Montako reikää pakoputken päässä?

Katso myös w124 moottori-osio.
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Montako reikää pakoputken päässä?

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tere,

Uskonasioiden, Afrikan nälänhädän ja Kiinan ympäristötuhojen joutavanpäiväisen vatvomisen jälkeen hieman tärkeämpää ja filosofisempaa asiaa... :wink:

Aloin tuossa ihan huvikseni miettiä että miksi w201 2.0E:n pakoputken päässä on kaksi reikää ja 1.8E:n putkessa vain yksi? Eikö yksi riittäisi 2.0E:ssäkin? Tietääkö joku faktaa? Tarvitseeko 2.0E:n valtaisa 122hp teho enemmän virtausta, ja siksi on päädytty erilaiseen ratkaisuun? :shock: Vai onko kyse esteettiseestä seikasta? Mitä mersun insinöörin päässä on liikkunut?

Mitenkähän esim. 2.3-16 (Cosworth), 2.5-16, tai dieseleistä D 2.5 Turbo -koneella olevat mallit - minkälaisia putkia niissä on verrattuna 2.0E:hen?

Kuva

Terveisin,
Osama Bin Laden
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

2.0:ssa ennen facelifitiä on yksi piippu. tehoa 118 hv. Uudemmassa 2 piippua, tehoa 122hv. :wink:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ennenwanhaan kytättiin sheivattuja (ilman mallimerkintää olevia) mersuja pakoputkenpään perusteella. Jos p*rsiissä oli 2 putkea, oli varmaa, että kyseessä on jokin muu versio kuin wanha taksi. 8) :lol:

Täälläpäin ei ollut 300D:tä taksissa oikeastaan ollenkaan. :roll: 250D oli haasteellinen tunnistettava ilman äänihavaintoja, siinä kun ei niitä torvia ollut kuin 1. :(

Havainnot siis post-historiallisia, ajalta W124 ensi-ilta.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mulla ei oo kun yksi rööri. Jos laittaisin sellaisen pöntön, jossa on kaksi rööriä, niin tulisko neljä hummaa tehoa lisää :lol:.
Kein siknatuur
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Sinulla ei mahda olla "alkuperäinen" putki, eikä ookkaan, mulla on 2.0E Kat, ja siinä on vaan yksi ulostulo, niin, ja facelifti on :)
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Benzo kirjoitti:Sinulla ei mahda olla "alkuperäinen" putki, eikä ookkaan, mulla on 2.0E Kat, ja siinä on vaan yksi ulostulo, niin, ja facelifti on :)
Kyllä faceliftissä on 2 ulostuloa, vaimennin on nimittäin sama kuin 2,6 litrasessa. Muistelen vaan kerran tavanneeni 190:n esitettä ja siinä tämä oli selvitetty perusteellisesti. Samaan syssyynhän ne nousi nuo tehotkin.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Alkusarjan C:ssäkin on 180-mopoversiossa 1-reikäinen takapönttö, siinä kun 200 ja 220:ssa on 2 reikää. :idea: Ulkonäkökysymys?

Ässissä on kaikissa 2 reikää, ei erotu massasta kasilla. :( Kaikki kysyy aina "onkos tämä sillä kutoskoneella, vai onko tiiseli?" :(
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Meikeläisen ceessä on kaksi rööriä. :D
BMW 318d -09
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

-100% originaaliputki on... 2.0E vuosimallia 1992 jKr.; about kaikki face- tit- ja assliftit... :shock:

Lainaan itseäni:
Tietääkö joku faktaa?
Ville S.
Kyllä faceliftissä on 2 ulostuloa, vaimennin on nimittäin sama kuin 2,6 litrasessa. Muistelen vaan kerran tavanneeni 190:n esitettä ja siinä tämä oli selvitetty perusteellisesti. Samaan syssyynhän ne nousi nuo tehotkin.
-Ok! Ei sinulla olisi sitä 190:n esitettä esim. skannattuna? :D Kiinnostaisi kovasti!

HVM:
Ässissä on kaikissa 2 reikää, ei erotu massasta kasilla. Kaikki kysyy aina "onkos tämä sillä kutoskoneella, vai onko tiiseli?"
Hah hah hah...! Semmoista se on... Pitää kirjoittaa auton perään että "pensa v8..."
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

-89 2.0E kat facelift ja yksi putki riittää.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

300E w124 2 reikää, 300D 124 2 reikää. 300D 1982 1 reikä, 300D 1978 1 reikä.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ville S. kirjoitti:2.0:ssa ennen facelifitiä on yksi piippu. tehoa 118 hv. Uudemmassa 2 piippua, tehoa 122hv. :wink:
*köh*köh* Kyllä mm. -87 2.0E on 122hv katittomana, ja yhellä röörillä pärjää vallan mainiosti.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

300 D -91 ja yksi reikä :P Onkos 124-farkuissa koskaan kahdella päällä :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

veppe kirjoitti:300 D -91 ja yksi reikä :P Onkos 124-farkuissa koskaan kahdella päällä :roll:
Näköjään turboja on ainakin.

