Värinänvaimennin kardaaniin?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Värinänvaimennin kardaaniin?

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Nyt tartteis 123:nen uutta värinänvaimenninta suht kiireesti, hyllytavarana ei ole laatuautoihin tietenkään osia täällä korpikylissä. Ei ole kun 124:sen (aikalailla samannäköinen pienempi vaan :roll: ) kakkara hyllyssä, käykö se heittämällä 123:sen kardaaniin ja toimiiko samalla tavalla kuin 123:sen vastaava? Vai pitääkö alkaa kiireellä tilaamaan omaansa kl-varaosilta?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Re: Värinänvaimennin kardaaniin?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mihaline kirjoitti:Nyt tartteis 123:nen uutta värinänvaimenninta suht kiireesti, hyllytavarana ei ole laatuautoihin tietenkään osia täällä korpikylissä. Ei ole kun 124:sen (aikalailla samannäköinen pienempi vaan :roll: ) kakkara hyllyssä, käykö se heittämällä 123:sen kardaaniin ja toimiiko samalla tavalla kuin 123:sen vastaava? Vai pitääkö alkaa kiireellä tilaamaan omaansa kl-varaosilta?
Onko sinulla muuten mittoja tuosta W123:sen värinänvaimentajasta? Itsekin pitäisi hommata se, kun sitä ei ole ollenkaan. Kun olisi mitat niin tietäisi sitten saavansa juuri oikean osan, eikä esimerkiksi W124:sen osaa. Mistähän johtuu, että KL-Varaosilla on värinänvaimentajan hinta tippunut huomattavasti? Nyt 75 euroa ja muistelen, että aiemmin oli huomattavasti kalliimpi. Tuumailin vaan, että saako sieltä vielä W123:seen kuuluvaa oikeaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä sitä aivan oikeaa iso limppua ei saa mistään uutena. Siksi sitä ei varmaan tehdä kun se voidaan korvata muilla nykyisien autojen vaimentimilla. Kaikki mikä on alle 100 euroa on jostain muusta mallista kuin w123:sesta. KL-varaosienkin värinänvaimennin on todennäköisesti C-mallin. Ei siinä mitään-kaverin kardaani tasapainoitettiin tuolla c-mallin limpulla ja hyvinhän se toimii vaikka vaimennin on pienempi ja kevyempi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen tässä odotellut milloin "värinänvaimennin" vastaa Mihalinen kysymykseen, kun tuo "kardaani" jo vastasi. :shock:

Asiaan.
Minkäkokoinen on se "iso limppu", halkaisija ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

dealer kirjoitti:Minkäkokoinen on se "iso limppu", halkaisija ?
Pitää koittaa muistaa tänään mitata stratekiset mitat, painoa ainakin uudella osalla pirusti ja kokoakin ehken enemmän kuin W124:sen vastaavassa limpussa.

Puntaria sitten ei oo, joten paino jää arvoitukseksi. Pirusti kuitenkin pyöriväksi massaksi.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mihaline kirjoitti:
dealer kirjoitti:Minkäkokoinen on se "iso limppu", halkaisija ?
Pitää koittaa muistaa tänään mitata stratekiset mitat, painoa ainakin uudella osalla pirusti ja kokoakin ehken enemmän kuin W124:sen vastaavassa limpussa.

Puntaria sitten ei oo, joten paino jää arvoitukseksi. Pirusti kuitenkin pyöriväksi massaksi.
Muistaakseni 124 värinän vaimennin ei toiminnu mun autossa silloin kun faija hallinnoi ko. masiinaa. Piti jotain aivan käsittämätöntä sooloa ~65km/h vauhdissa. Noihan voi olla tasapainotuksiltaan ihan erilaiset.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen myös kuullut, että tuo kevyempi limppu ei toimisi niin hyvin, mutta nyt käytännössä nähtyäni kaverini auton tapauksessa (300 D -81 5-vaihteinen laatikko) kardaani ei jyrise ollenkaan c-mallin limpun kanssa.

