Hehkun merkkivalo ja vähän muutakin ihmeellistä

Vastaa Viestiin
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Hehkun merkkivalo ja vähän muutakin ihmeellistä

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Palaa nimittäin tasan puoli menuuttia ennen kuin sammuu.
Ei kai hehkutus voi kestää noin kauan, kun ei edes vanhoissa volkkareissakaan. Luulenpa, että jälkihehkutuskin menee jo ohi tuossa ajassa.
Olen kyllä vääntänyt startille jo viimeistään noin varttiminuutin kuluttua merkkivalon syttymisestä.

Mistähän johtuu moinen viive ?
Tosin mittariston öljynpaineetkin hyppää täysille heti virrat päälle käännettäessä. Mutta näinhän se on tehnyt satalankkukin jo vuoskauet.

Olettekos korjanneet jotenkin vastaavia vikoja ?
Viimeksi muokannut 650000tuttavuus, 17.7.2012 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 8:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Onkos se anturi tuolla hehkujen paikkeilla, vai missä ?
Syökö liian pitkä hehkutus äkkiä hehkut pilalle.
Siihen on nimittäin ihan äskettäin vaihdettu hehkut, yksi ollut enää ehjä.
Ihmettelinkin aluksi, ovatko jostakin löytäneet niin (halpoja) huonoja hehkuja, että olisivat noin älyttömän hitaita.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

öljynpaine anturi rikki tai johto irti.. sillä korjaantuu melkosen varmasti öljynpaine vika :wink: tuohon hehkuhommeliin en osaa vastata muutakuion että ite hehkuttelen 7-10sek koska hehku on tuossa ajassa ihan punainen (testattu) mutta ittelläkin jää valo palamaan niin pitkäksi aikaa että en edes oo kattonu kalenterista että kauanko se palaisi :roll: mutta mullahan onkin tuolla vähä omaa johtosarjaa ja tuoreempaa konetta jne :roll:

jatkakaas kertomuksia tosiaan että mistä tuo hehkuvalo haistelee lämpöjä tms :!: :?: lämpöanturi ainaki mulla toimii vielä mutta en tiä sit että meneekö siitä tietoa valolle vai ei :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mitenkäs se tuo mersun hehkusysteemi oikein on? Hehkuttaako se sen lämpöanturin mukaan eri mittaisia aikoja, vai hehkuttaako se aina vakioajan ja ainoastaan valon palamisen viive vaihtelee?
Näin muistelisin ainakin Volvossa palvelleen VAG-kutvosen toimineen. Ei ole tullut koskaan syvennyttyä.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Jatketaanpa tähän:
Mistäs kielii, kun Möhkössä syttyi eilen ainakin kahdesti hehkun merkkivalo kesken ajon minuutiksi-pariksi. Nämä tapahtui nimenomaan välittömästi ravakamman kiihdyttämisen jälkeen, :?:
Talvella huomasin, että lähti nopeammalla starttauksella käyntiin, jos hehkutti uudestaan.

Golohvi sitten ei hehkuta taasen ollenkaan. Releen vaihto auttoi vain muutaman päivän. Nyt onkin jo ostettuna piuhaa ja painokatkaisin, ettei tarvii käydä konepellin alta antamassa suoraan akusta virtaa hehkun päähän.

Jotakin kosteusjuttua oli varmaan myös, kun sylki lampunpesimestä säiliön tyhjäksi valot päälle laittaessa. Otimma pumpun piuhat irti. Seuraavaksi pyyhki jatkuvaan tuulilasia valot päällä. Oli ajettava parkeilla. nyt tainnut kuivaa sen verran, että pelaa taas hehkua vaille.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

en tiedä onko tähän jo saatu vastaus? mutta mulla ainakin kuningasmoottorissa (200D) se antura on termostaattikotelosta suoraan eteenpäin ennen vesipumppua... siihen menee yksi johto---> se ohjaa hehkun relettä...
kannattaa myös katsoa sen johdon kunto, mikä sinne releelle menee :lol:

minulla siinä oli hiertymiä, otti maihin ja meinas pakkaseillakin että kone todella kuuma ja ettei hehkutusta tarvitse ----> hyvin huono käynnistyvyys :(
® Mesen linttaklubi
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ei oo senkoommin temppuillu. Oisko saanu jonnekin kosteutta kovista sadekuuroista.

Ja Golohvissa painonappi hehku käytössä.
Olisko jotenkin turvallisemman tuntuista laittaa rele väliin ja herätevirta vain painokytkimestä ? Vaikka sama kai tollaselle räpsylle miten käy kunhan ei vaan kuljettajalle vaaraa.
Voiko hehkureleen kunnon mitata, nelinapainen on ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

650000tuttavuus kirjoitti:Ei oo senkoommin temppuillu. Oisko saanu jonnekin kosteutta kovista sadekuuroista.
Kylläpäs vaan temppuilee taas. :cry: :cry:
Ihan suotta palaa, ja aivan väärään aikaankin vielä. :twisted:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

hmmm.. onkos tässä nyt kyse kolvista?

ehdottomasti suosittelen relettä ja sulaketta, ettei virta huku johtoihin :!:

mersussa ainakin siinä hehkun releessä on useampia nastoja kuin 4?
releen sulake on tarkistettu katkeamilta?

edit. luin uudestaan :oops:

eli jos pelkällä johdolla ja napilla vedät hehkuille virtaa pitäis johdon paksuus olla jotain 21mm2...

saatko kuvaa siitä hehkun releestä?
® Mesen linttaklubi
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Möhkö-Mersu:
Hehku palaa nykyään itsekseen n. minuutin pätkiä, useimmin sen jälkeen kun kierrokset nousevat reippaammin. Ei jää palamaan käynnistyksen jälkeen, jolloin tod.näk. olis joku hehku pimee. No meinaan kyllä mitata kuitenkin ensin hehkut kun ennätän. Onhan niillä ajettu muistaakseni n. 200 tkm. Minkähän arvon hehkut kuuluis olla, nimittäin lisähehkutuksella(toinen kerta perään) lähtee talvella lyhyemmällä starttauksella pyöriin.


Ja Golf:
Laitoin vahvahkoa johtoa pitkin akulta katkaisijan kautta virran suoraan reunimaisen hehkun päähän. Myyjä ehdotteli relettä väliin ja vain herätevirta johtoa releestä painokytkimelle. Liekö paloherkempi tuolla suorakytkennällä.
Golffin releessä neljä napaa ja numerotkin navoille, ainakin kolmelle. Rele sellainen kuutio, n. 3 cm kanttiinsa.


Vois kai se Möhkönkin vika johtua hehkureleestä, missä lie ja onko testattavissa :?:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Eilen vaihdoimma Möhkön hehkut. 1/6 pimeenä ainoastaan. Suuritöinen suhteessa saavutettuun hyötyyn. Imusarja hilpetööreineen irroteltava edestä. About 2-3 h tarinoinnin ohella.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”