Laturi vai startti rikki?
Laturi vai startti rikki?
Startatessa rupesi "naksumaan", mutta apuvirralla pärähti käymään. Eli ei saanut virtaa. Nyt uusi laturi, n 15-20min ajolenkki takana ja sama naksutus jatkuu. Edelleen apuvirralla käy. Onko startin vaihto edessä vai vaatiiko akun kunnolla latautuminen pidemmän lenkin/ enemmän käyttöä? Akkulaturia ei ole..
Ei se vartin ajo vielä paljoa akkua lataa, etenkin jos akku on ihan kylmä ja paljon sähkövehkeitä kuten takalasinlämppäriä ym. päällä.
Vaan tokihan tuo akun kypsymiseltä kuulostaa äkkiseltään.
Mulla oli kesällä 123:ssa niin, että naksui kanssa eikä sitten muuta. Pidin päivän ajan akkua erillisessä laturissakin, ja jälleen kerran vain naksui, kun sen ruuvasi illalla kiinni autoon. Se akku kuoli siis kerralla ja pysyvästi.
Jos vaikka saisit jostain laturia lainaksi, ja sitten koko hoito lämpimään tilaan elpymään.
Vaan tokihan tuo akun kypsymiseltä kuulostaa äkkiseltään.
Mulla oli kesällä 123:ssa niin, että naksui kanssa eikä sitten muuta. Pidin päivän ajan akkua erillisessä laturissakin, ja jälleen kerran vain naksui, kun sen ruuvasi illalla kiinni autoon. Se akku kuoli siis kerralla ja pysyvästi.
Jos vaikka saisit jostain laturia lainaksi, ja sitten koko hoito lämpimään tilaan elpymään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
suht uus akku eli alle viikko ittel o useampiki uusi akku pimahtanu yhden talven aikana. Ja yhesti ollu vaa kuitti talles. 3kk, 7kk ja 11 kk vanhoja ovat olleet ja kaikki merkkituotteita. Eli sen varaan ei kannata tukeutua, ne hajoaa jos on hajotakseen vaikka eka päivänä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kuollut akku aiheutti eräässä Civicissä samanlaisen ongelman. Tönästiin japanin mersu tulille, ja lähdettiin reippaan 30 min pituiselle lenkille. Auto sammutettiin tankkauksen ajaksi, eikä jaksanut edes yhtä kertaa pyöräyttää konetta. KESÄLLÄ.
Sergeyn kanssa oon samaa mieltä tuosta akkujen kestosta, mutta yhdellä poikkeuksella. Mulla on tossa W124sessa 5,5 vuotta vanha Varta 100Ah, ja edelleen toimii 100-0. *Koputtaa puuta* Innolla odottaen, milloin pääsen vaihtamaan uuden. Mulla kuitenkin tulee joka viikko vähintään kaksi kertaa 1,5h jatkuvaa matka-ajoa, jolloin tuo akku aika hyvin latautuu tälliinsä. Väitän, että tällä on iso merkitys tuohon akun kestävyyteen, verraten esimerkiksi pelkkään kaupunkiajoon. Ajetaan 5km suuntaansa max. 60 nopeusrajoituksella. Ei paljon kerkeä auto lämmetä tai akku latautua 10-15min työmatkalla, josta isoin osa ajasta istutaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa. Ja tyhjäkäynnillähän se laturin lataus on pienimmillään.
Sergeyn kanssa oon samaa mieltä tuosta akkujen kestosta, mutta yhdellä poikkeuksella. Mulla on tossa W124sessa 5,5 vuotta vanha Varta 100Ah, ja edelleen toimii 100-0. *Koputtaa puuta* Innolla odottaen, milloin pääsen vaihtamaan uuden. Mulla kuitenkin tulee joka viikko vähintään kaksi kertaa 1,5h jatkuvaa matka-ajoa, jolloin tuo akku aika hyvin latautuu tälliinsä. Väitän, että tällä on iso merkitys tuohon akun kestävyyteen, verraten esimerkiksi pelkkään kaupunkiajoon. Ajetaan 5km suuntaansa max. 60 nopeusrajoituksella. Ei paljon kerkeä auto lämmetä tai akku latautua 10-15min työmatkalla, josta isoin osa ajasta istutaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa. Ja tyhjäkäynnillähän se laturin lataus on pienimmillään.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Juuei. Kylmä akku ottaa virtaa huonosti vastaan. W124 dieselinkin saa maanantaiaamuksi aika hengettömäksi, jos lauantain-sunnuntain aikana käy useita kertoja parin kilsan kauppa -ym. reissuilla. Jopa meillä, vaikka autolla sentään ajetaan ma-pe ainakin 150 km.thabandit^ kirjoitti: Sergeyn kanssa oon samaa mieltä tuosta akkujen kestosta, mutta yhdellä poikkeuksella. Mulla on tossa W124sessa 5,5 vuotta vanha Varta 100Ah, ja edelleen toimii 100-0. *Koputtaa puuta* Innolla odottaen, milloin pääsen vaihtamaan uuden. Mulla kuitenkin tulee joka viikko vähintään kaksi kertaa 1,5h jatkuvaa matka-ajoa, jolloin tuo akku aika hyvin latautuu tälliinsä. Väitän, että tällä on iso merkitys tuohon akun kestävyyteen, verraten esimerkiksi pelkkään kaupunkiajoon. Ajetaan 5km suuntaansa max. 60 nopeusrajoituksella. Ei paljon kerkeä auto lämmetä tai akku latautua 10-15min työmatkalla, josta isoin osa ajasta istutaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa. Ja tyhjäkäynnillähän se laturin lataus on pienimmillään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Katoppa ensin maajohdon kunto molemmista päistä, ennenkuin rupeat uutta akkua ostamaan
Parissa mersussa maapiuhan rungonpää on ollu niin hapettunu ettei virta piisannu startin pyöritykseen
Parissa mersussa maapiuhan rungonpää on ollu niin hapettunu ettei virta piisannu startin pyöritykseen
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Jos apuvirtaa antaa suoraan autossa oleviin akun napoihin, niin sitte ei piuhoissa kyllä oo vikaa.. Koska samoja reittejähän se lisävirta sitte menee startille.
