Jarrut menee täysin jumiin, hetken ajon jälkeen.
Jarrut menee täysin jumiin, hetken ajon jälkeen.
Jeps. Eli päivänä yhtenä teki niin että löi täysin jumiin ilmeisesti ainakin takaa kuskin puolelta jarrut...(käsijarruista ei ole kysymys)
Vaihdoin sitten levyt/palat/satulan toiselle puolle ja käsijarrutkin samalla uudet, herkistelin toisen satulan myös..
Ilmattiin ja samalla siis uudet nesteet. Kaikki vaikutti ensi olevan kunnossa.
Mutta sitten sama homma, hetken ajon jälkeen löin ihan jumiin... takaa ainakin kummaltakin puolelta kuumeni oikein kunnolla..... ja pihassakin aivan jumissa... kuskin puolen nostin ilmaan.. aivan jumissa edelleen.... muttasitten ehkä vain 5min päästä pyörä pyörii ihan normaalisti! Eli siis jostain syystä paine ei purkaudu normaalisti... Onko vika siis pääsylinterissä tai jossain vastaavassa? Ja missä tuo pääsylinteri sijaitsee?
Vaihdoin sitten levyt/palat/satulan toiselle puolle ja käsijarrutkin samalla uudet, herkistelin toisen satulan myös..
Ilmattiin ja samalla siis uudet nesteet. Kaikki vaikutti ensi olevan kunnossa.
Mutta sitten sama homma, hetken ajon jälkeen löin ihan jumiin... takaa ainakin kummaltakin puolelta kuumeni oikein kunnolla..... ja pihassakin aivan jumissa... kuskin puolen nostin ilmaan.. aivan jumissa edelleen.... muttasitten ehkä vain 5min päästä pyörä pyörii ihan normaalisti! Eli siis jostain syystä paine ei purkaudu normaalisti... Onko vika siis pääsylinterissä tai jossain vastaavassa? Ja missä tuo pääsylinteri sijaitsee?
Kyllä ne mun mielestä pitäisi olla.. ihan perus jokku misukat 195/65dealer kirjoitti:Onko renkaat siis kaikki samaa kokoa ?
Vanteet jokku iäkkäät mut ihan suorahkot alut...
Viimeksi muokannut Erkkisusi, 02.6.2019 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele...
Jos olisi vain toinen takapyörä, niin sanoisin melko varmaksi syyksi kumisen jarruputken sisuksen irtoamisen, eikä päästä painetta siksi pois. Itsellä kaksi kertaa kokemusta aiheesta...ensin kuplavolkkarissa vuosikymmeniä takaperin ja oireili juuri noin, että jarruttaessa jäi etupyörä jumiin, mutta vapautui hitaasti muutaman minuutin kuluessa ja sitten seuraava oli fiat ducato, jossa etuletku niin ummessa, ettei edes suurimmilla putkitongilla saanut painettua mäntää sisälle, mutta jarrutehostimen avittamana näköjään paineen sai kuitenkin menemään satulalle....selkisi, kun avasi ilmaruuvin männän sai painettua lähes sormin sisään
Mutta että jos molemmat takapyörät jumittaa, niin eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin pääsylinterivika... neste livahtaa takapään männä ohi ja jättää paineen päälle? Tai jotain vastaavaa...
Vai jumittaako ne jarrut muka itsestään polkimeen KOSKEMATTA hetken ajolla?
Jos olisi vain toinen takapyörä, niin sanoisin melko varmaksi syyksi kumisen jarruputken sisuksen irtoamisen, eikä päästä painetta siksi pois. Itsellä kaksi kertaa kokemusta aiheesta...ensin kuplavolkkarissa vuosikymmeniä takaperin ja oireili juuri noin, että jarruttaessa jäi etupyörä jumiin, mutta vapautui hitaasti muutaman minuutin kuluessa ja sitten seuraava oli fiat ducato, jossa etuletku niin ummessa, ettei edes suurimmilla putkitongilla saanut painettua mäntää sisälle, mutta jarrutehostimen avittamana näköjään paineen sai kuitenkin menemään satulalle....selkisi, kun avasi ilmaruuvin männän sai painettua lähes sormin sisään
Mutta että jos molemmat takapyörät jumittaa, niin eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin pääsylinterivika... neste livahtaa takapään männä ohi ja jättää paineen päälle? Tai jotain vastaavaa...
