W124 etujarrujen vaihto operaatio.... Millä männät sisään?
W124 etujarrujen vaihto operaatio.... Millä männät sisään?
Omaani päivitän eteen uutukaiset pysäyttimet. Kysymyksiä:
- Jarrupalat helppo irroittaa, mitään huomion arvoista?
- Satulan männät painamalla sisään? Mistähän sopiva prässi?
Satula onkin tullut jo irroitettua muutamaan otteeseen eli se on jo tuttu juttu. Nyt vain kyselen ennen kuin alan laittamaan autoa pukille jos vaikka tarvii kaupasta hakea apuvälineitä. Se prässi tai joku vekotin jolla ne männät saa takaisin sisään ois mukava löytää. Edullisesti ja toimiva laite. Biltemasta oli aikoinaan mulla moinen kampe ja rikkihän se mäni. Lapsille leluksi kai tarkoitettu ja minä kun yritin tosissani sen avulla jarruremonttia tehdä.
Kiitokset neuvoista jo näin etukätehen...
- Jarrupalat helppo irroittaa, mitään huomion arvoista?
- Satulan männät painamalla sisään? Mistähän sopiva prässi?
Satula onkin tullut jo irroitettua muutamaan otteeseen eli se on jo tuttu juttu. Nyt vain kyselen ennen kuin alan laittamaan autoa pukille jos vaikka tarvii kaupasta hakea apuvälineitä. Se prässi tai joku vekotin jolla ne männät saa takaisin sisään ois mukava löytää. Edullisesti ja toimiva laite. Biltemasta oli aikoinaan mulla moinen kampe ja rikkihän se mäni. Lapsille leluksi kai tarkoitettu ja minä kun yritin tosissani sen avulla jarruremonttia tehdä.
Kiitokset neuvoista jo näin etukätehen...
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Juuri tälleen joutui tekemään emännän sierraan,muutama viikko takaperin,silloin tiukkaa teki puristimilla putkitongien sijaan .HVM kirjoitti:Ja jos tekee putkitongeilla tiukkaa, se tarkoittaa sitä, että kannattaa polkea männät ulos ja uusia tiivisteet. (korjaussarja) Välissä toki sylinterien hionta vesipaprulla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
No ei siinä paljoa sössiä voi. Ostat vaan jarrukumirasvaa, että saat uudet tiivisteet ehjinä ja hyvin paikoilleen.Aki kirjoitti:Eli osiksi vaan ja sitten ihmetellään onnistuttiinko . Saa nähdä paraneeko jarrutusteho .
Jarruthan menevät korjaamalla yleensä v*tuiksi, polkimesta tulee oudon pehmeä entiseen verrattuna.
En malta tässä yhteydessä olla kehumatta hallussani olevaa Facom-merkkistä juuri tähän tarkoitukseen tehtyä levityspihtiä.
Kuten arvata saattaa, homma käy noilla kuin tai jopa .
Tosin ennen noita tuli käytettyä putkipihtejä, joilla homma kävi miltei samoin, tosin hiukan hitaammin.
Kuten arvata saattaa, homma käy noilla kuin tai jopa .
Tosin ennen noita tuli käytettyä putkipihtejä, joilla homma kävi miltei samoin, tosin hiukan hitaammin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
V*ttupihit on liki sopivat männän puristeluun taikka sopevan kokonen lista männän ja jarrulevyn väliin ja vääntää
Edistystä ja takapakkeja
- Kuten arvelinkin niin männät eivät mene tarpeeksi sisään että uudet palat mahtuisivat satuloihin ja levy vielä siihen väliin.
- Vesisade yllätti ja kasteli sitten kaiken...
- Kerran koko momma jo tehty eli palat ja levyt vaihdettu. KOeajolenkin jälkeen jarrut kuumenivat älyttömästi. Nyt uusimaan operaatio kun laahaa niin maan perkeleesti... . Ois pitäny jättää viisaammille, "huokaus"
- Uusissa paloissa(ferodo) ei ole sille kuluneisuusanturille reikää, miten saan sen laitettua niin ettei valo koelaudassa palaisi kokoajan?
