W123 automaatti OM617 turbon jatkona.
W123 automaatti OM617 turbon jatkona.
Tulipa tuossa lueskeltua vanhaa Tähdelliset lehteä. Siinä oli maininta W123 TDT:stä. Eli olisi mukava kuulla kokemuksia ja mielipiteitä automaatista W123 turbokoneen perässä. Itsellä on manuaali nyt paikoillaan ja olen mietiskellyt automaattia. Eli puhuuko tuo TM:n koeajaja höpöjä vai onko jutussa perää? Eli kysymys onkin, että laitetaanko automaatti vai jatketaanko kepittämistä? Konetta tekisi mieli tulevaisuudessa kiristää hieman ja sittenhän se kytkin taitaapi alkaa luistella...
Mallin vakiovarusteena 4-vaihteista automaattia (muuta ei edes saanut) koeajaja moitti, eikä ensimmäistä kertaa. Laatikon nyppivä käytös nyppi myös koeajajaa. Lisäksi automaatti ei omalla vaihto-ohjelmallaan oikein sallinut turbon tuottamien tehoreservien laaja-alaisempaa hyödyntämistä.
Mallin vakiovarusteena 4-vaihteista automaattia (muuta ei edes saanut) koeajaja moitti, eikä ensimmäistä kertaa. Laatikon nyppivä käytös nyppi myös koeajajaa. Lisäksi automaatti ei omalla vaihto-ohjelmallaan oikein sallinut turbon tuottamien tehoreservien laaja-alaisempaa hyödyntämistä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Asia kiinnostaisi itseänikin. Omassa 123 TDT:ssä on tuo nelilovinen 722.3 ja käytös on mielestäni vielä reippaasti nyppivämpää kuin mersun laatikoiden terävän vaihtamisen perinteeseen kuuluu. Vanhojahan nuo on tänä päivänä kaikki 123:n laatikot mutta kiinnostaisi kyllä kuinka tasaisesti tuon saisi vaihtamaan. En ole tosin muuta koittanutkaan asialle tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdon. Vaikutus oli aika pieni.
Mitä tulee automaattiin 123 turbon perässä niin eiköhän nuita ole täälläkin useammalla, eikä kai tehojen hukkumisesta ole valiteltu?
Omasta turbosta on tehot kyllä hukkuneet jonnekin, tarttis tehrä jotakin. Muutenkin huoltoa vailla koko kone.
Mitä tulee automaattiin 123 turbon perässä niin eiköhän nuita ole täälläkin useammalla, eikä kai tehojen hukkumisesta ole valiteltu?
Omasta turbosta on tehot kyllä hukkuneet jonnekin, tarttis tehrä jotakin. Muutenkin huoltoa vailla koko kone.
Tää on ihan kohta valmis.
A. Hara kirjoitti:Asia kiinnostaisi itseänikin. Omassa 123 TDT:ssä on tuo nelilovinen 722.3 ja käytös on mielestäni vielä reippaasti nyppivämpää kuin mersun laatikoiden terävän vaihtamisen perinteeseen kuuluu. Vanhojahan nuo on tänä päivänä kaikki 123:n laatikot mutta kiinnostaisi kyllä kuinka tasaisesti tuon saisi vaihtamaan. En ole tosin muuta koittanutkaan asialle tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdon. Vaikutus oli aika pieni.
Mitä tulee automaattiin 123 turbon perässä niin eiköhän nuita ole täälläkin useammalla, eikä kai tehojen hukkumisesta ole valiteltu?
Omasta turbosta on tehot kyllä hukkuneet jonnekin, tarttis tehrä jotakin. Muutenkin huoltoa vailla koko kone.
Katsotaan, jos Jarkko S osaisi kertoa jotain tästä automaatti asiasta, jos sattuu tätä topicia lukemaan. Voihan se olla, että se on ainoastaan säätö kysymys. Nuo uudemmat 722.3 laatikot vaihtavat kyllä nätisti kuutoskoneiden jatkona. Siksi ajattelinkin, että saisiko tämän vanhemman 722.3 lootan toimimaan yhtä mukavasti? Vai onkohan näissä uudemmissa ja vanhemmissa 722.3 laatikoissa merkittävää eroa?
Tuosta turbokoneesta kannattaa pitää huolta. Siihen on osat vähän eri hintaluokassa kuin vapari OM617 koneeseen. Itsellä onneksi on hyvin vetoja. Eilen illalla huomasin vain, että oli kannen alapuolelta vähän kostea. En tiedä onko vanhoja sotkuja vai uusia. On kuitenkin seisonut aika kauan tuolla tallissa remontissa. No sen aika näyttää ja sitten korjataan, jos aihetta löytyy. Ei se taida tuossa kunnostus konkurs... ei kun projektissa paljoa tuntua... Ei vaan pieniä rahojahan nämä on noiden uusien tietokoneiden rinnalla. Ja meneepä ainakin rahat AUTOON.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
No tämä sentään vähän kannusti. Meinaa olla nämä käyttöautotkin projekteja. Mutta toivottavasti joku viisas kommentoi itse asiaankin.Heavy kirjoitti:Tuosta turbokoneesta kannattaa pitää huolta. Ei vaan pieniä rahojahan nämä on noiden uusien tietokoneiden rinnalla. Ja meneepä ainakin rahat AUTOON.
