KE-jetronic ja tyhjäkäyntiongelmat
KE-jetronic ja tyhjäkäyntiongelmat
Terve! Ostelin tuossa 190E -90 mersun. (ajettu 340tkm, m102,962)
Mukava auto ajaa, on alustasarjaa jne.. mutta toki jotain huolen aihettakin!
Taitaa tämä KE-jetronic olla kohtuu hankala värkki, kuten tätä foorumia lukemallakin voi päätellä..
Mutta asiaan:
Eli aloin tutkia hieman konehuonetta ja huomasin että lisäilmaluistin liitin oli irroitettu (varmaan tahallaan), tyhjäkäynti siinä 700rpm paikkeilla.
Noh laitoin sitten tietty piuhan kiinni (tuskin ne mitään ylimääräisiä osia ovat ), ja tyhjäkäynti nousi sinne 1200 paikkeille joskin lämmetessä tipahti 1000 paikkeille. Itse luisti liikkuu herkästi ja jännitelähteellä kokeilemalla 12V jännitteellä toimii kuten pitääkin. Mutta kun laittaa autoon kiinni, 10s kuluttua käynnistysvirtojen kytkemisestä luisti napsahtaa lepoasentoonsa jos moottori ei ole käynnissä. Onko normaalia?
Painelin takaisin nettiin ja lueskelin hieman KE:n vioista. Nousi esille ilmamäärämittarin potentiometri. Otin irti potikan, pientä kulumaa havaittavissa, ei järellistä lukemaa mitatessa, putsasin ja iskin takaisin, alkoi tulla mittareihinkin lukemaa, saattaa toki vielä pätkiä joissan kohdin luistia..
http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase
Kuvassa on siis "lautasen" potentiometrin liukuosat.. älytön systeemi mielestäni laittaa autoon noin herkästi kuluva osa, mutta jos saksalainen insinööri on näin miettinyt niin täytyyhän sen olla hyvä ratkaisu
Nyt kun pistin tuon potikan putsattuna takaisin, ja lisäilmaluistin kiinni, tyhjäkäynti nousee 1500 ja kun painaa kaasua kierrokset jää piikkiarvoonsa (esim. 3500 jatkuvasti) JA PYSYY
Erikoinen vika mielestäni.. lambda on paskana sen tiedän ja mittasin, lisäilmaluisti ok, ilmamäärämittarin potikka kohtuu ok, ecua alan kohta epäilemään tuon vian aiheuttajaksi, jos se ohjaakin väärin tuota lisäilmaluistia. Pitää asennella ensin se uusi lambda ja kattoa miten vaikuttaa ja jos ei parane niin tempasta tuo ECU ulos ja katsoa ainakin juotosviat siitä. Eikös tuon ecun pitäisi antaa luistille 100hz kanttiaaltoa? jotain kanttiaaltoa oskilloskoopissani näkyi mutta ei toivotulla tuloksella.
Alan vain epäilemään että jos ecussani on vikaa, luultavasti myös monen muunkin ecussa on tuo sama vika eikä se korjaannu lisäilmaluistin vaihdolla
Heittäkääpä ehdotuksia ja kysymyksiä! Olisi kiva saada tuo kuitenkin toimimaan vielä. Ja viisaammat kertokoot voisiko viallinen lambda vaikuttaa noin rajusti tyhjäkäyntiin?
Mukava auto ajaa, on alustasarjaa jne.. mutta toki jotain huolen aihettakin!
Taitaa tämä KE-jetronic olla kohtuu hankala värkki, kuten tätä foorumia lukemallakin voi päätellä..
Mutta asiaan:
Eli aloin tutkia hieman konehuonetta ja huomasin että lisäilmaluistin liitin oli irroitettu (varmaan tahallaan), tyhjäkäynti siinä 700rpm paikkeilla.
Noh laitoin sitten tietty piuhan kiinni (tuskin ne mitään ylimääräisiä osia ovat ), ja tyhjäkäynti nousi sinne 1200 paikkeille joskin lämmetessä tipahti 1000 paikkeille. Itse luisti liikkuu herkästi ja jännitelähteellä kokeilemalla 12V jännitteellä toimii kuten pitääkin. Mutta kun laittaa autoon kiinni, 10s kuluttua käynnistysvirtojen kytkemisestä luisti napsahtaa lepoasentoonsa jos moottori ei ole käynnissä. Onko normaalia?
