jahah, tais kärähtää koko paska 220D aut -98... vika löytyi!

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

jahah, tais kärähtää koko paska 220D aut -98... vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Autonpesukoneesta kun yritin ajaa ulos niin ei jaksanu startata. Lähti sitten kuitenkin hetken päästä. Ihan kuin ois ollu akku tyhjä.

Syyhän huonoon starttaukseen oli se että ilmastoinnin jo hetken aikaa äännellyt kompura tais leipoutua yhdeksi möykyksi.

Ja siitä sitten muodostui savua monuurahihnasta ja just kun sammutin auton niin hihna katkes heti sen jälestä että binks.

Kotiin matkaa 9km ja autotalllissa olisi mukavampi vaihtaa kompura kuin nesteen pihalla...

Eikun ajamaan. Lämmöt nousi puolessa välissä sataseen ja sit pistin lintan parkkiin siihen. Annettiin jäähtyä noin 45min ja moottorin lämmöt olikin kaiketi lähellä nollaa joka pohjolan liikenteen hallissa vallitsi. Taas ajamaan kotio päin ja pääsinkin pihaan lämpöjen nousten jo 95 asti. Matkan aikana tietty ilman hihnaa laturin varoitusvalo killotti punaisena.

Tallia tyhjentäessä auto sitten päätti ettei enää lähetä tallin oven edestä minnekkään. Ei hehkuttanut.

Ei hehkuta, kaikki valot syttyi normaalisti paitsi hehkun valo ja sisäpuhallin rupesi puhaltelemaan omiaan. Arvelin että akku tyhjä. Jostain syystä ilmastoinnin lauhduttimen kennon puhallin (tai molemmat, en katsonut)puhalteli omiaan vaikka avaimen otti virtalukosta pois ->vara-akkua hakemaan.

No vara akusta lisävirtaa. Siinähän sitten pimeessä takakontissa tökkäsin lisäviran navat väärin päin (näytti se isolle ristipäälle tehty korkin +-kolo ihan + merkiltä... Huomashan ton siitä zap äänestä että menee väärinpäin nyt vesi joessa :D

Arvasin että nyt ei ainakaan asia parantunut ja näinhän se oli. Ei lähtenyt lisäakullakaan vaikka kytki oikeinkin päin. Lisäakussa oli napajännite 12.25 ja auton alussa 11.5 joten arvelin että lataaminen saattaisi sittenkin auttaa. Maajohto irti ja akku laturiin. Kun napajännite oli noussut 12.5v asti kokeilin josko lähtisi. Eipä parannusta, päinvastoin nyt vilkkuu kaikki valot kun raketin ohjaamossa.

Mikähän boksi siellä kärähti? Sulakkeista kun lampun valosta katseli niin numero 40 10A töötin sulake oli palanu. Tosin ei se töötti ole pelannut ennenkään kummoisesti tais viimeksi tarvittaessa olla vaiti.

Akku kyllä on tyhjä koska imee 3A vieläkin vaikka yli tunnin ollu ton testin jälestä laturissa.

Katotaan nyt starttausta aamusella mutta veikkaampa ettei inahdakkaan.
Viimeksi muokannut AK47, 22.12.2013 2:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: jahah, tais kärähtää koko paska 220D aut -98

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahah, saattaa olla syy avaimessa/virtalukossa taas.

Kun menin autotalliin järjestämään tilöaa niin painoin kakesta auton ovet lukkoon. Vilkautti valoja kyllä.

Kun menin starttaamaan niin ovet oli jostain syystä auki... Joko ajonesto tietty menny päälle ja ei lähe pois. Kiva juttu.

Tässähän sitä riittää puuhaa lomaksi...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: jahah, tais kärähtää koko paska 220D aut -98

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:Jahah, saattaa olla syy avaimessa/virtalukossa taas.

Kun menin autotalliin järjestämään tilöaa niin painoin kakesta auton ovet lukkoon. Vilkautti valoja kyllä.

Kun menin starttaamaan niin ovet oli jostain syystä auki... Joko ajonesto tietty menny päälle ja ei lähe pois. Kiva juttu.

Tässähän sitä riittää puuhaa lomaksi...
Eip oo avaimessa vika. Otin patterin pois avvaimesta mutta ei vaikutusta muuhun, kuin että suostu vilkuttelemaan jo ovet lukkoon ja auki.

Akku oli yön yli latauksessa ja lopusta meni enää 1A joten on se nyt täysi.

