Kardaanissa väljää

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
Vastaa Viestiin
Scaleo1
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2011 15:17

Kardaanissa väljää

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

Eli tämä kuva googlesta otettu, mutta tuo punaisella ympyröity kahdella pultilla auton koriin kiini tuleva osa omassa autossani todella väljä. Kardaani "klappaa" useita senttejä tuon kohdalta.

Onko kyseessä kannatinlaakeri ja onko paha vaihtaa?
Kuva
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kannatinlaakeri joo. Ei ollut paha vaihtaa lankkuun ainakaan.

1. Irroita pohjasta muovit ja panssarit sun muut esteet

2. Merkitse kardaanin etu-ja takapään välille vaikka valkoisella rengastussilla kohdistusviiva

3. Avaa kardaanin keskimutteri (iso jakoavain mutteriin kiinni ja toinen kaveri pyörittämään renkaasta niin aukeaa helposti)

4. Avaa takarätin pultit ja väännä kardaani irti perän laipasta (voi olla tiukassa)

5. Avaa kannatinkumin kaksi pulttia (muistaakseni 8mm pultit eli 13mm kanta)

6. Nyt kardaanin takaosan pitäisi irroita vetämällä etuosasta.

7. Sitten irroitat vanhan laakerin kardaanista ja laitat uuden paikalleen :D Voi olla aika tiukassa...

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jostakin luin joskus että kannattaa laittaa nuo kaikki paikoilleen ja lopuksi löysätä tuota kannakekumia ja pyöräyttää kardaania pari kiekkaa jonka jälkeen kiristää takaisin, hakisi kuulemma paremin paikkansa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Scaleo1
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2011 15:17

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

Joo.

Ymmärsin nyt pienellä googletuksella, että esim motonetistä ostaessa nimellä "kannatinlaakeri" saa pelkät laakerin ja se kumi siihen pitää ostaa erikseen? Osaisko joku sanoa, että mikä tuotenumero motonetistä on se kumi siihen? Olisi hyvä vaihtaa varmaan sekin, kun näytti vähän kärsineeltä :)

Edit: Ilmeisesti nämä riittää?

1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4225

1kpl http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-4228
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oiskohan 18-4225

Laakeri+tukikumi ei maksanu 124:een mb-osalla ku jotain 30e yhteensä ja tuli muistaakseni lemförderin osia. Jos sieläpäin on tarviketoria tai vastaavaa niin vois saaha halvemmallakin vielä ja laadukkaita tuotteita :)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Motonetissä sama osa maksaa 15-20 euroa ja laakeri muistaakseni vitosen paikkeilla, ja yhtä pitkään kestää ku kl-osatkin...luultavasti.

Mutta ku auot sitä keskimutteria....mitä ei kuulemma tarvii aukoa :oops:
Ni sen liika tiukkaan vetäminen saattaa rikkoa sen laakerin aikas nopiaan ja venyttää sitä ympärillä olevaa gummia turhaan.

Näin tässä jokunen aika sitte sano 1 vehon ex eläkkeellä oleva asentja, jonka apuun piti turvautua ku ei meinannu pulttimutterit aueta, no asiasta sen kummemmin hätkähtämättä ajoin kuitenki mersun hänen talliinsa ja saatiin lopulta se kumi ja laakeri vaihettua, ja nyt on kummassaki mersussa se keskimutteri sen verran kiinni että pääsee kardaani pikkasen elämään normiajolla..jos mulla sellanen on.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Scaleo1
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2011 15:17

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

Nonniin laakeri kumeineen vaihettu ja ei ollu paha homma.

Motonetistä ostin tuon kumikannakkeen ja siinä oli mukana sekä tukirauta, että itse laakeri. Maksoi sen 15e

Elikkä ekana tosiaan keskimutteri löysälle. Lähti helpohkosti isolla jakarilla, kun kaveri piti kardaania takarätin kohdalta paikallaan isoilla putkipihdeillä. Sitten pistepuikolla merkit kaikkialle muualle, paitsi itse booriin tussilla merkki. Tämän jälkeen prässillä vanha laakeri pois ja uusi tilalle. Sitten vaan kasaan ja se oli siinä.

Kysytääs tässä nyt vielä ohi aiheen, että paljonko mersun jäähytysjärjestelmä kerää parhaillaan paineita/paljonko sen pitäisi kestää?

Ollut ton kanssa nyt vähän ongelmia. Ekana vuosi termarin kansi, kun oli halki. Vaihdoin sen uuteen. Noh sitten meni alavesiletku, vaihoin senkin uuteen. Nyt paineistin järjestelmän 1bar paineella niin alko vuotamaan termarinkannen välistä, laitoin tiivistemassaa. Tänään sitten uus paineistus, laitoin 1bar paineet ja tulin vartin päästä takasin niin tihkutti syylärin yläreunasta :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

pupetti kirjoitti:vehon ex eläkkeellä oleva asentja
Joku vinkkelihousunen hevosmies saanu kelalta lopputilin ja menny Vehoon töihin? :?

-----------------------------------------------------------------------------------

Ja aiheeseen. En muista paljonko painekorkin, eli järjestelmän tulisi pitää painetta. Koeponnistaessa kannattaa kattoa että korkki on ainakin kunnossa, ellei peräti uusi ja laittaa paine muuta kautta järjestelmään. Termarin ilmaletku on hyvä paikka laittaa T-haaralla paine. Näin ei tule varmasti enempää painetta kuin on suunniteltu ja korkin pitävyys tulee testattua myös. Monesti ponnistetaan järjestelmää paisarista, rikkinäinen vesikorkki siinä venakopan päällä ja raavitaan korvallista kun ei mikään vuoda ja vesi katoaa ajossa mystisesti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Scaleo1
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2011 15:17

Viesti Kirjoittaja Scaleo1 »

1bar paineet heitin syyläristä sisään niin alko vuotamaan syylärin ylämuovin välistä. Pistin googleen niin löyty tuon naapurifoorumin puolelta juttua, että olisi aika perus vika näissä vanhemmissa muovipäätysyyläreissä.

Tiiä sitten pitäskö ostaa uusi motonetistä 130e vai purkuautosta käytetty, siinäkin vaan sitten se riski, että vuotaako se tai alkaako vuotamaan.

KL-varaosassa myydään paisarin korkkeja mersuun 1bar ja 1,4bar. Luulisi siis, että ainakin tuon sen järjestelmän pitäisi kestää painetta.


En muuten millään keksinyt miten kardaanin keskimutterin kiristystiukkuus vaikuttaa laakerin elinikään. Sehän säädetään ihan sillä, että eka kamat nippuun ja vasta viimeisenä laakeri kiinni koriin...
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä olen laittanu sillai, että ensin rättipäät kiinni kunnolla tukilaakerin kiinnitys ruuvit löysäällä sitten akselin pyöritystä, tukilaakeri kireelle koriin ja ihka viimesenä keskimutteri kiinni :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”