Taas meni puola

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahah, tais mennä taas puola. En edesmuista oliko 4 vai 5 jo menossa.

Olin jo varma että kun vaihdoin tulpat juuri alkuperäismallisiin vastuksettomiin että loppuisi puolien meno...

Toisaalta siellä on yksi topran merkkinen ihmekötöstys joten oisko se mennyt nyt kun ei edellinenkään tarvike kestänyt puoltakaan vuotta.

Tutkitaanpas viikolla asiaa tarkemmin.

Mutta mikäs se puolan tappaa näin kylmissä olosuhteissa?

c36 kyseessä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jaa, auto lämpeämässä ja muistuikin mieleen että ne venakopan muovilärvän ruuvit missä vielä on kierteet ehjänä on niin hemmetin tiukassa (kannessa/venakopassa). Muovilärvähän painaa puolia ja pitää ne pohjassa, oisko osasyy/syy se että puolan maadoitus pääsisi kipinöimään ja se tappais puolan koska muovilärvä ei paina jokakohdasta nyt kunnolla kun kierteitä korkannut?

Kun noita puolia joutuu vaihtelemaan tiuhaan niin mitähän tököttiä laittais kierteisiin ettei kohta korkkaa ne viimeisetkin tai pultti katkea?

Kovalla narinalla ja sydän verta itkien ne on ennen sieltä lähtenyt :roll:

Onnistuuko nuihin kierteen uusiminen ilman kannen irroitusta. Siis pelkän venakopan pois nostamalla sais helicoilit sinne? Kuvia puretusta M104 kannesta koppa irroitettuna?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuta en osaa sanoa kuin ettei ole kertaakaan tarvinnut takuuseen puolaa vaihtaa :? oisko ongelmana siis juuri huono maadoitus....

Voisiko ruuveille vaan kierteyttää milliä isommat reiät ?
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

kuparitahnaa pultteihin nii ei tartu kiinni..
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Muuta en osaa sanoa kuin ettei ole kertaakaan tarvinnut takuuseen puolaa vaihtaa :? oisko ongelmana siis juuri huono maadoitus....

Voisiko ruuveille vaan kierteyttää milliä isommat reiät ?
No, topran (made in england :shock: ) merkkinen tarvikepuolahan siellä oli syynä ongelmiin, käytetty orkkis bosch tilalle ja taas mennään jonkin aikaa.

Puolan sijainnilla ei selvää merkitystä. Näyttää menevän ainakin keskeltä ja takaa. Tosin vain ensimmäinen puola on ruuvien voimalla kiinni, muissa eivät ole muovikannen painamana paikallaan.

Kaiketi siinä yksi mahdollisuus miksi ei kestä. Seuraavaksi jos menee takaa tai keskeltä niin olen jo aika varma em syystä.

Harmi kun ei muista onko edestä mennyt yhtään.

Nyt sitten tietäjiä onko muovikannen ruuvien kierre kannessa vai venttiilikopassa?

Voisi isomman tehdä varmaan, oiskohan puolassa pultin vapaareikä juurikin millin isompi. Parashan olisi helicoil koska kaikki säilyisi entisen mittaisena ja mahdollinen korkkaus ei enää helicoililla uhkaisi yhtä pahana. Olisi teräs terästä vastaan ja kitka on pienempi joten saisi irtikin helpommin.

Haussa siis uudemman mallinen venakoppa M104 mosaan....
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

OT: Puolan johto pitäisi vaihtaa, T. Lech Walesa
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ainakin omassa 3,2l M104.992 koneessa puolien päälle tuleva läystäke on alumiininen ja ruuvataan joka puolan nurkista kahdella M6 kuusiokoloruuvilla koppaan kiinni. Itse asiassa kierteet eivät ole suoraan kopassakaan, vaan koppaan on lyöty aavistuksen kartiokkaat alumiiniset kierreholkit. Piti yks uus jo sorvata.

Ite miettiny että uskaltaako muiden merkkien puolia käyttää jos kelojen vastusarvot on vertaillessa likikään. Ois ainakin yks Mitsun hukkakipinäpaketti jonka vois kiskoo piuhoilla vaikka tulipeltiin, pois kuumasta kopasta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Mitä, onko Saksa jälleen aktivoitunut lebensraum-suunnitelmissaan :?: :shock: Vai Venäjäkö on liikekannalla :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juu Błyskawica-konepistoolit kaivellaan rähmäpaperista. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itse k*rpiinnyin männä kesänä horoina pyöriviin pultteihin ja pistin muutamaan reikään Bilteman "Helicoilit".