Värinänvaimennin ei välttämättä auta kaikkiin vaivoihin. Kardaanin omatoiminen näpertely voi myös pahentaa tilannetta (matalilla kierroksilla oleva jyrinä voi saada seurakseen tärinän jollain tietyllä nopeudella.
Kardaanissa on oltava ehjät keskityshelat ja kumilimput sekä ristinivel. Ja lisäksi etu-ja takapätkien on oltava oikeassa boorissa. Niin ja onhan siellä vielä se tukikumi ja laakerikin oltava kunnossa. Periaatteessa jos kardaani on tasapainossa niin uuden värinänvaimentimen pitäisi toimia tasapainoittamatta. Värinänvaimenninhan on tasapainoitettu tehtaalla valmiiksi. Kaikkein ärsyttävin kardaanin ominaisuus on tärinä joka esiintyy juuri 80-90 Km/h välissä. Jyristys matalilla kierroksilla ei häiritse kuin ajoittain, mutta ei maantiellä.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

kardaani kirjoitti:Olen myös kuullut, että tuo kevyempi limppu ei toimisi niin hyvin, mutta nyt käytännössä nähtyäni kaverini auton tapauksessa (300 D -81 5-vaihteinen laatikko) kardaani ei jyrise ollenkaan c-mallin limpun kanssa..
Itse löysin erään putiikin hukkapiilosta ilmeisesti oikean 123:sen värinänvaimentimen, on ainakin samanlainen ulkonäöltään kun tehdasasennus joka on paikallaan (ei ole niitä metalliholkkeja kumin sisällä). Samalla kun tasapainottaavat koneistamolla kardaanin vaihdetaan kannatinlaakeri+kumi, tuo vaimennin ja jos löytyy rikkonaisia rättejä niin nekin. Tänään saan siitä vanhasta vaimentimesta otettua mitat, onpahan ainakin oikeankokoinen...

Vanhalle värinänvaimentimella voi viskoa vaikka tarkuuttaa saunailloissa mittausopereissönin jälkeen?
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Noniin, alkuperäisen värinänvaimentimen mitat on seuraavat.

Vaimentimen metallikehä on 17mm paksu
Vaimentimen kokohalkaisija 157mm
Leveys 33mm

Painosta en osaa sanoa, varmaan kilon pari luokkaa?

Mutta itse asiaan, nyt on kardaani tasapainossa ja sen kyllä huomaa. Tuli matkanopeuksilla matkustamisesta taas mukavaa ja antoisaa. Kannatinlaakeri äänsi jo jonkinverran, kannatinkumi riekaleina, ristitappi urilla ja värinänvaimennin osittain rikki, osia vaihdettiin ja homma toimii.

Kaiken tämän jälkeen tuli sama jurahdus kiusaamaan vanhaa palvelijaa mikä kiusasi 250td:tä aikoinaan, terävä voimakas jurahdus hyvin kapealla kierroslukualueella arviolta noin 1500-1700rpm tai 1700-1900rpm. Jurahdus kuuluu ennenkaikkea 3:s vaihteella 40-50km/h välillä vedätettäessä jonka jälkeen häviää kuin kuin pieru saharaan. muilla vaihteillakin samassa kierrosluvussa kuuluu selvä jurahdus, mutta 40-50km/h välillä se kiusaa eniten.

Oma epäilys on kytkin, levyssä olevat jouset oli kuoleentuneet mutta pintaa levyssä oli vielä niin paljon että en raaskinut vaihtaa silloin kun mylly oli pois nokalta. Nyt joku voisi varmistaa tämän minun teorian oikeellisuuden omilla kokemuksillaan jotta tiedän alkaa tilailemaan kytkytintä. Kytkimen merkki on vielä avoin mutta motonetissä näkyi olevan 167€/kpl liekkö mistään kotoisin moinen tehon siirrin?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mulla jäi pieni jyristysalue kolmosella välille 50-60 km/h kun oma kardaani n. vuosi sitten tasapainoiteltiin ym. Mutta jyrinättömäksi sen myös saa. Kaverini vastaava auto ei jyrise missään välissä eikä millään vaihteella. Vaikka 4. vaihteella ajaa alle 50 km/h ja painaa kaasua niin ei jyrise.
Syytä en osaa sanoa miksi minullakin jäi pieni juristusalue kolmosella. Minulla ei ole kytkintä koskaan vaihdettu (n.380 tkm), joten onhan se mahdollista, että kytkimessä olisi sanomista. Toinen seikka on se , että minulla on kardaanissa käytetty mutta aito värinänvaimennin (se kumi on hiukan irti keskikolmiosta) tuo voi hyvinkin aiheuttaa jyrinän. Sitten vielä minulla on vaihteiston puoleinen rättinivel ns. joustavaa mallia-vika voi olla siinäkin. Kaverini autossa joka toimii täysin moitteitta on kummassakin päässäkiinteä limppu. Nuo yllämainitut on vielä sellaisia asioita joita voit pohtia autosi suhteen.
PS: mutta muista, että kardaanin jyrinä kapealla alueella ei ole mitään verrattuna tärinään maantienopuksilla.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Mulla on omassa kovat rätit, ja kaikki oikeastaan kardaanin osalta pitäisi olla kardaanin osalta kunnossa. Kytkimessä todettiin jo aiemmin orastavaa vikaa, mutta nuukuuksissani piti jättää 20tkm sitten vaihtamatta kun pintaa oli vielä paljon, vaikka kaikki sanoikin että paineasetelma ja kytkimen joustokeskiö oli totaalisen paska. Noh money well spend, ja säästihän siinä silloin 160€.

