KE-jetronic ja tyhjäkäyntiongelmat
Lambdan piuhat tulee pelkääjänpuolen penkin vierestä keskikonsolista alareunasta reijän läpi jalkotilaan josta piuhat jatkaa matkaansa mustaan muoviboksiin jalkotilassa jne. näin ainakin minulla.
Lambda probleemakin tuli ratkastua. Uutta anturia ei tarvinnut ostaa.
Lambdan päätä esim kosaanilla lämmittämällä hehkuvan punaiseksi (polttaa karstat ym paskan jota on sinne ajan mittaan keertynyt ja tukkinut lambdan reijät jolloin se ei pysty pakokaasun seoksia mittailemaan) isommat karstat rapsuttaa päältä veks, paineilmaa, rätillä pyyhkäisy, kuparitahnaa kierteisiin ja paikoilleen. Moottori lämpimäksi ja tyhjäkäynti pysyy hilkun tonnin alla tasaisesti.
Lambda probleemakin tuli ratkastua. Uutta anturia ei tarvinnut ostaa.
Lambdan päätä esim kosaanilla lämmittämällä hehkuvan punaiseksi (polttaa karstat ym paskan jota on sinne ajan mittaan keertynyt ja tukkinut lambdan reijät jolloin se ei pysty pakokaasun seoksia mittailemaan) isommat karstat rapsuttaa päältä veks, paineilmaa, rätillä pyyhkäisy, kuparitahnaa kierteisiin ja paikoilleen. Moottori lämpimäksi ja tyhjäkäynti pysyy hilkun tonnin alla tasaisesti.
selvennystä
Ooon tässä lueskelllut ja hakenut käyntiongelman ratkaisua vaimon 230 te meseen ja en ole kyllä vielä sitä ilmamittarin potikkaa ehtinyt irroittaa. Mutta onko nämä sama asia => lisäilmaluistin=joutokäyntiventtiili=tyhjäkäyntimoottori
Re: selvennystä
Sama asia.260E kirjoitti:Mutta onko nämä sama asia => lisäilmaluistin=joutokäyntiventtiili=tyhjäkäyntimoottori
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mulla piuhat oli liitetty puristusliittimillä ja joiden suojat vielä sulatettu päälle että liitos olisi tiivisEasy Rider kirjoitti:Jossakin kirjoitettiin ettei lambdan johtoja saa juottaa, koska se vekotin hengittää niiden johtojen läpi, ja kuoret sulaa juottaessa tiiviiksi. Mikä se nyt on oikein totuus ja oikea menetelmä johtojen liittämiseen?
Tiedä sitten suliko piuhan päällys samalla sulattaessa mutta tuntuisi toimivan
En tiiä onko tuossa juotoshommassa mitään perää.. mutta ylipäätään autossa ei pitäisi hirveästi käyttää juotosta, koska tärinässä kaapelit murtuvat helposti juuri juotoksen vierestä.
Tähän on paha sanoa mitään, kun en tiedä autosi historiaa, mutta epäilemättä siellä on joku älypää loistanut idealla poistaa lambda käytöstä. Lambda on kuitenkin hyvä olla olemassa, koska se on ainut anturi joka antaa moottorille tiedon: kuinka hyvin moottori polttaa bensan.-88 2.3 16-v ja lambdan piuhat katkaistu?? Päästöt ok, mutta käy melkosen rikkaalla silti koska auton takana haisee bensa melko rajusti. Miksi on piuhat katkaistu?
Mahdotonta sanoa bensakartoista, mutta KE-Jetronicin ohjausboksi kuitenkin tajuaa että lambda on "rikki". Itselläni ei ainakaan vaikuttanut lambdan pois kytkeminen tyhjäkäyntiin. Jos ruiskun perusseokset ovat kohdillaan ei lambdalla ole suurta vaikutusta toimintaan, jos taas ei niin se korjaa seosta oikeaan suuntaanMiten mersuissa ecu reagoi lambdan poissa pelistä olemiseen? Lyökö ecu varakarttaa kehiin ja seoksia siten varuiksi rikkaammalle?
