Tehtiin tuo jarruremppa kakkosneloseen tässä keväällä. Ilmeisesti kaikki meni hyvin, kun auto pysähtyy vieläkin ja aika tasaisesti tuntuu pysähtyvänkin. Laitettiin tosiaan kaikki levyt ja palat uusiksi.
Itse en enää ihan tarkkaan muista tapahtumien kulkua (ei johdu asennusöljyistä

), mutta sen verran muistan ettei siinä mitään kauhean ihmeellistä ole. Hyaneesin tai Alfamerin kirjoista voi ottaa mallia. Pääpiirteissään homma meni kuitenkin näin:
1) Auton se kulma ylös (tai koko auto) jolta osaa vaihdetaan
2) Rengas irti
3) Jarrusatula irti (Se, minkä "sisällä" ne jarrupalat on) Satula on etu- ja takajarrupaloissa vähän erinäköinen(?). Kiinnitys on satulan takana parilla pultilla. Pultit voivat olla vähän tiukassa, mutta lähtee kyllä esim. puolimetrisellä vääntövarrella.
4) Jarrupalat pois satulasta. Satulassa on sellainen ristikko, joka pitää jarrulevyjä paikallaan. Ristikko (on sille joku virallinen nimikin) on ihan tapeilla vaan kiinni ja lähtee näyttämälle tapeille tuurnasarjaa.
5) Jarrulevyt pois. Oli meidän mersussa kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla, joka sijaitsi levyn etupuolella. Levyt voi olla vähän tiukassa, mutta kun näyttää lekaa, puhallinta yms. niin kyllä ne lähtevät.
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä
Mäntien kunto (sylinterit jotka liikkuttavat jarrupaloja ) kannattaa samalla tarkistaa. Jos on kovin likaiset, niin niitä voi puhdistella ja karstoja viilailla samalla pois. Jos mäntä joudutaan ottamaan käteen, niiin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jarrunestettä valuu pois. Tällöin on suoritettava jarrujen ilmaus. Muuten pysähtymisominaiuudet saattavat kärsiä. Männän suojakumin paikalleenlaitto voi olla hieman ongelmallista, mutta onnistuu esim. taitetun rautalangan pätkän avulla. Tosin jos männät ovat hyvät, niin tämän kohdan voi unohtaa.
Samaten liu'ut (tapit, jotka sijaitsevat satulassa) kannattaa voidella jollakin siihen tarkoitetulla aineella. Tässä tulee siis kyseeseen rasvat, jotka kestävät pitkään ja pysyvät paikallaan. Kysy alan liikkeistä lisää.
Asennuksen yhteydessä kannattaa myös puhdistaa esim. teräsharjalla pyörän navasta isoimpia ruosteita ja epäpuhtauksia pois. Helpottaa kummasti uusien levyjen laittoa. Huolehdi kuitenkin, että ruostepöly yms. tulee poistettua ennenkuin laitat uudet levyt & palat. Ei ole suinkaan tarkoitus, että epäpuhtauksia ja rasvaa on palojen ja levyjen välissä. Palojen ja levyjen on oltava siis puhtaat rasvasta kun ne laitetaan. Muuten tulee aika liposet jarruttelut, jos esim. uudet levyt ovat liukurasvassa.
Ainakin KL:ltä ostamissani osissa oli mukana uudet anturit jarrujen kuluneisuutta varten. Jätin kuitenkin asentamatta, mutta tämähän on makukysymys?
Samalla kun on poistanut takapyöristä jarrulevyt voi sohia sitä käsijarrun säätörullaa, jos tuntuu etteivät käsijarrukäännökset ole oikein sujuneet. Tämä operaatio ei tosin takaa käkkäreiden onnistuvuutta jatkossakaan, mutta ainakin seisontajarrua voi pyöräkohtaisesti säätää näistä rullista.
Kuten kerrottu, ohjeet ovat hieman epätarkkoja, koska operaatiosta on tosiaan hetki aikaa. Ehkä tästä jollekin oli kuitenkin jotain apua. Jotain varmaan unohtuikin, mutta saa muut jatkaa ja täydennellä tätä.