Kuinka väljä käsijarrupoljin voi/saa olla??

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Kuinka väljä käsijarrupoljin voi/saa olla??

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tuossa mersussa minkä taannoin hankin oli sellainen vika, että käsijarrupoljin oli melko väljä. Käsijarrun valo välähteli joka montussa ja jäi lopulta palamaan kokonaan. Kun jalalla vähän nosti poljinta, vika helpotti, mutta kun polkimen päästi vapaaksi syttyi valo taas.

Hermohan tuohon meni ja revin sitten alakatteet hiiteen ja katoin mitä se on syönyt.

Poljinosa olikin melko löysä ja kiristelin polkimessa olevaa pulttia niin paljon kuin uskalsin :arrow: Sellainen vaikutus, että valo sammui, mutta pitkittäisvälystä jäi paljon ja poikittaisvälystäkin on vielä jäljellä.

Kuinka paljon tuota välystä siis pitäisi olla ja jos sitä ei kuulu olla, niin miten välyksen saa pois? Onko nuo polkimen "tiivisteet" vaan niin kuluneet, ettei auta muu kuin vaihtaa koko poljinsysteemi?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Rakennanko vaijerin sinne vai mitä eteen?


viewtopic.php?t=2902&highlight=k%E4sijarrupol%2A

Palaa on vaihdettu taakse hiljan ja dyno näytti ihan hyviä lukuja.
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Sulla on sellainen omituinen vika siinä kuin venyneet vaijerit.
Vaihda uudet vaijerit niin loppuu se välys sieltä.

Itellä olis meinaan sama homma edessä tuon reen kanssa jahka kerkee
* Club Meucow® *
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pystyyköhän sitä vynssäämään joillain heloilla tiiviimmäksi? Itelläkään ei meinannu nousta vanahammuuttaan tarpeeksi ylös :oops: siis se poljin, merkkIvalo jäi palamaan, joten laitoin rajakytkimeen koroketta polkupyörän venttiilinhatusta :idea: Hyvin on toiminu :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

No sellaista tekohenkitystähän se on.
Ryömi auton alle ja kiristä pohjassa olevasta vaijerien liitos kohdasta vaijeria tiukemmalle.
Eli se kohta jossa etuvaijeri kiinnittyy takavaijereihin.

PS. saattaa olla muuten kohtuu ruosteessa ja jumissa säätö ruuvi
* Club Meucow® *
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Knnattaa kuitenkin tarkistaa ne takapään linkut, rumpujen sisältä, keskeltä se yks linkku ja vaijerit 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun mielestä tuo homma pitäs alkaa seisontajarrun säädöstä rummin sisällä,jos sen jälkeen on vielä väljää polkimessa sitten vasta kiristetään vetovaijeria,muuten tulee vaikeuksia uusien kenkien vaihdon jälkeen :roll: järjestys se pitää olla ja se on tämä :idea:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

No nyt siis ongelma on se, että itse poljin osoittaa melkoista klappia ennenkuin edes koskee vaijeriin :shock:. Vaijeri & palat itsessään tuntuu olevan melko hyvässä iskussa. Poljinta ei tarvitse paljoakaan painaa kun alkaa käsijarru jo ottaa kiinni. Tuntuis vaan oudolta, että vika voisi olla vaijerissa tai palojen säädössä.

Myös poikittaisvälystä oli jonkun verran polkimen kiristämisestä huolimatta., ei pelkästään pitkittäisvälystä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos sulla siellä alla vaijereiden tasaus vivustossa jousi paikallaan,siellä pitäs olla yksi tai kaksikin jousta,ne ovat juuri polkimen vaijerin palautus jousi/jouset ,jos ne ovat pois tai veltot niin poljin ei palaudu kunnolla ylös ja merkkivalo pala tai vilkuttelee :idea: se polkimen välys ei mielestäni pahemmin haittaa :roll:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Etuvarppi venähtäny :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Lucky-Dog kirjoitti:Etuvarppi venähtäny :roll:
sen vaihto onkin sitten aika työmaa :idea:
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

touhottaja kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Etuvarppi venähtäny :roll:
sen vaihto onkin sitten aika työmaa :idea:
En tiedä 124:sen mutta 123 oli ainakin helpoo kuin heinän teko talvella
* Club Meucow® *
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En tiedä millainen kiristyssyteemi W124:sen seisontajarrussa on, mutta minulla oli samntyyppinen vika W123:sessa viime vuonna, että poljin ei palauttanut kunnolla. Syynä oli auton alla olevan kiristyspultti oli päässyt sivusta luiskahtamaan väärään väliin, koska seisontajarruja kiristettäessä edellisellä kerralla oli jäänytpultti väärään asentoon. Pultin päässä on sellainen lattaosa, joka pitää olla juurikin oikein päin. Jos W124:sessa on sama systeemi niin sitten vika voi olla siinä.
Sellaisen huomion olen tehnyt, että W124:sen seisontajarru on tehottomampi kuin W123:sessa. On W124:sessa tehoa, mutta vaatii mielestäni selvästi kovemman poljinvoiman, että tehon saa ulos. Näin ainakin meillä olen todennut kaksi W124:sta vastaan yksi W123:nen. W123:sen seisontajarrun saa löysemmällä poljinvoimalla pitämään kunnolla. Taitaa olla W123:sessa pitempi seisontajarrupoljin, joten sillä saa paremman väännön. Hitto mähän löydän aina uusia ominaisuuksia missä W123:nen on parempi kuin W124:nen-vaikka mulla ei ole edes W123-lasit päässä :shock: Mähän tein jo aikoja sitten toiselle foorumille vertailun W123 vs. W124 ja löysin monta kohtaa, jossa W123 on etevämpi, mutta tuota seisontajarruhommaa en tuolloin huomannut listata-en muista oliko siellä mainintaa myöskään takertelevasta magneettiventtiilistä yms. seikoista joita on tullut sen jälkeen todettua.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Lucky-Dog kirjoitti:Etuvarppi venähtäny :roll:
Mulla mitään varpusia autossa ole :lol: .

Mikä on etuvarppi?


Tässä lähiaikoina on vuorossa myös leivän leivonta, eli kardaanin ja vaihteiston välisen kumilimpun vaihdanta. Samalla tiirailen tuota jousihökötystä jos se on auton alla?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Köh :oops:

Etummainen seisontajarrun vaijeri.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Aijaa, siis vaijeri. Minä kun luulin jotta se on pottuvarvas :lol:
Noo sattuuhan sitä.

Ei kai se niin mahroton homma ole sitä varppia vaihtaa, kunhan ymmärtää tunkea sen varpin sisältä ulos päin. Itse en tietenkään tätäkään ymmärtänyt eikä suojakumi tahtonut pysyä paikoillaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”