Jarrukilven vaihto

Katso myös W201.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Jarrukilven vaihto

Viesti Kirjoittaja PK »

Taakse tarvitsisi vaihtaa, kuinkahan mahtaa onnistua? Jostain muistan lukeneeni että olisi uusi kilpi palasteltu ja hitsattu sitten kasaan (ettei tarvitse napaa irroittaa). Onkohan tuossa mitään ideaa? :?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

TAi oikein tehtynä laakeri myöskin uusiksi :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kilpi kahteen osaan, EI rälläkällä vaan rautasahalla.
Paikalleen, saumat migillä varovasti ja maalia päälle.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jarrukamat se ainaki puretuttaa pois, sitten näkyy kiinnityspultit.
"Oikea" tapa olisi kai irrottaa pyörännapa(11) tuennasta(5).
Kuinkahan mahtaa olla vaan lujassa kiinni?
Vetarinpään mutteri on sitten 12-kulmainen 30mm. :wink:

Kuva
Pro HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei kait sitä tarvi kahteen osaan katkaista? Vetää vaan yhdeltä kantilta (siitä ohuesta kohtaa) halki ja vääntää paikalleen.. Sitten hitsaa sen ehjäksi.

En ole kokeillut, mutta isot pojat puhu tuommoista. Kyseessä taisi olla W123, mutta samanlainen kilpi siinäkin on. Eikös olekin? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja putsaa kunnolla jarrukilven kiinnityspinta.Moskaa välissä->jarrulevy ottaa kihuuttaa pyöriessä..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kannata väännellä, jää kieroksi kun niiden hihnojen kohdalla on kaksinkertainen pelti.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Nyt ehkä olisi aikaa tähänkin syventyä, mutta kysytäänpä vielä.
Rässi66 kirjoitti:"Oikea" tapa olisi kai irrottaa pyörännapa(11) tuennasta(5).
Kuinkahan mahtaa olla vaan lujassa kiinni?
Vetarinpään mutteri on sitten 12-kulmainen 30mm. :wink:
Tuossa kun tuo oikea tapa tulikin. Onko moni vaihtanut noin, saako tuota mutteria helpolla auki? Jos saa auki niin kuinka tiukkaan vedetään takaisin kiinni? Riittääkö tuon yhden mutterin aukaisu vai tarvitseeko muutakin irroittaa (toki jarrusatula, levy ja se itse kilpi)? Vai kannattaako irroittaa jos ei aio laakeria uusia?

Kiitos kaikille ohjeista jo tähän(kin) mennessä. :)
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Mutteri aukee sopivan jatkovarren kanssa 8) ja momenteista en tiiä mutta kun kiristää siihen rajoille että katkeeko vai ei niin pitäs olla hyvä :D eli löyhälle sitä ei kannata jättää... :wink:

Ja jos laakerin meinaat vaihtaa samalla niin kaikista koiranluista irti (renkaan puoleisesta päästä) niin ruuvipenkissä onnistuu laakerin vaihto suht näppärästi :)

Samalla kannattaa vaihtaa tuo laakeri kans jos rupeaa purkamaan..

nim.merk.laakerit ja pellit uutta w201seen...
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Nyt on jarrukilpi vaihdettu leikkaa & liimaa -menetelmällä. Rälläkällä leikkasin, mutta terä oli todella ohut.

Huomasin samalla että poikittain olevan ylemmän tukivarren pusla on väljä navan päästä. Milläs nimellä tuota lähdetään ostamaan?

Eihän se varmaan tämä halvin tietenkään ole (Motonet):
W124 Tukitangon hela jos Ø12/34x38mm (tarkista!). . . . . . 18-1485 5.50
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa niihin saa heloja erikseenkin ? :shock:
Ikinä en ole vaihtanut , aina laitettu koko tanko uusi. :D
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

En tiedä menikö selitys oikein, mutta tästä kuvasta tangon 53 pyörän puoleinen pää.

Onko tuo hela siis tuohon sopiva vai johonkin muuhun kohtaan?
Tämä taitaa olla tuo 53?:
W124 Tukitanko ylempi/taka/vasen (kaareva). . . . . . . . . 17-2652 33.50
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Onpi mallia peltikotelo. sanoisin isoa D peesaten koko tanko uus.

Jos alkaa rässihommiin pitäis tietää kumminko päin ja vastinpala pitäis olla

kotelon muotoinen ettei sitä peltikoteloa paina kasaan irroittaessa/kasattaessa. En ole kokellut mutta arvelen niin,perusteluja lienee turha kirjoittaa. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Täytyy ostaa tuo koko tanko kun ei prässiäkään ole.

Mitä kokoa on pultit 56 ja 68? Voisi uudet hommata varmuuden vuoksi.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

PK kirjoitti:Täytyy ostaa tuo koko tanko kun ei prässiäkään ole.

Mitä kokoa on pultit 56 ja 68? Voisi uudet hommata varmuuden vuoksi.
Ei muista pulttien kokoa, mutta KL:n tangoissa ne tulee mukana :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Nyt on uusi tanko hyppysissä, mutta kun ei tullut KL:stä niin ei ole niitä pulttejakaan. :cry: Eikös ne samankokoiset ole kuin puslan sisäreikäkin? Onko tuolla kolmionmuotoisella rikalla joku funktio vai käykö tavallinen?