- Kuten arvelinkin niin männät eivät mene tarpeeksi sisään että uudet palat mahtuisivat satuloihin ja levy vielä siihen väliin.
- Vesisade yllätti ja kasteli sitten kaiken...
- Kerran koko momma jo tehty eli palat ja levyt vaihdettu. KOeajolenkin jälkeen jarrut kuumenivat älyttömästi. Nyt uusimaan operaatio kun laahaa niin maan perkeleesti... . Ois pitäny jättää viisaammille, "huokaus"
- Uusissa paloissa(ferodo) ei ole sille kuluneisuusanturille reikää, miten saan sen laitettua niin ettei valo koelaudassa palaisi kokoajan?
Eiii ole ilmauksella tai sen puutteella tähän asiaan mitään vaikutusta, vaan joko ovat männät juntturissa tahi sitten palat ja/tai levyt liian paksut paikoilleen.
Ihmettelenpä vaan miten on saatu ylipäätään kasaan jos noin kovin laahaavat. Ei muuta kuin satulat pöydälle ja hellään hiekkapaperihoitoon...
Vaikea tähän hätään muutakaan on viisastella...
Ihmettelenpä vaan miten on saatu ylipäätään kasaan jos noin kovin laahaavat. Ei muuta kuin satulat pöydälle ja hellään hiekkapaperihoitoon...
Vaikea tähän hätään muutakaan on viisastella...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No jos piuhat on irti ja ei ota runkoon, niin valo ei kyllä pysty palamaan. Sehän syttyy siinä vaiheessa kun tunnistinpiuha ottaa kiinni levyyn, eli maadottaa.Aki kirjoitti: - Uusissa paloissa(ferodo) ei ole sille kuluneisuusanturille reikää, miten saan sen laitettua niin ettei valo koelaudassa palaisi kokoajan?
Menikös ne männät pohjaan, eli sylinteripinnan tasaan/alle?
Elä nyt keitä laakereista rasvoja pihalle, jos kerran kuumuu kovasti.
No nyt on kasassa taas. Ne tunnistimen anturit olivat aikansa eläneet ja siirtyivät tuon puoleseen. Nyt ne pyörii hivenen laahaten mutta suht herkästi kuitenkin. Laakerit on uudet myös . Tosin ne laitettiin ennen keittämistä . Kai ne pitäis kestää, lämpiäähän nuo jarrut kovissa jarrutuksissakin.
Levyt on kyllä uskomattoman helppo vaihtaa uusiin . Yhdellä kuusiokololla siellä navassa kiinni. Eikä tuo palojen vaihtokaan ongelma ole jos vaan palat sopivat satuloihin... ja männät menee tarpeeksi sisälle.
Levyt on kyllä uskomattoman helppo vaihtaa uusiin . Yhdellä kuusiokololla siellä navassa kiinni. Eikä tuo palojen vaihtokaan ongelma ole jos vaan palat sopivat satuloihin... ja männät menee tarpeeksi sisälle.
Viimeksi muokannut Aki, 28.5.2007 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Muistitko puhdistaa navan ennen kuin laitoit uuden levyn paikoilleen? Joskus kuullut ja nähnyt että pieni tärinä saanut alkunsa juurikin sieltä? Ja epäilty renkaiden tasapainoitusta.Aki kirjoitti:
Levyt on kyllä uskomattoman helppo vaihtaa uusiin . Yhdellä kuusiokololla siellä navassa kiinni.
big jopo
Pyyhin, en puhdistanut. Eikös ne pidä olla puhtaat muutenkin?
Auto toimii ja pysähtyykin kai .
