Etupyöränlaakerit.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Etupyöränlaakerit.

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Miten kirijälle te yleensä ootte ruukannu kiristää etupyöränlaakerit, ensin sormin pyörittää se "mutteri" kiinni ja sen jälkeen hieman vasaralla, meikäläisellä on jotain tuossa akselissa, kun entinenkin omistaja on laakerin kasannu vasaralla ja hylsyllä paikalleen ja sitä ei sinne muuten saanutkaan uppoamaan vaikka kuin putsaili ja rasvaili, no se voi olla nyt entinen tiiä häntä, toivottavasti ei. Lähti kuskinpuolelta niinku unelma napa vetämällä irti, mutta toiseltapuolen sai hakata irti juuri äsköisen takia.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Elä hyvä mies vasaraa käytä... Mie ruukaan kiristää sormin ensin niin paljon ko saapii ja piheilä sitten ihan pikkusen lissää ko on niin pienet sormet... Liian tiukalle sitä ei parane kiriä tai on hyvin pian entinen laakeri.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

En tiedä onko tapa oikea, mutta näin olen tehnyt ainakin 20 vuotta, ja ilman tuhoja:

-Laakeri kiristetään ensin p*rsemomenttiin, että se on takuulla pohjassa ja paikallaan.

-Laakeri löysätään reilusti ja kiristetään uudelleen, nyt haluttuun tiukkuuteen.

Minun haluamani tiukkuus on se, että pyörä pyörii mielellään ja välystä ei ole kuin sen verran, että sen juuri ja juuri puistelemalla huomaa. Olisiko noin kaks'kymppiä? :roll: Lukittaessa tietysti huolehditaan, että laakeri ei kiristy lisää. :idea:
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Sait ehkä vähän väärän käsityksen siitä vasaralla kiristämisestä, ei se ollenkaan tarkota, että ne hampaat irvessä vejetään vaan ihan sievästi vaan, kun ne osatkin on niin liukkaita ettei sormin saa parasta otetta.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kait silti joka kotitallista/kalupakista/takataskusta/keittiönkaapista tms yleisestä työkalujen säilytyspaikasta löytyy myös papukaija-pihdit?
mulla tosin ei taida olla tällä hetkellä kuin pakissa ja tallissa pihdit...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

No onko tuolla nyt mittään merkitystä väännäkkö pihteillä vai et, saman asian kuitenkin ajaa, vai onko pihtien merkilläkin väliä, pittääkö ne olla knipexit vai käykö biltemat :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”