Samannäköinen on kuin tuolla KL:n sivuilla KLIKS, mutta erilainen kuin paikoillaan oleva. Onko sama kuinka päin asentaa? :? (Mutka tietysti alaspäin)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Pulttikoko: Joo, osta semmoset pultit mitkä mahtuu reiästä läpi.
Miten päin: Kuvan mukaan asennetaan notkoseläksi.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

M12 toinen ja M10 +12/10-55 ohjari putkisokka toiseenpäähän.

http://img347.imageshack.us/my.php?image=img5809la7.jpg

Oikeanpuoleisessa alimmaisessa c-tangossa näkyy ko putkisokka tosin siinä on toisella puolella sovitepala päällä. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nuopa ne on komiat. Wow. :shock:
Nuilla kestää tontittaa.
Pro HVM
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ei jaksanu taaskaan kaikkia lukea mutta 115seen oli helpointa vaihtaa vetämällä levy kahtia siitä jarrusylinterin molemminpuolin.. en nyt muista olisko menny kokonaisena sylinteri irrottamalla mutta joku siinä tuli ettei kannattanu alkaa irrottaan jotain.. pienellä virralla hitsaamalla pysy kumminki jotenkuten kuosissaan ja nyt ne kässärin jousekki saa kiinni eikä tartte rautalankavirityksiä
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Saas nähdä kuinka munki käy ku ittelle sattui korroosio tuhoamaan jarrukilven. Näyttäis siltä että pitäis tosiaan vetästä kahteen osaan rautasahalla / n<1,01 mm ohuemmalla laikalla.
Kuva
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

PK kirjoitti:Täytyy ostaa tuo koko tanko kun ei prässiäkään ole.

Mitä kokoa on pultit 56 ja 68? Voisi uudet hommata varmuuden vuoksi.
Vedä tangon pää kahtia rälläkällä ja vaiha holkki ja hitsaa osat takas niin ei tarvi prässäillä. Menihän se kilpikin sillä :D
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Diosol kirjoitti:Saas nähdä kuinka munki käy ku ittelle sattui korroosio tuhoamaan jarrukilven. Näyttäis siltä että pitäis tosiaan vetästä kahteen osaan rautasahalla / n<1,01 mm ohuemmalla laikalla.
Ensi kerralla käytän millin laikan sijasta käsikäyttöistä rautasahaa. Asettui nätisti kohdilleen ku katteli sopivan leikkauskohdan. Jätinpä ulkoreunasta pienen tyngän leikkaamatta jotta sen sai vielä taiteltua paikoilleen ja helppas kummasti ku yhdestä kohtaa oli jo oikealla etäisyydellä eikä puoliskot tipahtaneet paikkaa haettaessa.

Tehollista aikaa meni varmaan tunnin edestä tähän kohtuullisen simppeliin operaatioon.
Kuva
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Mistä kohdin Diosol halkaisit sen kilven? Jarrusatulan kavennuksen kohdalta?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Diosol kirjoitti:
Diosol kirjoitti:Saas nähdä kuinka munki käy ku ittelle sattui korroosio tuhoamaan jarrukilven. Näyttäis siltä että pitäis tosiaan vetästä kahteen osaan rautasahalla / n<1,01 mm ohuemmalla laikalla.
Ensi kerralla käytän millin laikan sijasta käsikäyttöistä rautasahaa. Asettui nätisti kohdilleen ku katteli sopivan leikkauskohdan. Jätinpä ulkoreunasta pienen tyngän leikkaamatta jotta sen sai vielä taiteltua paikoilleen ja helppas kummasti ku yhdestä kohtaa oli jo oikealla etäisyydellä eikä puoliskot tipahtaneet paikkaa haettaessa.

Tehollista aikaa meni varmaan tunnin edestä tähän kohtuullisen simppeliin operaatioon.
Kun monet halkaisumenetelmää käyttää ja ko menetelmää käyttävät ostavat vieläpä varmasti halvimman tarvikkeen, niin miksiköhän tarvikkeena ei saa valmiiksi halkaistuna ja vaikka kasaan ruuvattavana versiona tai mukaan rosteripopniiteillä se kilpisarja. Ois siis limiliitosta siinä.... ??? No, samapa tuo.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Kun monet halkaisumenetelmää käyttää ja ko menetelmää käyttävät ostavat vieläpä varmasti halvimman tarvikkeen, niin miksiköhän tarvikkeena ei saa valmiiksi halkaistuna ja vaikka kasaan ruuvattavana versiona tai mukaan rosteripopniiteillä se kilpisarja. Ois siis limiliitosta siinä.... ??? No, samapa tuo.
Paljoko tuommoiset maksavat? Tulisikohan siitä mitään, jos ostaisi kaksi ja tekisi niistä yhden limiliitännäisen?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Motonetissä näkyi olevan 35€ ja KL-varaosissa jotain 40€. Mutta mahtuneeko tuo limiliitoksella paikalleen, kerran jo ruosteen kanssa tekee tiukkaa?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Roisto kirjoitti: Paljoko tuommoiset maksavat? Tulisikohan siitä mitään, jos ostaisi kaksi ja tekisi niistä yhden limiliitännäisen?t.
Risto
Voi kait siihe liitokseen niitata/ruuvata/hisata pienen peltisuikaleen, johon sitten puolikkaat kiinni mieluisellaan tavalla :wink: Turhahan se on ylimiärästä kilipee haaskata.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jarrukilpihän kannattaa halkasta pistehitsauksien kohalta jolloin pellit jää nippuuun toisiinsa. ja kun ruuvveilla kerran kasataan niiin ei mitään ihme kikkailuja tarvi.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Sekö ei ookkaan yhtäpuuta koko kilipi? Ei oo moiseen tarvinnu mersussa tutustuu.

Pösön kilipiä kyllä vaihtelin vasta vuos sitten. Niissä ei saumoja ollu ja ulosvetäjälä napa pois ja uus pelti ehjänä paikolleen.
No eipä tuo tietysti tähän kuulu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”