jumputtavat takajarrut
jumputtavat takajarrut
Ihan vaan tiedoksi jos takajarrut jumputtaa niin levy ei välttämättä ole kiero, sieltä voi olla pinta tippunut matkalle osasta levyä kuten mulla. Totesin tämän korroosiovian tänään kun aloin tutkimaan tota takajarrujen tärinää tarkemmin. Levyt on ohuimmillaan varmaan luokkaa 4-5mm eli taitaa olla jo koko rahalla noilla ajettu. Uudet levyt ja palat menee vaihtoon ensi viikolla. sitten raportoidaan toivottavasti kuvin miten jarrulevy lähtee kilon paloina irti, senverran ruosteessa navan ja levyn liitoskohta näytti olevan..
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Joo, ja kun usko ja uskallus loppuu kesken, kun ei napa irtoa, niin vaihdat rohkeasti isomman lekan ja vielä lisäät sitä voimaa On se uskomaton, miten jumissa itselläkin oli, kun nyt syksyllä vaihdoin, vaikka viime talvena käytettiin viimeksi irti.. Silloin sai käyttää sitä isompaa lekaa, nyt riitti pienempi kovalla voimalla
Ja se korroosio johtuu todennäköisesti siitä, että siellä on satulan mäntä jumissa. Eikös vain olekin sisäpuolen pinta syöpynyt? Sisempi mäntä jumissa.. Erinomaisia ohjeita männän herkistelyyn löysin/sain itsekin kyselemällä "foorumi, jolla ei saa lukea allekirjoituksessa *mainos poistettu*".netistä.. Alla yksi niistä, jota itse käytin:
- Reilun kokoisilla/tukevilla puusepänpuristimilla mäntä liikkeelle
- Puristimet molempiin mäntiin kiinni, melko tiukalle
- Auto käyntiin ja jarrua pumppailemaan
=> puristimet antaa sopivasti periksi ja auttaa mäntää palautumaan. Itsellä taisin herkistellä jopa melkein tunnin verran. Nyt pelaa hyvin, alkuun sain liikkumaan vasta isoimmalla puristimella.. Katsastuksessa ei vaivautunut kirjoittamaan edes niitä jarrumittaustuloksia paperiin, kun olivat niin hyvät Itselle ne tulokset olis tosin ollut tärkeitä, jos siellä olisi ollut kuitenkin vielä jotain eroa..
Ja se korroosio johtuu todennäköisesti siitä, että siellä on satulan mäntä jumissa. Eikös vain olekin sisäpuolen pinta syöpynyt? Sisempi mäntä jumissa.. Erinomaisia ohjeita männän herkistelyyn löysin/sain itsekin kyselemällä "foorumi, jolla ei saa lukea allekirjoituksessa *mainos poistettu*".netistä.. Alla yksi niistä, jota itse käytin:
- Reilun kokoisilla/tukevilla puusepänpuristimilla mäntä liikkeelle
- Puristimet molempiin mäntiin kiinni, melko tiukalle
- Auto käyntiin ja jarrua pumppailemaan
=> puristimet antaa sopivasti periksi ja auttaa mäntää palautumaan. Itsellä taisin herkistellä jopa melkein tunnin verran. Nyt pelaa hyvin, alkuun sain liikkumaan vasta isoimmalla puristimella.. Katsastuksessa ei vaivautunut kirjoittamaan edes niitä jarrumittaustuloksia paperiin, kun olivat niin hyvät Itselle ne tulokset olis tosin ollut tärkeitä, jos siellä olisi ollut kuitenkin vielä jotain eroa..
