Kardaanissa väljää
Kardaanissa väljää
Eli tämä kuva googlesta otettu, mutta tuo punaisella ympyröity kahdella pultilla auton koriin kiini tuleva osa omassa autossani todella väljä. Kardaani "klappaa" useita senttejä tuon kohdalta.
Onko kyseessä kannatinlaakeri ja onko paha vaihtaa?
Onko kyseessä kannatinlaakeri ja onko paha vaihtaa?
Kannatinlaakeri joo. Ei ollut paha vaihtaa lankkuun ainakaan.
1. Irroita pohjasta muovit ja panssarit sun muut esteet
2. Merkitse kardaanin etu-ja takapään välille vaikka valkoisella rengastussilla kohdistusviiva
3. Avaa kardaanin keskimutteri (iso jakoavain mutteriin kiinni ja toinen kaveri pyörittämään renkaasta niin aukeaa helposti)
4. Avaa takarätin pultit ja väännä kardaani irti perän laipasta (voi olla tiukassa)
5. Avaa kannatinkumin kaksi pulttia (muistaakseni 8mm pultit eli 13mm kanta)
6. Nyt kardaanin takaosan pitäisi irroita vetämällä etuosasta.
7. Sitten irroitat vanhan laakerin kardaanista ja laitat uuden paikalleen Voi olla aika tiukassa...
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jostakin luin joskus että kannattaa laittaa nuo kaikki paikoilleen ja lopuksi löysätä tuota kannakekumia ja pyöräyttää kardaania pari kiekkaa jonka jälkeen kiristää takaisin, hakisi kuulemma paremin paikkansa.
1. Irroita pohjasta muovit ja panssarit sun muut esteet
2. Merkitse kardaanin etu-ja takapään välille vaikka valkoisella rengastussilla kohdistusviiva
3. Avaa kardaanin keskimutteri (iso jakoavain mutteriin kiinni ja toinen kaveri pyörittämään renkaasta niin aukeaa helposti)
4. Avaa takarätin pultit ja väännä kardaani irti perän laipasta (voi olla tiukassa)
5. Avaa kannatinkumin kaksi pulttia (muistaakseni 8mm pultit eli 13mm kanta)
6. Nyt kardaanin takaosan pitäisi irroita vetämällä etuosasta.
7. Sitten irroitat vanhan laakerin kardaanista ja laitat uuden paikalleen Voi olla aika tiukassa...
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jostakin luin joskus että kannattaa laittaa nuo kaikki paikoilleen ja lopuksi löysätä tuota kannakekumia ja pyöräyttää kardaania pari kiekkaa jonka jälkeen kiristää takaisin, hakisi kuulemma paremin paikkansa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Joo.
Ymmärsin nyt pienellä googletuksella, että esim motonetistä ostaessa nimellä "kannatinlaakeri" saa pelkät laakerin ja se kumi siihen pitää ostaa erikseen? Osaisko joku sanoa, että mikä tuotenumero motonetistä on se kumi siihen? Olisi hyvä vaihtaa varmaan sekin, kun näytti vähän kärsineeltä
Edit: Ilmeisesti nämä riittää?
1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4225
1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4228
Ymmärsin nyt pienellä googletuksella, että esim motonetistä ostaessa nimellä "kannatinlaakeri" saa pelkät laakerin ja se kumi siihen pitää ostaa erikseen? Osaisko joku sanoa, että mikä tuotenumero motonetistä on se kumi siihen? Olisi hyvä vaihtaa varmaan sekin, kun näytti vähän kärsineeltä
Edit: Ilmeisesti nämä riittää?
1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4225
1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4228
Oiskohan 18-4225
Laakeri+tukikumi ei maksanu 124:een mb-osalla ku jotain 30e yhteensä ja tuli muistaakseni lemförderin osia. Jos sieläpäin on tarviketoria tai vastaavaa niin vois saaha halvemmallakin vielä ja laadukkaita tuotteita
Laakeri+tukikumi ei maksanu 124:een mb-osalla ku jotain 30e yhteensä ja tuli muistaakseni lemförderin osia. Jos sieläpäin on tarviketoria tai vastaavaa niin vois saaha halvemmallakin vielä ja laadukkaita tuotteita
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Motonetissä sama osa maksaa 15-20 euroa ja laakeri muistaakseni vitosen paikkeilla, ja yhtä pitkään kestää ku kl-osatkin...luultavasti.
Mutta ku auot sitä keskimutteria....mitä ei kuulemma tarvii aukoa
Ni sen liika tiukkaan vetäminen saattaa rikkoa sen laakerin aikas nopiaan ja venyttää sitä ympärillä olevaa gummia turhaan.
Näin tässä jokunen aika sitte sano 1 vehon ex eläkkeellä oleva asentja, jonka apuun piti turvautua ku ei meinannu pulttimutterit aueta, no asiasta sen kummemmin hätkähtämättä ajoin kuitenki mersun hänen talliinsa ja saatiin lopulta se kumi ja laakeri vaihettua, ja nyt on kummassaki mersussa se keskimutteri sen verran kiinni että pääsee kardaani pikkasen elämään normiajolla..jos mulla sellanen on.
Mutta ku auot sitä keskimutteria....mitä ei kuulemma tarvii aukoa
Ni sen liika tiukkaan vetäminen saattaa rikkoa sen laakerin aikas nopiaan ja venyttää sitä ympärillä olevaa gummia turhaan.
