Väpätys??
Väpätys??
Osaakohan joku kertoa missä mahtaa olla vika kun vaihdoin pari viikkoa sitten kesäalut alle ja sen jälkeen auto on ruvennu hirveesti väpättämään eli ratti ja lähes koko auto väpättää noin 90-110 km/h vauhdissa!?!
Aurauskulmat edestä ei taida olla ihan kohillaan kun kattoo viime kesän ajettuja renkaita mutta voiko se aiheuttaa väpätystä?? Talvella se ei tehnyt sitä väpätystä. Vai onko vanteet kierot tai jotain vastaavaa?
Aurauskulmat edestä ei taida olla ihan kohillaan kun kattoo viime kesän ajettuja renkaita mutta voiko se aiheuttaa väpätystä?? Talvella se ei tehnyt sitä väpätystä. Vai onko vanteet kierot tai jotain vastaavaa?
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
No väpätti minullakin, ja tasapainotuksessa tarkka. Mutta ASENTAJA siis ihan oikea asentaja osasi tarkistaa vanteen ja renkaan suoruuden ja kudosvaurio tai valmiste virhe renkaassa. Vaikka itte katsoin pyörittelemällä ja mittaamalla. Uusi rengas tilalle ja A VOT , väpätys hävisi. Ja just pahimmillaa 80-90. Mutta voi se olla muutakkii. Onks miten suuri ET, ja vanteen ja navan väli puhdas. Ei se paljoo tarvi olla kierossa isolla et:llä ku tuntuu. Joskus voi olla niin vekkulia että visuaalisesti ja staattisesti rengas on suora mutta kudos käyttäytyy painuessaan että tulee ominais värähdystä ja tuntuu ratissa.
VALMET 5oo -69
Koska usein tasapainotetaan rengas keskireijästä.Se siis syy yksi. Toinen että menee hetken hienosti kun on kiinni.Sitten tärähtää koloon.Pultit antaa aina vähän periksi ja näin on vanne päin helvettiä napaan nähten.Ja kolmanneksi pultit voi olla vinoja ku mikkä ja vaikka napaan voitu tehdä kierteetkin päin persettä jne...dealer kirjoitti:OT: Miksikähän usein ollaan sitä mieltä että soviterenkaiden puuttuminen aiheuttaa tärinää ?
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
No jos jompikumpi määrää vanteen kiinnittymiskohdan ja pitää sitä iskuissa paikallaan niin tuntuisi että ne 5 kartio- tai pallokartiokantaa sen pitävät, ei muovinlipare jota soviterenkaaksi sanotaan.
Saapi nimittäin olla melko perusteellinen isku ajossa joka pultit vääntää.
Vaan tosiaan, jos pultit ovat kieroja ja pari sellaista vedetään ensimmäiseksi kiinni toiselle laitaa rengasta niin saattaapa olla että täristää. Eipä tullut tuommoinen mieleen.
Saapi nimittäin olla melko perusteellinen isku ajossa joka pultit vääntää.
Vaan tosiaan, jos pultit ovat kieroja ja pari sellaista vedetään ensimmäiseksi kiinni toiselle laitaa rengasta niin saattaapa olla että täristää. Eipä tullut tuommoinen mieleen.
wiimax.fi
Njaa-a? Entäs jos keskireikä on sanotaanko 70mm ja mersun napa 66...jne. Pulttijako on 112 ja pultin paksuus vaikkapa 10mm. Vanne on hybridi - se on tehty käymään jokaiseen 112-jaolla olevaan autoon.dealer kirjoitti:OT: Miksikähän usein ollaan sitä mieltä että soviterenkaiden puuttuminen aiheuttaa tärinää ?
Olkoon nyt vaikka mersussa nuo 10mm paksut pultit. Audissapa onkin paksummat pultit, ja tämä on kaverin autosta todettu fakta. Mersun pultti hulahtaa Audin napaan "pystykierteelle." (Audi on V8 )
Pultinreikien on siis oltava mersun pulteille väljät, että samat vanteet sopisivat myös Audiin. Kartiothan niissä on, mutta keskittyykö vanne kunnolla niillä tahmeilla kartioilla, ja etenkin miten sattuu kiristettäessä?
Minä en näistä tiedä, mutta nähdäkseni sen keskisovitteen tarkoitus on keskittää vanne napaan. Pulttien keskittämiseen en luottaisi niinkään, ne pultinreiät kun voi vanhemmiten olla missä kunnossa hyvänsä.