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Mitäs mitäs
ei toiminu lambdaaki korjaukseni, kosaanitouhu
uusi kolmepiuhainen lambda vaihdettu, 90e
Ennen vaihtoa ja toteamista että lambda ei ole mukana, sääteli automekaanikko seosruuvista mittari perässä ollen (tosin summa mutikassa) josko saisi päästöjä laskemaan. Eipä auttanut ja siis lambda vaihdettiin, uusi mittaus ja arvot suht kohdallaan, katin joutuu varmaankin ens leimalle vaihtaan
Mutta mutta, auto menossa tiistaina seosruuvvailuun josko lomilta palannu expertti osais jotenkin sitä säätää, oireena tällähetkellä saman tapainen kierrosten heijailu (kuin rikkinäinen lambda kiinni, auto lämpimänä) kylmänä, liikkeestä pysähdyttäessä. Tasaa kyllä hetken päästä. Tätä samaa heijausta ja lopulta sammumista tapahtui silloinkun mekaanikolla ruuvvia väänneltiin.
Lisätään vielä että lambda tuskin heijailua kylmällä koneella aiheuttaa? joten seokset..
Oli mulla kysyttävääkin, kuinkas iso rako pitää olla siinä tyhjäkäyntimoottorissa normi tilassa? Ite joskus putsailin sitä ja siinä oli rakoa lähes sentti sen läpän oikealla puolella virtaa kun anto napsahti läppä oikealle suuntaan > sulki siis tämän raon rävähtäessään oikeallepäin ja rööri aukesi kokonaan, tässä vaiheessa läppä siis kokonaan oikealla ja mötikkä silloin kokonaan auki. Oikein vaikeasti taas selitettynä
Sitä läppää joskus ruuvvarilla koitettu kammeta väärään suuntaan eli sinne vasemmalle päin (talttapääruuvvarin koloset läpässä) liekö ottanut itseensä? Mötikässä on myös jonkinlainen säätöruuvvi joka oli muistaakseni pyöritetty sileäksi, kuusiokolo?
Ja varsinaiseen kysymykseen että voiko tyhjäkäynti, 900rpm, johtua tuosta sentin raosta vakio tilassa vai mitä hä?? paljonko sen kuuluu oikeasti olla vaiko olla rakoa lainkaan? valaskaa asiaa vähän, koitanko toisella tk.moottorilla? onko kellään antaa kokeiltavaksi/myidä? säätelenkö vanhaa?
tk.moottoriin tulevassa ja siitä lähtevässä kumiletkuissa ei ole klemmareita, pitäskö pistää? hörppiikö ilmaa niistä väleistä?
ei toiminu lambdaaki korjaukseni, kosaanitouhu
uusi kolmepiuhainen lambda vaihdettu, 90e
Ennen vaihtoa ja toteamista että lambda ei ole mukana, sääteli automekaanikko seosruuvista mittari perässä ollen (tosin summa mutikassa) josko saisi päästöjä laskemaan. Eipä auttanut ja siis lambda vaihdettiin, uusi mittaus ja arvot suht kohdallaan, katin joutuu varmaankin ens leimalle vaihtaan
Mutta mutta, auto menossa tiistaina seosruuvvailuun josko lomilta palannu expertti osais jotenkin sitä säätää, oireena tällähetkellä saman tapainen kierrosten heijailu (kuin rikkinäinen lambda kiinni, auto lämpimänä) kylmänä, liikkeestä pysähdyttäessä. Tasaa kyllä hetken päästä. Tätä samaa heijausta ja lopulta sammumista tapahtui silloinkun mekaanikolla ruuvvia väänneltiin.
Lisätään vielä että lambda tuskin heijailua kylmällä koneella aiheuttaa? joten seokset..
Oli mulla kysyttävääkin, kuinkas iso rako pitää olla siinä tyhjäkäyntimoottorissa normi tilassa? Ite joskus putsailin sitä ja siinä oli rakoa lähes sentti sen läpän oikealla puolella virtaa kun anto napsahti läppä oikealle suuntaan > sulki siis tämän raon rävähtäessään oikeallepäin ja rööri aukesi kokonaan, tässä vaiheessa läppä siis kokonaan oikealla ja mötikkä silloin kokonaan auki. Oikein vaikeasti taas selitettynä
Sitä läppää joskus ruuvvarilla koitettu kammeta väärään suuntaan eli sinne vasemmalle päin (talttapääruuvvarin koloset läpässä) liekö ottanut itseensä? Mötikässä on myös jonkinlainen säätöruuvvi joka oli muistaakseni pyöritetty sileäksi, kuusiokolo?
