mystinen takajarruvika

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

mystinen takajarruvika

Viesti Kirjoittaja hake »

auto on vm.94 E300 TD Automatic asd perällä ja vika on sellainen että nopeassa tai ja voimakkaassa jarrutuksessa (vauhdista riippumatta)takapyörät lukkiutuvat ja jäävät lukkoon niin kauaksi kunnes auto pysähtyy vaikka nostaa jalan pois jarrupolkimelta.

abs toimii normaalisti kevyessä jarrutuksessa

sylinterit eivät ole jumissa ja palat/levyt hyväkuntoiset.

testailin autoa tänään ja yhden kerran voimakkaassa jarrutuksessa asd valosyttyi palamaan ja tämän jälkeen jarrut toimivat normaalisti jäämättä päälle mutta abs oli pois pelistä ja asd lukko ei toiminut.

yritin lukea asd vikakoodit diagnostiikkaliittimesta täällä foruumilla olevien ohjeiden mukaan mutta asd valo ei sammunut eikä alkanut sen jälkeen vilkkumaan.tossa mun autossa liitin on 16 napainen ja ohjeessa oli 8 napainen liitin mutta varmaan tuossakin nro.5 on asd:lle.

osaisko joku tietäjävelho sanoa mikä jarruja vaivaa :?:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliko se rasia akun vieressä mistä luit viat ja millasella laitteella sen suoritit :roll:
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

Juu akun vieressä ja navat 1 ja 5 yhteen noin sekunniks auton käydessä mutta ei alkanu mittaristossa asd valo vilkkumaan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

näin se pitäs kait tehä :arrow:

https://www.youtube.com/watch?v=4vDwMf259Y8

tää on helppo tehä itelle :wink:
nuo vilkut kun laskee, montako kertaa vilahtaa, seleviiä missä oli vika :idea:
eikä tuota tehä auton käydessä :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Miten ABS:n valo käyttäytyy?

Lukkoperän ei pitäisi aiheuttaa jarrujen jumimista. Se ainoastaan lukitsee oikean ja vasemman puolen yhteen (pyörivät samaa vauhtia). Tosin jarrua painaessa, pitäisi lukon löysätä.

Jotain häikkää lienee nyt jarruissa -- mahdollisesti ABS:n yksikössä. Saikohan siitä vikakoodeja ulos. :? Miten letkut? Kuinka vanhat? Jos on palkeenkieltä sisäpuolella, voi huonontaa jarrujen löysäämistä.

Toki ei ASD:n vikakoodien lukemisesta haittaa ole. Jarruiltahan se saa paljon tetoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

Kuva

Tällä ohjeella yritin lukea koodit.
Abs valo käyttäytyy normaalisti ja jarruletkut päällisin puolin ok näköiset.se ehkä sulkee pois jarruletkujen viallisuuden kun asd merkkivalo paloi niin sillon jarrut ei jumiutuneet
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no, tämä mies se ei muita kuuntele :cry:

mutta kyselee kumminki :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ASD:n reikä pitäisi olla sama sekä 8- että 16-reikäisessä.

Kannattaa tehdä ledillä ja napilla toimiva testeri. Sillä voi testata muutkin järjestelmät.

Täällä on melko paljon asiaa noista vikakoodeista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

E-mallin (93-95) ASD yms. vikakoodit saa luettua\kuitattua VAIN Starilla ;)
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Marco kirjoitti:E-mallin (93-95) ASD yms. vikakoodit saa luettua\kuitattua VAIN Starilla ;)
Ainakin moottorin koodit sain luettua ja resetoitua sillä omatekoisella vehkeellä.

Toisaalta voihan sitä Staarin ääressäkin käyttää. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä voi lukea ASD vikakoodit E-mallistakin johdonpätkällä napoja yhteen kytkien.

Itse vikaan, lähinnä tulee mieleen että jokin kytkentä tehty joskus omatoimisesti pieleen ... onko vika ollut ostaessa ?
oulaistenliikenne.fi
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

kyllä kaikkia kuunnellaan! ja neuvoja otetaan vastaan
täytyy yrittää rakennella se testeri tässä joku päivä.

vika oli ostettaessa.
ostin auton vaihdelaatikkovikaisena mutta aloin tutkia autoa kotona niin vaihdelaatikko oli ehjä mutta vasen vetoakseli oli poikki.

kiitos vaan kaikille tähän astisesta avusta :lol:
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

dealer kirjoitti:Kyllä voi lukea ASD vikakoodit E-mallistakin johdonpätkällä napoja yhteen kytkien.

Itse vikaan, lähinnä tulee mieleen että jokin kytkentä tehty joskus omatoimisesti pieleen ... onko vika ollut ostaessa ?
Eipä toiminut omassa E-mallissa tuo "johdonpätkä"-metodi :(
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

no niin luetiin asd:n vikakoodit carsoftin testerillä ja ei vikoja.mutta mistäs sitten pystyy lukemaan abs:n vikakoodit?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

hake kirjoitti:no niin luetiin asd:n vikakoodit carsoftin testerillä ja ei vikoja.mutta mistäs sitten pystyy lukemaan abs:n vikakoodit?
Jaa'a. ABS:stä voi vissiin lukea koodit vain, jos on ASR. Sitähän sullei oo, kun on ASD. :(

Kun lähdet ensimmäistä kertaa starttauksen jälkeen liikkeelle, kuuluuko ABS:n yksiköltä surahdus? Se tekee silloin jonkin itsetestauksen, kun se saa pyörimistiedon pyöriltä.

Mainitsit ensimmäisessä viestissä "kevyen jarrutuksen"? Tarkoittaako se sitä, että pyörät eivät yritä mennä lukkoon ja ABS ei ala rajoitella?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

juu just sellanen kevyt jarrutus ettei abs lähde mukaan ni silloin toimii normaalisti ja hiljainen vauhti n.alle 10 km/h toimii kans niin ettei takapyörät lukkiinnu.
sit huomattiin sellanen että kun tekee kovemman jarrutuksen että abs lähtee mukaan ja takapyörät lukkiintuu niin ne vapautuu pois kun nopeus laskee n.alle 10 km/h
täytyy huomenna testata kuuluko se surahdus starttauksen jälkeen
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hyvin hyvin vanhat nesteet, hyvin hyvin vanha ABS-hydrauliyksikkö :arrow: ehkä hyvinkin rikkinäinen (jumittava) ABS-hydrauliyksikkö.

Ei havaittua sähköistä vikaa tai -arvoa, ei vikakoodia. :roll: :nocando:

Sapporon sodan aikusissa vehkeissä jarrut pelaa vaikka syyläriglykolilla. Heti kun on muutakin härveliä sotkettu järjestelmään, pitäs muistaa nesteet vaihella parin vuoden välein ja oikealla aineella. (Eikä vain imuvaihtajalla säiliöstä imaisten, kuten usein oikastaan. Puoli desiä sitten halvinta nelosdottia täyteen. Kaks vuotta aiemmin avatusta kympin kannusta..) :idea:

Jossain vehkeessä (olikohan Volvo), jossa myös jarrut kanitti, tein reilulla määrällä huuhteluvaihdon painevaihtajalla. Samalla systeemi oli testerissä kiinni ja sieltä näppäiltynä ABS-venttiilien "täristys"-moodi. Jumaliste että tuli kakkaa ulos. Jopas vain tuo alako pelata.

Tuskin nuista Lankuista tosin vielä sellasta optiota on valittavana.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
hake
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2016 20:21

Viesti Kirjoittaja hake »

Täytyys kokeilla tulisko apua nesteen vaihdolla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”