Tää on ihan kohta valmis.
No sittenhän tässä voikin huoletta siirtyä ajelemaan automaatilla Onkohan näissä vanhoissa ja uudemmissa 722.3 laatikoissa mitään suurempia teknisiä eroja?Mika.T kirjoitti:Säätöä Säätöä...
Laatikon saa vaihtamaan melkein miten vain kun säätelee. Vaijerin pituudella säädetään vaihtokierrokset. Laatikon kyljestä Alipaine säätimestä vaihtojen "kovuus"
Säätämällä saa ihan varmasti koneen koko kierrosalueen käyttöön.
Haulla löytyy varmaan montakin säätöohjetta.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kukas osaa sanoa onko 123 300 TDT:ssä vahvempi loota kuin vaparissa? Topikin perusteella ymmärsin että näissä on ollut aina 4-lovinen tomaatti? Eikös se ole periaatteessa "heikompi" loota kuin 3-lovinen? Ensimmäisen rivin kysymykseen: Onko 300TDT:n loota vahvistettu, verrattuna vapari kolmesatkuun? Ja puhutaan siis OM 617:sta. Kaverilla on -83 W123 300 orkkis-turpo jolla on ajettu vähillä öljyillä. Kakkonen lipsuu välillä, ei koko ajan.
No? Onko se loota poikkeava verrattuna vapariin, vai laitetaanko suoraan 5v manuaali? Sopiiko esim. jokin uudempi 722.4 loota OM617:n jatkeeksi? Miten ne startit näissä nyt menikään, samaten turbiinikopat...
No? Onko se loota poikkeava verrattuna vapariin, vai laitetaanko suoraan 5v manuaali? Sopiiko esim. jokin uudempi 722.4 loota OM617:n jatkeeksi? Miten ne startit näissä nyt menikään, samaten turbiinikopat...
Startit on uudemmissa eripuolilla.W123 mersuun joutuu laittamaan siis w123 vaihteiston jos ei konetta vaiha samalla jostain uudemmasta.280:sen laatikko käy kyllä koneeseen kiinni mutta sen kestävyydestä en sitten tiedä.Itse olen ajatellut laittaa maasturin 5v manuaalin jossa vitonen on ylivaihde.Siksi maasturista koska niitä tuntuu olevan paremmin tarjolla tai niiden hinta on paremmin järjen rajoissa.EBAY:ssä meni yks w123 5v manuaali hintaan 1010€ siis dieseliin sopiva.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tätäpä juuri meinasin, tehoero vaparin ja ahistetun välillä on kuitenkin ajan mittapuun mukaan "melkoinen." Essonpaarissa puhuttiin jo 80-luvulla, että turpon toosa on vahvempi.Leka kirjoitti:Turbon laatikko on kyllä vahvistettu, mutta vapareiden automaattilootia on laitettu suoraan turbodieseleiden jatkoksi. Kuulemma kestää kun ei pahemmin revittele
vahvistettu 722.3 laatikko mikä löytyy orkineeliSami R kirjoitti:Mikäs automaatti sitä sitten kannattaa laittaa vapari Om617:an jatkeeksi?
Vääntöähän on huimat 172Nm.
turbosta....siis 123.....eikös sellainen löydy eräästä hätäisestä 123 mersusta laatikko on välilaipalla 606 perässä...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Kokemuksesta voin kertoa, että saa 300TDT:n laatikon säädettyä niin, että vaihtaa koht` miellyttävästi. Väännöt saa käyttöön (ns. käytännön suorituskyvyn tunne) suhteessa paremmin kuin esim 320cdi. Tuntuu nuo isojen uusien mersun dieseleiden automaatit niin herkiltä, kierrosvehkeiltä, että osa 500nm potentiaalista valuu hukkaan korkeiden kierroksien myötä.
Talossa oli 12vuotta 300TDT -83, yhä priima, uudella omistajalla. Siinä oli nimenomaan käytännön vääntöä oikein säädetyn laatikon ansiosta.
Talossa oli 12vuotta 300TDT -83, yhä priima, uudella omistajalla. Siinä oli nimenomaan käytännön vääntöä oikein säädetyn laatikon ansiosta.
124.023
Onko tuossa jotain eroa dieselin vetolevyyn? Kenties kevyempi ja sen myötä kierrosherkempi kone? Onko tuossa mitään haittapuolia, jos käyttä kevyempää vetolevyä? Liikkeelle lähdössä huomaako?Mika.T kirjoitti:Bensa M110 moottorin vetolevyhässäkkä käypi suoraan. Mulla on tuossa vanhemmassa ässässä om617, M110:n vetolevy ja 722.3 laatikko
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Juu taitaapa olla semmonen yhistelmä sovitettuna petroolin viheriään koriin!petska kirjoitti:vahvistettu 722.3 laatikko mikä löytyy orkineeliSami R kirjoitti:Mikäs automaatti sitä sitten kannattaa laittaa vapari Om617:an jatkeeksi?
Vääntöähän on huimat 172Nm.
turbosta....siis 123.....eikös sellainen löydy eräästä hätäisestä 123 mersusta laatikko on välilaipalla 606 perässä...