Puolassahan on se "maadoitusnasta" mutta mitä siitä maadoitetaan? Korkeintaan kai se rautasydän. Testausohjeissa taitaa pitää vastus tuosta pisteestä kaikkiin muihin sähköliittimiin pari megaohmia. Kipinävirtahan kulkee toisiokäämin yhdesta navasta tulpalle, sieltä moottorin runkoon, rungosta toiseen tulppaan ja toisiokäämin toiseen napaan.

OT:
Enemmän mieltä on askarruttanut "vanhanmallisten" syttyboksien virrankulku. Äkkiä kytkentäkaaviosta katsoen näyttäisi, että toisiokäämin ei-virranjakajan-päätä ei olekaan kytketty maihin vaan se oli jotenkin naitettu syttyboksille menevään piuhaan. Jos näin on, niin eikös silloin periaatteessa korkeajännite kulje myös boksin kautta? Kuulostaa mielenkiintoiselta. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Ainakin omassa 3,2l M104.992 koneessa puolien päälle tuleva läystäke on alumiininen ja ruuvataan joka puolan nurkista kahdella M6 kuusiokoloruuvilla koppaan kiinni. Itse asiassa kierteet eivät ole suoraan kopassakaan, vaan koppaan on lyöty aavistuksen kartiokkaat alumiiniset kierreholkit. Piti yks uus jo sorvata.

Ite miettiny että uskaltaako muiden merkkien puolia käyttää jos kelojen vastusarvot on vertaillessa likikään. Ois ainakin yks Mitsun hukkakipinäpaketti jonka vois kiskoo piuhoilla vaikka tulipeltiin, pois kuumasta kopasta.
Juu, se vanhan mallin venakopan kansi on varmaan parempi.

Kukaan uudempaa venakoppaa irroitellut tai onko irtonaista tutkittavaksi?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Itse k*rpiinnyin männä kesänä horoina pyöriviin pultteihin ja pistin muutamaan reikään Bilteman "Helicoilit".

Puolassahan on se "maadoitusnasta" mutta mitä siitä maadoitetaan? Korkeintaan kai se rautasydän. Testausohjeissa taitaa pitää vastus tuosta pisteestä kaikkiin muihin sähköliittimiin pari megaohmia. Kipinävirtahan kulkee toisiokäämin yhdesta navasta tulpalle, sieltä moottorin runkoon, rungosta toiseen tulppaan ja toisiokäämin toiseen napaan.

OT:
Enemmän mieltä on askarruttanut "vanhanmallisten" syttyboksien virrankulku. Äkkiä kytkentäkaaviosta katsoen näyttäisi, että toisiokäämin ei-virranjakajan-päätä ei olekaan kytketty maihin vaan se oli jotenkin naitettu syttyboksille menevään piuhaan. Jos näin on, niin eikös silloin periaatteessa korkeajännite kulje myös boksin kautta? Kuulostaa mielenkiintoiselta. :shock:

t.
Risto
Niinpä, WIS:in mukaan se on joku maadoitus se jousikuormitteinen juttu siinä yhdessä puolan nurkassa. Kai ne kaikki puolat halutaan saada samaan potentiaaliin eikä sen kummempaa. Viimeremontinkorjuun jäljiltä on johtosarjassa irrallaan vissiin startille menevä maajohto. Paikka sille mysteeri ja ei ole ollut aikaa/nosturia sen tutkimiseen, mistä se on irti... Mutta ennen sen irtoamista/kiinni laittamatta jäämistä on mennyt kanssa puolia...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Niih, puolia ei oo menny tuon jälkeen... Kop kop...

Mutta edelleen on selviämättä missä osassa ne kierteet on tämmöisessä M104:ssä jossa se musta muovinen puolien kansi. Siis ne puolien muovikannen kiinnitysruuvien vastakierteet. Onko ne venakopassa vai kannessa ja saako uusittua helicoililla.

Ainahan ne on helppo korjata jos ei tarvi kantta irroittaa, venakopan aina voi ottaa pois, se ei ole paha rasti. Kantta en halua irroitella niin kauan kun kannentiiviste ehjä ja kansi kunnossa....

