alapallonivelet?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

alapallonivelet?

Viesti Kirjoittaja daerok »

Mitä ihmeellistä on mersun alapallonivelissä,kun eräs hyvänä pidetty korjaamo kieltäytyi mersun alapallojen vaihdosta,vedoten erikoistyökalun puutteeseen?
Ohjetta kehiin,niin meen opettamaan korjaamon poikia. :wink:
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

rässättävät? :roll:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Parikymmentä minuuttia / nuppi menee aikaa kun on työkalut, tee urakka vaikka tunnista jos molemmat pitää vaihtaa. :roll:
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.

KILINKALINKOLIN

Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi :) .
. . .
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: alapallonivelet?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

daerok kirjoitti:Mitä ihmeellistä on mersun alapallonivelissä,kun eräs hyvänä pidetty korjaamo kieltäytyi mersun alapallojen vaihdosta,vedoten erikoistyökalun puutteeseen?
Ihmekös tuo, jos on kiintoavain ja leka puuttunut niin sanotun "korjaamon" työkaluvarannosta :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Jos tulee lisätöitä (zusatzarbeiten) niin saattaa mennä huomattavasti pidempäänkin... :D Nimim. "kokemusta on": Vaihdatin tuossa syksyllä molemmat alapallonivelet kun toisessa oli väljää, ja huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset... Onneksi oli sovittu tietty urakkahinta, ja en joutunut maksamaan "ylimääräisestä" ajasta.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Matti kirjoitti:Jos tulee lisätöitä (zusatzarbeiten) niin saattaa mennä huomattavasti pidempäänkin... :D Nimim. "kokemusta on": Vaihdatin tuossa syksyllä molemmat alapallonivelet kun toisessa oli väljää, ja huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset... Onneksi oli sovittu tietty urakkahinta, ja en joutunut maksamaan "ylimääräisestä" ajasta.
Miksi ne raidetankoja on ropailleet jos alapallot piti vaihtaa :roll: :?:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Sori, en täsmentänyt: urakkaan oli sovittu lisäksi etupyörien aurauskulmien säätö. Alapallonivelten vaihdon yhteydessä on ilmeisesti hyvä tarkastaa pyöränkulmat, koska ne voivat muuttua? Ainakin näin olen luullut olevan. Camberit ja casterit (vai mitä niitä nyt on) eivät kai muutu? Toisaalta, mitäpä minä näistä tiedän kun en ole automekaanikko. Korjatkaa hyvät ammatti-ihmiset jos olen väärässä, ettei tule levitettyä disinformaatiota mese.fi:ssä :!: :D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

M-B:ssä ohjauskulmat eivät alapallonivelen vaidossa muutu miksikään, ellei koko alatukivartta oteta irti......ja kuka ottaisi :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Hyvä että asia tuli selväksi!

Aiheesta pitäisi laatia Mese.fi -tiedote Mercedes-huoltamoille, koska itse sain kahdesta eri merkkiliikkeestä kahdenlaista tietoa; toisen huoltopäällikkö sanoi ettei kulmat muutu miksikään, ja toinen väitti että "Joo kyllä kaikki säädöt menee uusiksi", ainakin semmoisen kuvan sain. Eli varsin on sekalaista tietämys liikkeissäkin. Tässä ko. tapauksessa oli kuitenkin hyvä että kulmat säädettiin, oli jonkin verran liikaa aurausta. Nyt menee luotisuoraan etiäpäin taas kuin juna, tai mummo hangessa... :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan
No joo, mutta tuo ohje ei päde alkuunkaan W201-124 malleihin, niiden alapallot kannattaa vaihdattaa korjaamolla.
huoltajat ähräsivät monta tuntia jonkun infrapunalämmittimen kanssa, että saivat jumiutuneet raidetankojen säädöt auki säätääkseen auraukset...
Uusi tanko maksaa noin 35 euroa, jos säätö on jumissa kannattaa laittaa uusi tanko per heti.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Uusi tanko maksaa noin 35 euroa, jos säätö on jumissa kannattaa laittaa uusi tanko per heti.
niin jos sattuu olemaan KL-varaosien varasto samalla työmaalla... Se on muuten asiakkaalla uusi reissu tai osan haku jostain muualta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisiko noin etteivät tavan varaosaliikkeet varastoi koko tankoja ? :roll:
Kyllähän nyt joka korjaamolla 10 kilometrin säteellä varaosaliike on, eihän töistä muuten mitään tule. :D
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dealer kirjoitti:Olisiko noin etteivät tavan varaosaliikkeet varastoi koko tankoja ? :roll:
Kyllähän nyt joka korjaamolla 10 kilometrin säteellä varaosaliike on, eihän töistä muuten mitään tule. :D
Kyllä näin oli:pari vuotta sitten piti ostaa tanko päineen,ja Lappeenrannan kokoisessa kylässä ei tarvikeliikkeistä saanut.
Ihme kyllä Veholla täydellinen tanko hyllyssä 36 euroa,oli vain vaalean vihreän värinen :x :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toisen puolen tanko on musta ja toisen vaaleanvihreä - koskaan en muista kumpi on kumpi. :lol:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jaa,vai silleen,aina oppii uudenlaista.

