Väpätys??

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Väpätys??

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Osaakohan joku kertoa missä mahtaa olla vika kun vaihdoin pari viikkoa sitten kesäalut alle ja sen jälkeen auto on ruvennu hirveesti väpättämään eli ratti ja lähes koko auto väpättää noin 90-110 km/h vauhdissa!?!


Aurauskulmat edestä ei taida olla ihan kohillaan kun kattoo viime kesän ajettuja renkaita mutta voiko se aiheuttaa väpätystä?? Talvella se ei tehnyt sitä väpätystä. Vai onko vanteet kierot tai jotain vastaavaa? :shock:
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tasapainootusta kaipaavat ... uskoosin että sillä rauhottuu
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Sekin vois olla, mutta ostin just uudet kumit niille vanteille niin samallahan rengasliike on ne myös tasapainoittanut..
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Masa_190D kirjoitti:Sekin vois olla, mutta ostin just uudet kumit niille vanteille niin samallahan rengasliike on ne myös tasapainoittanut..
Saattaa niillekin virheitä tulla :roll:

Uusiks painotukseen ihan vaan varmuuden vuoksi.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jani kirjoitti: Saattaa niillekin virheitä tulla :roll:

Uusiks painotukseen ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ei siinä muuta virhettä tarvitse, jos painottaa kumit rapaisille vanteille. Näinkin on joskus käynyt. :evil:
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Niin voi olla että ne on virheen tehny!! PRKL!!! :evil: :evil:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Eihän siellä vanteen ja navan välissä ole mitään sovitteita? Soviterengasta keskireiässä? Adaptereita? :roll:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

HVM kirjoitti:Eihän siellä vanteen ja navan välissä ole mitään sovitteita? Soviterengasta keskireiässä? Adaptereita? :roll:
Jos sielä pitää olla, se pitää olla paikallaan :wink:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

No väpätti minullakin, ja tasapainotuksessa tarkka. Mutta ASENTAJA siis ihan oikea asentaja osasi tarkistaa vanteen ja renkaan suoruuden ja kudosvaurio tai valmiste virhe renkaassa. Vaikka itte katsoin pyörittelemällä ja mittaamalla. Uusi rengas tilalle ja A VOT , väpätys hävisi. Ja just pahimmillaa 80-90. Mutta voi se olla muutakkii. Onks miten suuri ET, ja vanteen ja navan väli puhdas. Ei se paljoo tarvi olla kierossa isolla et:llä ku tuntuu. Joskus voi olla niin vekkulia että visuaalisesti ja staattisesti rengas on suora mutta kudos käyttäytyy painuessaan että tulee ominais värähdystä ja tuntuu ratissa.
VALMET 5oo -69
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Joo on siellä soviterenkaat! Niin tosiaan... Pitääpä lähteä heti tarkastamaan että onko siellä kaikki kohdallaan! :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

OT: Miksikähän usein ollaan sitä mieltä että soviterenkaiden puuttuminen aiheuttaa tärinää ?
wiimax.fi
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

On siellä soviterenkaat paikallaan! Eikä ollu mitään muuta ihmeellistäkään mikä voisi väpätystä aiheuttaa....
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

dealer kirjoitti:OT: Miksikähän usein ollaan sitä mieltä että soviterenkaiden puuttuminen aiheuttaa tärinää ?
Koska usein tasapainotetaan rengas keskireijästä.Se siis syy yksi. Toinen että menee hetken hienosti kun on kiinni.Sitten tärähtää koloon.Pultit antaa aina vähän periksi ja näin on vanne päin helvettiä napaan nähten.Ja kolmanneksi pultit voi olla vinoja ku mikkä ja vaikka napaan voitu tehdä kierteetkin päin persettä jne...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos jompikumpi määrää vanteen kiinnittymiskohdan ja pitää sitä iskuissa paikallaan niin tuntuisi että ne 5 kartio- tai pallokartiokantaa sen pitävät, ei muovinlipare jota soviterenkaaksi sanotaan. :?
Saapi nimittäin olla melko perusteellinen isku ajossa joka pultit vääntää. :shock:

Vaan tosiaan, jos pultit ovat kieroja ja pari sellaista vedetään ensimmäiseksi kiinni toiselle laitaa rengasta niin saattaapa olla että täristää. Eipä tullut tuommoinen mieleen. :D
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:OT: Miksikähän usein ollaan sitä mieltä että soviterenkaiden puuttuminen aiheuttaa tärinää ?
Njaa-a? Entäs jos keskireikä on sanotaanko 70mm ja mersun napa 66...jne. Pulttijako on 112 ja pultin paksuus vaikkapa 10mm. Vanne on hybridi - se on tehty käymään jokaiseen 112-jaolla olevaan autoon.