:lol: 8)
Pro HVM
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Rässi66 kirjoitti:
veppe kirjoitti:300 D -91 ja yksi reikä :P Onkos 124-farkuissa koskaan kahdella päällä :roll:
Näköjään turboja on ainakin.

:lol: 8)
:opel:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

-89 2.3E kat facelift ja yksi putki riittää.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

HVM kirjoitti:
Ässissä on kaikissa 2 reikää, ei erotu massasta kasilla. :( Kaikki kysyy aina "onkos tämä sillä kutoskoneella, vai onko tiiseli?" :(
Ei muuten ole! Mulla on ässä tallissa ja yksi on! Vm-1960 220seb :lol:
big jopo
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos tarkkoja ollaan, niin 190e 2.0ssa on ENNEN faceliftiä 122 heppaa ja katin tultua kehiin teho putosi 118 kaakkiin.

Ex akan 190E -89 muovihelma katissa on yksi reikäinen pönttö.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Eli kumpi on "oikein", yksi vai kaksi, viitaten alkuperäiseen juttuun :?:
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

No, tässä meinaa näköjään (mese.fi -tyyliin) taas alkuperäinen topicin aihe unohtua, ja aletaan loppujen lopuksi keskustelemaan vaikkapa puhvelien talvehtimiskäyttäytymisestä... :D, mutta väitän että originaalissa vm. 1992 190 E 2.0 w201:sen putken päässä on kaksi reikää. Nimellisteho 93 kW, katalysaattorilla 90 kW...


Ville S.
Muistelen vaan kerran tavanneeni 190:n esitettä ja siinä tämä oli selvitetty perusteellisesti. Samaan syssyynhän ne nousi nuo tehotkin.
Niin, olisiko sinulla Ville S. mahdollista vaikkapa skannata jostakin tuota esitettä kaikkien nähtäväksi??? Kiinnostaa todella kovasti.

Tuo viittaisi siihen, että pakoputken reikien määrällä on jokin yhteys tehoihin. Eli se ei ole pelkkä kosmeettinen muutos tai ääniin liittyvä!? Esim. BMW:llähän on kai erikseen acoustic engineering -tyypit, jotka hiovat auton "soundia" :!:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Vaimon autossa on rosteriputki, ferrita sportsystems ja auto on hiljaisempi mitä vakiona. Ainakin taka-akselin kohdalta on erilainen mitä vakio putki ja ilmeisesti parempi virtaavuudeltaankin.
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

yksi hormi takapönttöön ja tuplaputki ulos
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Mitäs jos tilaa KL-varaosista tai ostaa veholta alkuperäisen,moniko reikänen pönttö tulloo?
-92 vois ollakin 2-reikänen,mutta minusta tuntuu,että nuissa -88-89 2.0i:ssä yksi.
Nuista tehoista:Minulla ohjekirja lupaa tuohon kat.-malliin 90kw.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

daerok kirjoitti:Mitäs jos tilaa KL-varaosista tai ostaa veholta alkuperäisen,moniko reikänen pönttö tulloo?
-92 vois ollakin 2-reikänen,mutta minusta tuntuu,että nuissa -88-89 2.0i:ssä yksi.
Nuista tehoista:Minulla ohjekirja lupaa tuohon kat.-malliin 90kw.
aika lailla samaa mieltä olen itsekkin, ainakin -88-90 on yhdellä, 99 varmuudella simo vaatehuoneelta :ope:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Mulla on -84 2.0E jossa lukee käsikirjassa että 122hv :D

EDIT: JP74 olikin "huomauttanut" asiasta jo aikaisemmin. :D
Avatar
M.K
Viestit: 2
Liittynyt: 08.6.2006 19:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Benzo kirjoitti:Eli kumpi on "oikein", yksi vai kaksi, viitaten alkuperäiseen juttuun :?:
2.0E 03/91-07/93 kahdella ulostulolla
Avatar
CDTA
Viestit: 1617
Liittynyt: 02.11.2006 1:27
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

HVM kirjoitti:Ässissä on kaikissa 2 reikää, ei erotu massasta kasilla. :( Kaikki kysyy aina "onkos tämä sillä kutoskoneella, vai onko tiiseli?" :(
Laita tuollainen niin loppuu kyselyt :idea:
Tai kaheksalla putkella olis tietty vielä parempi :niinpaniin:

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

CDTA kirjoitti: Laita tuollainen niin loppuu kyselyt :idea:
Tai kaheksalla putkella olis tietty vielä parempi :niinpaniin:
Pitänee laittaa. :lol:
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

velipojan 300d:ssä on vain yks putkenpää :shock: takapönttö tippui veemme kesänä tielle ja kiitokseksi tempustaan joutui romuvarastoon.
äänet ei muuttunu mitenkään, eli syytä uudenpöntön laittoon ei ole löytynyt.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jaaha, pittää käyä robinhoodin kautta ja ruuvata helma täyteen kromipäitä, vai onko se koko määrää tärkeämpää?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”