En taida tajuta itsekään mitä tässä yritän tolkuttaa, mutta sanon että "keskittäminen."
Ei ne varsinaisesti väänny vaan ottaa välyksensä toisaalle.Vanteen reijillä on tietty toleranssi.Navassa on oma toleranssi.Jokin kartio pultti ottaa ensin toisaalta kiinni kun toiselta.Että ei ne täysin keskeisesti ole millään.Vaikka olisikin niin kun kokeilet liikuttaa pulttia kierteessä ja toteat paljonko on välystä siinä kartion kohdalla huomaat että kun kaikki pultit ottaa toisaalta välyksen täysin toiselle puolelle niin kyllä se rengas siihen napaan nähden liikahtaa...ja napa on sorvattu yhdellä kiinnityksellä hyvinkin suurella todennäköisyydellä.Pultin kierteet on sitten siihenpäin päästelty ja ne saattaa olla ihan päin seiniäkin.dealer kirjoitti: Saapi nimittäin olla melko perusteellinen isku ajossa joka pultit vääntää.
Muovi on muovia,mutta ei se nyt mitään muovipussissa käytettävää ole.Tuskin yhtäkkiä sielä litistyy...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Ei taida olla reiän koolla merkitystä, kartio kyllä keskittää pultin eikä viidellä pultilla kiristetty vanne mihinkään liiku.Vanteen reijillä on tietty toleranssi
Keskitysrengas on joskus pehmeää muovia, olen veistellyt noita puukolla kun joihinkin vanteisiin ei ole ollut renkaita ja varastosta on löytynyt muuten mitoilleen sopivat mutta "syvyyssuunnassa" erikokoiset.
Tosin onhan niitä metallisiakin.
Aihe tuli mieleen siitä kun keväällä laitoin ensimmäistä kertaa nuo 17" vanteet alle, eihän niissä mitään keskitysrenkaita ollut
(tai oli, 50 km päässä )
muttei yhtään täristäneetkään.
Renkaanvaihtoa keskitysrenkaiden puuttuminen hidastaa, mitä raskaampi paketti sitä ikävämpi niitä on nostella paikalleen ja etsiä pultinreikiä.
Kokeilin sitten vasiten siihen punaiseen 200D:hen 15" aluja ilman keskitysrenkaita; sama homma, ihan OK vaika keskireikä on sentin liian suuri eivätkä pultit jotka laitoin olleet todellakaan uudenveroiset.
No, tarvetta laitella autoon aluvanteita ilman sovitteita tai vääränkokoisilla sovitteilla ei ole, useimmitenhan ne ovat tallessa ja uusia saa muutamalla eurolla eli tottakai ne kannattaa laittaa.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No taas täytyy osittain kompata Lapuan nakkia,ei tosin kaikilta osin.
Laitetaan tähän omia tuntemuksia jotka eivät perustu mihinkään muuta kuin ailahtelevaan mielentasapainoon ja keskenjääneeseen henkiseen kehitykseen.
Al-vanteet etupyörä täristää, painotus , täristää ,puuttuu nailonregas,5 € ,kiinni Ok. Puhun tästä eteenpäin peltivanteista koska al-vanteista saan hermo-oireita ja näppyjä.
Jostain ihmeellisestä syystä vanteiden jako pienempi kuin navan(no en ole mitannut)jako eli keskireikä oleellinen.
Sama ilmiö toistuu piirtavassä tasapainokoneessani joka on rippikoulukaveri tosin minä velkaperällä mutta Wikke hollannissa.
Kone on siis laipallinen. Siinä sama ilmiö toistuu kuten lapuan nakki sanoi yhden pultin kiristää menee hiukan sivuun.eikä ne muut vedä sitä kun osittain takaisin. No siinä asia on ratkaistu joka vannetyypille olen tehnyt keskitysrenkaan. Kun pyörännavassa tuntuu olevan sama ilmiö että pultti ottaa ensin ulkokehältä luulis sillä olevan jonkun merkityksen ,vai pitääkö mun pyytää räätälöityä hoitosuunnitelmaa niuvvanniemessä.?
Laitetaan tähän omia tuntemuksia jotka eivät perustu mihinkään muuta kuin ailahtelevaan mielentasapainoon ja keskenjääneeseen henkiseen kehitykseen.
