w123 200D -84 4-v, Kytkin meni veteläks, pykälät ei päälle

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
veijo67
Viestit: 4
Liittynyt: 13.1.2016 10:50

w123 200D -84 4-v, Kytkin meni veteläks, pykälät ei päälle

Viesti Kirjoittaja veijo67 »

Terve

Eli tuossa viime viikolla yli 20n pakkasilla kävi niin, jotta tutun autossa kytkinpoljin ei toiminut eikä vaihteita saanut päälle. Edellisenä päivänä (-26 C) autolla oli ajettu ja ainoo vaikeus oli ettei pakki tahtonu mennä päälle.
En ollut tarkastamassa tilannetta, mutta toinen sähläri oli kattonu että jarru-/kytkinnestesäiliö oli melkein kuivilla. Ei kuitenkaan niin paljon etteivätkö jarrut olisi toimineet.
Hän oli lisännyt nestettä ja ilmannut pelkästään poleksimalla kytkintä satoja kertoja kummallakin jalalla. Pääsylinteri oli kuulema pulputtanu ilmauksen yhteydessä.

Pääsin vihdoin itse paikalle ja testasin että kytkimessä oli tuntumaa, lämmitin auton ja hurautin sen talliin. Vaihteet toimi ihan ok rutisematta, en tosin ajamiseen käyttäny ku pakkia ja 1stä.

Tarkastin ettei jarruletkuissa ole vuotoja, ainakaan 7 C lämpötilassa eikä kyl letkuissa ym jarruosissa missään ollu sen näköstä että ois niistä fuskannu.

Moottoritilassa säiliön ja sylinterin tienoilla ei vuotoja. niinpä könysin auton alle ja kattomaan vaihdelaatikon kylestä työsylinteriä. Siellä olikin sen näköstä että aivan kuin olisi valuttanut jotain ulos, kun laatikon kylki ja pohja oli nesteen kiiltävä.
Mutta vänkärin poleksiessa kytkintä, ei vuotoa näkynyt eikä havaintoja nesteestä.

Sylinteri piti kuitenkin ääntä, sihahdus-narahdus-sihahdus eli sihahtaa mennentullen ja narahtaa pohjaan mennessä. Sihaus on semmonen tuntun oloinen ääni, aivan kuin jostain joku fuskais.

Olisko kellään tietoa tai hyviä arvauksia mikä hävitti nesteet ja minne ? Voiko laatikon puolelle mennä ?

Tuossa on 4-lovinen alulaatikko. 20 vuoden aikana omistaja ei muistaakseen ole koskenut työsylinteriin eikä pääsylinteriin.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Työsylinterin tiivisteet vuotaa. Uudet tilalle tai koko sylkky vaihtoon.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
veijo67
Viestit: 4
Liittynyt: 13.1.2016 10:50

Viesti Kirjoittaja veijo67 »

Juu sitä epäilinki. Tietäs vaan kummat motonetin tiivisteet siihen käy. Pirautanpa puotiin, josko tietäisivät
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Osta motonetistä koko sylkky, ei se kestä kauaa uusillakaan tiivisteillä, ja helpompaa vaihtaa koko sylinteri, jos motonetistä ei löydy tai tulee väärä, ni ikh:lta pitäis löytä vastaava, en muista missä raktorissa on samanlainen sylinteri ku 123 mersussa, ja jos ei sieltäkään löydy, ni kl-osat tai ulkomaisia sivustoja tutkimaan.

Muutama vuosi sitten löysin silloiseen 123:seen ikh:lta vastaavan kun siellä oli, kävi suoraan paikalleen ja toimi paremmin kun motonetin tuote...jonka palautin ja otin tilalle käsijarrukengät...jotka ei sopinu..ni otin tilalle valopolttimot...jotka kävi kaverin kulkineeseen :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uusi sylinteri, KL-Varaosat on hyvä paikka ostaa.
oulaistenliikenne.fi
veijo67
Viestit: 4
Liittynyt: 13.1.2016 10:50

Viesti Kirjoittaja veijo67 »

Kiitokset neuvoista. Työsylinteri tilattu motonetistä ja saapunut, viikonloppuna paikalleen. Toivottavasti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Toivottavasti on oikea sylinteri, jos väärä niin vaihtaessa kuluu se 2-3 vuorokautta.....eikä välttämättä oikea vielä silloinkaan, eikä ole paikasta kiinni, välillä vaan käy huono tuuri noiden vanhempien mersujen osien kanssa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Niin itsehän jouduin 5 kertaa käydä motonetissä käydä vaihtamassa kytkinpaketin...eikä se siltikään ollu sellanen joka ois kunnolla toiminut, syynä mersun vanhuus.

Probleemasta pääsi eroon kun otti 0.4mm pois pääsylinterin akselista ja hioi sen pään pyöreämmäksi, mutta sen teki mersun minulta ostanut henkilö.

508/509 mersuissa on sitten aivan sama sylinteri ja sama oli jossakin traktorissa, en vaan muista missä, ja sellainen sylinteri löytyy ilmajoen konehallin osa sivustolta eli ikh:n varaosista, sekin asia selkis vasta kun mersu oli jo "maailmalla" :lol:

En vaan yhtään muista missä vanhemmassa traktorissa on sama sylinteri kiinnityksiä myöden.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

veijo67
Viestit: 4
Liittynyt: 13.1.2016 10:50

Viesti Kirjoittaja veijo67 »

Sain vaihdettua, tiivistehän siellä oli vähän pullahtanut.
Akseli olis muuten mennyt helposti vinosti laitettaessa jonnekkin laatikon uumeniin, suoraan laittaissa piti sitten painaa jonkinlaisella voimalla että sai pultit kiinni.
Ilmaus tapahtui viemällä sylinterin ilmausruuvista letku konepellissä kiinni olevaan pulloon ja hyvin tuntui onnistuvan. Vänkäri polki ja minä auton alla kiinni-auki jne.

Kytkin toimii, mutta joku hemmetin metallinen naksahdus kuuluu sieltä työsylinteristä eli sieltä männän varren päästä. Entises sylinterin männäs oli pää kulunu vinoon.
Ei kuitenkaan joka kerta polinta painaessa. Se alkoi ilmauksen yhteydessä.
Mitä ihmettä ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”