Sehän on mennyt jo uuden pallonivelen lisä Rasvaamiseen.dealer kirjoitti:Normaalivarustuksella ohjeiden mukaan puoli tuntia ?
alapallonivelet?
En minä ollenkaan tosissani tuossa aiemmin Akille päätäni aukonut.
Meneehän siinä alapallon vaihdossa oma aikansa, auto kun pitää ajaa halliin, asettaa nosturille, vaihtaa se nuppi, auto alas, ulos ... ehkä 15 minuuttia ?
Meillä on tällä hetkellä 54 euron tuntiveloitus ja alapallon vaihdosta veloitetaan tehdyn ajan mukaan.
En muista mitä on minimiveloitus, olikohan 15 euroa ?
Vähintään senverran.
Minimiveloitus koskee lähinnä pikkuhommia joissa autoa käytetään nosturilla, ei esim. ajovalopolttimon vaihtoa.
Kerran olen saanut perusteelliset haukut asiakkaalta kun veloitin valojen tarkastuksesta ja parkkipolttimon vaihdosta 1 euro 40 senttiä, mutta se on toinen juttu...
Meneehän siinä alapallon vaihdossa oma aikansa, auto kun pitää ajaa halliin, asettaa nosturille, vaihtaa se nuppi, auto alas, ulos ... ehkä 15 minuuttia ?
Meillä on tällä hetkellä 54 euron tuntiveloitus ja alapallon vaihdosta veloitetaan tehdyn ajan mukaan.
En muista mitä on minimiveloitus, olikohan 15 euroa ?
Vähintään senverran.
Minimiveloitus koskee lähinnä pikkuhommia joissa autoa käytetään nosturilla, ei esim. ajovalopolttimon vaihtoa.
Kerran olen saanut perusteelliset haukut asiakkaalta kun veloitin valojen tarkastuksesta ja parkkipolttimon vaihdosta 1 euro 40 senttiä, mutta se on toinen juttu...
Muistutan niitä jotka eivät tunne; minulla ei ole omaa pajaa vaan olen vieraalla töissä.tiilerin pajallakaan
wiimax.fi
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Kerran olen saanut perusteelliset haukut asiakkaalta kun veloitin valojen tarkastuksesta ja parkkipolttimon vaihdosta 1 euro 40 senttiä, mutta se on toinen juttu... Laughing
Lainaus:
tiilerin pajallakaan
Muistutan niitä jotka eivät tunne; minulla ei ole omaa pajaa vaan olen Huoltokeskus R.Lintosella töissä. Very Happy
Ja aivan perustellusti. Jos asiakas tunsi linttosen pajan omistus suhteet.
Linttonen on aika hyvä työnantaja kun maksaa palkan ja "saa" vielä laskuttaakin.
Lainaus:
tiilerin pajallakaan
Muistutan niitä jotka eivät tunne; minulla ei ole omaa pajaa vaan olen Huoltokeskus R.Lintosella töissä. Very Happy
Ja aivan perustellusti. Jos asiakas tunsi linttosen pajan omistus suhteet.
Linttonen on aika hyvä työnantaja kun maksaa palkan ja "saa" vielä laskuttaakin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Täällä on nyt alan ammattilaisia,niin kaet työ jonninlaesen ohjeen kirjotatta mulle,eli pitääkö olla joku tehokas "prässi" vae lekalla hakkoomista hullun kiilto silimissä ihan mihin leka sattuu osottammaan.
Niin koska minoon sen verran töhömä,että en ymmärrä ohjetta,jossa sanotaan:sopiva holkki ja leka.
Nimim.leka löötyy omasta takkoo
Niin koska minoon sen verran töhömä,että en ymmärrä ohjetta,jossa sanotaan:sopiva holkki ja leka.
Nimim.leka löötyy omasta takkoo
Daerok, minä en kirjoita kahdesta syystä:Täällä on nyt alan ammattilaisia,niin kaet työ jonninlaesen ohjeen kirjotatta mulle
1) Hommassa ollaan tekemisissä etujousen varastoimien voimien kanssa, en halua että Sinä tai joku muu loukkaa itsensä minun "neuvoillani". Kyseessä on sen hintaluokan homma korjaamolla tehtynä että suosittelen viemään ammattilaisten käsiin.
2) En ole koskaan vaihtanut alapalloja ilman tarkoitukseen olevaa erikoistyökalua (prässi jolla vaihdetaan paikallaan, merkkikohtainen jousenpuristin ym...) joten en osaakaan neuvoa.
Vaan jos joku muu osaa ja uskaltaa neuvoa niin ihan vapaasti.
wiimax.fi
Miun pittää kanssa tuoda Tiilerin vaihettavaksi alapallot pikkumersusta,kun sen aika koittaa.
