Merkillinen tapaus tenavan 2.6 motin kanssa

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Merkillinen tapaus tenavan 2.6 motin kanssa

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Noniin. Käytiin jätkäporukalla meidän mökillä tuolla mun 2.6l pikkumersulla, ja matkaa sinne on semmoiset 550 kilsaa. Vähän ennen perille saapumista takapenkkiläisten piti päästä kuseksimaan, niin siinä sitten vasta huomasin kun löin auton parkkiin tyhjäkäynnille, että joku nyt ei ihan natsaa. Nostin jalan pois kaasulta, mutta silti moottori kaasutteli kellon tasaisesti, ihan kuin jalka pumppaisi kaasua lähtöviivalla haastaakseen. Avattiin konepelti eikä nähty mitään erikoista. Mökin pihassa sitten moottori pois päältä ja kun uudestaan käynnisti, niin ei mitään. Ihan normaali ja tasainen hyrinä kuului. Eikä tuota samaa mystista vikaa ole sen jälkeen tullut, nyt jo takaisin kotona etelässä, paluumatkakin sujui ihan normaalisti ilman merkkiäkään tuosta viasta. Arvon kaverit, mitä ihmettä? Pitäisikö olla huolissaan vai oliko tuo vain joku esimerkiksi kylmän ja lumisen kelin aiheuttama jäätyminen jossain tietyssä paikassa tai jotain? Onko muilla tullut vastaan?

Kiitos etukäteen.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

On ittelle käyny aika useesti kovilla pakkasilla... Taitaa olla tyhjäkäyntimoottorissa tai lisäilmaluistissa pikkusen likaa ja sit menee kohmeeseen kylmän imuilman vaikutuksesta nii rupee humpaamaan... :wink: Mut aina se on rauhottunu ku on vähän aikaa käyny tyhjäkäyntiä... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joh siel tosiaa jäätyy paikat. auttaa vähä, ku vaihtaa uuden suodattimen ikivanhan märän tilalle ;)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Morjesta pöytään taas. Tuota, olisi taas kysymys samasta moottorista. Tuon edellämainitun tapauksen takia olenkin sitten tarkkaillut moottorin käyntiä vähän tarkkaavaisemmin, ja olen huomannut jotain. Moottorilla on tapana jäädä kiertämään tosi usein, kun ottaa vapaalle ja pysähtyy vaikkapa liikennevaloihin. Ei jää isoihin kierroksiin, mutta kuitenkin selvästi tyhjäkäyntiä korkeammalle. Tätä kestää yleensä jotain 5-15 sekuntia, ja sitten tippuu kierroksen normaaliin tyhjäkäyntiin. Ja tätä siis tapahtuu yhtälailla niin kylmänä kuin ihan lämpöisenäkin. Tämä ei nyt haittaa yhtään mitään ajossa, tulee hyviä mäkilähtöjäkin, kun kierrokset on valmiiksi koholla, voi ihan rauhassa sitten siirtää oikean jalan kaasulle kun on auto jo liikkeellä :wink: . Ei mutta, niin, mikähän mahtaa olla homman nimi? Ei varmaan mikään iso juttu.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Mulla tekkee ihan samaa... Ei siitä kannata huolestua... :lol: Veikkaan vaan et pitäs putsailla paikkoja ja komponentteja et alkais pelaamaan silleen normaalisti tai sit se on vaan KE-jetin ominaisuus... :wink: :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mulle kävi sama homma kun ajoin talla pohjassa. Hiljentelin ja ihmettelin samaa asiaa, että mitäs tämä uhittelee :lol:

Seuraavana päivänä veto katkeili puolikaasulla--> lambda sökö :x
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Minkäsvuotinen vehje on kyseessä? Noissa on eroja tyhjäkäynnin ohjauksissa vuosimallien suhteen. Veikkaisin kuitenkin jumittavaa tyhjäkäynninsäätöventtiiliä(tai moottorihan se on).
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Re: Merkillinen tapaus tenavan 2.6 motin kanssa

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Matjardo kirjoitti:Noniin. Käytiin jätkäporukalla meidän mökillä tuolla mun 2.6l pikkumersulla, ja matkaa sinne on semmoiset 550 kilsaa. Vähän ennen perille saapumista takapenkkiläisten piti päästä kuseksimaan, niin siinä sitten vasta huomasin kun löin auton parkkiin tyhjäkäynnille, että joku nyt ei ihan natsaa. Nostin jalan pois kaasulta, mutta silti moottori kaasutteli kellon tasaisesti, ihan kuin jalka pumppaisi kaasua lähtöviivalla haastaakseen. Avattiin konepelti eikä nähty mitään erikoista. Mökin pihassa sitten moottori pois päältä ja kun uudestaan käynnisti, niin ei mitään. Ihan normaali ja tasainen hyrinä kuului. Eikä tuota samaa mystista vikaa ole sen jälkeen tullut, nyt jo takaisin kotona etelässä, paluumatkakin sujui ihan normaalisti ilman merkkiäkään tuosta viasta. Arvon kaverit, mitä ihmettä? Pitäisikö olla huolissaan vai oliko tuo vain joku esimerkiksi kylmän ja lumisen kelin aiheuttama jäätyminen jossain tietyssä paikassa tai jotain? Onko muilla tullut vastaan?