Painelin takaisin nettiin ja lueskelin hieman KE:n vioista. Nousi esille ilmamäärämittarin potentiometri. Otin irti potikan, pientä kulumaa havaittavissa, ei järellistä lukemaa mitatessa, putsasin ja iskin takaisin, alkoi tulla mittareihinkin lukemaa, saattaa toki vielä pätkiä joissan kohdin luistia..
http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase
Kuvassa on siis "lautasen" potentiometrin liukuosat.. älytön systeemi mielestäni laittaa autoon noin herkästi kuluva osa, mutta jos saksalainen insinööri on näin miettinyt niin täytyyhän sen olla hyvä ratkaisu
Nyt kun pistin tuon potikan putsattuna takaisin, ja lisäilmaluistin kiinni, tyhjäkäynti nousee 1500 ja kun painaa kaasua kierrokset jää piikkiarvoonsa (esim. 3500 jatkuvasti) JA PYSYY
Erikoinen vika mielestäni.. lambda on paskana sen tiedän ja mittasin, lisäilmaluisti ok, ilmamäärämittarin potikka kohtuu ok, ecua alan kohta epäilemään tuon vian aiheuttajaksi, jos se ohjaakin väärin tuota lisäilmaluistia. Pitää asennella ensin se uusi lambda ja kattoa miten vaikuttaa ja jos ei parane niin tempasta tuo ECU ulos ja katsoa ainakin juotosviat siitä. Eikös tuon ecun pitäisi antaa luistille 100hz kanttiaaltoa? jotain kanttiaaltoa oskilloskoopissani näkyi mutta ei toivotulla tuloksella.
Alan vain epäilemään että jos ecussani on vikaa, luultavasti myös monen muunkin ecussa on tuo sama vika eikä se korjaannu lisäilmaluistin vaihdolla
Heittäkääpä ehdotuksia ja kysymyksiä! Olisi kiva saada tuo kuitenkin toimimaan vielä. Ja viisaammat kertokoot voisiko viallinen lambda vaikuttaa noin rajusti tyhjäkäyntiin?
Hah, nero no en todellakaan.. (olen vain harrastanut elektroniikkaa jonkin verran, nii ja tää on vasta mun toka auto)
Tuota, en oo vielä kerenny ruiskia eetteriä kun ei paikallisesta robinhoodista löytyny. Yritän käydä ettimässä jostain muualta pikaseen.
Onko ruiskun alla muuten joku kumilevy? tuntuu siltä kun käsin koskettelee ja kopeloi sitä lisäilmaletkun ymäristöä. paskassa paikassa vaan niin ei näe , se lisäilman letku oli ainakin hapero, mutta sain vielä paikattua joten tuskin vika siis siinä.
Jos on tietoa mistä löytyy hyviä rakennekuvia tai sähkökaavioita KE:hen niin kertokaahan
edit: Niin ja viimetalven vietin intissä , olikos sulla HVM sillon sama vika?
Tuota, en oo vielä kerenny ruiskia eetteriä kun ei paikallisesta robinhoodista löytyny. Yritän käydä ettimässä jostain muualta pikaseen.
Onko ruiskun alla muuten joku kumilevy? tuntuu siltä kun käsin koskettelee ja kopeloi sitä lisäilmaletkun ymäristöä. paskassa paikassa vaan niin ei näe , se lisäilman letku oli ainakin hapero, mutta sain vielä paikattua joten tuskin vika siis siinä.
Jos on tietoa mistä löytyy hyviä rakennekuvia tai sähkökaavioita KE:hen niin kertokaahan
edit: Niin ja viimetalven vietin intissä , olikos sulla HVM sillon sama vika?
Sen määränjakajan vai mikäliehässäkkä nimeltään pohja on kumista, haprastuu ajanolloon. Oli muistaakseni muutaman kympin osa..Swataia kirjoitti: Onko ruiskun alla muuten joku kumilevy?
Jos on tietoa mistä löytyy hyviä rakennekuvia tai sähkökaavioita KE:hen niin kertokaahan.
Multa löytyy joku pdf tiedosto 190E mallin jetronicista, laita sähköposti osote vaikka privaviestillä jos kiinnostaa.
toinen mikä voi olla vialla niin painero säätimessä vois olla säätöä.Ainakin omassa kulkineessa oli "jotain häikkää" otin määränjakajassa kiinni olevasta mokkulasta (paine erosäädin ) 3 torxilla kiinni oleva mokkula ja putsasin sen ensin ja kiristin sen pikku tulpan alla olevaa tasakantaa ruuvia 1/8 osa kierroksen ja nyt se tuntuu toimivan ihan mallikkaasti.kaasuläppäpotikkaa en ole vielä kokeillut mittailla. Tuo lamda ohjaa paineero säädintä sähköisesti ja siitä omassa johtui tuo seoksen pumppaaminen ja sitten ecu yritti vakauttaa tyhjäkäynti sillä oletuksella että kierrokset seilasi reilusti
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Olisikohan niin että ecu elektroninen ohjainlaite.ohjaa vain ruiskua.