Kokeiles sitä apuvirta akkua siinä, mitä sillä tekkee?
Kokeiles sitä apuvirta akkua siinä, mitä sillä tekkee?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
Niin, paitsi jos ne on nimenomaan ne akun kengät, joissa se kontakti hukkuu. Apukaapelit ei kuitenkaan tule akun napoihin, vaan niihin kenkiin´.Vensku_ kirjoitti:Jos apuvirtaa antaa suoraan autossa oleviin akun napoihin, niin sitte ei piuhoissa kyllä oo vikaa.. Koska samoja reittejähän se lisävirta sitte menee startille.
Kokeiles sitä apuvirta akkua siinä, mitä sillä tekkee?
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Jep jep, navan ja kengän väli on ainut missä voi olla eriste tuossa tapauksessa... Ja kun tuossa pohdittiin sitä maadoituspistettä yms...Fenton kirjoitti:Niin, paitsi jos ne on nimenomaan ne akun kengät, joissa se kontakti hukkuu. Apukaapelit ei kuitenkaan tule akun napoihin, vaan niihin kenkiin´.Vensku_ kirjoitti:Jos apuvirtaa antaa suoraan autossa oleviin akun napoihin, niin sitte ei piuhoissa kyllä oo vikaa.. Koska samoja reittejähän se lisävirta sitte menee startille.
Kokeiles sitä apuvirta akkua siinä, mitä sillä tekkee?
Mut sitä tuossa ehdotinkin et kokeilee sitä apuvirta-akkua siihen autoon, että lähteekö sillä, niin silloin jää vika hyvinkin akunkenkien "sisäpuolelle".
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Viestit: 2133
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Jatkanpa tähän, koska tuo aihe on sama. Itse olen kyllä kallistumassa startin puolelle.
Pojat kävi äsken ajelemassa 190:llä. Tulivat takaisin, kun oli valot ja vähän kaikki muukin virta hävinnyt melko pian startin jälkeen. Olivat tietenkin paukuttaneet myös seistessa sitä peräkontissa olevaa mölytoosaa, joka ymmärtääkseni imee myös virtaa kohtuullisesti. Ainakin se paukahtaa startatessa, niin että heikoimmat vetää melkein jo maihin.
Laturia epäiltiin tietenkin aluksi. Eilen muuten kuului tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen ylimääräistä kahinaa, joka loppui kierroksia lisäämällä. No laturin laakerihan siinä nyt alkoi siten epäilyttämään.
Kävin kuitenkin äsken vilkaisemassa vielä tilannetta, kun laittoivat akun laturiin. Laturi olikin ihan itse Boschilainen.
No laitoin valot päälle, ja ajattelin startata, että himmeneekö valot. Valot oli jo ihan hyvät.
Mutta eipä syttynytkään hehkun valo, puhumattakaan käynnistysäänistä.
Niinpä epäilykseni kohdistuikin starttiin.
Kitkerää katkua oli antanut virtojen häviämisvaiheessa.
Toissapäivänä öljykelloa ja pumppua avattaessa, olin kyllä sivusta kuulevinani räpsähdyksen. Avain oli varmaan sattunut startin tai solenoidin piuhoihin. Voisko tällä olla merkitystä tapahtumaan.
Mites tästä jatketaan aamulla
Jos pyörisi, voisin tietenkin mitata akulle tulevan jännityksen, mutta epäilen ettei pyöri.
Otanko startin irti Tuleeko solenoidi mukana, jos saan jostakin uuden.