Ja varsinaiseen kysymykseen että voiko tyhjäkäynti, 900rpm, johtua tuosta sentin raosta vakio tilassa vai mitä hä?? paljonko sen kuuluu oikeasti olla vaiko olla rakoa lainkaan? valaskaa asiaa vähän, koitanko toisella tk.moottorilla? onko kellään antaa kokeiltavaksi/myidä? säätelenkö vanhaa?
tk.moottoriin tulevassa ja siitä lähtevässä kumiletkuissa ei ole klemmareita, pitäskö pistää? hörppiikö ilmaa niistä väleistä?
Jatketaan nyt omaakin ongelmaa tänne niin ei tarvitse uutta aloittaa.Kyseessä w201 1.8 ilmamassamittarilla ja auto toimii muuten ilman ongelmia mutta tyhjäkäynti kettuilee.kun auton käynnistää niin käy ihan hyvin vähän aikaa mutta kohta alkaa tyhjäkäynti seilaamaan tai sitten ei käy ollenkaan.sama juttu ajaessa,kun painaa kytkimen pohjaan niin auto joko sammuu tai alkaa taas seilaamaan.tartteis apua nopsaan kun kohta olis leima edessä ja hermot menee...
Säätelee tyhjäkäyntimoottorin toimintaa.luigiiii kirjoitti:eli se on se mikä pitää auton tyhjäkäynnin tasaisena ja pienellä?
KUVA: http://kuvablogi.com/nayta/2990738/
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Säädät tyhjäkäynnin siitä ilmanputsarin ja venakopan välistä näkyvästä melkein sentin kokoisesta lattakantaruuvista (rajoittaa moottorin saamaa ilmamäärää). Jos vielä sammuu niin sitten vikaa etsimään muualta.luigiiii kirjoitti:voiko siitä johtua tyhjäkäynnin vaeltelu ja auton sammuminen risteyksissä kun nostaa kaasun ja painaa kytkimen pohjaan niin auto saattaa välillä sammua?
Säädät tyhjäkäynnin siitä ilmanputsarin ja venakopan välistä näkyvästä melkein sentin kokoisesta lattakantaruuvista (rajoittaa moottorin saamaa ilmamäärää). Jos vielä sammuu niin sitten vikaa etsimään muualta.[/quote]
tuo tyhjäkäynnin säätöruuvi vaikuttaa myös perusseoksiin, varovasti säätele sitä ja muista paljonko käänsit että voit kääntää sen takaisin sitten siihen missä olikin. menee kylmänä seokset monasti laihalle eikä jaksa pyöriä jos tuota menee kääntelemään rajulla kädellä.
tuo tyhjäkäynnin säätöruuvi vaikuttaa myös perusseoksiin, varovasti säätele sitä ja muista paljonko käänsit että voit kääntää sen takaisin sitten siihen missä olikin. menee kylmänä seokset monasti laihalle eikä jaksa pyöriä jos tuota menee kääntelemään rajulla kädellä.
Ainakin tuota ilmmäär mit. potikkaa löytyy uus valmisteena ebaysta. tilasin just yhden itelleni. jäi maksaa rahteinee alle 40€
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Air-flow ... ccessories
Itellä kanssa huojumista ja sammumista ajoittain joutokäynnillä (siis autossa -92 1,8E:) lämpöanturien vaihto auttoi vähän. kummatkin totaalisen paskana. eli kulutus tippu 20-30%. mut humppaa viel ajoittain.
Huomannu et kun kaasua painaa kevyesti, niin ettei kaasuläppä vielä aukea, mutta joutokäynnin rajakytkin"aukeaa" niin loppuu humppaaminen. mut aina näin ei tarvi toimia kuin ajoittain. sama kun kaasua lirkuttelee terävästi niin loppuu humppaaminen. eli ilmeisesti asettuu erikohtaan tuos hiilipotikalla lukija.