Ts. ottaa tietoa:lämpötilatunnistimelta,kaasuläpän asentokytkimeltä,seosäätimeltä. Ja ohjaa määräjakajan sisällä olevaa elektro hydaulista paine-ero säädintä.
Ts. ottaa tietoa:lämpötilatunnistimelta,kaasuläpän asentokytkimeltä,seosäätimeltä. Ja ohjaa määräjakajan sisällä olevaa elektro hydaulista paine-ero säädintä.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Vaihdoin viikonloppuna hieman uusia osia. mm:
-virranjakajankansi ja pyörrin
-tulpat
-ilmanputsarin
Ei merkittäviä muutoksia tyhjäkäyntiin, ehkä aavistuksen tasaisemmin käy.
(alla olevat tiedot vivid workshopista)
ECU saa infoa:
-sytytysmodulilta
-kaasuläpän asentoanturilta
-lamda-anturilta
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturilta
-imuilman lämpötila-anturilta
-ilmamäärämittarin asento-anturilta
ja ohjaa suoraan tai releen välityksellä:
-bensapumppua
-lisäilmaluistia (joutokäyntiventtiili, mikä lie oikea nimi )
-bensapaineen säädintä
-mittaristoa
-kylmäkäynnistyssuutinta
+ muuta krääsää ilmastointi, vakkari jne...
eli kyllä tuo yksikkö aika paljon tietää mitä moottorissa tapahtuu
Irrotin sen ilmamäärämittarin lautasen, tunnustelin ja vilkuilin sen verta mitä sinne nyt näki, että ei pitäisi ainakaan suuria reikiä olla. Ihan siinä kaasuläpän yläpuolella oli muutama alkava halkeama joten pitää vaihtaa koko kumi kunhan kerkeää. eipä se kalliskaan panostus ole
alkoi perkule kiinnostamaan tuo Megasquirt moottorinohjaus kun kaveri on sellaisia rakennellut, että jos ei tää ke-jet ala tykkäämään musta niin voipi olla että saa joskus vielä kenkää. Muutenkin hieno viritys kun näkee läppäriltä kaiken maailman käyrät ja säädöt.
lambda-anturin pitäis tulla parin viikon sisään, pitäs keksiä vaan millä sais ton vanhan irti. taitaa olla nuokkunu siinä 300tkm ja sitkeessä tuntuu olevan. ideoita?
-virranjakajankansi ja pyörrin
-tulpat
-ilmanputsarin
Ei merkittäviä muutoksia tyhjäkäyntiin, ehkä aavistuksen tasaisemmin käy.
Joo eli ECU tulee siis sanoista Electronic Control Unit (elektronininen ohjausyksikkö), kuten cdi jo kertoikin. ECU on se iso laatikko mikä sijaitsee ainakin w201:ssä siellä akun takana, ABS yksikön vieressä. Se sytkäboksi on sitten erijuttu.. Eli HVM meinasi varmaankin sitä mustaa nyrkinkokoista yksikköä pultattuna peltiin johon tulee muistaakseni pari isoa liitintä ja alipaineletku?. Se siis säätelee sytytyksen ennakkoa yms.Olisikohan niin että ecu elektroninen ohjainlaite.ohjaa vain ruiskua.
(alla olevat tiedot vivid workshopista)
ECU saa infoa:
-sytytysmodulilta
-kaasuläpän asentoanturilta
-lamda-anturilta
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturilta
-imuilman lämpötila-anturilta
-ilmamäärämittarin asento-anturilta
ja ohjaa suoraan tai releen välityksellä:
-bensapumppua
-lisäilmaluistia (joutokäyntiventtiili, mikä lie oikea nimi )
-bensapaineen säädintä
-mittaristoa
-kylmäkäynnistyssuutinta
+ muuta krääsää ilmastointi, vakkari jne...
eli kyllä tuo yksikkö aika paljon tietää mitä moottorissa tapahtuu
Irrotin sen ilmamäärämittarin lautasen, tunnustelin ja vilkuilin sen verta mitä sinne nyt näki, että ei pitäisi ainakaan suuria reikiä olla. Ihan siinä kaasuläpän yläpuolella oli muutama alkava halkeama joten pitää vaihtaa koko kumi kunhan kerkeää. eipä se kalliskaan panostus ole
alkoi perkule kiinnostamaan tuo Megasquirt moottorinohjaus kun kaveri on sellaisia rakennellut, että jos ei tää ke-jet ala tykkäämään musta niin voipi olla että saa joskus vielä kenkää. Muutenkin hieno viritys kun näkee läppäriltä kaiken maailman käyrät ja säädöt.
lambda-anturin pitäis tulla parin viikon sisään, pitäs keksiä vaan millä sais ton vanhan irti. taitaa olla nuokkunu siinä 300tkm ja sitkeessä tuntuu olevan. ideoita?