Al-vanteet etupyörä täristää, painotus , täristää ,puuttuu nailonregas,5 € ,kiinni Ok. Puhun tästä eteenpäin peltivanteista koska al-vanteista saan hermo-oireita ja näppyjä.
Jostain ihmeellisestä syystä vanteiden jako pienempi kuin navan(no en ole mitannut)jako eli keskireikä oleellinen.
Sama ilmiö toistuu piirtavassä tasapainokoneessani joka on rippikoulukaveri tosin minä velkaperällä mutta Wikke hollannissa.
Kone on siis laipallinen. Siinä sama ilmiö toistuu kuten lapuan nakki sanoi yhden pultin kiristää menee hiukan sivuun.eikä ne muut vedä sitä kun osittain takaisin. No siinä asia on ratkaistu joka vannetyypille olen tehnyt keskitysrenkaan. Kun pyörännavassa tuntuu olevan sama ilmiö että pultti ottaa ensin ulkokehältä luulis sillä olevan jonkun merkityksen ,vai pitääkö mun pyytää räätälöityä hoitosuunnitelmaa niuvvanniemessä.?
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Eipä taida ainakan nailonista olla oli aika hintavaa pötkää ja se "veistävän"teräteko ei aivan minuuteissa olis syntyny.No onhan näitä korvaavia muoveja jos enempi tekis mutta ei 4 kpl viä vähemmän yhtä.HVM kirjoitti:Niin - jos ne keskitys/soviterenkaat olisivat tyystin joutavia, niin miksi niitä edes valmistettaisiin? No hyvä pisnes se kyllä on, omistani maksoin 20e/ sarja.
Keskireikä keskittää vanteen - pultit kiristävät sen paikoilleen.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
No nuo meikäläisen rinkulat on purseista päätellen valettuja.cdi kirjoitti:Eipä taida ainakan nailonista olla oli aika hintavaa pötkää ja se "veistävän"teräteko ei aivan minuuteissa olis syntyny.No onhan näitä korvaavia muoveja jos enempi tekis mutta ei 4 kpl viä vähemmän yhtä.HVM kirjoitti:Niin - jos ne keskitys/soviterenkaat olisivat tyystin joutavia, niin miksi niitä edes valmistettaisiin? No hyvä pisnes se kyllä on, omistani maksoin 20e/ sarja.
Keskireikä keskittää vanteen - pultit kiristävät sen paikoilleen.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Elä ou Ville noi jyrkkä. Toisille keskittää toisille ei. Kaikki ei vaan osaa vaikka rauta.... , ai v...u, meinas tulla vanha loppuunkulunut vertaus. No helpottaa se keskirinkula äkkinäistä. P.r..le.Ville S. kirjoitti:Pulteissahan on kartio, joka keskittää vanteen. Keskisovitteella ei ole MITÄÄN merkitystä, jos pultit on suorat. Ainoa etu niissä on se, että helpottavat asennusta.
VALMET 5oo -69
Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.Vaikka suorat pultit oliskin.On kierteessä aina hieman väljää.Kun vanne kiinnitetään napaan välykset on "alaspäin" tällöin täristää.Ville S. kirjoitti:Pulteissahan on kartio, joka keskittää vanteen. Keskisovitteella ei ole MITÄÄN merkitystä, jos pultit on suorat. Ainoa etu niissä on se, että helpottavat asennusta.
Jos kerran pultit keskittää niin hyvin niin miksi vaikkapa vauhtipyörä ei ole vain kartiopulteilla."Keskittäähän nekin"
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Ei, eivät ole eivätkä voi olla.Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.
Mikäli näin olisi keskitysrenkaan kanssa olevan vanteen pultteja kiristäessä huomaisi selvästi että pultin kartio ottaa ensin toisesta reunastaan vanteeseen.
Moista ei tule vastaan, ei ole kohdalle sattunut.
No en nyt puhukkaan mistään viiden millin heitosta...toleranssien sisäpuolella mennään kuitenkin.dealer kirjoitti:Ei, eivät ole eivätkä voi olla.Ne kierteet voi olla napaan nähden vaikka kuinka paljon vinossa.
Mikäli näin olisi keskitysrenkaan kanssa olevan vanteen pultteja kiristäessä huomaisi selvästi että pultin kartio ottaa ensin toisesta reunastaan vanteeseen.
Moista ei tule vastaan, ei ole kohdalle sattunut.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-