Olkoon nyt vaikka mersussa nuo 10mm paksut pultit. Audissapa onkin paksummat pultit, ja tämä on kaverin autosta todettu fakta. Mersun pultti hulahtaa Audin napaan "pystykierteelle." (Audi on V8 )

Pultinreikien on siis oltava mersun pulteille väljät, että samat vanteet sopisivat myös Audiin. Kartiothan niissä on, mutta keskittyykö vanne kunnolla niillä tahmeilla kartioilla, ja etenkin miten sattuu kiristettäessä? :roll:

Minä en näistä tiedä, mutta nähdäkseni sen keskisovitteen tarkoitus on keskittää vanne napaan. Pulttien keskittämiseen en luottaisi niinkään, ne pultinreiät kun voi vanhemmiten olla missä kunnossa hyvänsä.

En taida tajuta itsekään mitä tässä yritän tolkuttaa, mutta sanon että "keskittäminen." :D
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

dealer kirjoitti: Saapi nimittäin olla melko perusteellinen isku ajossa joka pultit vääntää. :shock:
Ei ne varsinaisesti väänny vaan ottaa välyksensä toisaalle.Vanteen reijillä on tietty toleranssi.Navassa on oma toleranssi.Jokin kartio pultti ottaa ensin toisaalta kiinni kun toiselta.Että ei ne täysin keskeisesti ole millään.Vaikka olisikin niin kun kokeilet liikuttaa pulttia kierteessä ja toteat paljonko on välystä siinä kartion kohdalla huomaat että kun kaikki pultit ottaa toisaalta välyksen täysin toiselle puolelle niin kyllä se rengas siihen napaan nähden liikahtaa...ja napa on sorvattu yhdellä kiinnityksellä hyvinkin suurella todennäköisyydellä.Pultin kierteet on sitten siihenpäin päästelty ja ne saattaa olla ihan päin seiniäkin.

Muovi on muovia,mutta ei se nyt mitään muovipussissa käytettävää ole.Tuskin yhtäkkiä sielä litistyy...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanteen reijillä on tietty toleranssi
Ei taida olla reiän koolla merkitystä, kartio kyllä keskittää pultin eikä viidellä pultilla kiristetty vanne mihinkään liiku.

Keskitysrengas on joskus pehmeää muovia, olen veistellyt noita puukolla kun joihinkin vanteisiin ei ole ollut renkaita ja varastosta on löytynyt muuten mitoilleen sopivat mutta "syvyyssuunnassa" erikokoiset.
Tosin onhan niitä metallisiakin.

Aihe tuli mieleen siitä kun keväällä laitoin ensimmäistä kertaa nuo 17" vanteet alle, eihän niissä mitään keskitysrenkaita ollut
(tai oli, 50 km päässä :lol: )
muttei yhtään täristäneetkään.

Renkaanvaihtoa keskitysrenkaiden puuttuminen hidastaa, mitä raskaampi paketti sitä ikävämpi niitä on nostella paikalleen ja etsiä pultinreikiä.

Kokeilin sitten vasiten siihen punaiseen 200D:hen 15" aluja ilman keskitysrenkaita; sama homma, ihan OK vaika keskireikä on sentin liian suuri eivätkä pultit jotka laitoin olleet todellakaan uudenveroiset. :D

No, tarvetta laitella autoon aluvanteita ilman sovitteita tai vääränkokoisilla sovitteilla ei ole, useimmitenhan ne ovat tallessa ja uusia saa muutamalla eurolla eli tottakai ne kannattaa laittaa. :D
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No taas täytyy osittain kompata Lapuan nakkia,ei tosin kaikilta osin.

Laitetaan tähän omia tuntemuksia jotka eivät perustu mihinkään muuta kuin ailahtelevaan mielentasapainoon ja keskenjääneeseen henkiseen kehitykseen.

Al-vanteet etupyörä täristää, painotus , täristää ,puuttuu nailonregas,5 € ,kiinni Ok. Puhun tästä eteenpäin peltivanteista koska al-vanteista saan hermo-oireita ja näppyjä.

Jostain ihmeellisestä syystä vanteiden jako pienempi kuin navan(no en ole mitannut)jako eli keskireikä oleellinen.