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Juu, niin meinasin.Swataia kirjoitti:Eli HVM meinasi varmaankin sitä mustaa nyrkinkokoista yksikköä pultattuna peltiin johon tulee muistaakseni pari isoa liitintä ja alipaineletku?. Se siis säätelee sytytyksen ennakkoa yms.
lambda-anturin pitäis tulla parin viikon sisään, pitäs keksiä vaan millä sais ton vanhan irti. taitaa olla nuokkunu siinä 300tkm ja sitkeessä tuntuu olevan. ideoita?
Kannattaakohan sitä lambdaa yrittää aukoa kun se on kuumimmillaan? Lisälämpöä pillillä? Jos se kerran vaihtoon menee joka tapauksessa.
Mekaruutassa sitä touhua piisaa - niin asennuksessa kuin ajossakin. Kaverilla on parissa hävittäjässä kyseinen systeemi, ja tuntuu että ne vehkeet eivät ole koskaan "säädöissään". Luulis näin äkkinäisen vinkkelistä tympivän sen jatkuvan ajaessa läppärin räpläämisen.
No harrastushan se on, siinä kuin larppaaminenkin.
Tiesitkö muuten että tuo potentiometri pitää säätää oikeaa kohtaan. Muistaakseni kone lämpimänä (80 astetta) ja käydessä tyhjäkäynillla, napoihin 1 ja 2 pitäisiä olla noin 0,7v. Tämä siis täytyy mitata niin että myös potentiometrin tulevat johdot on kiinni eli jonkinmoiset hyppyjohdot liittimen väliin mittauksen ajaksi.Painelin takaisin nettiin ja lueskelin hieman KE:n vioista. Nousi esille ilmamäärämittarin potentiometri. Otin irti potikan, pientä kulumaa havaittavissa, ei järellistä lukemaa mitatessa, putsasin ja iskin takaisin, alkoi tulla mittareihinkin lukemaa, saattaa toki vielä pätkiä joissan kohdin luistia..
Terve,
t.
Risto
Minulla on tuommoinen ehjä jouten. Hommasin toissa kesänä, kun tein kansiremonttia ja ajattelin pistää itseä epäilyttävät osat uusiksi. Purkaessani huomasin, että kaukalo olikin jo vaihdettu muutama vuosi takaperin ja oli vielä ehjä eikä vanhuuttaan kovettunut. Laitoin kuitenkin uuden, kun olin sen jo hommannut. Jos ko. esine kelpaa ja maksat lähetyskulut ja vapaavalintaisen summan euroja vaivanpalkkaa, niin voin sen sinulle toimittaa. Toisaalta uusihan on aina uusi.Swataia kirjoitti:Ihan siinä kaasuläpän yläpuolella oli muutama alkava halkeama joten pitää vaihtaa koko kumi kunhan kerkeää. eipä se kalliskaan panostus ole
Mittauksen pystyy tekemään, kun vetää liitintä ulospäin noin 3-5 mm. Eli sen kummempiä hyppyreitä ei tarvita.aomh kirjoitti:Tämä siis täytyy mitata niin että myös potentiometrin tulevat johdot on kiinni eli jonkinmoiset hyppyjohdot liittimen väliin mittauksen ajaksi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Noniin. Tuli tänään vähän mittailtua ja tutkittua KE-jettiä pitkästä aikaa.
Pidin sitä lisäilmaluistia vuorokauden sinolissa liukenemassa varmuuden vuoksi, vaikka liikkuikin ihan herkästi.
Seuraavaksi otin koko määräjakan irti, että sain tutkittua sen kumikaukalon kunnolla. No kyllähän se oli halkeillut oikein urakalla. Testausta varten hätäkorjasin sikafleksillä, kestää ny ainaki sen aikaa, että tulee uusi hommattua. Roistolle kiitoksia tarjouksesta , mutta kun tuolta KL:stä tulee kuitenkin tilattua kohta tavaraa niin otan varmaankin samalla sieltä uuden kumin.
Kun romut oli taas kasassa, kokeilin tyhjäkäyntiä. Ei parantunut mihinkään. Edelleenkin lisäilmaluisti sekotti koko systeemin jos siinä oli piuha kiinni.
Tässä vaiheessa alkoi vaikuttaa siltä että onko ECU kuitenkin paskana. No otin sitten sen lootan pois sieltä akun takaa ja kurkkasin sisään.
