W123 etupään nivelien vaihto, tarviiko erikoistyökaluja?
W123 etupään nivelien vaihto, tarviiko erikoistyökaluja?
Elikkäs on hieman klappitusta edessä, apparinpuolella.
Tarviiko mesen pyörätuennan tankojen irroituksessa erikoistyökaluja?
Ulosvetimiä, tms. siis.
Tarviiko mesen pyörätuennan tankojen irroituksessa erikoistyökaluja?
Ulosvetimiä, tms. siis.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Re: W123 etupään nivelien vaihto, tarviiko erikoistyökaluja
Tarkoitatko reaktiotankoja eli pitkittäistukivarsia? Ei tarvitse jos vaihtaa reaktiotangon pallonivelen apurunkoineen, muuten on kyllä hikinen savotta.Sami R kirjoitti:Elikkäs on hieman klappitusta edessä, apparinpuolella.
Tarviiko mesen pyörätuennan tankojen irroituksessa erikoistyökaluja?
Ulosvetimiä, tms. siis.
Kuvassa vasemmalla näkyy reaktiotangon pallonivel apurunkoineen, se tanko lähtee tuosta alatukivarteen. Puhutaanko samasta asiasta?Sami R kirjoitti:Jepulis, en tuon niveltangon nimeä tiedä, mutta se apparinpuoleinen joka on yhteydessä ohjaukseen, horisontaalinen, alin niveltanko, ilmeisesti sen kummassakin päässä on laakerointi.
Korjausopaskin jäi autolle, niin ei voi edes siitä luntata.
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... ikleet.jpg
Eli nyt puhutaan ilmeisesti raidetangosta. Tanko jossa molemmissa päissä nivel. Koko raidetanko maksaa n.30 euroa. Vaihto on helppoa, mutta vaatii pari niksiä. Nivel ei irtoa vaikka muterin irrottaa päästä. Nivelen kartio on tiukasti kiinni silmukassa. Terävä isku silmukkaan painavalla moskalla tipauttaa nivelen pois silmukasta. Helpoin nivel on irroittaa asiaan kuuluvalla nivelen ulosvetäjällä (6 euroa biltemasta).
Mutta tässä ei ole kaikki. Tärkeää on mitata vanha koko tangon pituus tarkoin jotta pyöränkulmat ei mene virheelliseksi. (paras mittausväline on erikoispitkä työntömitta, jolla päästään hyvään tarkkuuteen eikä vaadita ohjauskulmien säätöä). Uusi tanko väännetään vanhan pituiseksi ja tanko laitetaan paikoilleen. Nivelen päässä on kuusiokoloavaimelle paikka, jotta nivel ei pääse pyörimään kun nailonlukkomutteria laitetaan kiinni.
Ai niin apparinpuolella väljyys voi johtua hyvin myös apusimpukasta.(siihen on olemassa korjaussarja n 25 eurolla). Paikallista ensin vika ennenkuin vaihdat mitään.
Mutta tässä ei ole kaikki. Tärkeää on mitata vanha koko tangon pituus tarkoin jotta pyöränkulmat ei mene virheelliseksi. (paras mittausväline on erikoispitkä työntömitta, jolla päästään hyvään tarkkuuteen eikä vaadita ohjauskulmien säätöä). Uusi tanko väännetään vanhan pituiseksi ja tanko laitetaan paikoilleen. Nivelen päässä on kuusiokoloavaimelle paikka, jotta nivel ei pääse pyörimään kun nailonlukkomutteria laitetaan kiinni.
Ai niin apparinpuolella väljyys voi johtua hyvin myös apusimpukasta.(siihen on olemassa korjaussarja n 25 eurolla). Paikallista ensin vika ennenkuin vaihdat mitään.