Sähköflektin asennus M102 moottoriin

Vastaa Viestiin
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Sähköflektin asennus M102 moottoriin

Viesti Kirjoittaja Aki »

Noniin...

Rojektin tarkoitus olisi että tuon originaali sähköohjatun flektin kaveriksi laittaisin jäähdyttimen etupuolelle toisen flektin. Muutama kysymys viisaammille uudesta flektistä:
- Pyörimissuunta tietysti sisäänpäin?
- Vaikuttaako uusi flekti vanhan puhallukseen? Rasittaako?
- Mikä on järkevin tapa tehdä tämmöinen "viritys"? En halua katkaisimella toimivaa vaan anturilla että vaimon ei tarvi seurailla lämpöjä erikseen :wink: . Koska auto on vaimon niin järjestelmän pitää toimia mahdollisimman omatoimisesti.
- Mihin kohtaan anturi? Millainen?
- Voiko virran ottaa akulta suoraan vaikka autossa on hälytin. Meinaan vain että flekti toimisi niin että kun auton jättää parkkiin jää puhallin jäähdyttämään mikäli lämpötila sitä vaatii. Hälytin ei ota itseensä?
- Tietääkö joku valmiita asennussarjoja? Flektin pitää olla 10":nen koska isompi ei tuohon sovi.

Tämmöistä meinasin.
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Auttakee ny!

Viesti Kirjoittaja Aki »

HELP :idea:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

- Pyörimissuunta tietysti sisäänpäin?

Juu

- Vaikuttaako uusi flekti vanhan puhallukseen? Rasittaako?

Ei minun järjellä ajateltuna haittaa mitään...

- Mihin kohtaan anturi? Millainen?

Alavesiletkuun tai syylärin alaosaan.
Joku sanoo kohta että eipäs kun ylävesiletkuun, joten perustelen:
Sillä ei ole mitään väliä miten lämmintä vettä moottorista tulee, mutta jos syyläristä koneeseen menee liian lämmintä vettä, niin silloin pitää flektin pyörähtää... Esim. jos koneesta tulee 120-asteista vettä, mutta moottoriin päin menee 40-asteista vettä, niin ei sen flektin tarvi pyöriä.

Toisaalta, jos siinä koneessa on jo valmiiksi sähköohjattu flekti, niin voihan sen uuden flektin pistää toimimaan samalla anturilla... Rele vaan väliin tottakai.

- Voiko virran ottaa akulta suoraan vaikka autossa on hälytin. Meinaan vain että flekti toimisi niin että kun auton jättää parkkiin jää puhallin jäähdyttämään mikäli lämpötila sitä vaatii. Hälytin ei ota itseensä?

Riippuu hälyttimestä... Kyllä kai voi, luulisin. Mutta eipä sillä mitään väliä ole, koska ei ole järkeä pyörittää flektiä kun kone on sammuksissa... Sehän vaan puhaltaa lämmintä ilmaa syyläristä konehuoneeseen. Ei moottori siitä sen nopeemmin jäähdy, kun ei vesi kierrä.

- Tietääkö joku valmiita asennussarjoja? Flektin pitää olla 10":nen koska isompi ei tuohon sovi.

En, mutta voin piirtää kytkentäkuvan:

Kuva

(jos haluat että flekti pyörii vaikka ei ole virrat päällä, niin yhdistä tuo virtalukolle menevä piuha akkuun)
(ja ei niitä piuhoja just akkuun ja virtalukolle tarvi vetää... esim. puolan plussasta saa herätteen (=kuvassa virtalukko) ... no ropelin piuhan voi kyllä vetää akullekin, se vie aikalailla virtaa)
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Laittele nyt vaan noin ja ihmettelet siellä mökillä että pelaako. Ei kai se hälytinkään voi muusta itkeä kuin mahdollisesta jännitteen tms. vaihtelusta kun flekti menee pois päältä, vai hä?
Jos häläri rupee laulamaan, niin sitten vaan ne virrat toista kautta... :P
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Aivan loistava kuva!
-Mielestäni sivosen pitäisi olla opettajana jossain, aivan mahtavavan hyvät nuo demonstroinnit. (Ihan tosi) :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Voi olla että alavesiletku olis järkevämpi mutta olen omaan laittanut 87 asteisen anturin ylävesiletkun koteloon - muistaakseni opel omegan anturi - keulalla on puhaltava unipointin 370mm puhallin - riittää mutta kesti noin vuoden, nyt odotellaan uutta. Jossain toisessa topicissa tai toisella forumilla kehuin juuri tuon kestoa muttei näköjään kestä jos pörisee miltei koko ajan :cry:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Paras kuva! Meinas tulla kuset housuun :lol:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Nyt olen yössä ja ostanut jo:
- Flektin.
- Punaista sähköjohtoa.
- Mustaa sähköjohtoa.
- 12V / 30A releen. Jonka kytkemisestä ei mitään käsitystä...
- 2kpl 30A sulakkeita rasioineen.
- Kolvin ja tinaa.
- Apikoliittimiä.
- Kutistesukkaa.