Asiahan selviäisi helposti ostamalla M104 kansi ja venakoppa mutta eipä niitä ole juurikaan myynnissä irtaallaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Minä vetelin omaan helicoilit. Taisipa olla remonttitopikissa tekstiä ja kuviakin mutta nekin menivät sinne /dev/null:iin. :(

Kaipa on 36:ssakin pitkälti samanlainen. Eli kierteet on siinä venttiilikopassa. Siinäkin on todennäköisesti irtokierteet, jotka on jollakin opilla "liimattu" reikiin. Liekö ajatuksena ollut, että momentti pysyisi hallinnassa tms. En tiiä.

Joka tapauksessa kävin Biltemasta sen sarjan. Ainoat hankaluudet oli kalastella pois se pieni, katkaistava natsa, joka tippuu sinne reiän pohjalle sekä alumiinisilppu, jota imuri ei kunnolla kaapannut ja jota pölisi ympäri venakoppaa.

Se pultinreikä on jo valmiiksi sopiva (6,3 mm) joten porattavaa on lähinnä se irtokierteen osuus.

EDIT: Jaa – asia olikin jo tuolla ylempänä käsitelty. :oops:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Terve,

Minä vetelin omaan helicoilit. Taisipa olla remonttitopikissa tekstiä ja kuviakin mutta nekin menivät sinne /dev/null:iin. :(

Kaipa on 36:ssakin pitkälti samanlainen. Eli kierteet on siinä venttiilikopassa. Siinäkin on todennäköisesti irtokierteet, jotka on jollakin opilla "liimattu" reikiin. Liekö ajatuksena ollut, että momentti pysyisi hallinnassa tms. En tiiä.

Joka tapauksessa kävin Biltemasta sen sarjan. Ainoat hankaluudet oli kalastella pois se pieni, katkaistava natsa, joka tippuu sinne reiän pohjalle sekä alumiinisilppu, jota imuri ei kunnolla kaapannut ja jota pölisi ympäri venakoppaa.

Se pultinreikä on jo valmiiksi sopiva (6,3 mm) joten porattavaa on lähinnä se irtokierteen osuus.

EDIT: Jaa – asia olikin jo tuolla ylempänä käsitelty. :oops:

t.
Risto
Juu, se on lohduttava tieto että kierteet vanakopan puolessa. Mietitytti vain se että onko vaaraa porata jostain läpi vahingossa kun kierre-elementtiä asentelee. Ja ettei vahingossa vaikka tee helicoilia niin että osa venakopassa ja osa kannessa...

Periaatteessa pitäis koko venakoppa vaihtaa kun aiemmin konepellin yli on kävelty ja tainnu siinä mennä öljyntäyttöreijän kohalta koppa littuun. ainakin vuotaa aina vain siitä täyttökorkista öljyä vaikka uusittu se ja laitettu puolet paksumpi kumikin sinne tiivisteeksi.

Samoin siitä on maali lähtenyt ja saattaa senkin takia vuotaa korkin alta...

Mutta jos ei ehjää venakoppaa löydy, niin korjaillaan vanhaa helicoileilla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Juu, se on lohduttava tieto että kierteet vanakopan puolessa. Mietitytti vain se että onko vaaraa porata jostain läpi vahingossa kun kierre-elementtiä asentelee. Ja ettei vahingossa vaikka tee helicoilia niin että osa venakopassa ja osa kannessa...
Tokihan aina vaara on. Toisaalta jos mittaa, kuinka syvälle reikä ulottuu eikä poraa sitä syvemmälle, niin on jo aikalailla selusta turvattu. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Taas meni puola

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahah taas meni puola :D

Onneksi oli pari puolaa takakontissa oottamassa :) Olikos tuo nyt viides vai kuudes...

Onneksi ei mene nopeemmassa tahdissa.

Pitänee katsella mikä on tulppien kunto.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mikähän noita puolia tuohon tahtiin syö ? Mun "mossessa" ei vielä ole mennyt yhtään puolaa. (koputan puuta). Ajattelin vain ,että mitä erilaista noissa voisi olla,jos toisessa kestää ja toisessa ei tahdo kestää.
Star
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Bomber4 kirjoitti:Mikähän noita puolia tuohon tahtiin syö ? Mun "mossessa" ei vielä ole mennyt yhtään puolaa. (koputan puuta). Ajattelin vain ,että mitä erilaista noissa voisi olla,jos toisessa kestää ja toisessa ei tahdo kestää.
Eipä ossoo sanoa. Epäily on johtosarjassa jota en ole kerennyt vaihtaa vieläkään, ainoastaan korjata murenneet kohdat. Pääepäily kuitenkin se että näyttäis takimmaista puolaa syövän ja sieltä on korkannut ne puolia pitävät ruuvit (muovikannen ruuvien kierre). Ehkä puola pääsee irti maadoituksesta ja se on liikaa sitten.