Vuosia sitten paikallinen merkkiliike veloitti hommasta liki satasen /puoli.
Meiltä tulee Tiilerin työmaalle ja takasin 940 km.,joka on näillä polttoaineen hinnoilla n.30€,vaihdattais vaikka molemmat,hinta kuluineen kuuskymppiä,ja samalla tavalla päivä tuhraantuu mokomaan hommaan kuin merkkiliikkeessä asioidessa .
Vuosia sitten paikallinen merkkiliike veloitti hommasta liki satasen /puoli.
Meiltä tulee Tiilerin työmaalle ja takasin 940 km.,joka on näillä polttoaineen hinnoilla n.30€,vaihdattais vaikka molemmat,hinta kuluineen kuuskymppiä,ja samalla tavalla päivä tuhraantuu mokomaan hommaan kuin merkkiliikkeessä asioidessa .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Se on semmonen sanoin kuvaamaton homma....
Tosiaan kannattaa vielä harkita vaikka sitä hartikaista, tai ainakin kysyä jotta pystyykö niitä vaihtamaan ettei työn hinta ylitä auton hintaa, eli teetä urakalla.
Jousi ei kyllä ihan heti pääse karkaamaan, koska vakaajatanko ottaa vastaan melko pian pallon pultin irrotuksen jälkeen.
Pukki tukivarren alle pallon viereen, auto pukin varaan. Muutama napakka isku "poskille". Suojakumi pois ja kopastaan pallo irti tukivarresta.
Reikä hiotaan puhtaaksi ruosteesta, nostetaan auto pois pukin päältä, laitetaan pukin päähän sopiva holkki/ iso hylsy, laitetaan pallo hylsyn nokkaan tai kopastaan varovasti "hollille" siihen tukivarteen, MUISTA ASENNUSSUUNTA. Lasketaan auto pukin nokkaan siten että pukki painaa pallon reunoilta holkin välityksellä. Lyödään sopivalla tampilla tukivarren reunoille siten että pallo nousee koloonsa. Varo lyömästä suojakumia/ niveltä.
Sitten kasataan mitä on purettukin.
Näin sen esimerkiksi voi vaihtaa jos uskoa ja tahtoa riittää.
JA LÄMMITTÄÄ EI SAA NIVELTÄ EIKÄ TUKIRAKENTEITA
Tosiaan kannattaa vielä harkita vaikka sitä hartikaista, tai ainakin kysyä jotta pystyykö niitä vaihtamaan ettei työn hinta ylitä auton hintaa, eli teetä urakalla.
Jousi ei kyllä ihan heti pääse karkaamaan, koska vakaajatanko ottaa vastaan melko pian pallon pultin irrotuksen jälkeen.
Pukki tukivarren alle pallon viereen, auto pukin varaan. Muutama napakka isku "poskille". Suojakumi pois ja kopastaan pallo irti tukivarresta.
Reikä hiotaan puhtaaksi ruosteesta, nostetaan auto pois pukin päältä, laitetaan pukin päähän sopiva holkki/ iso hylsy, laitetaan pallo hylsyn nokkaan tai kopastaan varovasti "hollille" siihen tukivarteen, MUISTA ASENNUSSUUNTA. Lasketaan auto pukin nokkaan siten että pukki painaa pallon reunoilta holkin välityksellä. Lyödään sopivalla tampilla tukivarren reunoille siten että pallo nousee koloonsa. Varo lyömästä suojakumia/ niveltä.
Sitten kasataan mitä on purettukin.
Näin sen esimerkiksi voi vaihtaa jos uskoa ja tahtoa riittää.
JA LÄMMITTÄÄ EI SAA NIVELTÄ EIKÄ TUKIRAKENTEITA
Ee muuten,van taetaa Lintoselle olla parin kolomen viikon jonot,pitäs katastaa 16.12.06 mennessä.Suattaa tulla kiirus vae mitä tiileri?kilander kirjoitti:No mikä hätä siulla on,vähän toistasattaa kilometriä Tiilerille matkaa.
Ei kai se hyvin kaukana sen työpaikka ole .
Ja Aki P:lle kiitokset ohjeista,nuo ohjeet toimivat ymmärtääkseni kyllä minkä tahansa auton pallonivelien vaehtoon.Nuo etu jooset vuan vähän pelottaa.
Ja sitten OT:n puolelle ;
Onkos siellä Keskipohjamaalla liikaa mersukorjaajia vai liian vähän mersuja kun remonttiin pääsee alle kahdenviikon ?.
Täällä ruuhkasuomessa kuukausi kun on hyvinkin tavallista ja en tarkoita merkkihuoltopalvelua vaan ihan tavallisia huolellisia osaajia.
Ja ompa tuo tuntiveloituskin ihan eri kymppiluvuilla .