Sama ilmiö toistuu piirtavassä tasapainokoneessani joka on rippikoulukaveri tosin minä velkaperällä mutta Wikke hollannissa.

Kone on siis laipallinen. Siinä sama ilmiö toistuu kuten lapuan nakki sanoi yhden pultin kiristää menee hiukan sivuun.eikä ne muut vedä sitä kun osittain takaisin. No siinä asia on ratkaistu joka vannetyypille olen tehnyt keskitysrenkaan. Kun pyörännavassa tuntuu olevan sama ilmiö että pultti ottaa ensin ulkokehältä luulis sillä olevan jonkun merkityksen ,vai pitääkö mun pyytää räätälöityä hoitosuunnitelmaa niuvvanniemessä.?

:roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Niin - jos ne keskitys/soviterenkaat olisivat tyystin joutavia, niin miksi niitä edes valmistettaisiin? No hyvä pisnes se kyllä on, omistani maksoin 20e/ sarja. :roll:

Keskireikä keskittää vanteen - pultit kiristävät sen paikoilleen. :idea:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

HVM kirjoitti:Niin - jos ne keskitys/soviterenkaat olisivat tyystin joutavia, niin miksi niitä edes valmistettaisiin? No hyvä pisnes se kyllä on, omistani maksoin 20e/ sarja. :roll:

Keskireikä keskittää vanteen - pultit kiristävät sen paikoilleen. :idea:
Eipä taida ainakan nailonista olla oli aika hintavaa pötkää ja se "veistävän"teräteko ei aivan minuuteissa olis syntyny.No onhan näitä korvaavia muoveja jos enempi tekis mutta ei 4 kpl viä vähemmän yhtä. :cry:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

cdi kirjoitti:
HVM kirjoitti:Niin - jos ne keskitys/soviterenkaat olisivat tyystin joutavia, niin miksi niitä edes valmistettaisiin? No hyvä pisnes se kyllä on, omistani maksoin 20e/ sarja. :roll:

Keskireikä keskittää vanteen - pultit kiristävät sen paikoilleen. :idea:
Eipä taida ainakan nailonista olla oli aika hintavaa pötkää ja se "veistävän"teräteko ei aivan minuuteissa olis syntyny.No onhan näitä korvaavia muoveja jos enempi tekis mutta ei 4 kpl viä vähemmän yhtä. :cry:
No nuo meikäläisen rinkulat on purseista päätellen valettuja. :D
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pulteissahan on kartio, joka keskittää vanteen. Keskisovitteella ei ole MITÄÄN merkitystä, jos pultit on suorat. Ainoa etu niissä on se, että helpottavat asennusta.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Ville S. kirjoitti:Pulteissahan on kartio, joka keskittää vanteen. Keskisovitteella ei ole MITÄÄN merkitystä, jos pultit on suorat. Ainoa etu niissä on se, että helpottavat asennusta.
Elä ou Ville noi jyrkkä. Toisille keskittää toisille ei. Kaikki ei vaan osaa vaikka rauta.... , ai v...u, meinas tulla vanha loppuunkulunut vertaus. No helpottaa se keskirinkula äkkinäistä. P.r..le.
VALMET 5oo -69
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Ville S. kirjoitti:Pulteissahan on kartio, joka keskittää vanteen. Keskisovitteella ei ole MITÄÄN merkitystä, jos pultit on suorat. Ainoa etu niissä on se, että helpottavat asennusta.
Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.Vaikka suorat pultit oliskin.On kierteessä aina hieman väljää.Kun vanne kiinnitetään napaan välykset on "alaspäin" tällöin täristää.

Jos kerran pultit keskittää niin hyvin niin miksi vaikkapa vauhtipyörä ei ole vain kartiopulteilla."Keskittäähän nekin" :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.
Ei, eivät ole eivätkä voi olla. :D

Mikäli näin olisi keskitysrenkaan kanssa olevan vanteen pultteja kiristäessä huomaisi selvästi että pultin kartio ottaa ensin toisesta reunastaan vanteeseen.
Moista ei tule vastaan, ei ole kohdalle sattunut.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

dealer kirjoitti:
Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.
Ei, eivät ole eivätkä voi olla. :D

Mikäli näin olisi keskitysrenkaan kanssa olevan vanteen pultteja kiristäessä huomaisi selvästi että pultin kartio ottaa ensin toisesta reunastaan vanteeseen.
Moista ei tule vastaan, ei ole kohdalle sattunut.
No en nyt puhukkaan mistään viiden millin heitosta...toleranssien sisäpuolella mennään kuitenkin.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”