Näin tässä jokunen aika sitte sano 1 vehon ex eläkkeellä oleva asentja, jonka apuun piti turvautua ku ei meinannu pulttimutterit aueta, no asiasta sen kummemmin hätkähtämättä ajoin kuitenki mersun hänen talliinsa ja saatiin lopulta se kumi ja laakeri vaihettua, ja nyt on kummassaki mersussa se keskimutteri sen verran kiinni että pääsee kardaani pikkasen elämään normiajolla..jos mulla sellanen on.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Nonniin laakeri kumeineen vaihettu ja ei ollu paha homma.
Motonetistä ostin tuon kumikannakkeen ja siinä oli mukana sekä tukirauta, että itse laakeri. Maksoi sen 15e
Elikkä ekana tosiaan keskimutteri löysälle. Lähti helpohkosti isolla jakarilla, kun kaveri piti kardaania takarätin kohdalta paikallaan isoilla putkipihdeillä. Sitten pistepuikolla merkit kaikkialle muualle, paitsi itse booriin tussilla merkki. Tämän jälkeen prässillä vanha laakeri pois ja uusi tilalle. Sitten vaan kasaan ja se oli siinä.
Kysytääs tässä nyt vielä ohi aiheen, että paljonko mersun jäähytysjärjestelmä kerää parhaillaan paineita/paljonko sen pitäisi kestää?
Ollut ton kanssa nyt vähän ongelmia. Ekana vuosi termarin kansi, kun oli halki. Vaihdoin sen uuteen. Noh sitten meni alavesiletku, vaihoin senkin uuteen. Nyt paineistin järjestelmän 1bar paineella niin alko vuotamaan termarinkannen välistä, laitoin tiivistemassaa. Tänään sitten uus paineistus, laitoin 1bar paineet ja tulin vartin päästä takasin niin tihkutti syylärin yläreunasta
Motonetistä ostin tuon kumikannakkeen ja siinä oli mukana sekä tukirauta, että itse laakeri. Maksoi sen 15e
Elikkä ekana tosiaan keskimutteri löysälle. Lähti helpohkosti isolla jakarilla, kun kaveri piti kardaania takarätin kohdalta paikallaan isoilla putkipihdeillä. Sitten pistepuikolla merkit kaikkialle muualle, paitsi itse booriin tussilla merkki. Tämän jälkeen prässillä vanha laakeri pois ja uusi tilalle. Sitten vaan kasaan ja se oli siinä.
Kysytääs tässä nyt vielä ohi aiheen, että paljonko mersun jäähytysjärjestelmä kerää parhaillaan paineita/paljonko sen pitäisi kestää?
Ollut ton kanssa nyt vähän ongelmia. Ekana vuosi termarin kansi, kun oli halki. Vaihdoin sen uuteen. Noh sitten meni alavesiletku, vaihoin senkin uuteen. Nyt paineistin järjestelmän 1bar paineella niin alko vuotamaan termarinkannen välistä, laitoin tiivistemassaa. Tänään sitten uus paineistus, laitoin 1bar paineet ja tulin vartin päästä takasin niin tihkutti syylärin yläreunasta
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joku vinkkelihousunen hevosmies saanu kelalta lopputilin ja menny Vehoon töihin?pupetti kirjoitti:vehon ex eläkkeellä oleva asentja
-----------------------------------------------------------------------------------
Ja aiheeseen. En muista paljonko painekorkin, eli järjestelmän tulisi pitää painetta. Koeponnistaessa kannattaa kattoa että korkki on ainakin kunnossa, ellei peräti uusi ja laittaa paine muuta kautta järjestelmään. Termarin ilmaletku on hyvä paikka laittaa T-haaralla paine. Näin ei tule varmasti enempää painetta kuin on suunniteltu ja korkin pitävyys tulee testattua myös. Monesti ponnistetaan järjestelmää paisarista, rikkinäinen vesikorkki siinä venakopan päällä ja raavitaan korvallista kun ei mikään vuoda ja vesi katoaa ajossa mystisesti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
1bar paineet heitin syyläristä sisään niin alko vuotamaan syylärin ylämuovin välistä. Pistin googleen niin löyty tuon naapurifoorumin puolelta juttua, että olisi aika perus vika näissä vanhemmissa muovipäätysyyläreissä.
Tiiä sitten pitäskö ostaa uusi motonetistä 130e vai purkuautosta käytetty, siinäkin vaan sitten se riski, että vuotaako se tai alkaako vuotamaan.
KL-varaosassa myydään paisarin korkkeja mersuun 1bar ja 1,4bar. Luulisi siis, että ainakin tuon sen järjestelmän pitäisi kestää painetta.
En muuten millään keksinyt miten kardaanin keskimutterin kiristystiukkuus vaikuttaa laakerin elinikään. Sehän säädetään ihan sillä, että eka kamat nippuun ja vasta viimeisenä laakeri kiinni koriin...
Tiiä sitten pitäskö ostaa uusi motonetistä 130e vai purkuautosta käytetty, siinäkin vaan sitten se riski, että vuotaako se tai alkaako vuotamaan.
KL-varaosassa myydään paisarin korkkeja mersuun 1bar ja 1,4bar. Luulisi siis, että ainakin tuon sen järjestelmän pitäisi kestää painetta.
En muuten millään keksinyt miten kardaanin keskimutterin kiristystiukkuus vaikuttaa laakerin elinikään. Sehän säädetään ihan sillä, että eka kamat nippuun ja vasta viimeisenä laakeri kiinni koriin...
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55