Olin hämmästynyt miten hyvässä kunnossa elektroniikka on ulkoilmassa pysynyt 17 vuodessa. Hyvin koteloitu paketti selkeästi. Ei ollut hapettumaa eikä juotokset olleet rapistuneet. Pistin siis hyvillä mielin lootan kasaan ja takaisin paikoilleen. Vika ei siis todennäiköisesti ole siinä.
Seuraavaksi tarkistelin ylijännitesuojareleen. Valitettavasti ei tullut räpsittyä siitä kuvia, mutta oli yhtä lailla hyvässä hapessa.
Mittasin vielä sitä ilmamäärämittarin potentiometriä.. Tyhjäkäynnillä ja kone lämpimänä en saannut juuri mitään arvoja. n. 50mV max. Joten kokeilin säädellä sen asentoa löysäämällä kiinnitysruuveja ja kääntämällä potentiometrin koteloa. Tyhjäkäynti muuttui selkeästi kun käänsin sitä enemmän "vinoon".
Tässä vaiheessa koetin laittaa lisäilmaluistin liittimen kiinni. Ja kas kummaa se ei nostanutkaan enää kierroksia 3000rpm, vaan pysyi kiltisti alle tonnissa. Säädin potikkaa vielä jonkin verran, että jännitelukemaksi tuli n. 0,7V.
Tästä pääteltynä vika on siis todella potentiometrissä, sillä sen hiilikalvo on kulunut juuri tuosta "tyhjäkäynti" alueesta ja ei siten anna oikeita arvoja ECU:lle. Joka säätää sitten väärillä arvoilla lisäilmaluistin päin honkia.
Todennäköisesti nyt kun potentiometri on säädetty "päin persettä" saattavat seossuhteet olla mitä sattuu korkeammilla kierroksilla. Potentiometriähän säädetään oikeaoppisesti siinä olevan kumin takaa löytyvällä ruuvillä, mutta en saanut sillä mitään muutoksia arvoihin, lienee vain hienosäätö ehjälle potikalle.
Uusi lambdakin tuli postissa. Vaihto onnistui kosanilla lämmittämällä, kiitokset vinkistä HVM . Tosin silläkään ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Nyt pitäisikin sitten metsästää uutta potentiometriä jostain. Uusi maksaa boschilta kuulemma n. 400e, jos edes saa Tosin käytettyä ei kannata ostaa sillä nuo tuppaavat kuulemma siinä 150-200tonnin jälkeen hajoilemaan. Joten yritän siis keksiä korjauskeinoa..
Kiitoksia kaikille avustaneille! Kerron toki heti jos keksin keinon korjata tuon potikan. Varmasti monella sama vika, jos autolla ajettu yli 300t
Pidin sitä lisäilmaluistia vuorokauden sinolissa liukenemassa varmuuden vuoksi, vaikka liikkuikin ihan herkästi.
Seuraavaksi otin koko määräjakan irti, että sain tutkittua sen kumikaukalon kunnolla. No kyllähän se oli halkeillut oikein urakalla. Testausta varten hätäkorjasin sikafleksillä, kestää ny ainaki sen aikaa, että tulee uusi hommattua. Roistolle kiitoksia tarjouksesta , mutta kun tuolta KL:stä tulee kuitenkin tilattua kohta tavaraa niin otan varmaankin samalla sieltä uuden kumin.
Kun romut oli taas kasassa, kokeilin tyhjäkäyntiä. Ei parantunut mihinkään. Edelleenkin lisäilmaluisti sekotti koko systeemin jos siinä oli piuha kiinni.
Tässä vaiheessa alkoi vaikuttaa siltä että onko ECU kuitenkin paskana. No otin sitten sen lootan pois sieltä akun takaa ja kurkkasin sisään.
Olin hämmästynyt miten hyvässä kunnossa elektroniikka on ulkoilmassa pysynyt 17 vuodessa. Hyvin koteloitu paketti selkeästi. Ei ollut hapettumaa eikä juotokset olleet rapistuneet. Pistin siis hyvillä mielin lootan kasaan ja takaisin paikoilleen. Vika ei siis todennäiköisesti ole siinä.
Seuraavaksi tarkistelin ylijännitesuojareleen. Valitettavasti ei tullut räpsittyä siitä kuvia, mutta oli yhtä lailla hyvässä hapessa.
Mittasin vielä sitä ilmamäärämittarin potentiometriä.. Tyhjäkäynnillä ja kone lämpimänä en saannut juuri mitään arvoja. n. 50mV max. Joten kokeilin säädellä sen asentoa löysäämällä kiinnitysruuveja ja kääntämällä potentiometrin koteloa. Tyhjäkäynti muuttui selkeästi kun käänsin sitä enemmän "vinoon".
