Venttiilien kumien vaihto?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Oldschool
Viestit: 20
Liittynyt: 08.8.2012 10:00

Venttiilien kumien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Oldschool »

Alkanut kuluttamaan huolestuttavan paljon öljyä tuo kulkine (2.0 bensa -89) ja diagnoosi on, että venttiilivarren kumit olisi tullut tiensä päähän... No vaihtaahan ne pitää, mutta onko kokemuksia, miten tuo kyseinen homma onnistuu kantta irroittamatta ja tekeekö pääkaupunkiseudulla joku firma kyseistä suoritusta...?
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

onnistuu iliman kanen irrotusta.. siittä en tiiä että missä tekevät pääkaupunki seudulla :roll:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Oldschool
Viestit: 20
Liittynyt: 08.8.2012 10:00

Viesti Kirjoittaja Oldschool »

jupi kirjoitti:onnistuu iliman kanen irrotusta.. siittä en tiiä että missä tekevät pääkaupunki seudulla :roll:
No ei välttämättä tarvitse ihan omalla takapihalla onnistua... Joskus muistan lukeneeni jostakin viestiketjusta, että Pirkanmaan suunnalla onnistuisi ja vielä kohtuu edullisesti? Yritin etsiä tuota ketjua, mutten enää löytänyt... Siellä taisi joku kehua, että homma oli onnistunut alle 200€...? Juurikin Pirkanmaan suunnalla?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Korvikeliikkeestä paineilmatulkki jolla saa pyttyyn paineen, sitten tekkee jonkun vippasvarren jolla saa lautasia painella. Hylsyllä ja vasaralla heläyttää kiilat irti, hylsyyn voi piilottaa makneetin ettei kiilat imeydy moottorin uumeniin. Vaihtaa kumin ja painasee kiilat takas sillä vipalla. Jokku hurjat on syöttäny tulpanreiästä lipputangon narua riittävästi ja painanu sen männällä venttiilin lautasia vasten ettei venttiilit putoo. Suurempi riski vaan saada lautanen kieroks lyyvessä ku paineilmalla tehen.

Siinä kohti kun jousi ja kumi on irti, on hyvä ottaa venttiilinvarresta kiinni, laskea paine pois hetkeks ja kokeilla paljonko ohjarissa on väläjää. Loppuun ajetut ohjurit ei lupaa pitkää ikää uusille tiivisteille, seetitkin alkaa "upota" ja varren katkeamisen riski kasvaa kun lautanen nojaa aina joltain reunaltaan enemmän.

Narukonsti on muuten oikeen hyvä moposahan kytkinkelloa irrottaessa. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Korvikeliikkeestä paineilmatulkki jolla saa pyttyyn paineen, sitten tekkee jonkun vippasvarren jolla saa lautasia painella. Hylsyllä ja vasaralla heläyttää kiilat irti, hylsyyn voi piilottaa makneetin ettei kiilat imeydy moottorin uumeniin. Vaihtaa kumin ja painasee kiilat takas sillä vipalla. Jokku hurjat on syöttäny tulpanreiästä lipputangon narua riittävästi ja painanu sen männällä venttiilin lautasia vasten ettei venttiilit putoo. Suurempi riski vaan saada lautanen kieroks lyyvessä ku paineilmalla tehen.

Siinä kohti kun jousi ja kumi on irti, on hyvä ottaa venttiilinvarresta kiinni, laskea paine pois hetkeks ja kokeilla paljonko ohjarissa on väläjää. Loppuun ajetut ohjurit ei lupaa pitkää ikää uusille tiivisteille, seetitkin alkaa "upota" ja varren katkeamisen riski kasvaa kun lautanen nojaa aina joltain reunaltaan enemmän.

Narukonsti on muuten oikeen hyvä moposahan kytkinkelloa irrottaessa. :idea:
Ja ei lähe kahville tai paskalle kun on paineilma pytyssä pitämässä venaa ylhäällä. Silloin herra smurffin laki pitää huolen että paineilmakompura on pysähtyny ja paine laskee ja vena tippuu pyttyyn.

Vaihettiin juurikin tenavan venavarren kumeja keinuja ja nokkaa kerran ja ei huomattu että paineilmakompura oli sammunut ja paine laski siinä puuhastellessa. Onneksi se vena ei tippunu sukkana vaan jäi reagointiaikaa pari senkuntia niin kerkes viimeisestä senttistä ottaa kiinni...

Ilman kohtuullista jousenpainovipua työ on tosiaan melko turha aloittaakkaan. Työkalu teon alle tai lainaksi.

-89 tenavassasaattaa olla huonolla tuurilla vielä ns pehmeä nokka ja keinut. Ne kannattais samalla tarkistaa/vaihtaa jos meinaa pitää autoa jonninaikaa.

Itse laitoin öljykanaviin eareja ettei ne kiilapalat putoo niihin jos lipsuu näpeistä. Ne earit kannattaa sit muistaa ottaa poiskin :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”