Tai onhan se takimmainen puola luultavasti kaikkein kuumimmassa paikassa...

Puolan meno ei haittaa kunhan ecu pysyy kunnossa käytettyjä puolia saa 10-20e orkkiksena ja uudet tarvikkeen 50- originaalin 100e kieppeille hinta ei ole katastrofi. on tässä isompiakin murheita.

94 asti ollut puolien kiinnipainokannen matsku alumiini ja en tiedä onko niistä kierteet yhtä heikkoja.

95-eteenpäin muovinen puo0lien kansi.

Oisko 120tkm ajettu ja mennyt se 5-6 puolaa. Pitää koettaa keretä katsoa tulppien kunto, kokeilin nyt alkuperäistä tulppamallia (bosch) katsotaan paljonko on kärkiväli kasvanut. Nuilla tulpilla taitaa olla ajettu n 20tkm+ nyt.
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Aika erikoinen juttu että noin usein puola hajoaa. Itse hajotin yhden puolan viime kesänä kun pesin konehuoneen painepesurilla ronskilla kädellä ja tulpan reiät oli täynnä vettä :oops: . Siinä samassa vaihdoin sitten kaikki tulpat vastuksettomiin alkuperäis tulppiin, kaikki puolat vaihdoin, tulpan johdot ja puolille tulevat syöttöjohdot. Itsellä on ollut se muovinen kansi pois paikaltaan joku vuoden verran eikä ole puolia polttanut. Pitäähän se niitä puolia paikallaan mutta onko sillä muuten mitään merkitystä?? Toistaiseksi omassa ei ole remontin jälkeen ollut mitään ongelia.
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tu0mas kirjoitti:Aika erikoinen juttu että noin usein puola hajoaa. Itse hajotin yhden puolan viime kesänä kun pesin konehuoneen painepesurilla ronskilla kädellä ja tulpan reiät oli täynnä vettä :oops: . Siinä samassa vaihdoin sitten kaikki tulpat vastuksettomiin alkuperäis tulppiin, kaikki puolat vaihdoin, tulpan johdot ja puolille tulevat syöttöjohdot. Itsellä on ollut se muovinen kansi pois paikaltaan joku vuoden verran eikä ole puolia polttanut. Pitäähän se niitä puolia paikallaan mutta onko sillä muuten mitään merkitystä?? Toistaiseksi omassa ei ole remontin jälkeen ollut mitään ongelia.
No, niinpä. On menny sekä orkkiksia käytettyjä että uusia tarvikkeita tasaiseen tahtiin. Pitää korjata aina yksi kohta kerrallaan epäillyistä syistä jos haluaa tietää missä syy... Mutta ei oikein jaksais pelkästä mielenkiinnosta syytä etsiä - Enää.... ;)

Puolan meno sitten pysäyttää menon noin vartiksi riippuen arvaako ensin mikä niistä aina meni... nyt rupesin kirjaamaan ylös kilometrejä ja että mistä palaa ja minkälainen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

puola #7 meni aamulla. Ensin tuli semmoinen pikku papatusääni ja arvasin jo mikä tuli mutta parissa sekinnissa meni ihan hirveeksi papatukseksi ja käytettävää tehoa tais jäädä joku 75hp... Ihan kuin ois 200 reetä käskeny tai vielä huonommin. Luulin jo että koko poksi lopulta pimeni.

Taas selvisi puolan vaihdolla vieläkin, meni se edellisellä kerralla laitettu käytetty orkkis puola kutospytyn päältä. Oisinko ajanu vain muutaman tonnin sillä.

Jännä ajella kotio kun ei oo varapuolaa... Onneks kotona on vielä 3 puolaa varastossa.

Ainiin, luettiin vikakoodeja ja olihan niitä reilusti.

Kuva

Tässä välissä lukee 1408206726 joka on varashälyttimen laatikko, mutta skannaus meni persiilleen ja se jäi pois.

Kuva

Moni nuista on vanhaa perua yli 4 vuoden takaa.

Uusina ainakin 107 ( :oops: )

Pitää verrata vanhaan lappuun joka otettu ennen kun puolia alkoi mennä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jos nyt googletin oikein niin 107 ois: Ignition dwell angle control output stage, short to ground.

Että johtosarjaa vaihtamaan lopultakin.

http://www.scribd.com/doc/32288978/Merc ... ode-Manual

Miten tuon saa talteen omalle koneelle?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”