Tässä vaiheessa koetin laittaa lisäilmaluistin liittimen kiinni. Ja kas kummaa se ei nostanutkaan enää kierroksia 3000rpm, vaan pysyi kiltisti alle tonnissa. Säädin potikkaa vielä jonkin verran, että jännitelukemaksi tuli n. 0,7V.
Tästä pääteltynä vika on siis todella potentiometrissä, sillä sen hiilikalvo on kulunut juuri tuosta "tyhjäkäynti" alueesta ja ei siten anna oikeita arvoja ECU:lle. Joka säätää sitten väärillä arvoilla lisäilmaluistin päin honkia.
Todennäköisesti nyt kun potentiometri on säädetty "päin persettä" saattavat seossuhteet olla mitä sattuu korkeammilla kierroksilla. Potentiometriähän säädetään oikeaoppisesti siinä olevan kumin takaa löytyvällä ruuvillä, mutta en saanut sillä mitään muutoksia arvoihin, lienee vain hienosäätö ehjälle potikalle.
Uusi lambdakin tuli postissa. Vaihto onnistui kosanilla lämmittämällä, kiitokset vinkistä HVM . Tosin silläkään ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Nyt pitäisikin sitten metsästää uutta potentiometriä jostain. Uusi maksaa boschilta kuulemma n. 400e, jos edes saa Tosin käytettyä ei kannata ostaa sillä nuo tuppaavat kuulemma siinä 150-200tonnin jälkeen hajoilemaan. Joten yritän siis keksiä korjauskeinoa..
Kiitoksia kaikille avustaneille! Kerron toki heti jos keksin keinon korjata tuon potikan. Varmasti monella sama vika, jos autolla ajettu yli 300t
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Tuli vielä mieleeni eräs seikka. Seoksen säätöruuvi näyttää siltä, että sitä on jossain vaiheessa säädetty. En tiedä missä, milloin ja miksi, kun ei edellinen omistaja maininnut. Ja lisäilmaluistin liitin oli myös ostettaessa irti.
Nyt kävi vain mielessä, että kun noita KE:n viallisia osia ei oltu korjattu, niin olisiko seoksia säädetty, jotta käynti on saatu edes jotenkin vakaaksi. Ja jos on niin sittenhän ne on taas pielessä, kun osia on sen jälkeen vaihdettu.
Pystynkö siis normaali lambdalla ja jännitemittarilla tai oskilloskoopilla mittaamaan onko seokset kohdallaan? Vai vaatiiko tämä toimenpide huoltoliikkeen mittalaitteita
Nyt kävi vain mielessä, että kun noita KE:n viallisia osia ei oltu korjattu, niin olisiko seoksia säädetty, jotta käynti on saatu edes jotenkin vakaaksi. Ja jos on niin sittenhän ne on taas pielessä, kun osia on sen jälkeen vaihdettu.
Pystynkö siis normaali lambdalla ja jännitemittarilla tai oskilloskoopilla mittaamaan onko seokset kohdallaan? Vai vaatiiko tämä toimenpide huoltoliikkeen mittalaitteita
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Kysy ihmeessä kl-varaosista. Itse kyselin samaa osaa w201 2.6 koneeseen viime vuonna ja löytyi tilaamalla ja hinta noin 70€.Swataia kirjoitti:Nyt pitäisikin sitten metsästää uutta potentiometriä jostain. Uusi maksaa boschilta kuulemma n. 400e, jos edes saa Tosin käytettyä ei kannata ostaa sillä nuo tuppaavat kuulemma siinä 150-200tonnin jälkeen hajoilemaan. Joten yritän siis keksiä korjauskeinoa..
(
Vastasivat kl-varaosista, että ei ole enää myynnissä ja ilmeisesti tuotteen valmistus lopetettuaomh kirjoitti:
Kysy ihmeessä kl-varaosista. Itse kyselin samaa osaa w201 2.6 koneeseen viime vuonna ja löytyi tilaamalla ja hinta noin 70€.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25.12.2007 12:57
- Paikkakunta: ypäjä
tyhjäkäynti ongelma
mulla oli 300 ce:ssä samumis ongelmaa risteuksiin tultaessa, ku kierroksilta tipautti tyhjäkäynnille.. tyhjäkäynnillä otti kierroksii välillä ja taas samui... vika oli ylijännite releessä joka ohjaa bensan esipaineen tyhjäkäynnillä... vaihdoin releen ja vika korjaantui täysin..
Niin siis sen edullisen tuotteenko mutta Boschilta luulisi osa vielä löytyvän, jos Bosch lopettaa tuotannon (mitä en usko) niin kohta ennenpitkää on kaikki ruiskukäyttöiset bensamersut seisonnassaSwataia kirjoitti:Vastasivat kl-varaosista, että ei ole enää myynnissä ja ilmeisesti tuotteen valmistus lopetettuaomh kirjoitti:
Kysy ihmeessä kl-varaosista. Itse kyselin samaa osaa w201 2.6 koneeseen viime vuonna ja löytyi tilaamalla ja hinta noin 70€.
