190E bensajärjestelän ruumiinavaus

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
NRW
Viestit: 4
Liittynyt: 29.12.2012 21:38
Paikkakunta: Helsinki

190E bensajärjestelän ruumiinavaus

Viesti Kirjoittaja NRW »

Aloin selvittämään 190E vm91:ssä olevaa satunnaista bensahäiriötä enkä mistään löytänyt seikkaperäistä kuvausta miten tuo pumppu-rele-ruiskuhässäkkä toimii. Kytkettäessä virta pumppu surisee hetken, mikä ohjaa PA punpun katkaisemaan? Mikä on PA varaajan tehtävä ja onko se vain mekaaninen, käykö pumppu kokoajan, jos ei käy niin miksi sitten on paluuletku tankkiin. Laskin että kone tarvitsee bensaa about 2 dl/min mutt a pumppu jaksaa pumpata 1,5l minuutissa. PA releestä näyttää lähtevän pari piuhaa ruiskulle, mitähän nämä tekee? Onko jossain paineentunnistin joka kytkee pumpun välillä pois päältä? PA releeseen on kytketty joku käynnistyssuutinkin ja lisäilmaventtiili (alfamer).
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kytkettäessä virta päälle pumppu käy hetken nostaakseen järjestelmään paineen, sen jälkeen pumpun tuleekin (kolariturvallisuussyistä) sammua, kunnes startataan ja pumpun rele saa sytytyssignaalin jolloin se taas käynnistyy. Pumppu ei siis käy eikä saa käydä jatkuvasti virran ollessa päällä, ellei moottori pyöri. Siellä ei ole paineeseen perustuvaa katkaisua, vaan aika ja sytytyssignaali ohjaa pumpun virtoja.

Varaaja tasaa hetkellisiä piikkejä moottorin polttoainetarpeessa, pitää painetta yllä seuraavaa starttia varten ja pitää paineen tasaisempana, se on mekaaninen paineakku.

KE-jetronicilla (CIS-E) ohjatuissa Mersuissa PA-pumpun rele ohjaa myös kylmäkäynnistystä, tyhjäkäyntisäädintä, eli lisäilmaventtiiliä (mm. tyhjäkäynnin korotus kylmänä), kylmäkäynnistysrikastussuutinta, automaattivaihteellisissa kickdown toiminnon virtoja (ei anna toimia kylmänä), sekä myös rajoittaa maksimikierroksia katkomalla pumpun virtaa. Saattoipa tuo ohjata myös ilmastointia, siten ettei se kylmällä moottorilla ja täyskaasulla pelaa. Myös lambda-anturin esilämmitys ohjataan releen kautta.

Paluulinja on ruiskupeleissä yleensä aina, PA-paineensäädin päästää ylimääräisen paineen sen kautta takaisin tankkiin, pumpun kun pitää tehdä suurempi paine ja tuotto kuin järjestelmä käyttää, muuten paine notkahtaa kulutuspiikeissä.

Jos pumppu sammahtelee koneen käydessä ja sen takia myös kone, on vika mitä todennäköisimmin PA-pumpun releen liittimien juotoksissa releen piirikortilla. Rele auki ja uudelleen tinaus useiten auttaa.

Viisaammat korjakkoon tai lisäilköön, tervetuloa Mersujen ja foorumin maailmaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”