p*rkele! kannentiiviste..

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
mesemies83
purkukuraattori
Viestit: 225
Liittynyt: 23.10.2010 19:38

p*rkele! kannentiiviste..

Viesti Kirjoittaja mesemies83 »

no nyt se tenava kyl viimeisen tempun teki ku valskaa kannentiivisteestä takakohdilta moottoria,muualta onki kuiva,kysynki siis että onko mahoton homma kotikonstein tiiviste vaihtaa kanteen?? :shock: auto 2.0 litran 1990 luvun ruiskumese 8)

EDIT: Muokkasin otsikkoa ongelmaa kuvaavaksi, terv Pappi.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: perkele!

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tuolla takapäässä on paineöljyn tulo kanteen. Itselläkin se edellisessä falskasi. Kyllä sen pystyy tekemään. Periaatteessa ainoat erikoistyökalut, joita tarvitaan (helpottavat elämää) on kannen ketjunohjaimen liukutappien ulosvedin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: perkele!

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Re: perkele!

Viesti Kirjoittaja Roobert »

Leemu kirjoitti:
Roisto kirjoitti: erikoistyökalut
Onkos pensa-moottoreissa kannenpultit XZN-kannalla dieseleiden tapaan :?:
Meinaan vaan kun ei välttämättä ole joka jätkän pakissa niihin käypäsiä avaimia :D

pensamoottorissakin samanlaiset XZN-kannat mutta kylläkin kokoa 12mm kun tieseleissähän taitaavat olla 10mm kannalla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: perkele!

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Roisto kirjoitti:ketjunohjaimen liukutappien ulosvedin.
Tarvitaan semmonen 1/4" pitkä hylsy, johonka tappi männee sisälle ja josta M6 koneruuvi mahtuu läpi tai vastaava putkenpala, mahottoman pitkä ja kokokierteinen M6 koneruuvi, sopeva kutosen koriprikka ja mutteri. Ruuviin ensinnä mutteri liki kantaan asti, sittä rikka ja hylsä. Ruuvi kierretään tappiin ja mutterista kiertäen vedetään tappi pois hylsyn sisään. Varottava katkasemasta, eli voimaa ei saa tarvita paljoa. Kierretanko on vissiin liian hitusta, 8.8 lujunen ruuvi on kestäny tähän asti, mutta jos on lujassa niin saattaa katketa tai mutteri sutasta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Erikoistyökaluksi tulee luokiteltua semmoiset kapineet, jotka pitää itse tehdä tai tilata jostain erikseen. :oops:

Itellä on noihin tappeihin tämmöinen. Tuo 6 millinen osa taisi olla 12.9:ä ja tuo paksumpi 10.9:ä. Olen sillä parista kannesta vedellyt tappeja. Pyöritetään siis tapin pohjaan ja tuolla mutterilla vedetään ulos. Pultin kannasta pidetään kiinni, ettei pyöri.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Niijjoo. Siinä kannen vasemmassa etupäässä, lämpöantureiden tienoilla on 13 millinen pultin kanta. Se pitää ottaa irti kantta irrottaessa. Sitä ei lue missään ohjeessa ja itse mietin jonkin aikaa, että mistä se vielä kanittaa. Luulin sitä joksikin vesireiän tukoksi. :oops:

Kannessa on 10 kpl 12 millin XZN-kannalla olevia pultteja, niinkuin etupuolella jo mainittiin. Sitten se etupää on vedetty kolmella 6 millin kannalla olevalla kuusiokolopultilla jakokoppaan. Tarvii melko pitkän kuusiokolohylsyn, jos aikoo käyttää momenttiavainta (25 Nm).

Mitäpä muuta. Kettinkiin ja nokka-akselin pyörään merkit, jotta pysyvät kohdallaan. Hammaspyörän voi ottaa irti ja ketjun jättää paikoilleen. Se ei pääse luiskahtamaan alas asti. Ketjupyörän pultti 80 Nm. Pidä kiinni takapäästä 24 millin listalla.

Ketjun kiristin pois ennen ketjun löysäämistä. Pura kiristin. Takaisin asennettaessa ensin runko sisään, sitten mäntä, jousi ja päätytulppa. Noihin tarvii muistaakseni 17 millin kuusiokolon ja 30 millin hylsyn. Runko 15 Nm, hattu 70 Nm.

Nokka-akselipukit 20 Nm.