Kuskinpuolelle tuli tämä :x vihreä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

zyys kirjoitti:Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.

KILINKALINKOLIN

Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi :) .
Jos kaikesta huolimatta lähtee "pyörimään mukana" joissakin tarvikeosissa

on tapin päässä 6mm kuusiokoloavaimen tila josta voi pitää vastaan. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

cdi kirjoitti:
zyys kirjoitti:Tiileri on tehnyt hyvät ohjeet mekkaan - jopa minä onnistuin niiden avulla.

KILINKALINKOLIN

Piti hieman lisätä omiakin kokemuksia jatkoksi :) .
Jos kaikesta huolimatta lähtee "pyörimään mukana" joissakin tarvikeosissa

on tapin päässä 6mm kuusiokoloavaimen tila josta voi pitää vastaan. :shock:
Tätäkin koitettiin mutta ei se kuusiokolo kestänyt :evil: .
. . .
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Niin,minun mielestä nuo minun "pallinivelet" ei oo semmoset,kun tiilerin ohje kertoo(minkämallin ohjeet mahtavat olla)Taisi tiiler tosin mainitakin asiasta.
Tuossapa kuva alapalloista ja muuta pientä katsastus setän ja myös minun mielestä vaihettavaa osaa,tukilaakerin vaihan ihan muuten vaen ja kuvasta puuttuu etukallistuksen vakaajan kumit.

pst. on kaet niitä joku vaehellu kotikonsteinkin niitä palloja?
Kuva
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä nuo 201/124 pallit vaihtuu lekalla ja sopivilla holkeilla, mutta 20min ei taida ihan riittää per kipale :?

202/210 pallon vaihdossa en ole vielä törmännyt kiintoavaimen tarpeeseen :? Vai sinne väliinkö ne yrittää sitä irrottaa :idiot: :D pulttikone+ 22 ja 17mm hylsyt ja leka riittää. :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

pulttikone+ 22 ja 17mm hylsyt ja leka riittää.
Jaa ? :D Minä olen aina avannut toisen mutterin 22mm "listalla".
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kuinkahan monta vesiota on olemassa tuossa poydällä on 22/21 :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

cdi löi vyön alle. :evil:

Osassa on 21, osassa 22 mm mutterit tai päinvastoin. :shock:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:
pulttikone+ 22 ja 17mm hylsyt ja leka riittää.
Jaa ? :D Minä olen aina avannut toisen mutterin 22mm "listalla".
Merkkiliikkeessä opettivat, että jos alapallon vaihtotyö maksoi 52€ (60€/h silloin), niin vaihdossa saa mennä se 10min.... no tai ainaki vaihtaa kaksi palloa siihen 52min :lol: Käsi vässyy jos pittää listalla nitkuttaa :wink: Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla :?
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

dealer kirjoitti:cdi löi vyön alle. :evil:

Osassa on 21, osassa 22 mm mutterit tai päinvastoin. :shock:
Miten niin ,enhän puhunu lista avaimesta mitään. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla
Ei pyöri kun oppii tavat.

10 minnuuttia saa mennä alapallon vaihossa ? :shock: Pijittäköte tupakkitauon joka alapallolle ? :shock:

:D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jep.
Ensteks munkkipossukaffet, sitte tupakit :lol: ... menipä taas.
Eiköhän nuo pallukat tuu vaihettua vähemmälläki inttämisellä..... :toks:
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

dealer kirjoitti:
Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla
Ei pyöri kun oppii tavat.

10 minnuuttia saa mennä alapallon vaihossa ? :shock: Pijittäköte tupakkitauon joka alapallolle ? :shock:

:D
Jaajaa, ja jos merkkiliike velotti siitä 60€, niin mistä löytyykään se liike joka velottaa siitä 10€??? :wink: :wink: :wink:

Heh, kunhan vitsailen, itellä saattas mennä siinä puuhassa noin 1 lauantai... (tai enemmänkin...) :lol: :lol:
Pro-HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

dealer kirjoitti:
Ja toisekseen se ylempi pyörii herkemmin läpi listalla
Ei pyöri kun oppii tavat.

10 minnuuttia saa mennä alapallon vaihossa ? :shock: Pijittäköte tupakkitauon joka alapallolle ? :shock:

:D
Kuinka kauan saa mennä "Veppehallissa" amatööriltä ?Eli kevyt varustus. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalivarustuksella ohjeiden mukaan puoli tuntia ? :roll:
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”