Mittariston ja keskikonsolin valot heittivät toimimasta pari päivää sitten. Myöskään rekisterikilven valot takana eivät pala.
Kävi ilmi että konehuoneen puolella olevasta sulakerasiasta oli sulake nro 9 (7,5A) palanut. Sulakerasian kannessa olevassa kaaviossa sulakkeen nro 9 kohdalla on kuvaus "Instrument illumin., licence plate illumin.".
Kun vaihdan sulakkeen, palaa se välittömästi uudestaan, kun valokatkaisin käännetään päälle.
Jouduin talvella aiemmin rassaamaan mittaristoa, kun ongelmana oli osoitinneulojen jumittuminen. Irroitin siis tänään mittariston ja tarkistin myös rekisterikilven valot. Kaikki näytti olevan ok.
Onko kellekkään sattunut vastaavaa? Mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
W202 C180 vm-94, sulake nro 9 palaa
No niin vika paikannettu. Laitampa tässä vähän tarinaa tapauksesta, josko siitä olisi muille joskus apua vastaavassa tilanteessa.
Tutkin dealerin vinkin perusteella rekisterikilven valoille menevän johdon kontista. Sieltä ei löytynyt mitään vikaan viittaavaa, joten näin ainoana vaihtoehtona keskikonsolin namikoiden kimppuun käymisen.
Purin vaihdekepin ympäristön, tuhkakupin, tupakin sytyttimellä varustetun lokeron, keskikonsolin puupanelin nappuloineen ja irrotin sen jälkeen liittimet kaikista vehkeistä. Sulakkeen vaihdon jälkeen rekisterikilven valot alkoivat toimimaan joten kasasin hilppeet paikalleen yksi kerrallaan.
Vika löytyi lopulta tupakinsyttimen valosta!
Valo oli keskikonsolin lokerossa olevan tupakinsytyttimen kyljessä.
Valaisimen sisällä oli jousi joka painoi lamppua johdon päätä vasten. Jouden päässä oleva muovi rinkula oli palasina, jonka vuoksi johdon pää pääsi tärähtäessään ilmeisesti koskemaan johonkin mihin ei olisi pitänyt.
Väliaikaisena ratkaisuna katkaisin tupakinsytyttimen valaisimen johdosta ja teippasin johdon pään.
EDIT: Korjausta tähän sen verran että myöhemmin kävi ilmi että lokeron pohjalla ei ole vakiona mitään tupakinsytytintä, vaan kysymyksessä oli edellisen omistajan jälkiasennus.
Tutkin dealerin vinkin perusteella rekisterikilven valoille menevän johdon kontista. Sieltä ei löytynyt mitään vikaan viittaavaa, joten näin ainoana vaihtoehtona keskikonsolin namikoiden kimppuun käymisen.
Purin vaihdekepin ympäristön, tuhkakupin, tupakin sytyttimellä varustetun lokeron, keskikonsolin puupanelin nappuloineen ja irrotin sen jälkeen liittimet kaikista vehkeistä. Sulakkeen vaihdon jälkeen rekisterikilven valot alkoivat toimimaan joten kasasin hilppeet paikalleen yksi kerrallaan.
Vika löytyi lopulta tupakinsyttimen valosta!
Valo oli keskikonsolin lokerossa olevan tupakinsytyttimen kyljessä.
Valaisimen sisällä oli jousi joka painoi lamppua johdon päätä vasten. Jouden päässä oleva muovi rinkula oli palasina, jonka vuoksi johdon pää pääsi tärähtäessään ilmeisesti koskemaan johonkin mihin ei olisi pitänyt.
Väliaikaisena ratkaisuna katkaisin tupakinsytyttimen valaisimen johdosta ja teippasin johdon pään.
EDIT: Korjausta tähän sen verran että myöhemmin kävi ilmi että lokeron pohjalla ei ole vakiona mitään tupakinsytytintä, vaan kysymyksessä oli edellisen omistajan jälkiasennus.