Ennättää tässä vielä tietysti odotella, jos on jollakin ehjä startti joutilaana
Satalankussa jäi kerran muinoin startti päälle pyörimään, ja veti virrat eka kilometrin matkalla. Meni kerralla uusiksi, ei varoitellut kyllä yhtään (vrt nuo kahinat parina päivänä). Voiko se irrota kierroksilla, jos oli pyörimässä jo eilenkin mukana.
Muistaakseni startin palamista epäiltiin aikoinaan myös virtalukon pohjan syyksi.
Pojat kävi äsken ajelemassa 190:llä. Tulivat takaisin, kun oli valot ja vähän kaikki muukin virta hävinnyt melko pian startin jälkeen. Olivat tietenkin paukuttaneet myös seistessa sitä peräkontissa olevaa mölytoosaa, joka ymmärtääkseni imee myös virtaa kohtuullisesti. Ainakin se paukahtaa startatessa, niin että heikoimmat vetää melkein jo maihin.
Laturia epäiltiin tietenkin aluksi. Eilen muuten kuului tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen ylimääräistä kahinaa, joka loppui kierroksia lisäämällä. No laturin laakerihan siinä nyt alkoi siten epäilyttämään.
Kävin kuitenkin äsken vilkaisemassa vielä tilannetta, kun laittoivat akun laturiin. Laturi olikin ihan itse Boschilainen.
No laitoin valot päälle, ja ajattelin startata, että himmeneekö valot. Valot oli jo ihan hyvät.
Mutta eipä syttynytkään hehkun valo, puhumattakaan käynnistysäänistä.
Niinpä epäilykseni kohdistuikin starttiin.
Kitkerää katkua oli antanut virtojen häviämisvaiheessa.
Toissapäivänä öljykelloa ja pumppua avattaessa, olin kyllä sivusta kuulevinani räpsähdyksen. Avain oli varmaan sattunut startin tai solenoidin piuhoihin. Voisko tällä olla merkitystä tapahtumaan.
Mites tästä jatketaan aamulla
Jos pyörisi, voisin tietenkin mitata akulle tulevan jännityksen, mutta epäilen ettei pyöri.
Otanko startin irti Tuleeko solenoidi mukana, jos saan jostakin uuden.
Ennättää tässä vielä tietysti odotella, jos on jollakin ehjä startti joutilaana
Satalankussa jäi kerran muinoin startti päälle pyörimään, ja veti virrat eka kilometrin matkalla. Meni kerralla uusiksi, ei varoitellut kyllä yhtään (vrt nuo kahinat parina päivänä). Voiko se irrota kierroksilla, jos oli pyörimässä jo eilenkin mukana.
Muistaakseni startin palamista epäiltiin aikoinaan myös virtalukon pohjan syyksi.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2133
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Saatiin pyöräytettyä starttia, mutta jäi päälle jurskuttamaan ja rohisemaan vaikka avainkin virtalukosta poistettiin. No sitten akunkenkä irti.
Voisko riittää solenoidin tutkinta aluksi, vai onkohan koko startti paskana.
Hehkun valo alkoi palamaan, kun naputteli hehkujen muovirasiaa. Onko hehku rele siellä sisällä. Kiinnostais katella sitä, koska hehkuvalo on niin älyttömän pitkäpolttoinen.
Voisko riittää solenoidin tutkinta aluksi, vai onkohan koko startti paskana.
Hehkun valo alkoi palamaan, kun naputteli hehkujen muovirasiaa. Onko hehku rele siellä sisällä. Kiinnostais katella sitä, koska hehkuvalo on niin älyttömän pitkäpolttoinen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2133
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Herätevirta startille näyttäis syttyvän startatessa ja sammuukin avaimesta löysätessä, joten virtalukon pohjan vois olettaa olevan kondiksessa. vai
Startti oli kiinni vain yhdellä pultilla No onhan ne hiukan hankaloita laittaa paikoilleen, mutta... mutta
Yleensäkin kovin paljon on puuttunut ruuveja ja jopa osiakin, ja nekin, mitkä löytyy ovat vähintään irti tai ainakin löysällä. Ihan niinkuin löysän pitäjän jäljiltä
No onneks siitä lienee jo aikaa, kun tuohon on liimattu Linttaklubin tarra: "Kuluttaa, muttei kulje"
Startti oli kiinni vain yhdellä pultilla No onhan ne hiukan hankaloita laittaa paikoilleen, mutta... mutta
Yleensäkin kovin paljon on puuttunut ruuveja ja jopa osiakin, ja nekin, mitkä löytyy ovat vähintään irti tai ainakin löysällä. Ihan niinkuin löysän pitäjän jäljiltä
No onneks siitä lienee jo aikaa, kun tuohon on liimattu Linttaklubin tarra: "Kuluttaa, muttei kulje"
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05