No niin, osat on ostettu. Uudet takalevyt, jarrupalat, käsijarrukengät ja käsijarrukenkien asennussarja maksoi koko roska 60€. Sen verran viikonloppuna tutkin että männät ei ole jumissa, ne liikkui ihan näppivoimin pohjaan asti, yllättävän herkässä kunnossa. Levyt on muuten vaan tulleen tiensä päähän, liekkö niin ohueksi kuluneet että kuumentuvat sen vuoksi ja pinta lohkeilee?! Eiköhän ne irtoa kun uskaltaa lyödä uusien osien ollessa takakontissa
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Melkeimpä yleisin syy on se, että jarrupalat ovat satulassa nalkissa
jarrupalat täytyy mennä ja liikkua ihan sormin satulassa
ellei, niin esim. viilalla putsaa satulaa ja vaikka kuparirasvaa palojen päihin
jarrupalat täytyy mennä ja liikkua ihan sormin satulassa
ellei, niin esim. viilalla putsaa satulaa ja vaikka kuparirasvaa palojen päihin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Miepä se oon tehny niin että oon putsannu satulat, ja ajanu rättilaikalla maalit pois palojen päistä. Jopa liikkuu.Lucky-Dog kirjoitti:Melkeimpä yleisin syy on se, että jarrupalat ovat satulassa nalkissa
jarrupalat täytyy mennä ja liikkua ihan sormin satulassa
ellei, niin esim. viilalla putsaa satulaa ja vaikka kuparirasvaa palojen päihin
remppa tehty
Olihan tuo laikka aika huonossa vedossa oikealla puolella, ei ihme että vähän jytisti! Käsijarrukenkiä ei tarvinnut vaihtaa ja mm. käkän linkut hohtivat ruosteettomina tässä "uitetussa" mallissa kun ne koko ikänsä suomessa eläneessä mersussa on yleensä umpiruosteessa. Nyt pitää jarrut taas mukavasti, kelpaa viedä leimaan Remppa kustansi 40€, jarruosat on sikahalpoja merssussa!!
edit: piti sanomani että vetelin jarrupalojen asennustapit karvalaikalla puhtaaksi ruosteesta ja sivelin HYVIN ohuelti rasvaa ettei heti ruostu. Tapit lienee olleet jarrupalojen liikkeen esteenä sillä palat ei jumineet satulassa vaan liikkuivat aikas hereästi. Hyvin huomaa kulutuskäyrässä (ks. allekirjoitus) takajarrujen jumittamisen kesän jäljiltä, auto kun oli pääosin telakalla moottoripyöräkauden. Ei kummosta seisontaa tarvitse olla kun vetää paikat jumiin...!
edit: piti sanomani että vetelin jarrupalojen asennustapit karvalaikalla puhtaaksi ruosteesta ja sivelin HYVIN ohuelti rasvaa ettei heti ruostu. Tapit lienee olleet jarrupalojen liikkeen esteenä sillä palat ei jumineet satulassa vaan liikkuivat aikas hereästi. Hyvin huomaa kulutuskäyrässä (ks. allekirjoitus) takajarrujen jumittamisen kesän jäljiltä, auto kun oli pääosin telakalla moottoripyöräkauden. Ei kummosta seisontaa tarvitse olla kun vetää paikat jumiin...!
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Re: remppa tehty
Jaa-a Mitähän tavaraa sinä sinne nyt oikein pistit, kun noin halvalla sait..juha kirjoitti:Remppa kustansi 40€, jarruosat on sikahalpoja merssussa!!
Itsellä maksoi KL:stä Boschin levyt 29 euroa kpl ja alkup.laatuiset palat 25 euroa (liekö parempi vai huonompi kuin Bosch (20 e) ) ja asennussarja päälle.. Kyselin kyllä ympäri kylää, mutta hintaero jäi lopulta niin pieneksi, että päätin pistää "taatut"..
Aiemmin kerroit hinnaksi 60 euroa, jätitkö jotakin pois? Tapithan voi käyttää vanhat, mutta ei ne sentään 20 euroa tiputa hintaa.. Mistä oikeesti noin halvalla voi jarruosia saada, vai onko ne 220:ssä noin paljon halvemmat kuin 300:ssa (farkussa)? Vai oliko tämä 40:n remontti nyt jokin lisähommeli?
AD -varaosista levyt ostin, palautin käsijarrukenkäsatsin mistä -20€ . Kengät kun oli niin hyvässä vedossa etten kehdannut alkaa purkamaan. Levyt taakse 15€ / kpl, palasarja 10,80€. Levyt ja palat ei todellakaan ole boschit vaan mitä lie AD:n maahantuomia laikkoja, katsotaan nyt miten kestää...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu