ABS
ABS
Nyt seuraa kysymys minua viisaammille.
Farkku mersussa toimii ABS jarrut, kun sillä lähdetään liikkeelle, mutta noin kahdensadan metrin päässä syttyy ABS valo ja ne lakkaa toimimasta. miten tämä on selitettävissä ja miten ennenkaikkea korjattavissa?
Kait niiden pitää toimia katsastuksessa.
Farkku mersussa toimii ABS jarrut, kun sillä lähdetään liikkeelle, mutta noin kahdensadan metrin päässä syttyy ABS valo ja ne lakkaa toimimasta. miten tämä on selitettävissä ja miten ennenkaikkea korjattavissa?
Kait niiden pitää toimia katsastuksessa.
Oliskohan navat sen verran paskaset et ei saa välillä tietoo..? Haulla löytyy varmasti asiasta lisää, mut putsaa etunavoista kehät, mittaile anturit ja kato yj-rele, onko siinä hapettumia ja vaihda siitä päältä varalta se 10A sulake/sulakkeet...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Tutkin asiaa tänään tarkemmin ja totesin sen menevän niin, että lähdettäessä ajamaan se toimii ensimmäiseen jarrutukseen asti, ja sen yhteydessä se sytyttää valon ja lakkaa toimimasta. Ensimmäisessä jarrutuksessa ei jarrut lukkiudu vaan se on niinkuin nyt pitääkin olla. Mutta sitten se lukitsee,niin kuin nyt lukkiutumaton toimii.
Katoppa akun takaa sen ISON liittimen alta hapettumat ja yj rele, sitte kuskinpuolen etureunassa olevan "jakajan" kannen alta ne releet ja hapettumat, oikeanpuoleinen anturin johto kannattaa kanssa katella, sitte takapenki alta taakse menevien johtojen hapettumat.
Se takapenkin alla oleva johto on takaoiealla ja toisissa aika ylhäällä selkänojaa, edellisessä lankussa piti irrtoittaa selkänojaakin jotta sai näkyviin sen liitoskohdan ja hapettumat siitä pois. Etunurkassa oleva kansi jonka alla on 3 relettä on pienellä kuusiokoloruuvilla suurinpiirtein keskeltä kiinni, sen ku aukoo ni nousee kansi nätisti ylös, sen alla olevia johtojen päitä voi kattoa ettei niissä ole hapettumia, samoiten ku reliden kosketus pintoja, mutta sitä johtojen vedonpoistajan ruuvia on turha aukoa. Ite ruikin wd-40:stä niihi koloihin mihkä releet tulee kiinni ja muutaman kerran tyrkkäsin ja irroitin releet, vaihdoin jarruvalo katkaisijanki, putsasin etupään antureitteen kiinnitys kohdista ylimääräiset sonnat ja ruosteet pois ni alko toimimaan, nykyisessä palaa valo sitte kokoajan....vielä, syyn kerron heti ku ehdin sen ettimään.
Se takapenkin alla oleva johto on takaoiealla ja toisissa aika ylhäällä selkänojaa, edellisessä lankussa piti irrtoittaa selkänojaakin jotta sai näkyviin sen liitoskohdan ja hapettumat siitä pois. Etunurkassa oleva kansi jonka alla on 3 relettä on pienellä kuusiokoloruuvilla suurinpiirtein keskeltä kiinni, sen ku aukoo ni nousee kansi nätisti ylös, sen alla olevia johtojen päitä voi kattoa ettei niissä ole hapettumia, samoiten ku reliden kosketus pintoja, mutta sitä johtojen vedonpoistajan ruuvia on turha aukoa. Ite ruikin wd-40:stä niihi koloihin mihkä releet tulee kiinni ja muutaman kerran tyrkkäsin ja irroitin releet, vaihdoin jarruvalo katkaisijanki, putsasin etupään antureitteen kiinnitys kohdista ylimääräiset sonnat ja ruosteet pois ni alko toimimaan, nykyisessä palaa valo sitte kokoajan....vielä, syyn kerron heti ku ehdin sen ettimään.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
ABS valo palaa jatkuvasti
Vaimo kertoi ABS valon palavan jatkuvasti Täytynee tutkia.....260 -90
kyseessä. Kun vika löytyy, kerron
kyseessä. Kun vika löytyy, kerron
Mullakin se absin valo temppuili, paloi satunnaisesti, vaihdon yj releen, ei vaikutusta, hommasin uuden akun valo sammui, alko taas reilu kuukaisi sitten taas palamaan satunnaisesti, no sitten alkoi myös laturin merkkivalo himmeästi loistaa (latausjännite hurjat 11,86V). No vaihdoin "uuden" käytetyn laturin niin abs merkkivalokin on lopettanut temppuilun. Et jos ei YJ releen vaihdolla asetu niin kannattanee alkaa katella laluria/latausjännitteitä..
Moi taas.
Täälläkin alkoi syksyn tullen ilmenemääm ABS ongelmaa, ainakun lähti liikenteesen niin noin 6-7km ajon jälkeen "joulukuuset" ABS ja ASR valot alkoivat loistamaan. JOKA ....tanan kerran .
Tarkistin anturit ja kehät, Puhtaita olivat. Mittasin piuhat ehjältä näyttivät, tarkistin YJ releen ehjä oli samoin sulakkeet ja releet. syytin jarruvalokatkaisijaa ja ajattelin ostaa uuden mutta foorumilta lukemieni vinkkien mukaan otin akun navan irti ja annoin vähän aikaa olla ja kas kumma nyt ei ole valot turhaa palaneet ? kävin kuitenkin tänään ostamassa KLstä jarruvalokatkaisijan koska välillä (hyvin harvoin) kun jarrutti KUIVALLA ihan normi vauhdista niin absit tikitti jalkapohjaan hetkellisesti. Mutta nyt tuntuu taas kaikki pelaavan.
Täälläkin alkoi syksyn tullen ilmenemääm ABS ongelmaa, ainakun lähti liikenteesen niin noin 6-7km ajon jälkeen "joulukuuset" ABS ja ASR valot alkoivat loistamaan. JOKA ....tanan kerran .
Tarkistin anturit ja kehät, Puhtaita olivat. Mittasin piuhat ehjältä näyttivät, tarkistin YJ releen ehjä oli samoin sulakkeet ja releet. syytin jarruvalokatkaisijaa ja ajattelin ostaa uuden mutta foorumilta lukemieni vinkkien mukaan otin akun navan irti ja annoin vähän aikaa olla ja kas kumma nyt ei ole valot turhaa palaneet ? kävin kuitenkin tänään ostamassa KLstä jarruvalokatkaisijan koska välillä (hyvin harvoin) kun jarrutti KUIVALLA ihan normi vauhdista niin absit tikitti jalkapohjaan hetkellisesti. Mutta nyt tuntuu taas kaikki pelaavan.
- 91 300TE-24 , -85 250D , 01 320 CDI
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Ei oo riemulla rajaa, kun saa Mersulla ajaa.
Ostin 1989 200d:n ja siinä palaa abs valo. Valo alkaa palamaan kun katkaisijasta käännetään valot päälle ja sammuu pois kytkettäessä. Ostohetkellä akku oli kuollut joten johtusko siitä? Jännä vain että toimii valokatkaisijan kanssa... Niin ja vaikuttaako katastukseen jos valo palaa? Abs kyllä toimii
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Nyt en ymmärtäny. Selventäisikkö
tosiaan. Mittarissa on 84000km ja b pilarissa merkintä 2012 vaihetuista öljyistä n. 600tkm kohdalla
tosiaan. Mittarissa on 84000km ja b pilarissa merkintä 2012 vaihetuista öljyistä n. 600tkm kohdalla
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Pittääpä käyttää irti kuhan tämä ykätauti helepottaa. Mitä sieltä mittariston takaa pitää irrottaa ja miten ku en ole ennen repiny mittaristoa irti?
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Se mittaristo lähtee irti kun käyttää pientä "sähkö" tms ruuvaria.
Jossakin foorumin uumenissa on sergeyn tekemä video moisesta operaatiosta, taitaa se löytä kuuklettamallakin, mutta kun tyrkkää jommalle kummalle puolen mittaristoa...noin puoleenväliin....sen ohuen ruuvarin ja tuen kanssa kampeaa sitä ulospäin niin lähtee nousemaan, sitte vaan sama juttu toiselle puolen niin nousee sen verran että saa niiden lamppujen paikkaa vaihettua ja samalla ne kyllä uusiikin jos kovin ovat tummuneet.
Toimenpiteeseen kuluu aikaa noin 15-20min, riippuen siitä kui usein se mittaristo on ulos sieltä vedetty ja onko mittariston reunoilla millasia jälkiä edellisistä toimenpiteistä.