Kannattaa kysyä sitä Boschin osaa jonkun autosähkökorjaamon kautta, saattaa saada jopa neljäänsataan
Re: joo
Potikka lähtee irti esim. näillä hyvillä kuvallisilla ohjeilla:260E kirjoitti:Miten se ilmamäärämittarin potentiometri irroitetaan vaimon farkku mesessä saman tyyppinen vika ..
http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm
Mutta suomeksi:
1. Ota kaikki potikan edessä olevat laitteet pois, että pääset väätämään ruuvit auki ( ainakin omassa oli "järjestelmäpaineen säädin" edessä, joutui irroittamaan pari polttoaineliitosta)
2. Irroita ruuvien edessä olevat kaksi muovista suojaa. Lähtee pienellä ruuvarilla kampeamalla
3. MERKKAA esim tussilla potikan alkuperäinen asento. Potikka voi olla eri kulmissa, joten olisi hyvä tietää takaisin asennettaessa edes hieman alkuperäistä kohtaa.
4. Ruuvaa 4 torx kantaista ruuvia auki tai vanhemmissa on ollut talttakärkisiäkin.
5. Vedä potentiometriä suoraan taaksepäin varovasti, ilmamäärämittarissa on herkästi vaurioituvat koskettimet joita ei saa taivuttaa!
Jos vaihdatte tilalle uuden tai pistätte vanhan takaisin, suosittelen laittamaan potentiometrin hiilikalvoihin jotain elektroniikan voiteluainetta tjsp. jotta hiilikalvot eivät kuluisi...
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kertokaapas lambdaa vaihtaneet että missä kohtia putkistossako se sijaitsee? Ennen kattia varmaankin?
Mistä kaukaa tilasitte, boschi varmaankin että kestää, hintaluokkaa??
Itellä lambdan piuhat nypättynä irti jalkotilasta, kiinni kytkettäessä ja kone lämpimänä rupee kierrokset seilaamaan rajusti ja piuhan irti repiessä kierrokset tasaantuu heti. Arvoja mittailin heijailun aikana: 0.2-0.3 volttia noin tuloksena.
Anturi kytkettynä kaveri sanoi kuulevansa voimakasta sihinää auton alta Missä lie saunatonttu sitten piilee? Vesi tai jotain putkistossa haihtu? Tosin auto lämpimästä tallista pihalle käymään kokeilujen ajaksi...
Mistä kaukaa tilasitte, boschi varmaankin että kestää, hintaluokkaa??
Itellä lambdan piuhat nypättynä irti jalkotilasta, kiinni kytkettäessä ja kone lämpimänä rupee kierrokset seilaamaan rajusti ja piuhan irti repiessä kierrokset tasaantuu heti. Arvoja mittailin heijailun aikana: 0.2-0.3 volttia noin tuloksena.
Anturi kytkettynä kaveri sanoi kuulevansa voimakasta sihinää auton alta Missä lie saunatonttu sitten piilee? Vesi tai jotain putkistossa haihtu? Tosin auto lämpimästä tallista pihalle käymään kokeilujen ajaksi...
Onkos sulla nyt w124 vai w201? kuvasta päätellen ensimmäinen
Itsellä oli w201:ssä lambda pelkääjän puolella konehuoneessa, aivan siinä pakosarjassa kiinni. En tiedä sitten tuosta sinun autostasi, jos se sitten on siellä auton alla?
Lambdan tilasin täältä -> http://www.vpv-motorracing.com/
Hinta tais olla sen 70e, selviää sivuilta.
Se oli tuo boschin nelikarvainen yleismalli. Lambdasta pitäisi tulla pihalle 0 - 0.8V pulssia, eli luultavasti omasi on risa jos antaa noin alhaisia jännitteitä.
Vinkkinä vaihtamiseen: kannattaa kuumentaa sitä vanhaa lambdaa juuresta esim. kosanilla tai hitsipillillä. Ei tarvitse siis hehkuttaa, mutta lämpö auttaa irroituksessa, varsinkin jos ei ole oikeaa lambdahylsyä. Uutta paikalle laitettaessa ei lambdaan saa suihkuttaa mitään aineita. Uuden boschin kierteissä taisi olla jo valmiina sinkkitahnat.
Itsellä oli w201:ssä lambda pelkääjän puolella konehuoneessa, aivan siinä pakosarjassa kiinni. En tiedä sitten tuosta sinun autostasi, jos se sitten on siellä auton alla?
