s202 takalasin pyyhkimen sähköt

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

s202 takalasin pyyhkimen sähköt

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Entisestä moottorista lienee ruostunut akseli kiinni ja se on aiheuttanut moottorin hiilien ja kollektorin sekä staattorin tummenemista ja hiilisillan totalisen sulamisen.

Vaihdoin käytetyn käsittääkseni juurikin s202 peräisin olevan moottorin (osanumero eri kuin alkuperäisessä) muttei se suostu liikkumaan. Rele kyllä naksuu mutta muuta ei tapahdu.

Kaikki sulakkeet on tarkistettu.

Liittimelle asti näyttäisi tulevan ainakin maa ja +12v mutta kolmas johto on mysteeri. Pesunesteelle on toisaalla oma moottori.

Miten testaan auton puolelta että kaikki on ok ja miten irrallisen moottorin? Moottori ei pyöri jos maahan ja +12V nastaan antaa virtaa. Onko kolmas johto joku heräte tai asentotunnistuksen ilmaisin tai työliikkeiden laskuri tms?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: s202 takalasin pyyhkimen sähköt

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:Entisestä moottorista lienee ruostunut akseli kiinni ja se on aiheuttanut moottorin hiilien ja kollektorin sekä staattorin tummenemista ja hiilisillan totalisen sulamisen.

Vaihdoin käytetyn käsittääkseni juurikin s202 peräisin olevan moottorin (osanumero eri kuin alkuperäisessä) muttei se suostu liikkumaan. Rele kyllä naksuu mutta muuta ei tapahdu.

Kaikki sulakkeet on tarkistettu.

Liittimelle asti näyttäisi tulevan ainakin maa ja +12v mutta kolmas johto on mysteeri. Pesunesteelle on toisaalla oma moottori.

Miten testaan auton puolelta että kaikki on ok ja miten irrallisen moottorin? Moottori ei pyöri jos maahan ja +12V nastaan antaa virtaa. Onko kolmas johto joku heräte tai asentotunnistuksen ilmaisin tai työliikkeiden laskuri tms?
Kyllähän tähän jotain valoa täällaiselta forumilta luulisi löytyvän? :shock:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: s202 takalasin pyyhkimen sähköt

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Google kertoi myös että alunperin palanut osanumeroltaan A2028201908 oleva moottori löytyisi myös s203 mallista...

Että varmaan siinä sekä s210 mallissa lienee samalla lailla sähköt kyseiselle moottorille...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mullakin palo joitain vuosia sitten moottori pyyhkijästä. Oli ihan sula möntti koko kapine.
Muistelen, että vikaa etsiessä ja mittaillessa ei oikein selvinnyt miten se sähkö siellä kulkee.
Ostin AkiP:ltä uuden moottorin ja se pelaa vieläkin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ahonen v kirjoitti:Mullakin palo joitain vuosia sitten moottori pyyhkijästä. Oli ihan sula möntti koko kapine.
Muistelen, että vikaa etsiessä ja mittaillessa ei oikein selvinnyt miten se sähkö siellä kulkee.
Ostin AkiP:ltä uuden moottorin ja se pelaa vieläkin.
Juu, tuossa pitäis olla ehjä moottori mutta ei vaan inahdakkaan, toimivana se on poistettu ja vuoden ollut oottamassa töihin pääsyä. Ja pyyhkijän moottori ei kyllä vuodessa luulisi mihinkään mykistyvän kun on ulkonäkönsä perusteella säilytetty asiallisesti.

Ennen kuin rupeaa lisää etsimään moottoreita pitäisi selvittää jotenkin kummassa vika, autossa vai moottorissa...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nostetaas vielä ylös.

Tarviiko tuon muuten toimia katsastuksessa?

Niin, en keksi itse miksi se purkuosamosa ei suostu toimimaan vaan pelkkä rele naksuu samalla lailla kun se palanut moottorinen tekee vaikkei siinä ole edes se hiilisilta paikallaan.

Entisessä on kyllä ainakin virtaa saanut loppuun asti kun hiilisilta oli ihan sulanut. Akselissa oli tosiaan sen verta ruostetta ettei ihme että on virtaa napannut.