Onkos siellä Keskipohjamaalla liikaa mersukorjaajia vai liian vähän mersuja kun remonttiin pääsee alle kahdenviikon ?.
Täällä ruuhkasuomessa kuukausi kun on hyvinkin tavallista ja en tarkoita merkkihuoltopalvelua vaan ihan tavallisia huolellisia osaajia.
Ja ompa tuo tuntiveloituskin ihan eri kymppiluvuilla .
. . .
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No niin alapallo vaihdettu....>uusi ruuvikombinatio 22/22 oli alkuperäisesä.
Mekan ohjeiden suurta ruuvimeisseliä en tarvinnu,mutta jäsen zyys neuvo olisi kannattanut uskoa eli tunkilla alapallosta nosto ja ylimmäinen ruuvi irti.
Varmaan aiheuttaa myöhemmin pitentyneitä neuvoteluja Pietarinkanssa,ehkä jopa viittelöintiä kolmipäisen koiran portin suuntan.
Mekan ohjeiden suurta ruuvimeisseliä en tarvinnu,mutta jäsen zyys neuvo olisi kannattanut uskoa eli tunkilla alapallosta nosto ja ylimmäinen ruuvi irti.
Varmaan aiheuttaa myöhemmin pitentyneitä neuvoteluja Pietarinkanssa,ehkä jopa viittelöintiä kolmipäisen koiran portin suuntan.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Kuinkas paljon noiden pitäisi kestää kilometrejä?
Ei tästä taida olla vuottakaan kun nuo vaihdettiin ja nyt keula alkoi parin päivän aikana seilaamaan oikein kunnolla. Välillä menee suoraan ja sitten tempaisee jompaan kumpaan suuntaan. Sitä en tiedä tuliko sinne sitten jotkut italialaiset osat.
Taitaa olla vähän jäykempikin tuo ohjaus? Miten kulunut apusimpukka oireilee ja voiko se mennä noin nopeasti? Entäs ohjausiskari, pystyykö se pilaamaan ohjausta noin paljon?
Ei tästä taida olla vuottakaan kun nuo vaihdettiin ja nyt keula alkoi parin päivän aikana seilaamaan oikein kunnolla. Välillä menee suoraan ja sitten tempaisee jompaan kumpaan suuntaan. Sitä en tiedä tuliko sinne sitten jotkut italialaiset osat.
Taitaa olla vähän jäykempikin tuo ohjaus? Miten kulunut apusimpukka oireilee ja voiko se mennä noin nopeasti? Entäs ohjausiskari, pystyykö se pilaamaan ohjausta noin paljon?
Viimeksi muokannut PK, 27.11.2006 19:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Eihän ne voi kestää kun rauta hiertää rautaa vasten vaseliiniä on sen verranPK kirjoitti:Kuinkas paljon noiden pitäisi kestää kilometrejä?
Ei tästä taida olla vuottakaan kun nuo vaihdettiin ja nyt keula alkoi parin päivän aikana seilaamaan oikein kunnolla. Välillä menee suoraan ja sitten tempaisee jompaan kumpaan suuntaan. Sitä en tiedä tuliko sinne sitten jotkut italialaiset osat.
Taitaa olla vähän jäykempikin tuo ohjaus? Miten kulunut apusimpukka oireilee ja voiko se mennä noin nopeasti? Entäs ohjausiskari, pystyykö se pilaamaan ohjauksta noin paljon?
ettei kaupanhyllyllä ruostu.
Kumi irti ja lisää vaseliinä ja olis hyvä jos sais öljyäkin pysymään notkistusaineena.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Minusta tämmöset kysely topikit,kyllä palvelee ainakin sillä saralla,että varsinkin nuoret "Mersukorjaajat" eivät rupeaisi nuihin vaarallisiin korjauksiin tietämättä esim. etujousien uskomattoman suurista voimista.Eli jos minä kysyn vähän tyhmiä,niin saattaa olla etten ole aivan niin tyhmä miltä näytän.Kokemusta raskaskonepuolelta n.25 v.
Tosiasiahan on,että remonttia voi tehdä vaikeimman kautta,mutta
minusta ainakin on mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
Tosiasiahan on,että remonttia voi tehdä vaikeimman kautta,mutta
minusta ainakin on mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
Joo, kuten sanoin, että onhan tässä topikissa tullut hyödyllistäkin tietoa näihin palleroiden vaihtamisjutskiin liittyen... (taitaa olla maanantaita liikkellä... )daerok kirjoitti:Minusta tämmöset kysely topikit,kyllä palvelee ainakin sillä saralla,että varsinkin nuoret "Mersukorjaajat" eivät rupeaisi nuihin vaarallisiin korjauksiin tietämättä esim. etujousien uskomattoman suurista voimista.Eli jos minä kysyn vähän tyhmiä,niin saattaa olla etten ole aivan niin tyhmä miltä näytän.Kokemusta raskaskonepuolelta n.25 v.
