Seisontajarru muuttui veltoksi
Seisontajarru muuttui veltoksi
Mulla on seisontajarru ollu aina säädettynä niin, että kolmella naksulla on täysin kiinni. Nyt säädöstä on muutama viikko ja polkimesta on tullut löysä (tuli ihan yhtäkkiä)-menee varmaan kymmenen naksua ja kun polkimen vapauttaa niin seisontajarruvalokin jää päälle kun poljin ei palaudu täysin jämäkästi ylös asti vaan jää vähän lerpuksi. Jalalla sitä voi nostaa vähän niin valo ei jää palamaan. Jotain on vialla poljinsysteemissä. Onko siellä jotain tiettyä mikä teille tulisi mieleen. Alhaaltapäin kaikki näyttää olevan kunnossa. Missä vika?
No se säätösysteemi ei nyt ihan mikään maailman nerokkain keksintö ole, tuppaa vaatimaan säätöä kuukauden välein... Koita säätää siitä kardaanin vierestä sopivaksi. Ja sitten ruuvaat pyöränpultinreiästä sopivasti löysemmälle, että painuu melkein pohjaan asti, silloin se on hyvin säädetty. Jos poljin liikkuu vain sentin, niin vaijeri ja muut liikkuvat esineet ei liiku kuin tuhannesosamillin ja joku linkku jumittaa ajan kanssa ihan varmasti.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Kohta 12 vuotta ollut auto mulla ja muutama viikko sitten säädettiin ENSIMMÄISEN KERRAN kardaanin vierestä seisontajarrua. Muuten on säädelty kerran vuodessa tai parissa pultin reijästä. Mitään osaa koko seisontajarrusysteemiin ei ole 12 vuoden aikana vaihdettu-kengätkin on ne jotka auton mukana 12 vuotta sitten tulivat. Minusta tämä seisontajarrusysteemi on toiminut LOISTAVASTI ja tuntuu olevan jostain syystä tehokkaampi kuin isäni W124:sessa.
Edellämainitut säätösysteemi-ohjeet olivat ihan hyvät mutta nyt ei ole kyse siitä. Poljin muuttui yhtäkkiä veltoksi ja painuu melkein pohjaan asti-kymmenen naksua ei riitä. Sitä ennen oli kolme naksua ja oli täysin tiukka. Nyt poljin löystynyt ja kun seisontajarrun vapauttaa niin poljin kyllä ponkaisee ylös, mutta jää vähän roikkumaan ja seisontajarruvalo myös näkyy kojetaulussa, jos jalalla ei hieman nosta velttoa poljinta ylös. Pitää tutkia tänään poljinsysteemiä.
Edellämainitut säätösysteemi-ohjeet olivat ihan hyvät mutta nyt ei ole kyse siitä. Poljin muuttui yhtäkkiä veltoksi ja painuu melkein pohjaan asti-kymmenen naksua ei riitä. Sitä ennen oli kolme naksua ja oli täysin tiukka. Nyt poljin löystynyt ja kun seisontajarrun vapauttaa niin poljin kyllä ponkaisee ylös, mutta jää vähän roikkumaan ja seisontajarruvalo myös näkyy kojetaulussa, jos jalalla ei hieman nosta velttoa poljinta ylös. Pitää tutkia tänään poljinsysteemiä.
Yleensä nuo vaatii säätöä vähän väliä, mutta hyvä tietää että toimiviakin yksilöitä siis on. Onnittelut sille.
Itse asiaan en kyllä osaa vastata, mutta eipä se mikään monimutkainen vehje ole. Jaa, vai olisko joku vaijeri mennyt melkein poikki? Tai sitten se linkku mikä on kuvassakiintoavaimen vieressä, sen oikea puoli (kuvassa) voipi olla uponnut peltiin, jos on väsynyt tai hapantunut. Tämmöisenkin tapauksen olen nähnyt.
Itse asiaan en kyllä osaa vastata, mutta eipä se mikään monimutkainen vehje ole. Jaa, vai olisko joku vaijeri mennyt melkein poikki? Tai sitten se linkku mikä on kuvassakiintoavaimen vieressä, sen oikea puoli (kuvassa) voipi olla uponnut peltiin, jos on väsynyt tai hapantunut. Tämmöisenkin tapauksen olen nähnyt.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret