tiedän että lämpiää herkästi, mutta kuinka paljon on ok?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
viherma
Viestit: 36
Liittynyt: 26.12.2007 17:54
Paikkakunta: Tampere

tiedän että lämpiää herkästi, mutta kuinka paljon on ok?

Viesti Kirjoittaja viherma »

W201 2,6 Bensa sportsline -91
vaihdettu 87°C termostaatti, uudet jäähdytyslitkut noin 9litraa

jäähdyttäjä ja järjestelmä huuhdeltu kunnolla, mitään mömmöä ei saatu koneesta ulos, seinämillä ei ole öljyä

Sisälämppäri tuottaa lämpöä oikein hyvin (siellä ei ilmaa)
paisunta-astiassa nestettä termostaattikopan putken yläpään tasalle asti,
pitää painetta, letkut kovat eikä ylivuoda korkista
jäähdyttäjä lähes 100°C lähes kokopinnalta (IR-lämpömittarilla mitattu)
termostaattikotelo yli 100°C ulkopuolelta mitattuna
jäähdyttäjä ei täynnä kärpäsiä tai mutaa
flekti pyörii
ja koska syylari noin lämmin niin kyllä vesipummukin nestettä siirtää

Lämmöt ei kestä ½ tunnin ajo-opetusta parkkipaikalla kohoamatta mittarin mukaan yli 100°C
ulkolämpötila 19,8°C

a) voiko vielä olla ilmaa jossain ?
b) kuuluuko olla näin kuuma kone?
c) mihin asti mersun oman mittarin mukaan lämmöt kärsii nousta ??

Tiedoista ja vinkeistä kiitollinen
(täällä oli palstalla jossain vastaava keskustelu, mutta kertaampa tämän asian omalta osaltani, jos vaikka ratkaisu löytyisi)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Nouseeko myös ihan normaali matka-ajossa yhtä ylös?
Once you get fat you never come back.
Avatar
viherma
Viestit: 36
Liittynyt: 26.12.2007 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja viherma »

Lutikka kirjoitti:Nouseeko myös ihan normaali matka-ajossa yhtä ylös?
matka-ajossa pysyy kiltisti siinä 80°C viivalla,
kaupungissa liikennevaloalueella jossain 90°C vaiheilla
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Pensakoneista ei kokemusta, mutta 124 Dieselissä menee +30 asteen kelillä, ilmastointi päällä paikallaan seisoessa maksimissaan viisarin yli tyhjän valkoisen viivan. Sitten taitaa visko napata päälle.

Kestää sen nousta hieman yli sen satasen viivan, kunhan ei ihan 120 astetta hätyyttele.

Jos joutuu paljon käyttämään paikallaan, niin kylmempi termari voisi auttaa? Tai sähköflekti keulaan, jonka saa napista tarvittaessa päälle.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.

EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Sergey kirjoitti:Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.

EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
Juurikin näin, ja varsinkin jos ajossa pysyttelee siellä 80 tietämillä...
Once you get fat you never come back.
Avatar
viherma
Viestit: 36
Liittynyt: 26.12.2007 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja viherma »

Lutikka kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.

EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
Juurikin näin, ja varsinkin jos ajossa pysyttelee siellä 80 tietämillä...
hurjalta tuntuu, mutta pakko kai se on uskoa
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitäs hurjaa siinä on? ihan normaaliahan se on kaikissa autoissa ;) se ei ole vettä ja painettakin on 1.4bar tietämillä. kiehumispiste on paljon korkeampi kuin 100c. Ite käytän 70% seosta jolloin paineistamattomana kiehumispiste on 116C (syylärin paineessa n 125C) ja jäätymispiste -51C
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”