Onkos kenelläkään s202 kulkinetta tässä lähellä (Järvenpää-Karkkila välillä) että vois tuon varaosamosan kytkeä piuhaan ja katsoa suostuuko pyörimään?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, lähetään sitten siitä että moottori jota kokeilin ei pelaa tai on väärää mallia. Pitänee palauttaa se kun sitä ei osaa testatakkaan ja ei viitsi alkaa purkamaan ja tutkimaan.

Takas lähtöruutuun siis. Ostetaan sopiva pyyhkimen moottori!
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, josko rassausmiitissä selviäis se kolmannen ohuemman johdon tarkoitus ja että miksi pyyhin ei pyyhi...

ja edelleen ostoslistalla on sellainen moottori joka rupeaa pellaamaan heittämällä ;)
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

AK47 kirjoitti:
ja edelleen ostoslistalla on sellainen moottori joka rupeaa pellaamaan heittämällä ;)

Laetappa Aki P:lle viestiä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liittimelle asti näyttäisi tulevan ainakin maa ja +12v mutta kolmas johto on mysteeri.
Moottorillahan pitää olla jatkuva (virtalukko-ohjattu) virta, maa ja heräte.
Muuten se ei palaa oikeaan asentoon kun laitetaan pyyhin pois päältä.

Vai mitä liitintä tarkoitat.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:
Liittimelle asti näyttäisi tulevan ainakin maa ja +12v mutta kolmas johto on mysteeri.
Moottorillahan pitää olla jatkuva (virtalukko-ohjattu) virta, maa ja heräte.
Muuten se ei palaa oikeaan asentoon kun laitetaan pyyhin pois päältä.

Vai mitä liitintä tarkoitat.
Sitä liitintä mikä tulee siihen moottorin runkoon, kaksi paksumpaa joissa maa ja +, kolmas siis heräte.

Pitääpä mitata tuleeko herätteeseen mittään.

Painonapissa josta pyyhin käynnistetään tai ruiskautetaan pesunestettä molemmat ledit nyt ainakin toimii joten ei liene nappivika.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tai sitten se johto ilmoittaa releelle millon pyyhkimen varsi on oikeassa asennossa, eipähän tuota muista / tajua kun ei ole virtapiirikaavioita tässä.
Tai kyseistä autoa tutkittavana :D
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

[quote="AK47"]No, josko rassausmiitissä selviäis se kolmannen ohuemman johdon tarkoitus ja että miksi pyyhin ei pyyhi.



Katotaan,jos pääsen paikalle,mullahan on s202 myös ja pyyhkimen moottori on"yhtäpuuta"
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katotaan,jos pääsen paikalle,mullahan on s202 myös ja pyyhkimen moottori on"yhtäpuuta"
Ninhän se on mullakin, nyt kun puheeksi tuli :happy:

Tarkkaan ottaen, autoa ostaessani edellinen omistaja kertoi että takalsinpyyhin ei sitten toimi, jonain jäisenä aamuna oli tulleet savut ulos.
Koeajolla kokeilin ja hyvinhän se toimi, pariinkin kertaan, mutta nyt se ei ole sen koommin pelannut.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:
Katotaan,jos pääsen paikalle,mullahan on s202 myös ja pyyhkimen moottori on"yhtäpuuta"
Ninhän se on mullakin, nyt kun puheeksi tuli :happy:

Tarkkaan ottaen, autoa ostaessani edellinen omistaja kertoi että takalsinpyyhin ei sitten toimi, jonain jäisenä aamuna oli tulleet savut ulos.
Koeajolla kokeilin ja hyvinhän se toimi, pariinkin kertaan, mutta nyt se ei ole sen koommin pelannut.
No, varmaan se akseli ruostunut jumiin kuten tässä oli ja se aiheuttanut savumerkkejä sielläkin.

Mulla on koko hiilisilta (bosch 1 394 336 515 ?) moottorista kärynnyt, ei voi korjata ellei tee kokonaan uutta.... Putsaa akseli ennenkuin tulee lisää savua ulos. Saattais tuo olla vielä pelastettavissa. Hiilisilta näyttää olevan noin 10-30A sulake :D

Mittasin piuhat, keskimmäinen paksu +12vdc ja toinen paksu maa.

