Perä kuntoon

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Perä kuntoon

Viesti Kirjoittaja propje »

Nyt sitten olisi vakaa tarkoitus rempata viimeinkin tuo automaattiperä kuntoon. Kuskin puoli on vähä alempana kuten tuo koko peräkin. Lisäksi on tuo helevetin pompottelu, kyllästyttää tenavien päänhakkuu kattoon, tarviivat kohta kypärät. En löytäny täältä ihan äkkiä ohjeita tähän, tukivarren vaihto-ohjeen löysin mutta tässä ei varmaan niin paljoa tarvi purkaa. Onko kai näin, että tässä olisi syytä vaihtaa ne pallerot ja myös jouset samalla kertaa? Varmaan kannattaa käyttää ihan uusia osia. Haluaisin säilyttää ton systeemin alkuperäsenä. Öljyvuotoja ei näy joten ne pumput kai on kunnossa kuten se säätöventtiilikin. Säätö tuntuis pelaavan muuten paitsi tuo pompotus ja alhainen peruskorkeus. Onko noi jouset sitten kuoleentunu.
Miten olisi viisainta tuo koko vaihtorevohka tehdä? Perä ilmaan ainakin ja varmaan jousipuristimistakin on apua. Saako sen jousen kokoonpuristettuna irti irrottamatta tulivartta, pumpun alapää kai ainakin irrotetaan. Aattelin opetella tekemään tuon itse mutta tietenkin jos jyvässeudulla olisi joku halukas tekemään ni tästä vois saada urakan, voisin ite olla vänkärinä tai muuten vain joojoomiehenä vieressä.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eipä ole tuo hytraulipersjousi tuttu minulle, mutta sen verran osaan neuvoa, että kierrejouset mahtuu pois ilman kikkailuja, kunhan on oikeanlainen puristin. Eli semmonen Mersun oma, jossa on kaksi jousen väliin tungettavaa lautasta ja keskellä kierretankohässäkkä. Aika ahdasta kyllä on... en tiedä miten hydraulit vaikuttaa asiaan, liekö siellä jotain putkia tai muuta tiellä? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tarkistaisin ensin sen takapään säätöventiilin:
- onko vipu kunnolla kiinni kallistuksenvakaajassa
- toimiiko se ventiili ylipäätään
- kun vipua kääntää nouseeko perä tai laskeeko
- onko vivun perussäätö kohdillaan......vivussa reikä - venttiilissä muistaakseni kolo....

Toki ne jousetkin sattavat olla kuoleentuneet. Tosin perän pitäisi käynnissä ollessa nousta jos em. venttiilihomma toimii kuten pitääkin.
Jouset saa myös pois ilman puristinta jos "pudottaa" sen perän irti takapäästään siitä poikkipalkista. Sehän on kiinni 4:llä pultilla.
Jousien vaihdossa tuosta hydrauliikkapuolesta ei ole muuta haittaa kuin se, että ne "iskarien" yläpäiden hydrauliletkut täytyy irroitaa. Eli sikäli on järkkevää vaihtaa ne "pallerot" ja jouset samalla kertaa.

Pomputuksen aiheuttaa juuri se kun ne "pallerot" ovat kaputt eli rikki.
Hankkisin samalla myös ne "iskarien" / palleroisten väliset letkut.
Kuitenkin liitokset ovat jumittuneet >>> lämpöä että aukee >>> sen jälkeen vuotaa jos kasaa samoilla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Perä kuntoon

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

propje kirjoitti:Onko kai näin, että tässä olisi syytä vaihtaa ne pallerot ja myös jouset samalla kertaa?
Itse meinasin vaihdattaa jouset, pallot ja takakelkan kumit ainakin aluksi. Tällä hetkellä perä kulkee omia polkujaan. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”