Tosiasiahan on,että remonttia voi tehdä vaikeimman kautta,mutta
minusta ainakin on mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
Pro-HVM
Jos se kirosanoja säästää niin kerrotaanmukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
- Auto koholle, pyörä pois.
- Jousenpuristin jousen sisään, paineilmaräikällä jousi "linttaan" ja pois paikaltaan.
- Alapallon kiinnitysmutteri ja -ruuvi irti.
- Kammetaan tuenta ylös alapallon tapista.
- Käännetään se sivuun ja lukitaan sinne vaikkapa sähköjohdon pätkällä.
- Kammetaan vanhan alapallon suojakumi irti.
- Laitetaan (liikuteltavan prässin) alapallonvaihtoon tarkoitettu leuka paikalleen ja painellaan alapallo irti.
- Uusi paikalleen samalla leualla, eri välikappaleella.
- Tuenta paikalleen. ruuvi ja mutteri kiinni.
- Jousi paikalleen, puristin pois välistä, pyörä paikalleen ja auto alas.
Työn iloa.
Aikaa menee noin 20 minsaa per puoli ellei pultti vastusta.
Hahahhaa, Tiileri laittoi aivan piruuttaan ohjeet erikoistyökaluilla tehtynä. Pienellä kylällä saattaa jäädä löytymättä ko. puristimet yms. Kylläpä ne tietenkin samassa ajassa vaihtuu ilmankin mutta voipi joskus käydä luuston päälle jos sattuu jousi ponnahtamaan temutessa.
Onkos siihen hydraulipuristimeen muuten saatavana sellaisia leukoja jolla voi vaihtaa Syncro Transporterin takalaakerin ilman vetarin irroitusta? Pitäis olla sellaiset koukut jotka sopivat napakappaleen ulosvedon jälkeen siitä vetonivelen ja sisäkoolin välistä.
Onkos siihen hydraulipuristimeen muuten saatavana sellaisia leukoja jolla voi vaihtaa Syncro Transporterin takalaakerin ilman vetarin irroitusta? Pitäis olla sellaiset koukut jotka sopivat napakappaleen ulosvedon jälkeen siitä vetonivelen ja sisäkoolin välistä.
Tälläkertaa vaati pientä potkimista, totta.No tulihan se sieltä
Eikäkun Daerok halusi kuulla miten ammattilainen tekee tuon homman; minä teen sen noin, muuten en osaa.Tiileri laittoi aivan piruuttaan ohjeet erikoistyökaluilla tehtynä
Saahan siihen mitä vaan kun tekee piirustukset ja vie johonkin missä rauta taipuu.Onkos siihen hydraulipuristimeen muuten saatavana sellaisia leukoja jolla voi vaihtaa Syncro Transporterin takalaakerin ilman vetarin irroitusta?
"Alapallotyökalu" on omaa suunnittelua, sillä vaihtuu myös esim. Transporterin yläpallo, BMW E36 alapallo, E39 "narinanivel" jne...
Mersun takapyöränlaakerin vaihtoon on tehdastekoinen sarja, en muista mitä kaikkea muuta on saatavana valmiina.
Anteeksi Lucky-dog Nyt oon jo unohtana,vaekka puhelimessa annoet loestavan oppitunnin alapallonivelten vaehosta.dealer kirjoitti:Jos se kirosanoja säästää niin kerrotaanmukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
- Auto koholle, pyörä pois.
- Jousenpuristin jousen sisään, paineilmaräikällä jousi "linttaan" ja pois paikaltaan.
- Alapallon kiinnitysmutteri ja -ruuvi irti.
- Kammetaan tuenta ylös alapallon tapista.
- Käännetään se sivuun ja lukitaan sinne vaikkapa sähköjohdon pätkällä.
- Kammetaan vanhan alapallon suojakumi irti.
- Laitetaan (liikuteltavan prässin) alapallonvaihtoon tarkoitettu leuka paikalleen ja painellaan alapallo irti.
- Uusi paikalleen samalla leualla, eri välikappaleella.
- Tuenta paikalleen. ruuvi ja mutteri kiinni.
- Jousi paikalleen, puristin pois välistä, pyörä paikalleen ja auto alas.
Työn iloa.
Aikaa menee noin 20 minsaa per puoli ellei pultti vastusta.
Elikkäs nuo pallonivelten urat,tulihan ne aina auton moottoria kohden,ei siis ulos vaan sisäänpäin?
alapallonivelet
terve. tietääkö kukaan turun läheltä ketä vaihtaisin alapallonivelet, kohtuu hintaan? prässätyt.