Se absi valo kun palaa vaan silloin kun virrat on päällä ja niissä on vikaa, käynnistyksen jälkeen sen pitäis sammua, mistä sen sitte tietää mikä lamppu mihinkäkin kuuluu Ottamalla jonku polttimon pois joko edestä tai takaa...tai vääntämällä polttimoa sen verran ettei pala.
Jos pissapojassa on tarpeeks ainetta ja laturit ym toimii kuten pitää, sen absivalon kyllä näkee äkkiä, mutta veikkaisin että sulla on joko rek kilven valo palanu takaa tai joku parkki ei saa maita tarpeeks..jos yllä kuvatulla tavalla se absi valo syttyy, ne plttimot ja muut valot kannattaa katella ennenko irrottaa sitä mittaristoa, myös siinä takaluukussa oleva valo välillä ilmoittaa viasta valoissa...ainakin mun 124:sessa sen teki.
Jossakin foorumin uumenissa on sergeyn tekemä video moisesta operaatiosta, taitaa se löytä kuuklettamallakin, mutta kun tyrkkää jommalle kummalle puolen mittaristoa...noin puoleenväliin....sen ohuen ruuvarin ja tuen kanssa kampeaa sitä ulospäin niin lähtee nousemaan, sitte vaan sama juttu toiselle puolen niin nousee sen verran että saa niiden lamppujen paikkaa vaihettua ja samalla ne kyllä uusiikin jos kovin ovat tummuneet.
Toimenpiteeseen kuluu aikaa noin 15-20min, riippuen siitä kui usein se mittaristo on ulos sieltä vedetty ja onko mittariston reunoilla millasia jälkiä edellisistä toimenpiteistä.
Se absi valo kun palaa vaan silloin kun virrat on päällä ja niissä on vikaa, käynnistyksen jälkeen sen pitäis sammua, mistä sen sitte tietää mikä lamppu mihinkäkin kuuluu Ottamalla jonku polttimon pois joko edestä tai takaa...tai vääntämällä polttimoa sen verran ettei pala.
Jos pissapojassa on tarpeeks ainetta ja laturit ym toimii kuten pitää, sen absivalon kyllä näkee äkkiä, mutta veikkaisin että sulla on joko rek kilven valo palanu takaa tai joku parkki ei saa maita tarpeeks..jos yllä kuvatulla tavalla se absi valo syttyy, ne plttimot ja muut valot kannattaa katella ennenko irrottaa sitä mittaristoa, myös siinä takaluukussa oleva valo välillä ilmoittaa viasta valoissa...ainakin mun 124:sessa sen teki.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.8.2015 16:22
apuva auttakaa. Mersun helmaa hitsailin noin 5cm, kunnes muistin että unohdin ottaa akkukengän irti. Tämän jälkeen hitsailin helman loppuun. Kun homma oli valmis, tottakai ABS-valo syttyi kun lähdin ajamaan eikä sammu ennen kuin auton on sammuttanut. Valo siis syttyy kun pistää virrat ja sammuu kun lyö käymään niin kuin kuuluukin. Myöskin dieselmittari rupesi näyttämään täyttä samassa hitsaushötäkässä mutta sillä tuskin yhteyttä abs kanssa? Ylijännite-releen sulake oli ehjä. Kuuluisiko siellä olla 2kpl 10amp sulaketta? Minulla oli yksi. Mitä siis menee yleensä rikki hitsatessa ja miten lähteä vikaa selvittämään?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.8.2015 16:22
Tai sulakkeissa kosketusvikaa, mulla parani sulakkeita pyörittämällä ja pari vaihtamalla, olivat haperoja vaikka ehjiltä näyttivätkin.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.8.2015 16:22
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16.4.2015 10:33
- Paikkakunta: W124
Tervehedys, pitkästä aikaa!
ABS valo kiusaa ja leimaan pitäisi päästä.
124W 300TEssä -92.
Samaa oiretta kuin useissa muissakin. Syttyy piakkoin, "kappaleen matkaa" esim 200m ... 3000 m ajettuna. Ei oikein korreloi kuivan/sateen kanssa eikä talven, kesän kanssa.
- ABS-anturit mitattu/taivuteltu,
- liittimet availtu, ABS-boxkin (sähköliittimet muuten yleisesti kaikki hämmästyttävän siisitit vielä 24v jälkeenkin! Suunniteltu kestämään. Hattua tästä W.Germany insinööreille),
- napojen hammastukset putsattu,
- napojen laakeritkin tsekattu.
- Latausjännitteet OK. Akku toki vanha mutta pyörittä startissa napakasti.
