tiedän että lämpiää herkästi, mutta kuinka paljon on ok?
tiedän että lämpiää herkästi, mutta kuinka paljon on ok?
W201 2,6 Bensa sportsline -91
vaihdettu 87°C termostaatti, uudet jäähdytyslitkut noin 9litraa
jäähdyttäjä ja järjestelmä huuhdeltu kunnolla, mitään mömmöä ei saatu koneesta ulos, seinämillä ei ole öljyä
Sisälämppäri tuottaa lämpöä oikein hyvin (siellä ei ilmaa)
paisunta-astiassa nestettä termostaattikopan putken yläpään tasalle asti,
pitää painetta, letkut kovat eikä ylivuoda korkista
jäähdyttäjä lähes 100°C lähes kokopinnalta (IR-lämpömittarilla mitattu)
termostaattikotelo yli 100°C ulkopuolelta mitattuna
jäähdyttäjä ei täynnä kärpäsiä tai mutaa
flekti pyörii
ja koska syylari noin lämmin niin kyllä vesipummukin nestettä siirtää
Lämmöt ei kestä ½ tunnin ajo-opetusta parkkipaikalla kohoamatta mittarin mukaan yli 100°C
ulkolämpötila 19,8°C
a) voiko vielä olla ilmaa jossain ?
b) kuuluuko olla näin kuuma kone?
c) mihin asti mersun oman mittarin mukaan lämmöt kärsii nousta ??
Tiedoista ja vinkeistä kiitollinen
(täällä oli palstalla jossain vastaava keskustelu, mutta kertaampa tämän asian omalta osaltani, jos vaikka ratkaisu löytyisi)
vaihdettu 87°C termostaatti, uudet jäähdytyslitkut noin 9litraa
jäähdyttäjä ja järjestelmä huuhdeltu kunnolla, mitään mömmöä ei saatu koneesta ulos, seinämillä ei ole öljyä
Sisälämppäri tuottaa lämpöä oikein hyvin (siellä ei ilmaa)
paisunta-astiassa nestettä termostaattikopan putken yläpään tasalle asti,
pitää painetta, letkut kovat eikä ylivuoda korkista
jäähdyttäjä lähes 100°C lähes kokopinnalta (IR-lämpömittarilla mitattu)
termostaattikotelo yli 100°C ulkopuolelta mitattuna
jäähdyttäjä ei täynnä kärpäsiä tai mutaa
flekti pyörii
ja koska syylari noin lämmin niin kyllä vesipummukin nestettä siirtää
Lämmöt ei kestä ½ tunnin ajo-opetusta parkkipaikalla kohoamatta mittarin mukaan yli 100°C
ulkolämpötila 19,8°C
a) voiko vielä olla ilmaa jossain ?
b) kuuluuko olla näin kuuma kone?
c) mihin asti mersun oman mittarin mukaan lämmöt kärsii nousta ??
Tiedoista ja vinkeistä kiitollinen
(täällä oli palstalla jossain vastaava keskustelu, mutta kertaampa tämän asian omalta osaltani, jos vaikka ratkaisu löytyisi)
Pensakoneista ei kokemusta, mutta 124 Dieselissä menee +30 asteen kelillä, ilmastointi päällä paikallaan seisoessa maksimissaan viisarin yli tyhjän valkoisen viivan. Sitten taitaa visko napata päälle.
Kestää sen nousta hieman yli sen satasen viivan, kunhan ei ihan 120 astetta hätyyttele.
Jos joutuu paljon käyttämään paikallaan, niin kylmempi termari voisi auttaa? Tai sähköflekti keulaan, jonka saa napista tarvittaessa päälle.
Kestää sen nousta hieman yli sen satasen viivan, kunhan ei ihan 120 astetta hätyyttele.
Jos joutuu paljon käyttämään paikallaan, niin kylmempi termari voisi auttaa? Tai sähköflekti keulaan, jonka saa napista tarvittaessa päälle.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.
EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Juurikin näin, ja varsinkin jos ajossa pysyttelee siellä 80 tietämillä...Sergey kirjoitti:Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.
EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
Once you get fat you never come back.
hurjalta tuntuu, mutta pakko kai se on uskoaLutikka kirjoitti:Juurikin näin, ja varsinkin jos ajossa pysyttelee siellä 80 tietämillä...Sergey kirjoitti:Nii kaua kun ei mene punaselle on ok. 100 astetta on vielä vähän, se o ikäänkuin normaalia kesällä. Punaraja on muistaakseni jotakin 120 luokkaa ja manuaalissakin sanotaan (kun sen vain jaksaisi lukea) että normaali käyttölämpötila on vielä 120c.
EI siis hätää jos parkkipaikalla puolessa tunnissa viisari on satasessa, se vain on merkki siitä että auto on ehjä. Kunhan se ei mene punaselle.
Mitäs hurjaa siinä on? ihan normaaliahan se on kaikissa autoissa se ei ole vettä ja painettakin on 1.4bar tietämillä. kiehumispiste on paljon korkeampi kuin 100c. Ite käytän 70% seosta jolloin paineistamattomana kiehumispiste on 116C (syylärin paineessa n 125C) ja jäätymispiste -51C
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.