Täällä ja tuolla naapurifoorumilla on kirjoiteltu tästä tyhjäkäyntisäätimestä aika paljon.

Kiitos etukäteen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5947
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Merkillinen tapaus tenavan 2.6 motin kanssa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Matjardo kirjoitti:Noniin. Käytiin jätkäporukalla meidän mökillä tuolla mun 2.6l pikkumersulla, ja matkaa sinne on semmoiset 550 kilsaa. Vähän ennen perille saapumista takapenkkiläisten piti päästä kuseksimaan, niin siinä sitten vasta huomasin kun löin auton parkkiin tyhjäkäynnille, että joku nyt ei ihan natsaa. Nostin jalan pois kaasulta, mutta silti moottori kaasutteli kellon tasaisesti, ihan kuin jalka pumppaisi kaasua lähtöviivalla haastaakseen. Avattiin konepelti eikä nähty mitään erikoista. Mökin pihassa sitten moottori pois päältä ja kun uudestaan käynnisti, niin ei mitään. Ihan normaali ja tasainen hyrinä kuului. Eikä tuota samaa mystista vikaa ole sen jälkeen tullut, nyt jo takaisin kotona etelässä, paluumatkakin sujui ihan normaalisti ilman merkkiäkään tuosta viasta. Arvon kaverit, mitä ihmettä? Pitäisikö olla huolissaan vai oliko tuo vain joku esimerkiksi kylmän ja lumisen kelin aiheuttama jäätyminen jossain tietyssä paikassa tai jotain? Onko muilla tullut vastaan?

Kiitos etukäteen.
M102 (+automaatti) teki tuontapaista kaasun kohottamista muutamien sekuntien viiveellä muistaakseni sillä lailla että kun tyhjäkäyntikytkimen laittoi pohjaan ja piti siellä sormella ja kaasutti käsin niin teki tuommoista.

Oisko sulla vaijerissa ja tai kytkimessä jotain jumissa?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siitä kaasuvivustostaha vois puuttua se palautusjousi joka vetää vivun sitä mikrokytkintä vasten. usein poikki/puuttuu kokonaa.
Marco kirjoitti:Minkäsvuotinen vehje on kyseessä? Noissa on eroja tyhjäkäynnin ohjauksissa vuosimallien suhteen. Veikkaisin kuitenkin jumittavaa tyhjäkäynninsäätöventtiiliä(tai moottorihan se on).
niin luistillista ja bi-metalilangallista löytyy kumpaakin mallia. Bim on melkeen idioottivarma toimimaan mutta se luistillinen on nimenomaa se joka oireilee useammin.

bim:
Kuva

luisti:
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

Marco kirjoitti:Minkäsvuotinen vehje on kyseessä? Noissa on eroja tyhjäkäynnin ohjauksissa vuosimallien suhteen. Veikkaisin kuitenkin jumittavaa tyhjäkäynninsäätöventtiiliä(tai moottorihan se on).
Vuosimalli on -91. Pitänee sitten käydä näyttämässä jossain, notta josko sille jotain voisi tehdä. Harmi kun ei vaan millään riitä itsellä aika ruveta autoa roplaamaan kovin syvällisesti, vaikka varmasti hoituisi pienen perehtymisen jälkeen. Meinaa nuo työt viedä aikaa ja kolme bändiä pitääkin sitten huolen että se mitä töiltäni ehdin, menee bändireeneissä, nauhoituksissa tai keikkareissuilla..
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no se taitaa sit olla tuo mikä on tuossa punasen alustan pääl. se on imusarjan 3 ja 4 sylinterin putkien välissä ilmanputsarin alla. ja tunti sen putsaamiseen menee. eli ei kyl oo ajasta kii.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Uskallan väittää ettei vika ole tyhjäkäyntimoottorissa. Niin huomattavaa kaasun pumppausta se teki minullakin. Ennemmin sen ohjauksessa on ollut hetkellinen häiriö.
Tämä tila kuittautui minullakin nimenomaan virtojen pois kytkennällä.
Vika ei ole ilmennyt kuin kerran sadantuhannen kilsan aikana.