Kolmas ohut toisessa reunassa antoi välillä yleismittarin mukaan 230mAh mutta yleensä pyöri siinä +20 - -20mAh tietämissä. Hz puoli antoi joskus jonkun luvun yleensä 0-1Hz, ehkä siitä syystä että kytkettäessä piuhat tuli joku härö ja luuli sitä joksikin signaaliksi. Pulssisuhde antoi kanssa epämääräistä 25, 86 ja 99% suhteita silloin kun ylipäätään mitään antoi. Mittarihan on bilteman pihtivirtamittari vdc ja ac puolelle.

Rele naksuu sekä palaneessa moottoripaketissa josta siis olen poistanut rikkinäisen hiilisillan ja myös purkuosana kokeillussa ehjänä poistetussa (akseli ei ollut ollenkaan ruosteessa) eri varaosanumerolla olevassa härvelissä.

On tunne että noin 50/60% vika on tai ei ole moottorissa... Vaan auton puolella.

No jos miittiin tulloo sähköviisaampia niin poltetaan muutama sulake asian tiimoilla ;)

Tommonen härveli numero (bosch) 039201538, MB A2028201908

Kuva
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pyyhin pelaa nyt. Yritettiin siis saada rikkinäinen tai sopimaton osa pelaamaan. Toisella purkuosalla pelas heti. Ensimmäisen osan toimittaja oli ostanut moottorin purkuosana johonkin autoon ja ei enää tarvinnut sitä kun tais auto mennä ennen pyyhkimen moottorin vaihtoa tai jotain sinnepäin. Oletin tietenkin että mosa käy ja on ehjä kun on sellaisena myyty...

Turhaan sai tutkia ja pähkäillä kun ei ottanut toimivaa osaa heti kättelyssä....

Jos jollakulla on tarvetta hiilisiltansa polttaneelle mosalle niin tuo alkuperäinen joutaa varaosiksi.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Vaihtolaite lakkasi pelaamasta.... Palaneen haju oli aika reipas.

Arvelin että sama hiilisilta sulanut taas mutta eipäs ollutkaan.

Akselissa pikkuisen hapettumaa ja mekanismi aika jumissa.

Voitelu ja putsaus ei saanut laitosta pelaamaan aluksi vaan teki pyyhkimisliikkeen 2-3 osassa vaihtaen pysähdyskohtia.

Lopunperin kun taivutti kaikkia kierukkapyörälle tulevia kuparikontakteja enempi ottaviksi alkoi pelata.

Kai se on mahoton tällaista laitetta tehdä yhtä kestäväksi kuin etulasin pyyhkijää...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mihin ihmeeseen tarvitsee takalasin pyyhkijää?

Omassa autossa harmittaa jos takalasin pyyhin menee päälle kun takalasiin jää kamalia rantuja ja minusta on muutenkin turha naarmuttaa sitä lasia. :roll:

3,5 vuoden aikana takalasin pyyhin on liikkunut tasan 2 kertaa kun on ollut tihkukytkin päällä ja laittanut pakin päälle. :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jolle kirjoitti:Mihin ihmeeseen tarvitsee takalasin pyyhkijää?

Omassa autossa harmittaa jos takalasin pyyhin menee päälle kun takalasiin jää kamalia rantuja ja minusta on muutenkin turha naarmuttaa sitä lasia. :roll:

3,5 vuoden aikana takalasin pyyhin on liikkunut tasan 2 kertaa kun on ollut tihkukytkin päällä ja laittanut pakin päälle. :lol:
Se nyt on mulle ihan sama onko siellä lintan takalasissa naarmuja vai ei. Ajelen päivittäin soratiellä ja takalasi on sen mukaisesti pölyssä, kurassa yms ja olen sen verta laiska että kun tarvitsee peruuttaa ja näkyvyyttä taaksepäin enempi kuin sivupeileistä näkee niin en lähde käsin pesemään takalasia, saati kurkistelemaan mahtuuko tai onko jotain edessä. Täällä on liikenteessä myös kaikenlaista sekoilijaa joiden liikkeitä on hyvä nähdä myös takalasista käsin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”