Moro,
Nyt olisi Mersussa seuraava ongelma:
Tyhjäkäynnillä tasaiseen tahtiin käynti muuttuu ja melkein sammuu koko moottori. Vaihde päällä tekee samaa. Aina kun egr venttiili aukeaa, niin kauhea savutus ja kone alkaa rynkyttämään. Mikä sitä egr:n solenoidia ohjaa ja mitkä kaikki asiat siihen vaikuttaa? Nyt on vaihdettu MAF ja EGR ja se egr:ää ohjaava solenoidi. Mittasin sinne solenoidille tulevasta liittimestä startin jälkeen 8,5V ja heti kun koskee kaasuun niin nousee 10,5V. Ajossa toimii hyvin, mutta liikenne valoissa ja risteyksissä joutuu heittämään vapaalle ettei sammu.
W203 220 cdi vm2000 EGR ongelma
Eilen tutkin vielä lisää asiaa ja löysin seuraavaa:
- tyhjäkäynti sekoilee aina noin 30-60 sekuntia, kun vaihde vapaalla. Sen jälkeen auto toimii normaalisti, jos on tyhjäkäynnillä. Voi olla vaikka mikä vaihde päällä tässä vaiheessa.
- kun edes ”hipaisee” kaasupolkimeen niin sekoilu alkaa. Sen jälkeen vapaalle ja odottelu, että käynti tasaantuu.
- kun sekoilu on alkanut, niin ruiskutusmäärä, MAF:n ilmamäärä ja egr:n arvot heittelee. Egr:n arvo on aina tuossa vaiheessa noin 60% luokkaa ja painuu sitten noin 3% paikkeille, kun käynti tasaantuu.
Nyt tarvitaan edes hyviä arvauksia, että mikä tuon ohjauksen saa reagoimaan tuolla tavalla. Nuo edellä mainitsemani lukemat on otettu delphin testerillä.
- tyhjäkäynti sekoilee aina noin 30-60 sekuntia, kun vaihde vapaalla. Sen jälkeen auto toimii normaalisti, jos on tyhjäkäynnillä. Voi olla vaikka mikä vaihde päällä tässä vaiheessa.
- kun edes ”hipaisee” kaasupolkimeen niin sekoilu alkaa. Sen jälkeen vapaalle ja odottelu, että käynti tasaantuu.
- kun sekoilu on alkanut, niin ruiskutusmäärä, MAF:n ilmamäärä ja egr:n arvot heittelee. Egr:n arvo on aina tuossa vaiheessa noin 60% luokkaa ja painuu sitten noin 3% paikkeille, kun käynti tasaantuu.
Nyt tarvitaan edes hyviä arvauksia, että mikä tuon ohjauksen saa reagoimaan tuolla tavalla. Nuo edellä mainitsemani lukemat on otettu delphin testerillä.
MAF kertoo ECU:lle kuinka paljon EGR:n avautuminen tiputtaa tuoreen ilman virtausta ja jonka tiedon perusteella ECU säätää EGR:ää. Savutus ja käyntiongelma voisi johtua siitä, ettei saa happea vaan lähinnä kertaalleen poltettua. Voisi siis olla MAF-vika. Ilmeisesti halpistarvike-MAF:ia ei cdi-koneisiin kannata laittaa, vaan alkuperäinen tai muu laatumerkki. EGR:n puhdistamisestakaan (ja mekaanisesta tarkastamisesta) tuskin on haittaa.
just my €.02 ... kerro mitä löytyi
just my €.02 ... kerro mitä löytyi
MAF on vasta vaihdettu, mutta testaan vielä vanhalla. Egr venttiileitä on nyt kaksi ja molemmilla samat murheet. Niin ja molemmat egr venttiilit toimivat. Nuo oireet vähän pahenivat uuden maffin vaihdossa kyllä, mutta ei kai toimimattomia osia myydä huvikseen??? ECU näytti ihan hyvältä myös sisuksiltaan, joten sitä nyt en ihan heti lähtisi vaihtamaan, mutta mitäs volttimäärää sieltä eculta pitäisi tulla lämpimälle koneelle tyhjäkäynnillä? Nämä on niitä juttuja, että hankala mitata ja selvittää, kun ei tiedä mikä mittaamisen tulos pitäisi olla. Jostain ymmärsin että MAF:n ohjausjännite olisi jossain 1,8-5,0V mutta missä tilanteessa se pitäisi olla esim 5.0V? Mitään vikakoodeja tähän liittyen ei ole löytynyt edelleenkään. Edes sillä tähti vehkeellä. Monessa paikassa sanotaan, että ecusta ja sameista tulee koodeja, kuten myös egr ja MAF antavat koodit, jos eivät toimi.
Ei vieläkään mitään uutta, mutta onko jollain laittaa vertailuun arvoja autosta?
Esim railpaine, maffin voltit ja mielellään vielä egr venttiilin solenoidin jännite... Nämä arvot olisi mukava tietää tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla. Tietysti maffin ja egr:n tietoja voisi vertailla läppärin kautta, mutta onko nämä ilmoitettu samaan tyyliin ohjelmasta riippumatta? Tuo Dealerin ehdottama railpaine nyt kiinnostaa kanssa erityisesti. Auto on nuhainen, kun lähdetään liikkeelle, mutta vauhtiin päästyään tällä pärjää ja jopa voisi kutsua kiihtymiseksi... Toistaiseksi eniten on kiihtynyt kuski.
Esim railpaine, maffin voltit ja mielellään vielä egr venttiilin solenoidin jännite... Nämä arvot olisi mukava tietää tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla. Tietysti maffin ja egr:n tietoja voisi vertailla läppärin kautta, mutta onko nämä ilmoitettu samaan tyyliin ohjelmasta riippumatta? Tuo Dealerin ehdottama railpaine nyt kiinnostaa kanssa erityisesti. Auto on nuhainen, kun lähdetään liikkeelle, mutta vauhtiin päästyään tällä pärjää ja jopa voisi kutsua kiihtymiseksi... Toistaiseksi eniten on kiihtynyt kuski.