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 26.4.2011 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Roisto kirjoitti:17 millin kuusiokolon
10mm?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

juurikin 17mm kuusiokolo käy siihen runko-osaan ja iso hylsy oliko se nyt tuo 30mm vai 32mm siihen päällishattuun.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Easy Rider kirjoitti:10mm?
Ei se ollut näppihäiriö. :D Se kiristimen runko vetäistään sillä 17 mm:n kuusiokololla kiinni. Siitähän pitää mahtua ne kiristimen hilppeet läpi, joten reikä on melkomoinen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Niin nepä oliki toisapäin pätkäkoneessa. Satanelosessa runko 27mm hylsyllä ja hattu 10mm kuusiokololla, sama tais olla M111:sessaki. :?:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Easy Rider kirjoitti:Niin nepä oliki toisapäin pätkäkoneessa. Satanelosessa runko 27mm hylsyllä ja hattu 10mm kuusiokololla, sama tais olla M111:sessaki. :?:
Olipa hyvinkin
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roisto kirjoitti:Erikoistyökaluksi tulee luokiteltua semmoiset kapineet, jotka pitää itse tehdä tai tilata jostain erikseen. :oops:

Itellä on noihin tappeihin tämmöinen. Tuo 6 millinen osa taisi olla 12.9:ä ja tuo paksumpi 10.9:ä. Olen sillä parista kannesta vedellyt tappeja. Pyöritetään siis tapin pohjaan ja tuolla mutterilla vedetään ulos. Pultin kannasta pidetään kiinni, ettei pyöri.

Kuva

t.
Risto
mulla on tällänen M116 konetta varten :wink:

Kuva
ja tuonne se tappi mennee mukavasti :wink:
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tuo roiston peli on hyvä. Ei siliä jenku eikä oo paha tehä. Monasti tahtoo olla riittävän pitkä M6 kokokierteinen luja ruuvi mahoton löyettävä just ku tarviis.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ee7vart
Viestit: 7
Liittynyt: 28.4.2011 20:47

Viesti Kirjoittaja ee7vart »

no meillä meni kavereitten kaa ku värkättiin niin noin pari päivää, kun vaan on kunnon vehkeet millä ottaa irti. meillä tuli kettingin ohjurin kannatin tappien kanssa vaikeuksia kun eivät meinannu lähteä millään irti.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

iteltä kun noita ohjurien tappeja otin irti niin massa/vetovasaralla jossa oli ton tapanen hitsattu patentti kans nii ei änähtänytkään vaikka kuin iski ja tilaa oli, kierre vain luisti :oops: no sitten normilujuinen kutosen pultti (virhe) ja 12mm 3/8" hylsy väliin ja rikoilla mallas välin sopivaks nii millin tuli ja sitte pultti katkes sisään tappiin ja eikun poraushommiin :D ei olis uskonukkaa että voip niin tiukassa olla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Monasti tahtoo olla riittävän pitkä M6 kokokierteinen luja ruuvi mahoton löyettävä just ku tarviis.
CDI suutinpultit on kestäneet hyvin ja niitähän on käytettyinä rajattomasti tarjolla.
Ruuvinhan ei tarvitse olla kokokierteinen, kunhan jengaa on sen verran että tapin sisään ylettää tarpeeksi.
Sitten kaksi holkkia joissa kierteet "keskenään" ja on helppo vetää.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

CDI suutinpultit on kestäneet hyvin ja niitähän on käytettyinä rajattomasti tarjolla.
Ruuvinhan ei tarvitse olla kokokierteinen, kunhan jengaa on sen verran että tapin sisään ylettää tarpeeksi.
Sitten kaksi holkkia joissa kierteet "keskenään" ja on helppo vetää.
:oops: Mie elin ihan M102-miehen autotalliolosuhteissa, jossa ei ehken ole rajattomasti uuvempien tiiseleijen ylimääräsiä ruuveja nurkissa, eikä kaikistele porakoneella mirkeliä vasten kummempaa sorviakkaan. Mutta jo naapurin tallissa - ydinjätelankaa syöksevällä honkkarimikillä - luultavasti räkäisee tuommoset kaks erimittasta ruuvia suht pitävästi yhteen. :D

Helepottaa irrottaissa ku ei nu*si sen remontin kanssa niin kauaa että kones jäähtyy kokonaan ennen tapinvetoa, siis jos se käynti- ja käyttökuntoinen oli ennen remppaa. Kuumailmapöhistimelläkin voinee kärsivällisyys huomioiden jelepata, kunnei vaan polta ohjareita.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”