Onko autosi kat-versio? Jos on, saattaisi syy olla sama.
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

romu kirjoitti:Uskallan väittää ettei vika ole tyhjäkäyntimoottorissa. Niin huomattavaa kaasun pumppausta se teki minullakin. Ennemmin sen ohjauksessa on ollut hetkellinen häiriö.
Tämä tila kuittautui minullakin nimenomaan virtojen pois kytkennällä.
Vika ei ole ilmennyt kuin kerran sadantuhannen kilsan aikana.

Onko autosi kat-versio? Jos on, saattaisi syy olla sama.
Kyllä, autoni on kat-versio. Lienee sama homma täällä sitten. Meinaan tuo tapahtui vuoden vaihteessa, eikä ole nyt toukokuuhun mennessä ollut mitään merkkiäkään moisesta. Että eipä haittaa millään tavalla, kun näyttää näin harvoin tulevankin.

Mutta, olisi vähän lisää kysyttävää tästä samaisesta moottorista. Kuuluuko se vaan moottorin ominaisuuksiin, vai onko jotain menossa paskaksi, kun auto kuulostaa sähköautolta? Ääni muuttuu kierrosten mukana, se on semmoinen suriseva ja terävä, sähkömoottorin kuuloinen ininä, joka siis kuuluu jatkuvasti, aina kun moottori on käynnissä. Tuo ääni on itseasiassa kuulunut niin kauan kuin auto on kuvioissa ollut, viime kesästä asti ensin veljen omistuksessa ja marraskuusta eteenpäin minulla. Tähän asti ajateltu, että kai se vaan on tuon moottorin joku ominaisuus, että kuulostaa vähän vammaiselta, mutta nyt alkanut oikeasti vähän mietityttämään, että näinköhän on vaan pelkkä ominaisuus. En ole tuollaista ääntä kuullut missään muussa autossa. Kaverit naljailevat, että sähköautollako nää ajelet. Ääni tulee moottorin edestä, jostain moniurahihnan ympäristöstä, mutta en ole paikantanut sen tarkemmin mikä siellä sitten sitä sirinää pitää. Varsinkin isommilla kierroksilla kuuluu selkeästi ulos päin, sisälle kuuluu vaimea naukuminen, mutta kuuluu kuitenkin. Varsinaisesti ajoon tai moottori käyttäytymiseen en ole huomannut sen vaikuttavan mitenkään, moottori toimii ihan täydellisesti, mutta tuo ääni vaan ottaa korvaan, eritoten näillä kesäkeleillä ikkunat ja kattoluukku auki ajellessa :). Jalankulkijat välillä vähän kattoo, kun polkasee liikennevaloista liikkeelle; "murmurmurSSIIIIRRRRNNNN" ja silleen. Pilaa totaalisesti mehevät rivikutosen murinat. Että tuota niin, arvon kaverit, mitä tämä on? Onko syytä huolestua, onko jotain pahaa tapahtumassa, vai onko jokin pieni juttu vai kuuluuko vain moottorin ominaissoundiin tuo naukuminen?
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

:shock: Kah, aivan sama juttu mullakin.
Surisee lämpimänä ja kylmänä ei. Ei tuo ole hajonnutkaan.

Kerran testasin ilman moniurahihnaa eikä ääni hävinnyt. Oiskohan ketjun laahaimet tai jotain, en tiedä.
Olisi kyllä kiva oikeasti tietää. Ääni ei ole hieno.
Matjardo
Viestit: 15
Liittynyt: 19.12.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja Matjardo »

romu kirjoitti::shock: Kah, aivan sama juttu mullakin.
Surisee lämpimänä ja kylmänä ei. Ei tuo ole hajonnutkaan.

Kerran testasin ilman moniurahihnaa eikä ääni hävinnyt. Oiskohan ketjun laahaimet tai jotain, en tiedä.
Olisi kyllä kiva oikeasti tietää. Ääni ei ole hieno.
Hep, vika korjattu. Kuten arvelinkin, niin moniurahihnalta oli kiristinrullalta ja jostain muustakin kohdasta mennyt laakerit rikki, niin siksi piti tuota hirveää surinaa. Käsin kokeilin sitä rikkinäistä rullaa, kun se sieltä otettiin pois, niin kamala rahina kuului ja todella nihkeästi pyöri. Ei kai se ole ihmekään että piti semmoista ääntä. Laturista kuuluu edelleen todella pieni ja vaimea surina, mutta korjaamon mersukonkarin suusta tuli vain huoleton "eääh, älä välitä, se vaan kuuluu siihen" :D . Se tosiaan surisee niin hiljaa ettei sitä kuule muuten kuin suoraan konepellin edessä seisoessaan. Ominaisuus vain. Mutta eipähän kuulu enää sitä hirivittävää "njaaaauuuuuuu" sirinää kiihdyttäessä, luojan kiitos. Alkoi melkein jo hävettää ajaa kaupungissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”