Niin tästä autosta on muuten aikanaan vaihdettu ecu... silloin kun tää oli jotain 4-5 vuotta vanha. se vika ei jää huomaamatta... senverran heikkoa on toiminta siinä vaiheessa. Meni kumminkin vielä takuun piikkiin... joten kai niis jotain valmistusvikoja on ollu.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Air-flow ... ccessories
Itellä kanssa huojumista ja sammumista ajoittain joutokäynnillä (siis autossa -92 1,8E:) lämpöanturien vaihto auttoi vähän. kummatkin totaalisen paskana. eli kulutus tippu 20-30%. mut humppaa viel ajoittain.
Huomannu et kun kaasua painaa kevyesti, niin ettei kaasuläppä vielä aukea, mutta joutokäynnin rajakytkin"aukeaa" niin loppuu humppaaminen. mut aina näin ei tarvi toimia kuin ajoittain. sama kun kaasua lirkuttelee terävästi niin loppuu humppaaminen. eli ilmeisesti asettuu erikohtaan tuos hiilipotikalla lukija.
Niin tästä autosta on muuten aikanaan vaihdettu ecu... silloin kun tää oli jotain 4-5 vuotta vanha. se vika ei jää huomaamatta... senverran heikkoa on toiminta siinä vaiheessa. Meni kumminkin vielä takuun piikkiin... joten kai niis jotain valmistusvikoja on ollu.
No eipä tuo potikka paljoa auttanu, kun oli säätäny niin pienen hetken toimi.
Eli humppaa kylmänä ja kuumana. 500-1500rpm, lähtee huonosti käyntiin. Tai siis lähtee hyvin käyntiin mutta käynti humppaa. Kaikkein ärsyttävintä
on ajaminen. kun nostaa kaasun ylös niin menee muutamia sekunteja joskus jopa 7-8 sek ennenku veto loppuu. eli ecu älyää että mikrokytkin on "kiinni" ja heti kun hipaisee kaasua, niin että mikrokytkin aukeaa, mutta kaasuläppä ei varsinaisesti vielä aukea. niin moottorissa vedot päällä.
jonossa ajaminen todella mielenkiintoista...
Ja kun autolla pysähtyy niin joutokäynti ihan tasaista. kun on paikallaan, mutta ainoastaan lämpimänä.
Niin tässä autossa menee nopeustunniste mittaristosta Ke-jet:n ohjaimelle.
Selittänee hieman asiaa.
Yj releen vaihdoin-->ei vaikutusta.
Ainoa mikä kävi mielessä niin se mokkula mikä pitää ottaa pois ennekuin pääsee vaihtamaan tuon kaasuläppäpotikan, tais olla bensanpaineen säädin tms? niin sen alipaine letkuun menevä muoviputki oli vähän tiukassa-->tuli kiskottua antaumuksella irti... ja letku ei ainakaan siitä mokkulasta lähteny irti.. no kumminkin kävi mielessä että olisko se saanu jotain damagea?
Niin on tuota jonkinverran tullu tutkittua apuna ollut audin ke jetin kaaviot.
Mutta hieman usko alkaa loppumaan.
Kaikki lämpö anturit uusittu, tulpat, potikka, yj-rele.
Kaukalo tilattu. ja sitten imuvuotojen kimppuun... joita en usko kyllä olevan...
Saako tuosta purkista jotenkin vikakoodit ulos? audin vastaavasta näyttäis onnistuvan.
Eli humppaa kylmänä ja kuumana. 500-1500rpm, lähtee huonosti käyntiin. Tai siis lähtee hyvin käyntiin mutta käynti humppaa. Kaikkein ärsyttävintä
on ajaminen. kun nostaa kaasun ylös niin menee muutamia sekunteja joskus jopa 7-8 sek ennenku veto loppuu. eli ecu älyää että mikrokytkin on "kiinni" ja heti kun hipaisee kaasua, niin että mikrokytkin aukeaa, mutta kaasuläppä ei varsinaisesti vielä aukea. niin moottorissa vedot päällä.
jonossa ajaminen todella mielenkiintoista...
Ja kun autolla pysähtyy niin joutokäynti ihan tasaista. kun on paikallaan, mutta ainoastaan lämpimänä.
Niin tässä autossa menee nopeustunniste mittaristosta Ke-jet:n ohjaimelle.
Selittänee hieman asiaa.
Yj releen vaihdoin-->ei vaikutusta.