On muuten kovahintainen sachsin kytkin nykyisin, yli 300€ tarvikeliikkeessä ja veholla 260€, kerrankin näinpäin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mihaline kirjoitti:On muuten kovahintainen sachsin kytkin nykyisin, yli 300€ tarvikeliikkeessä ja veholla 260€, kerrankin näinpäin.
Siis koko systeemi asetelmineen ja painelaakereineen? :shock: Kerran kysyin Veholta omaani kytkinpakettia ja silloin puhuivat lähemmäs viidestäsadasta. En vielä ostanut. :)

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Roisto kirjoitti:Siis koko systeemi asetelmineen ja painelaakereineen?
Kyllä, ja olis silloin kannattanut itekkin ostaa kytkin varastoon kun ne oli vielä "halpoja" nyt tuntuu hinnat hipovan pilviä. Ja huonoa ei kehtaa ostaa kun vaihtotyön teettämiseen tuhraantuu jo puolet tuon kytkimen hinnasta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko mihalinen kardaanin jurahdus saatu kadotettua? Itselläni jurina on palannut takaisin lähes yhtä pahaksi kuin vuosi sitten. Olen tuossa selvitellyt värinänvaimenninasiaa hieman. C-mallin limppu ei välttämättä toimi kaikissa autoissa. Jotkut ovat jopa hitsanneet pienempiä esim. W124 limppuja isoimmiksi. Ja sen jälkeen on tasapainoitettu uudelleen. Jotkut ovat saaneet jyrinän pois vaihtamalla 300 D:n perän tilalle 240 D:n perän.Ei mahdoton ajatus 5-vaihteiselle mallille.
Niin tuo oma jyrinä on pahimmillaan kun autolla ajettu kunnon matka ja kaikki kumit ovat lämpimiä. kolmosella pahinta välillä 45-60 km/h ylämäessä-tulee paha äänikin sisälle. Todella inhottava piirre. Mutta minulla syynä on rikkinäinen värinänvaimennin. Tuo värinänvaimennin kesti vuoden (oli näet käytetty, koska halusin alkuperäisen kokoisen limpun). En tiedä mitä laittaisin nyt tilalle-mietinkin jos jossain amerikkalaisessa takavedossa olisi suurempia värinänvaimentimia, mutta kun niissä ei niitä ilmeisesti ole ollenkaan käytetty. No palaan asiaan syksyn kuluessa, kun saan jotain järkevää laitettua tilalle.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kardaani kirjoitti:Kyllä sitä aivan oikeaa iso limppua ei saa mistään uutena.
Kyllä sitä värinänvaimenninta saa uutena. Soitin Veholle ja kysyin. Se juttu on vain niin, että se tulee sen kardaanin etupätkän mukana ja joutuu ostamaan molemmat kerralla. Myyjä sanoi Veholla hinnnasta keskusteltaessa, että onpas miehekäs hinta... :lol:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mutta on niin, että W124 250 D:henkään ei saa mistään värinänvaimenninta? Se aito on suurempi kuin 300 D:ssä (124). Ihme kun noita värinänvaimentimia ei saa niitä eniten kaipaaviin malleihin-W123 300 D ja W124 250 D :shock:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kardaani kirjoitti:Mutta on niin, että W124 250 D:henkään ei saa mistään värinänvaimenninta? Se aito on suurempi kuin 300 D:ssä (124). Ihme kun noita värinänvaimentimia ei saa niitä eniten kaipaaviin malleihin-W123 300 D ja W124 250 D :shock:
Vehon myyjä mainitsi, että W124:ssä sama homma, että kardaanin etupätkän kanssa pitää ostaa. W202 taisi olla hänen mukaan ensimmäinen johon saa irrallisen ostettua. On tuo kyllä hankala homma. No jos rahaa on laittaa niin ei se sitten ole ongelma. On vaan se hinta aika kova... :roll:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kävinpä tuossa yhtenä päivänä paikallisessa varaosaputkassa ja siinä samalla muuta ostaessa kysäisin, että olisiko W123 värinänvaimentajaa jäänyt hyllyyn. Sanoi, että ei ole, mutta tilaamalla saa. No minä siihen epäilemään, että ei vaan saa. No se otti luettelon käteen ja siellä oli värinänvaimentaja W123:seen, mutta mitat olivat pienemmät kuin tässä mainitut. Myös W124:seen olisi siinä luettelossa ollut, kun sitä tutkailin. Voisihan se ehkä silläkin toimia, siis tuolla W123 vaihtoehdolla, mutta mistäpä sen tietää. Pienempi se sitä alkuperäistä kuitenkin oli.