Miksi kaikki toitottavat ilmaamisesta? Jos satula on irti mutta letkut kiinni niin se pitää ilmata vai? Eikös se ole kertaalleen ilmattu?
Sen verran opin taas operaatiosta että ilman kunnollisia työkaluja on amatöörin turha liata käsiään. Ilmeisestikin jossain vaiheessa on investoitava kunnon vehkeisiin tai sitten vain käytettävä muualla kuten tähänkin asti. Mersun omia työkaluja on 4 sarjaa, mutta jonnen joutavia lähes kaikki. Kestäviä ne on, mutta "erikoistyökalut" puuttuu.
Auto toimii ja pysähtyykin kai .
Miksi kaikki toitottavat ilmaamisesta? Jos satula on irti mutta letkut kiinni niin se pitää ilmata vai? Eikös se ole kertaalleen ilmattu?
Sen verran opin taas operaatiosta että ilman kunnollisia työkaluja on amatöörin turha liata käsiään. Ilmeisestikin jossain vaiheessa on investoitava kunnon vehkeisiin tai sitten vain käytettävä muualla kuten tähänkin asti. Mersun omia työkaluja on 4 sarjaa, mutta jonnen joutavia lähes kaikki. Kestäviä ne on, mutta "erikoistyökalut" puuttuu.
Kai otit rupiset(maalit/työstöjälet palojen päädyissä) kohdat pois jarrupaloista, jotka siis koskee satulan 'liukupintoihin'. Kaiketi samalla puhdistit satulan 'liukupinnat' ja samalla heitit kuparitahnaa perään?(ei toi kuparitahna nyt täysin välttämätön ole.)
Ei tartte tehä 2kk päästä uusiksi kun palat lopettaa liikkumisen.
EDIT: Ohje vain yleisesti, en tiiä miten nuin isoihin jarruihin pätee. Rakenne toistaseks epäselvä(ainakin minulle).
Ei tartte tehä 2kk päästä uusiksi kun palat lopettaa liikkumisen.
EDIT: Ohje vain yleisesti, en tiiä miten nuin isoihin jarruihin pätee. Rakenne toistaseks epäselvä(ainakin minulle).
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Männät menee sormella painamalla sisään, kun avaa ilmausruuvin.
Jos ei mene, niin tarvitaan hiomapaperilla tehty kunnostus.
Samalla voi tarkistaa, onko jarruneste kirkasta ja vaihtaa tarvittaessa
nesteet. Nesteet pitäisi vaihtaa aika usein. Itsellä oli 5 vuotta edellisestä
vaihdosta ja neste oli melko mustaa,
Jos ei mene, niin tarvitaan hiomapaperilla tehty kunnostus.
Samalla voi tarkistaa, onko jarruneste kirkasta ja vaihtaa tarvittaessa
nesteet. Nesteet pitäisi vaihtaa aika usein. Itsellä oli 5 vuotta edellisestä
vaihdosta ja neste oli melko mustaa,
Jatketaan samaan topikkiin..leimalla tuli hylsyä vuotavasti etujarrusylinteristä. Kävin ostaa tiivistesarjan, sisemmän sylinteriin menevän tiivisteen sai kyllä heittämällä paikoilleen, ulompikin tiiviste (pölysuoja?) menee kyllä paikoilleen, mutta sitten ei enää mäntää saa siitä välistä painettua paikalleen. Kokeiltu myös että laittaa sen tiivisteen ensin männän ympärille ja siitä yrittäny venkslata sitä tiivistettä siihen koloonsa, mutta eihän se silläkään asetu. Pihdeilläkin kun yrittää työntää väkisin mäntää tiivisteen läpi, niin muljahtaa aina toiselta puolelta irti ja homma alkaa taas alusta Onko tähän jotain hyvää vinkkiä antaa miten sais tuon männän työnnettyä takas paikoilleen? Isot knipexit ollu nyt käytössä, mitään puristimia ei hallilta löytyny