Ainoa mikä kävi mielessä niin se mokkula mikä pitää ottaa pois ennekuin pääsee vaihtamaan tuon kaasuläppäpotikan, tais olla bensanpaineen säädin tms? niin sen alipaine letkuun menevä muoviputki oli vähän tiukassa-->tuli kiskottua antaumuksella irti... ja letku ei ainakaan siitä mokkulasta lähteny irti.. no kumminkin kävi mielessä että olisko se saanu jotain damagea?
Niin on tuota jonkinverran tullu tutkittua apuna ollut audin ke jetin kaaviot.
Mutta hieman usko alkaa loppumaan.
Kaikki lämpö anturit uusittu, tulpat, potikka, yj-rele.
Kaukalo tilattu. ja sitten imuvuotojen kimppuun... joita en usko kyllä olevan...
Saako tuosta purkista jotenkin vikakoodit ulos? audin vastaavasta näyttäis onnistuvan.
Viitsitkö kertoa tarkemmin, millasta tuo koneen käytös on viallisella ECUlla? Itselläni on myös käyntiongelmia 2.3:sen mesen kanssa, ja alan pikkuhiljaa epäillä että johtuu ECUsta, nimittäin melkein kaikki muut moottorin osat on vaihdettu tai tarkastettu/huollettu ja mitään muutosta ei millään toimenpiteellä saatu aikaiseksi.d-spec kirjoitti: Niin tästä autosta on muuten aikanaan vaihdettu ecu... silloin kun tää oli jotain 4-5 vuotta vanha. se vika ei jää huomaamatta... senverran heikkoa on toiminta siinä vaiheessa. Meni kumminkin vielä takuun piikkiin... joten kai niis jotain valmistusvikoja on ollu.
Roobert kirjoitti:Säädät tyhjäkäynnin siitä ilmanputsarin ja venakopan välistä näkyvästä melkein sentin kokoisesta lattakantaruuvista (rajoittaa moottorin saamaa ilmamäärää). Jos vielä sammuu niin sitten vikaa etsimään muualta.
tuo tyhjäkäynnin säätöruuvi vaikuttaa myös perusseoksiin, varovasti säätele sitä ja muista paljonko käänsit että voit kääntää sen takaisin sitten siihen missä olikin. menee kylmänä seokset monasti laihalle eikä jaksa pyöriä jos tuota menee kääntelemään rajulla kädellä.[/quote]
Seosruuvi on 3mm avaimella keskeltä ilmanputsaria, tyhjäkäynti säätyy siitä mistä sanoinkin.
Saatana.
Käyttölintassa semmoista vikaa, että ei toimi vähällä ja osakaasulla kunnolla. Nypyttää ja ontuu, mutta pedaalin pohjaan survoessa toimii. Missä siis vika?
Nyt vaihdettu virranjakajankansi, pyörijä ja tulpat.
Lambdan tiedän olevan paskana, mutta vaikuttaako se muka tuohon?
Auto 190E 2.0 -89 kattivehje.
Käyttölintassa semmoista vikaa, että ei toimi vähällä ja osakaasulla kunnolla. Nypyttää ja ontuu, mutta pedaalin pohjaan survoessa toimii. Missä siis vika?
Nyt vaihdettu virranjakajankansi, pyörijä ja tulpat.
Lambdan tiedän olevan paskana, mutta vaikuttaako se muka tuohon?
Auto 190E 2.0 -89 kattivehje.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Toimii ajossa, mutta kylmänä kierrokset humppaa 500-1500 rpm välillä. Sammuu myös kylmänä pikaisesta kaasun painamisesta. Eli siis kylmänä.
Startatessa kylmää konetta antaa koevalo kylmäkäynnistyssuuttimen töpselistä n.3sek vilahduksen. Onko liian lyhyt? Toista varmasti ehjää YJ-relettä olen koittanut.
Onkohan se perkele itse suutin paskana? Vai missä on lämpötunnistin, joka ohjaa kksuutinta?
Vittu näitä vikoja.
Startatessa kylmää konetta antaa koevalo kylmäkäynnistyssuuttimen töpselistä n.3sek vilahduksen. Onko liian lyhyt? Toista varmasti ehjää YJ-relettä olen koittanut.
Onkohan se perkele itse suutin paskana? Vai missä on lämpötunnistin, joka ohjaa kksuutinta?
Vittu näitä vikoja.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-