Lambdan tilasin täältä -> http://www.vpv-motorracing.com/
Hinta tais olla sen 70e, selviää sivuilta.
Se oli tuo boschin nelikarvainen yleismalli. Lambdasta pitäisi tulla pihalle 0 - 0.8V pulssia, eli luultavasti omasi on risa jos antaa noin alhaisia jännitteitä.
Vinkkinä vaihtamiseen: kannattaa kuumentaa sitä vanhaa lambdaa juuresta esim. kosanilla tai hitsipillillä. Ei tarvitse siis hehkuttaa, mutta lämpö auttaa irroituksessa, varsinkin jos ei ole oikeaa lambdahylsyä. Uutta paikalle laitettaessa ei lambdaan saa suihkuttaa mitään aineita. Uuden boschin kierteissä taisi olla jo valmiina sinkkitahnat.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
joo niissä on ainut ero että 4 piuhaisessa on lämmityksen (2) ja signaalin (1) piuhojen lisäksi myös erillinen maajohto. normaalistihan maa menee suoraan lambdan rungosta ja sitä kautta maadoittuu auton maahan. Lambdan kontakti runkoon on kuitenkin hieman arveluttava, koska sen signaalin maan pitää kulkea pakoputkiston kautta auton runkoon (huonoja ja täriseviä liitoksia). Siksi on otettu käyttöön tämä lisä-maa karva.SiPe_ kirjoitti:Kyllähän tuo se w124 on
3 piuhaa oli irti Sinulla siis 4 piuhanen, erilaiset?
Tutkitaan sivuja >>
kiitoksia
Tuo 4 johtoinen toimii siis ihan hyvin omassa autossasikin. Liität vain sen ylimääräisen maajohtimen auton runkoon hyvään kontaktiin.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Lambra olla nyt sitte irti. Siellä oli jo akuperänen korvattu tällä Bochin 4 piuhasella anturilla
Mitenkäs sen kytkentä oikein menee kun tämä oli kytketty puristusliittimillä, lambdan harmaa ja valkoinen, katkaistuihin alk.per. liittimen kahteen valkoiseen ja lambdan toinen valkoinen maihin. "Signaalipiuha" myös puristusliittimellä alk.per. pyöreään liittimeen.
Onkos tämä harmaa piuha kytkettynä oikeinko?
Jostain luin ettei näitä piuhoja saisi kolvata, mitenkäs nämä puristus sydeemit sitten? että olisiko tästä vanhasta vielä johonkin vai suosiolla uutta??
Mitenkäs sen kytkentä oikein menee kun tämä oli kytketty puristusliittimillä, lambdan harmaa ja valkoinen, katkaistuihin alk.per. liittimen kahteen valkoiseen ja lambdan toinen valkoinen maihin. "Signaalipiuha" myös puristusliittimellä alk.per. pyöreään liittimeen.
Onkos tämä harmaa piuha kytkettynä oikeinko?
Jostain luin ettei näitä piuhoja saisi kolvata, mitenkäs nämä puristus sydeemit sitten? että olisiko tästä vanhasta vielä johonkin vai suosiolla uutta??
Nyt kun tuota lambda tietoutta tuntuu olevan niin täällä olisi tälläinen ongelma.
-88 2.3 16-v ja lambdan piuhat katkaistu?? Päästöt ok, mutta käy melkosen rikkaalla silti koska auton takana haisee bensa melko rajusti. Miksi on piuhat katkaistu?
Piuhoja yritin etsiä mutta jalkatilastakin ne on vielä nyitty pois. Miten saan siis lambdan piuhat takaisin auton alle?? Pitääkö vetää eculta asti uudet? Ainoa minkä takia lambda tarvitsisi olisi bensan kulutus kun tuntuu hiukan turhan paljon haukkaavan tuon tehoiseksi.
Miten mersuissa ecu reagoi lambdan poissa pelistä olemiseen? Lyökö ecu varakarttaa kehiin ja seoksia siten varuiksi rikkaammalle?
-88 2.3 16-v ja lambdan piuhat katkaistu?? Päästöt ok, mutta käy melkosen rikkaalla silti koska auton takana haisee bensa melko rajusti. Miksi on piuhat katkaistu?
Piuhoja yritin etsiä mutta jalkatilastakin ne on vielä nyitty pois. Miten saan siis lambdan piuhat takaisin auton alle?? Pitääkö vetää eculta asti uudet? Ainoa minkä takia lambda tarvitsisi olisi bensan kulutus kun tuntuu hiukan turhan paljon haukkaavan tuon tehoiseksi.
Miten mersuissa ecu reagoi lambdan poissa pelistä olemiseen? Lyökö ecu varakarttaa kehiin ja seoksia siten varuiksi rikkaammalle?