M104 moniurahihnan vaihto

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5996
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

M104 moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nyt kun hihna on tuossa odottelemassa vaihtoa ja tuli kurkistettua missä kiristin on niin, mitenkäs tuo vaihdetaan?

Missä kiristin on ja mahtuuko hihnan vaihtamaan ilman ropelin ja ropelin kehyksen poistoa?

Enpä ole ennen mersun hihnaa vaihtanut kuin w201 m102 koneeseen ja se oli suorvaiivaisesti niin että ropeli ja sen kehys pois ja kiristin mutteriholkista löysälle ja löysättiin tehostajan pumpun pultit tietty. Hihna pois ja uus tilalle ja sama toisinpäin.

Ei tuonne yläkautta edes näe kunnolla missä kiristin saati vaihtaa mitään, saisko alakautta vaihettua "helposti"?

Haulla löytyi jotain muista muttei m104 kiristimestä/hihnan vaihdosta.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tässä taitaa olla jo se ilman ulkoista vaimenninta oleva kiristin, jos siinä ves'pumpun seutuvilla ei sitä holkkimutteria nävy.

Ainakin 124:ssa on lähestulkoon toivotonta vaihtaa hihnaa tuulitunneli ja tuuletin paikoillaan. Ei sinne kädet ja työkalut mahdu. Suosittelen irrottamaan.

Sen jälkeen pitäisi päästä käsiksi kiristimeen. Kiristinrullassa (vesipumppu-tehostaja-kampiakseli -kolmikon keskellä) on 15 millin mutteri, josta systeemiä pitäisi kammeta myötäpäivään hihnan löysyttämiseksi. Samalla hihna pullautetaan pois joltain hihnapyörältä – vesipumppu lie helpoin.

Asennus suurinpiirtein käänteisessä järjestyksessä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5996
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Terve,

Tässä taitaa olla jo se ilman ulkoista vaimenninta oleva kiristin, jos siinä ves'pumpun seutuvilla ei sitä holkkimutteria nävy.

Ainakin 124:ssa on lähestulkoon toivotonta vaihtaa hihnaa tuulitunneli ja tuuletin paikoillaan. Ei sinne kädet ja työkalut mahdu. Suosittelen irrottamaan.

Sen jälkeen pitäisi päästä käsiksi kiristimeen. Kiristinrullassa (vesipumppu-tehostaja-kampiakseli -kolmikon keskellä) on 15 millin mutteri, josta systeemiä pitäisi kammeta myötäpäivään hihnan löysyttämiseksi. Samalla hihna pullautetaan pois joltain hihnapyörältä – vesipumppu lie helpoin.

Asennus suurinpiirtein käänteisessä järjestyksessä.

t.
Risto
Ei näy semmoista perinteisemmän oloista kiristintä siinä vesipumpun/tehostimen pumpun kieppeillä.

Siis kun se kiristinrulla saadaan näkyviin niin sen keskeltä 15mm avaimella koko rullaa käännetään löysyttävään suuntaan? Ymmärsinkö sinnepäinkään? Ja hihna pois ja taas rulla käännetään löysällä olevaan asentoon ja uus hihna tilalle...

Tämä vaikuttaa pelottavan helpolta... :roll:

m102 ja w201 tapauksessa oli sentään vaarana kiristin vivun murtuminen ja kireyden oisoittimen asennon epämääräisyys....
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Siis kun se kiristinrulla saadaan näkyviin niin sen keskeltä 15mm avaimella koko rullaa käännetään löysyttävään suuntaan?
Siis mutterin näkökulmasta kiristävään suuntaan. Jos väännät vastapäivään, lähtee mutteri irti. Kiristimessä on sisäinen jousi, jota vastaan tuossa kammetaan. M112:n kiristimissä oisi vissiin joku reikä johon tapin työntämällä sen saisi lukittua löysälle-asentoon. Tässä ei kaiketi ole.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5996
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Siis kun se kiristinrulla saadaan näkyviin niin sen keskeltä 15mm avaimella koko rullaa käännetään löysyttävään suuntaan?
Siis mutterin näkökulmasta kiristävään suuntaan. Jos väännät vastapäivään, lähtee mutteri irti. Kiristimessä on sisäinen jousi, jota vastaan tuossa kammetaan. M112:n kiristimissä oisi vissiin joku reikä johon tapin työntämällä sen saisi lukittua löysälle-asentoon. Tässä ei kaiketi ole.

t.
Risto
No, se on lohduttava tieto että kiristinmekanismi löystyy mutteria "kiristettäessä". Tätä ei voi töpeksiä ihan helposti ;)

Tarkoitin siis hihnan kannalta löysempään suuntaan, kumpi se nyt onkaan sitten mutterin osalta - Onneksi mutteri kiristyy.

Vai on M112 myllyssä opikein säppitapille paikka, pitää yrittää katsoa oisko tässäkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”