Vai jumittaako ne jarrut muka itsestään polkimeen KOSKEMATTA hetken ajolla?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
pari lenkkiä heitin taas... ekan ehkä kilsa pari - seuraus: jarrut jumiin.. takapää - kuskin puoli enemmän... sitten parkkikselle odottaan... pikkuhiljaa antautu ihan vähän - mutta edelleen jumissa... sit avasin nokkapellin... ja pam! ilmeisesti siitä avaamisen tärähdyksestä johtuen jarrut aukes..
no, naputtelin vähän pääsylinteriä...
heitin lenkin no.2 ehkä 2-3 kilsaa..
ei mitään ongelmia
voisko olla että toi pääsylkkä olis sit imeny moskaa ja se ei välillä päästä sitä läpi...
no, naputtelin vähän pääsylinteriä...
heitin lenkin no.2 ehkä 2-3 kilsaa..
ei mitään ongelmia
voisko olla että toi pääsylkkä olis sit imeny moskaa ja se ei välillä päästä sitä läpi...
Eiköhän se nim.om mee sillai pikkuhiljaa kokoajan enemmän kiinni ja kiinni... kun ei palaa nesteet kunnolla... mutta taas tosiaan pitkät lenkiit hetiin ja pelas ihan normaalisti... jospa tekis vaikka niin että putsais sen pääsylkän jos viä jumittelee... täytyy raportoida miten homma kehittyy..... kiiitos nopeista ja hyvistä vastauksistapiippu kirjoitti:Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele...
Jos olisi vain toinen takapyörä, niin sanoisin melko varmaksi syyksi kumisen jarruputken sisuksen irtoamisen, eikä päästä painetta siksi pois. Itsellä kaksi kertaa kokemusta aiheesta...ensin kuplavolkkarissa vuosikymmeniä takaperin ja oireili juuri noin, että jarruttaessa jäi etupyörä jumiin, mutta vapautui hitaasti muutaman minuutin kuluessa ja sitten seuraava oli fiat ducato, jossa etuletku niin ummessa, ettei edes suurimmilla putkitongilla saanut painettua mäntää sisälle, mutta jarrutehostimen avittamana näköjään paineen sai kuitenkin menemään satulalle....selkisi, kun avasi ilmaruuvin männän sai painettua lähes sormin sisään
Mutta että jos molemmat takapyörät jumittaa, niin eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin pääsylinterivika... neste livahtaa takapään männä ohi ja jättää paineen päälle? Tai jotain vastaavaa...
Vai jumittaako ne jarrut muka itsestään polkimeen KOSKEMATTA hetken ajolla?
Ei, mutta jos se ajon aikana jarruttaa takajarrut savuamispisteeseen ne usein vanhemmassa autossa jumittavat reilusti kunnes jäähtyvät.piippu kirjoitti:Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele...
Jospa vika tosiaan olisikin pääsylinterissä. Toisaalta, kun kaikki kulkee ABS yksikön kautta, jäisikö paine satuloihin jos sylinteri jumittaa ?
Tosin taitaa vielä puuttua tieto siitä mikä auto on kyseessä, eli onko edes luistonestoa ?
wiimax.fi
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Hei ! Herratdealer kirjoitti:Erikokoiset renkaat ja luistonesto jarruttelee ?
Nyt tuli minullekin omat epäilykseni
Tuossa 211:ssa kun on se joku jarrujen tehostin, mikä hiukan jutkauttaa lisää kun alkaa jarruttamaan, ainakin hiljaisemmassa vauhdissa.
Niin nyt viimeaikoina kun aamulla löysään kaasun pois tuohon sairaalan kurviin, lähes 60 vauhdista, niin tökkää. Ajattelin aluksi, että pykältää pienemmälle ja kun ei kierroksia, niin tuntuu voimakkaammin. Voi tietysti olla just noinkin ?
Mutta nyt tuosta lainauksesta tulikin mieleen, että minullahan on takana ne Möhkön välikelinrenkaat, 55:n tilalla 65 mutta sama 16 tuumainen.
Ihmettelinkin kerran täällä, ettei mitään herjausvaikutusta vaikka täysipintaisilla muistaakseni kehäpituusero n. 8 cm
No kohtahan nuo on kyllä silitelty siihen malliin, että voi laittaa alle omat renkaansa. Näkee sitten johtuiko erilaisesta rengaskoosta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
joo kandee kokeilla eri renkailla kyllä..