- YJ-rele vaihtamatta mutta on vain 2-3 v vanha (KL)
- joku maintsi väärän preän (välitys) myös syyksi. Onko lukua millaisen eron välityssuhteessa sietää?.
- perän on vaihdettu ja välityssuhde on lyhyempi kuin orkkis (lkaa - 10%), mutta vaimon mukaan vaihdon jälkeen ABS-valo EI palanut. Vaiva ilmaantui vasta myöhemmin...
- tipsejä otetaan kiitollisuudella vastaan
ABS valo kiusaa ja leimaan pitäisi päästä.
124W 300TEssä -92.
Samaa oiretta kuin useissa muissakin. Syttyy piakkoin, "kappaleen matkaa" esim 200m ... 3000 m ajettuna. Ei oikein korreloi kuivan/sateen kanssa eikä talven, kesän kanssa.
- ABS-anturit mitattu/taivuteltu,
- liittimet availtu, ABS-boxkin (sähköliittimet muuten yleisesti kaikki hämmästyttävän siisitit vielä 24v jälkeenkin! Suunniteltu kestämään. Hattua tästä W.Germany insinööreille),
- napojen hammastukset putsattu,
- napojen laakeritkin tsekattu.
- Latausjännitteet OK. Akku toki vanha mutta pyörittä startissa napakasti.
- YJ-rele vaihtamatta mutta on vain 2-3 v vanha (KL)
- joku maintsi väärän preän (välitys) myös syyksi. Onko lukua millaisen eron välityssuhteessa sietää?.
- perän on vaihdettu ja välityssuhde on lyhyempi kuin orkkis (lkaa - 10%), mutta vaimon mukaan vaihdon jälkeen ABS-valo EI palanut. Vaiva ilmaantui vasta myöhemmin...
- tipsejä otetaan kiitollisuudella vastaan
Perävälitys ei vaikuta Absin toimintaan. Mites jarruvalokatkaisija? Ainakin Asd-perän kanssa viallinen katkaisija aiheuttaa toimintahäiriöitä. Tiiä sitten miten Absin kanssa. Siellä Abs-pumpun suojamuovin alla on rele. Onko se katottu?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Hyvä tieto tuo perävaäitysten poissulku.
yep, jarrruvalokatkaisinkin jumpattu. Tuntuisi toimivan ihan oikein hiukan täristeltynäkin (kytkee jarruvalot kun jarrupoljin painuu).
Kaikki parkit, vilkut, jarruvalopolttomot OK, ei hapettumia.
Sisävaloista on hukassa peräkontti ja takaistuintila (4-valoa) Polttimot OK, Ei sulakevika... minkä takana nämä...?? Ovat toimineet aiemmin mutta en osaa sanoa koska hävisivät. ei kai yhteydessä ABS-valoon...?
Rekisterivalo oli palanut. Paikko ei korjannut ABS valoa
ABS-ykksikkö: 2-relettä. Kelat ainakin kunnossa...
mitä seuraavaksi..?
yep, jarrruvalokatkaisinkin jumpattu. Tuntuisi toimivan ihan oikein hiukan täristeltynäkin (kytkee jarruvalot kun jarrupoljin painuu).
Kaikki parkit, vilkut, jarruvalopolttomot OK, ei hapettumia.
Sisävaloista on hukassa peräkontti ja takaistuintila (4-valoa) Polttimot OK, Ei sulakevika... minkä takana nämä...?? Ovat toimineet aiemmin mutta en osaa sanoa koska hävisivät. ei kai yhteydessä ABS-valoon...?
Rekisterivalo oli palanut. Paikko ei korjannut ABS valoa
ABS-ykksikkö: 2-relettä. Kelat ainakin kunnossa...
mitä seuraavaksi..?
Miksei perävälitys vaikuta, kun näissähän takapyörien pyörimistieto tulee (eikö tulekin) juurikin vain yhdeltä anturilta kardaanin pyörimisestä. Ei pyöräkohtaisesti ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Eiks se takapään anturi seuraile perän lautaspyörääpekkovee kirjoitti:Miksei perävälitys vaikuta, kun näissähän takapyörien pyörimistieto tulee (eikö tulekin) juurikin vain yhdeltä anturilta kardaanin pyörimisestä. Ei pyöräkohtaisesti ?
Jarruvalokatkaisijasta olis sellainen mielikuva, että voi olla rikki vaikka jarruvalot syttyykin. Siis voi tehdä abs/asd systeemeihin vikoja