Vesipumpun vaihto W203 C180 sedan / paisuntasäiliön täyttö

Vastaa Viestiin
rene
Viestit: 49
Liittynyt: 12.3.2015 21:51

Vesipumpun vaihto W203 C180 sedan / paisuntasäiliön täyttö

Viesti Kirjoittaja rene »

Juuri ostamallani W203 c180 sedanilla (2001, 95kW) on ajettu nyt 240 tkm ja vesipumppua ei ole vielä vaihdettu. Mietin, pitäisikö tuo vaihtaa varmuuden vuoksi?

Vaihtotyön teettäisin paikallisessa pikkupajassa, jonne voin viedä omat osat. Olenko aivan hakoteillä jos vien nämä osat (esimerkki Motonetistä):

30-0506 Hihnan kiristinrulla MB 16ventt 2kpl 33,90€ 67,80€
30-6630 Moniurahihna 6x2030mm 1kpl 21,90€ 21,90€
30-9668 Vesipumppu MB-16V -02 1kpl 74,90€ 74,90€

sekä tietysti jäähdytysnestettä.
Viimeksi muokannut rene, 25.3.2015 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rene
Viestit: 49
Liittynyt: 12.3.2015 21:51

Viesti Kirjoittaja rene »

Lisätään tähän samaan ketjuun vielä kun liittyy asiaan. Mihin asti jäähdytysnestettä pitää lisätä paisuntasäiliössä?

En halua ylitäyttää säiliötä...
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Paisuntasäiliössä on varmaan joku max-merkki. Ja tarkoittaa että lämpimänä ei siitä kovin paljoa yli.

Tähän vesipumpun vaihtoon MINUN mielipide: mie en alkaisi mitään osia vaihtelemaan varmuuden vuoksi ennakkoon. (Ehkä poislukien tietyt jutut, vanhan diesel-mersun alipainepumppu esim?)
Jos edes on mahdollista niin tulee ainakin kalliiksi käydä läpi auto sillä tavalla että lähellekään kaikki sellainen kuluva tulisi vaihdetuksi mikä katkaisee matkan.
Ja niitä vikapaikkoja jää jäljelle kuitenkin PALJON!
Ja vesipumppu alkaa todennäköisesti ensin vikomaan vuotamalla! Jos neste ei ole käynyt jäässä/hyhmässä niin aika harvoin muuten särkyy. Jos vuotaa tai laakeri alkaa ääntämään niin matka ei heti katkea.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ääntävä vesipumppu toimii vielä tuhansia kilometrejä ennenkuin alkaa edes vuotamaan :) omassa tuli klappia 5mm ennenkuin se lopetti kokonaan toiminnan, siis eli vettä sylki niin paljon ulos ettei sillä voinut ajaa 10km pidemmälle tankkaamatta lisää vettä. Minusta turha vaihtaa ennenkuin se alkaa valuttamaan vettä.

Tällaisena se toimi kuukauden verran ja n 2000km. yhteensä 5000km siitä kun huomasin ensimmäisen kerran että siinä on vikaa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1hsdSOAi6Q4[/youtube]
Sitten se vasta vikaantui kunnolla.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hLRt7JoQvvc[/youtube]
Vähä kuivakka laakeri oli, ja pikkusen vaan klappia
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SuZcpUIFCNQ[/youtube]
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
rene
Viestit: 49
Liittynyt: 12.3.2015 21:51

Viesti Kirjoittaja rene »

Kiitos vastauksista. Eilen aamulla ajotietokone pyysi tsekkaamaan nestetason ja aloin miettimään josko vesipumppu vetelee viimeisiään. Iltapäivästä ei kuitenkaan uusinut ilmoitusta, eli taisi olla väärä hälyytys?

Mutta nuo osat siis ovat ne jotka hankin sitten jos pumppu alkaa oireilemaan?

Ohjekirjan mukaan paisuntasäiliöön pitäisi laittaa nestettä niin että kylmällä moottorilla nestepinta ulottuu mustaan "kansiosaan" asti. Eikö tuossa ole jo riski ylitäytön kanssa kun kone lämpenee?
Avatar
Oikosulkumies
Viestit: 45
Liittynyt: 16.9.2014 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Oikosulkumies »

Mullaki se yks kaunis kesäpäivä herjas sitä tasoa, no lisäsin pari desiä nii että oli piri-pinnassa, nytte ku pikkutermarin vaihdoin nesteitä päästämättä (karkas jonki verran siinä tolskatessa) niin taso on paljo alempi ku sillon ja ei herjaa taas mitään.. Eli saattaa olla väärä häly..

Mutta ei sitä tarvi huolehtia että sinne liikaa nestettä laittas, se tullee sieltä kyllä pois. Sitä varten ne ylivuotoletkut on.
W203 200CDI

Väri väriin ja loput yhteen.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Riski ylitäyttöön :shock: :shock:

Siinä on kyllä ihan YLIVUOTO systeemi josta ylimääräinen neste tulee pois ni ihan huoletta saat painaa piripintaan säiliön.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”