Tarvitseeko automaatin kanssa värinänvaimentajaa W123:ssa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Heavy kirjoitti:Kävinpä tuossa yhtenä päivänä paikallisessa varaosaputkassa ja siinä samalla muuta ostaessa kysäisin, että olisiko W123 värinänvaimentajaa jäänyt hyllyyn. Sanoi, että ei ole, mutta tilaamalla saa. No minä siihen epäilemään, että ei vaan saa. No se otti luettelon käteen ja siellä oli värinänvaimentaja W123:seen, mutta mitat olivat pienemmät kuin tässä mainitut. Myös W124:seen olisi siinä luettelossa ollut, kun sitä tutkailin. Voisihan se ehkä silläkin toimia, siis tuolla W123 vaihtoehdolla, mutta mistäpä sen tietää. Pienempi se sitä alkuperäistä kuitenkin oli.

Tarvitseeko automaatin kanssa värinänvaimentajaa W123:ssa?
Ja sehän muuten toimii tuolla varaosakakkaralla. Ainakin jonkin aikaa. :oops:

nim. siellä se alla pyörii, mutta ootellaan millon tuloo jaloille tunnelinläpi kurkkimaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Pitäisi itsekin hommata uus, kun vanhassa oli melkoisia halkeamia.
Nyt siellä ei ole mitään... :oops:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mihaline kirjoitti: Ja sehän muuten toimii tuolla varaosakakkaralla. Ainakin jonkin aikaa. :oops:

nim. siellä se alla pyörii, mutta ootellaan millon tuloo jaloille tunnelinläpi kurkkimaan...
Eli ei ole mitään ongelmia tuon tarvikeosan kanssa? Siis muuta kuin, että ei ehkä kestä niin pitkää aikaa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Heavy kirjoitti:
Mihaline kirjoitti: Ja sehän muuten toimii tuolla varaosakakkaralla. Ainakin jonkin aikaa. :oops:

nim. siellä se alla pyörii, mutta ootellaan millon tuloo jaloille tunnelinläpi kurkkimaan...
Eli ei ole mitään ongelmia tuon tarvikeosan kanssa? Siis muuta kuin, että ei ehkä kestä niin pitkää aikaa?

Näillä kokemuksilla mitä minulla on sanon että tarvikkeeseen laitettu raha on hukkaan heitettyä. Jos saisin nyt valita uudelleen marssisin suoraan veholle ja ostaisin pikkumersun tai c-sarjan värinänvaimentimen joka toimii edes jollain tavalla. Omassa tapauksessa on myöhäistä itkeä koska p*ska on jo housussa ja kardaani tasapainotettu tällä tarvikelimpulla.

Tarvikkeessa kumiaines on niin kovaa ettei vaimennin toimi/voikkaan toimia halutulla tavalla. Tästä kokemuksesta/kokeilusta voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Jos ei muuta niin ainakin ottaa opiksi...

nim. vituttaahan se aina joskus kun paikat tärisee ja väpäjää...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”