Semmostakin tossa työkaveri heitti että onkos tossa mun koslassa siä taka-akselin päällä semmonen jousilinkku systeemi ja venttii joka reagoi lisäpainoon esim. peräkärryyn ja lisää painetta takajarruille... tuli vaan mieleen että ekan kerran kun meni jumiin niin oli 4 päällä pitkästä aikaa ja aika riskit sällit viä takapenkillä...
Semmostakin tossa työkaveri heitti että onkos tossa mun koslassa siä taka-akselin päällä semmonen jousilinkku systeemi ja venttii joka reagoi lisäpainoon esim. peräkärryyn ja lisää painetta takajarruille... tuli vaan mieleen että ekan kerran kun meni jumiin niin oli 4 päällä pitkästä aikaa ja aika riskit sällit viä takapenkillä...
Saman havaitsin kun alla kävin... muoviluukunkin alla oli vaan liitokset jossa materiaali vaihtuu putkissa...dealer kirjoitti:Juuei ole sellaisia.
ihan ongelmitta on pelannu tänäänkin koko päivän.. alan uskoa että jotain paskaa oli jossain.. mikä uusilla nesteillä lähti liikenteeseen... esim. just tua pääsylkässä..
nyt kun tullu ilmailtua ja poljettua poljinta niin semmosta ongelmaa että välillä jää jarruvalot palaa... eli toi kytkin siis renkkaa tua polkimella.... onkohan moinen vaikee vaihtaa?
Kyllä toikin näköjään nyt jotenkin toimii kun ei tee mitään lukkojarrutuksiaErkkisusi kirjoitti:Saman havaitsin kun alla kävin... muoviluukunkin alla oli vaan liitokset jossa materiaali vaihtuu putkissa...dealer kirjoitti:Juuei ole sellaisia.
ihan ongelmitta on pelannu tänäänkin koko päivän.. alan uskoa että jotain paskaa oli jossain.. mikä uusilla nesteillä lähti liikenteeseen... esim. just tua pääsylkässä..
nyt kun tullu ilmailtua ja poljettua poljinta niin semmosta ongelmaa että välillä jää jarruvalot palaa... eli toi kytkin siis renkkaa tua polkimella.... onkohan moinen vaikee vaihtaa?
Vaikuttaa että pääsylinteri ei palaudu jos jarruvalotkin jää välillä palamaan.
Jarruihin jää pieni paine joka painaa jarrupaloja kohti levyä ---> kuumuvat ---> neste laajenee ja painaa paloja entistä kovempaa kiinni ---> lisää lämpöä ---> lisää puristusvoimaa.... ketjureaktio on valmis kunnes paikat taas jäähtyy.
Jarruihin jää pieni paine joka painaa jarrupaloja kohti levyä ---> kuumuvat ---> neste laajenee ja painaa paloja entistä kovempaa kiinni ---> lisää lämpöä ---> lisää puristusvoimaa.... ketjureaktio on valmis kunnes paikat taas jäähtyy.
Viimeksi muokannut Mika.T, 06.6.2019 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä suosittelisin seuraamaan jarrujen toimintaa esim tarkistamalla levyjen lämmöt. Kädelläkin tuntee ja vanteestakin jos oikein kantaa. Mutta kiinalaiset myy vitosella infrapunamittareita ja saa varmaan lidlistäkin niin näkee jarrujen lämmöt hyvin sormia likaamatta.Erkkisusi kirjoitti:kyllä se pääsylkkä tosiaan ola veikkaus on kans.. mutta nyt tosiaan samalla sylkällä kolmatta päivää jo.. eikä mitään ongelmia... uskon uusien nesteiden auttaneen...jarruvalokin toimii nyt ihan normisti.. kiitos kaikille vastauksista.. tää o hiano föörymi
En jättäisi itsekseen asiaa seuraamatta kun kyse kuitenkin jarruista. Voi sattua ikäväkin vahinko, varsinkin liukkaalla - onneksi nyt kesä...
Starilla näkee jarruvalokytkimen ja jarrusylinterin toiminnan hyvin jos semmoinen on saatavilla.
Edit: Toi Mika saattaisi olla hyvinkin asian ytimessä. se lämpö ja sen ongelmaa kiihdyttävä ja toisaalta hiljalleen jäähtyessä poistava vaikutus on selvä juttu. Mutta perimmäinen syy voisi olla juurikin ettei palaudu kun se valokin oireilee.
Viimeksi muokannut AK47, 06.6.2019 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55