kokeilla uudestaan.
Selvennetään nyt vielä sen verran että ajamiseen tuo nopeusmittarin temppuilu ei vaikuta, eikä koneen kierroksiin.
Mahtaa olla pyörimissuunta vain renkaissa väärä, kun moottorijarrutuksessa luistaa helpommin kuin kiihdyttäessä... Pitänee vaihtaa takarenkaat päikseen ja kokeilla uudestaan.
Selvennetään nyt vielä sen verran että ajamiseen tuo nopeusmittarin temppuilu ei vaikuta, eikä koneen kierroksiin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Jotain tuommoista ajattelin itsekin, mutta ei vaan käy järkeen että miten se vika on koneen kierroksiin sidonnainen. Sen nyt ymmärtäisi jos kaasua painaessa toimisi, ja moottorijarrutuksessa ei -> joku akseli tai ratas heittäisi aina välykset toiseen reunaan.
Nyt kun alko muistelemaan niin taisipa joskus kuulua rapinaa mittarinvaijerista... Otin mittariston irti ja laitoin takaisin, niin rapina häipyi. Ilmeisesti vaijeri kääntyi parempaan asentoon... Mutta eipä se vaijerikaan moottorin kierroksista tiiä mittään.
Nyt kun alko muistelemaan niin taisipa joskus kuulua rapinaa mittarinvaijerista... Otin mittariston irti ja laitoin takaisin, niin rapina häipyi. Ilmeisesti vaijeri kääntyi parempaan asentoon... Mutta eipä se vaijerikaan moottorin kierroksista tiiä mittään.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
No nyt se toimii taas. Kumma juttu kun jostain valittaa niin heti alkaa toimia.
T. Sivonen
T. Sivonen
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Jahas. Lisätäänpäs tähän topikkiin vähän informaatiota. Taitaa nimittäin olla lootassa jotain ihan oikeasti vialla. Kyseinen nopeusmittarin temppuilu jatkuu edelleen - joskus temppuilee, joskus ei. Nyt vaan vika on siirtynyt myös vaihdelaatikkoon (ilmeisesti nopeusmittarin vaijeria pitkin? ). Eli kun kaasun nostaa esim. 70km/h vauhdissa, niin nop.mittarin neula tippuu jälleen neljänkympin tietämille. Nyt vaan uutena ominaisuutena on vaihdelaatikko alkanut seuraamaan tuota nopeusmittarin neulaa, eli kun tikku lerpahtaa, niin loota luulee että nyt mennään hitaasti ja heittää joko pienempää vaihdetta tai vapaata päälle. Kun painaa kaasua, niin loota vaihtaa (pienemmän vaihteen päälle jos kaasua nostaessa jätti vapaalle, ja sen jälkeen) isompaa niin että nykäsee.
Vika ilmenee noin 40-80km/h mittarinopeuksissa, eli 50-90km/h todellista.
Jaaarrrkkkooooo....
Vika ilmenee noin 40-80km/h mittarinopeuksissa, eli 50-90km/h todellista.
Jaaarrrkkkooooo....
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Nopeusmittarissa neulan takana oleva jousi jäykistyy vanhemmiten, ja alkaa näinollen jäyketessään vääntämään vaihdelaatikkoa pienemmälle. Jousi tulee siis vaihtaa. Vika kannattaa korjata ennen kuin se kertautuu kaasuvivuston kautta kaasupolkimeen, jolloin poljinta ei enää pysty painamaan ilman kuskinpenkin ja pedaalin väliin asennettavaa rässiä.Sivonen kirjoitti:uutena ominaisuutena on vaihdelaatikko alkanut seuraamaan tuota nopeusmittarin neulaa
Automaattilaatikkoviat ovat ikäviä... niin ovat kaikki muutkin. Sun M110:ssä on liikaa voimaa. Vaihda siihen 200D.
Tää on ihan kohta valmis.
Tänään loota toimi työmatkalla hyvin, ei vaikutusta oliko kylmä vai kuuma. Illalla taas alko temppuilemaan kun kylällä kävin.
Eli siis lootan vaihto... Jaa, no pitääpä ennen lusikan nurkkauttamista kokeilla vielä ilman alipainetta, mitä se lotju tekee.
Eli siis lootan vaihto... Jaa, no pitääpä ennen lusikan nurkkauttamista kokeilla vielä ilman alipainetta, mitä se lotju tekee.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ai jaa, pittääkö nyt lähtiä Misalle kuskiksi?A. Hara kirjoitti:Vika kannattaa korjata ennen kuin se kertautuu kaasuvivuston kautta kaasupolkimeen, jolloin poljinta ei enää pysty painamaan ilman kuskinpenkin ja pedaalin väliin asennettavaa Rässiä.
Eikös siellä lootassa ollu joku poksi, johon se alipaineletku tullee?
Jos se olis vaikka puhki/rikki, saa imettyä ATFt koneeseen?
Hittoku ei muista askin sisuskaluja...
Pro HVM
Jaa iliman alipaineita meinasit ajella?
Sillon laatikko luulee et sulla on kaasu pohjassa koko ajan.
Voi olla _aika_ teräviä ne vaihot.
En tiiä mersun askeista, mutta kuulemma yhellä ukolla meni letukasta aski irtipoikki tuolla hommalla.
Oli koittanu lähtee perruuttaan ja laatikko olikin yhtäkkiä 1/4 lyhyempi.
Sillon laatikko luulee et sulla on kaasu pohjassa koko ajan.
Voi olla _aika_ teräviä ne vaihot.
En tiiä mersun askeista, mutta kuulemma yhellä ukolla meni letukasta aski irtipoikki tuolla hommalla.
Oli koittanu lähtee perruuttaan ja laatikko olikin yhtäkkiä 1/4 lyhyempi.
Pro HVM
Mersun automaatti kestää ihmeellisiä asoita. Siihen aikaan kun oman mersun pääasiallinen käyttötarkoitus oli kiertää pilistä, tapahtui kuminpoltto painamalla kaasu pohjaan ja moottorin hakatessa rajoittimeen siirrettiin vaihdekeppi D:lle. Mersun automaatti kestää sitäkin. Sittemmin mersu vaihtui 8-sylinteriseksi, jolloin kumin polttaminen onnistui ilman kikkailuja ja automaattikin pääsi helpommalla. Nykyisin olen niin nuuka ettei tuollaista voi harkitakaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Meban 722.317 eli varmaankin lähellä samaa mikä sivosella, kestää höykkyytystä uskomattoman paljon "Normitehoilla" ajellen kymmeniä tuhansia ilman alipaineohjausta ja paineet tappiin säädettynä Öljyn sekaan vielä kitkalisäaine niin alkaa olla terävyyttä vaihdoissa
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mulla oli kans joskus ollut tää alipainemodulaattori rikki,Sivonen kirjoitti:Jaa, oliskohan asiaan osuutta sillä että imusarjassa on automaattiöljyä...
Mikäs käikäle sinne (ja myös minne?) pitää vaihtaa ja paljonko semmonen maksaa?
Kuinkahan tuo loota pelais jos sen alipaineletkun tukkii kokonaan?
mää huomasin sen vasta kun loota lakkas vettämästä öljyn vähyydestä.
Lisäsin öljyä ja hain uuden modulaattorin. Noita muita sun auton oireita en muista mulla olleen.