Sen huomasin nopeesti kokeillessa että antaa hehkuttaa ja valot syttyy mittaristossa normaalisti vain R asennossa. Muissa asennoissa palaa melkein kaikki valot.

Seuraavaksi kurkkaamaan sit vaihelootan boksia. Jos vikaa vaikka siellä.

Pittää kysellä staria lainaksi, ei tuosta muuten taija saada selkoa.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Juu, se on varmasti se * paras aloitus tutkimaan miten kipeää on tehnyt. :nocando:
Kein siknatuur
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sampo N. kirjoitti:Juu, se on varmasti se * paras aloitus tutkimaan miten kipeää on tehnyt. :nocando:
On toki staari paras apu, mutta ei tällaista melkeinpä paalikuntoista juuri kannata kulettaa korjaamolle kun ajamaankaan ei pysty enää. Auton arvosta suuri osa on kolmen kuukauden leima ja lähes täysi tankki :D No, onhan tuohon kahden vuoden aikana työnnetty osaa parilla tonnilla joten katsotaan nyt saisiko järkevään hintaan liikenteseen vielä. Nämä suolakelit tuolla pitäis saada ajettua vielä jotta se pari tonttua kuolettuisi työmatka-ajossa.

Lainaksi pitänee kysellä sitä staria.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AK47 kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Juu, se on varmasti se * paras aloitus tutkimaan miten kipeää on tehnyt. :nocando:
On toki staari paras apu, mutta ei tällaista melkeinpä paalikuntoista juuri kannata kulettaa korjaamolle kun ajamaankaan ei pysty enää. Auton arvosta suuri osa on kolmen kuukauden leima ja lähes täysi tankki :D No, onhan tuohon kahden vuoden aikana työnnetty osaa parilla tonnilla joten katsotaan nyt saisiko järkevään hintaan liikenteseen vielä. Nämä suolakelit tuolla pitäis saada ajettua vielä jotta se pari tonttua kuolettuisi työmatka-ajossa.

Lainaksi pitänee kysellä sitä staria.
Tarkistele
Kaikki sulakeet myös latauksen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

CDI203 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Juu, se on varmasti se * paras aloitus tutkimaan miten kipeää on tehnyt. :nocando:
On toki staari paras apu, mutta ei tällaista melkeinpä paalikuntoista juuri kannata kulettaa korjaamolle kun ajamaankaan ei pysty enää. Auton arvosta suuri osa on kolmen kuukauden leima ja lähes täysi tankki :D No, onhan tuohon kahden vuoden aikana työnnetty osaa parilla tonnilla joten katsotaan nyt saisiko järkevään hintaan liikenteseen vielä. Nämä suolakelit tuolla pitäis saada ajettua vielä jotta se pari tonttua kuolettuisi työmatka-ajossa.

Lainaksi pitänee kysellä sitä staria.
Tarkistele
Kaikki sulakeet myös latauksen
Juu ladattiin yö. Ei auttanut ja vain sulake 40 oli palanut /äänitorvelon sulake. Ja sekin tais olla palanu jo aiemmin.

Kimppis otti hotarilta starin lainaan ja luettiin koodit. Olihan niitä liuta ja varmaan osa tuli noista akun kengän irrotuksista, mutta pakko oli irroittaa kun pyöritteli itsekseen kennon sähköropeleita yms. Nollattiin se mikä nollautui ja autohan starttas ja saatiin autotalliin siirrettyä.

Kimppistä ootellessa tutkin wissistä ja siellä todettiin että vesi sulakerasiassa aiheuttaa em puhaltimien pyörimistä vaikka avain olisi taskussa kuten mulla.

Ja olihan se auton pesu tässä se viimeinen voitelu. Rasiassa oli samin yläpuolinen kytkentäpohja ihan hapettunut ja märkä. Sen kun fiksasi niin lähti ne joulukuusen valot kojelaudasta pois.

Nyt sitten takas lähtöruutuun eli kompuran vaihtoon....

Mahtaakohan ilman ilmastointia olevan mallin remmin saada mahtumaan tonne jos saa purettua magneettikytkimen ja kompuran hihnapyörän pois? Mikä lienee oikea pituus nyt on ilm kompuralla muistaakseni 2120 tai 2128mm. EDIT: oikea lieneee 2120 ja ilman ilmastointia 2050 mikä vaikuttaa varsin pieneltä erolta. No samapa tu jos vain asia tällä etenee.

EDIT: Tässä kuva hapettuneesta samin ja relekytkentäpalikan sisuksesta.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”