Lämpöanturi puuttuu :idea: .

Hei te viisaat. Jos laitan tuohon originaali flektinanturin viereen toisen anturin(siinä on paikka sellaiselle). Sitä en tiedä mille se paikka on eli onnistuuko edes moinen? Kuitenkin ajattelin jotain tähän suuntaan... eli hommaisin siihen sopivalla kierteellä olevan anturin jotta se flekti saataisiin ajoissa päälle. Nyt tuolla 100 - 95 anturilla nostaa lämmöt karvan alle 110 kunnes alkaa flekti pauhata. Flektin puhallus laskee lämmöt hivenen alle 100:n ja flekti sammuu. Ärsyttävä systeemi kun noin kuumana käy. Uuden anturin lämpöarvot vois olla jotain 90 - 80 astetta. Termari on 87, mutta käytännössä en usko että se flekti siellä sitten kuitenkaan kokajan pyörisi. Mene ja tiedä...

Nyt moni ajattelee että miksi en laita sitä omaa flketiä toimimaan alhaisemmalla lämpötilalla varustetulla anturilla. Niin hyvä kysymys? Miksi DB ei ole tehnyt näin jo tehtaalla?

Tai nyt kun ei ole mitään anturia vielä enkä kerkeä sellaista tässä tohinassa rakentamaan niin laitan sen flektin tilapäisesti katkaisimella toimivaksi. Pitää vain käydä ostamassa se katkaisin jotta pääsee rakentamaan. Sivonen voipi sitten neuvoa noissa sähköjutuissa kun tuota sähkötekniikkaa hallitsee noinkin hyvin. Kiitokset loistavasta opiskelumateriaalista :idea: .
Viimeksi muokannut Aki, 17.8.2006 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Releen päällä lienee samanlainen kuva kuin piirtämässäni kuvassa... Jos ei, niin kuvassa ylhäällä olevassa nastassa merkintä 86, oikealla 87, alhaalla 85 ja vasemmalla 30... Muistaakseni... :roll:

- 2kpl 30A sulakkeita rasioineen.

Huomasit kai että virtalukolta tulevassa piuhassa oleva rele on 2A, ei 20A :idea: Flektille kelpaa kolmekymppinen.

Tosiaan jäi noista lämpöantureista mainitsematta... Alavesiletkuun käypi noin 82-asteinen ja ylävesiletkuun (tai kanteen) noin 92-100 asteinen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Ihana avatar sulla :halm:

Nyt on toistaiseksi sellainen keskikonsolista katsaimimella päälle/pois viritelmä. Sitä vaimo ei varmasti osaa käyttää, mutta opetelkoot :wink: . Noin äkkiseltään kun teis testiajon niin kyllä se alkoi niitä lämpöjä laskea jos ne paikallaan alkoi nousta. Ostin juuri tuon linkissä mainitsemani.

Sen anturin laitan sitten joskus ihan ajan kanssa. Tänään meni käytännössä 10h flektin ja uusien takavalojen(ei enää oransseja vilkkuja) asennukseen. Muutama takavalojen alla ollut orastava kukkanen tapettiin jne... Mukavasti olivat piilossa. Ei nähnyt sisäkautta(kontista) eikä päältä päin. Onneksi sain ne ajoissa kiinni. Nyt kelpaa taas vaimon körötellä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”