Jakoketjusta juttua koskien M271 konetta

Vastaa Viestiin
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Jakoketjusta juttua koskien M271 konetta

Viesti Kirjoittaja sjk »

Kirjoitan kokemukseni paljon mollattusta yksirivisestä ketjusta koneessa M271.
Tämä tarina on pitkä mutta myös osaltaan rauhoittava ja opettava.
Koneellani on ajettu 115000 km.
Otin jakopään auki, kampi OT merkissä nokka-akselin merkit olivat kohdallaan ja hammaspyörien hampaat virheettömät joten kaikki oli ok, mitään ei olisi ollut tarvetta tehdä. Nyt alkoi kuitenkin hölmöilyni. Koska olin jo hankkinut uuden ketjun, tiivistesarjan ja ketjunkiristimen päätin että vaihdan ketjun.
(Tähän ei olisi pitänyt ryhtyä ilman apumiestä) Moninaisten vaikeuksien kautta sain uuden ketjun paikalleen. ( Ketju hyppi hampailta ja jako meni tietysti sekaisin) Työn valmistuttua totesin että kampi OT merkissä nokka-akselin merkit kohdallaan, eli oltiin samassa tilanteessa kuin vanhallakin ketjulla.
Eli tuli tehtyä suuri määrä täysin turhaa työtä.
UUden ketjun olin aiemmin mitannut tarkasti 1134 mm, vanhan ketjun mittaus antoi tuloksen 1136mm eli +2.0 mm uuteen nähden.
Johtopäätökseni on että ketjun vaihdon ajankohta oli täysin ennenaikaista ja turhaa. Jos joillakin viisaammilla on asiasta muunlaisia kokemuksia tai mielipiteitä niin kertokaa. Hysteria kyseisen ketjun heikkoudesta ja kelvottomuudesta on mielestäni aiheetonta. Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mielestäni ketju on täysi paska. Mittarissa taisi olla 130tkm, kun vaihtoon meni ketju, kiristin ja rattaat. Autona ceemeli 230kompura vuodelta 2005.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tapauskohtaista.

Ei ole mahdoton homma käyttää koppa auki ja tarkistaa, kuten ollaan tehty aika useasti ja kaikkiin myyntiautoihin mitä tuotu.

Toisissa ollut aihetta ja toisissa ei vaikka lähes identtisiä autoja.

Huomattavasti pienempi murhe tarkistaa kuin myydä auto ja vaihtaa muutaman kk:n päästä kone :roll:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mitä pienempi öljynvaihtojen väli sitä parempi ketju. On muuten bemarin 4syl bensakoneessa samankokoinen ketju mutta lenkkiä lyhyempi, siinäkin aivan paska ketju :lol:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oiskoon nuo niin nällejä, jotta tekisivät "beta-versio" -testausta kuluttajilla, jolloin toiset kestää, testiketjut ei.

Toinen vaihtoehto, ottavat riimun sieltä mistä edullisimmin saa, jolloin taaskin ketjuissa on eroa... :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Tästä on monia mielipiteitä ja itsellä vain yksi. Voiteluongelma, joka johtuu siitä ettei laiteta riittävästi öljyä ja uskotaan, että öljyä ei kulu ollenkaan 15000 km aikana. Jos euto ei kuluta yhtään öljyä, niin se ei voitelekaan. Omassa koslassa tietokone näyttää litraa enemmän kuin mittaamalla tikulla, joten omistaja saattaa olla autuaan tietämätön öljyn määrässtä kuin laadustakin, pahimmassa tapauksessa ei ole enää jatkuvia paineitakaan, koska ei ole mitään indikaattoria sitä varten.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tasan yksi syy ja seon paska alimitoitettu ketju
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan, jakopään suunnittelussa on epäonnistuttu ja tehty se liian heikoista osista. Turha hakea muualta syitä.

Kukaan jolle on uusi ketju ja kiristin vaihdettu ei ole harmitellut että kun tuli teetettyä, moni joka ei ole vaihdattanut on harmitellut että kun ei tullut teetettyä, tai kun ei tiennyt :wink:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

sipi kirjoitti:Jos euto ei kuluta yhtään öljyä, niin se ei voitelekaan.
Meinaat siis, että valtaosa dieselmoottorilla varustetuista mersuista pelaa ilman varsinaista voitelua? Niissä kun ei tuppaa tikussa pinta laskemaan vaihtovälillä, jos ei sitten satu jostain vuotamaan..
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vai korvautuuko osa öljystä dieselillä? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitäs tuo OM642 ketju, kun toisilla on vaihtokunnossa 200tkm ja toisilla 500-600tkm?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

sonikki kirjoitti:Mitäs tuo OM642 ketju, kun toisilla on vaihtokunnossa 200tkm ja toisilla 500-600tkm?
Täysin omia aatoksia, eivät perustu mihinkään todistettuun faktaan:

-Öljynvaihtovälit/käytetty öljylaatu.
-Mittarilukemien vääristely.
-Kylmäkäynnistyksien määrä suhteessa kokonaisajomäärään.
-Laadunvaihtelu käytetyssä materiaalissa.


Esmes omassa ärrässä oli ostaessa mittarissa 200tkm ja ketju vaihtokunnossa.
Auto on tuotu käytettynä Italiasta ja 100tkm. ajetusta autosta on mystisesti kadonnut alkuperäinen huoltokirja :roll: Lisäksi romu tuntuu laukeavan jatkuvasti milloin mistäkin :arrow: Pistää miettimään, olisiko todellinen ajomäärä kuitenkin likempänä esim. 400tkm. :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittarilukeman vääristely ei selitä ketjun venymistä (OM642) vaikka joskus minullakin mieleen tuli.
Tähän tulokseen olen tullut sillä perusteella että on ollut autoja joiden mittarilukema 100% varmasti oikea ja ketju venynyt alle 200tkm vaihtokuntoon.
Näissä on ainakin joissain ollut huollotkin hyvin tehtynä (=öljy).

Toisaalta, ketju ei tunnu venyvän jatkuvasti kilometrien myötä samaa tahtia, eniten venyneellä on jako ollut pielessä vajaa 2 hammasta eikä kilometrit korkeimmat.
Mieli tekisi päätyä materiaalien laadun vaihteluun, mutta tiedä sitten...mukava noita ainakin on kuunnella kun uudella ketjulla ja kiristimellä höräyttää käyntiin :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Bemareissa tiputtivat taksien huoltoväiiä 12tkmetriin että koneet kestää paremmin. Ei oikein 40tkm öljynvaihyovälit olleet long life
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Leemu kirjoitti:
sipi kirjoitti:Jos euto ei kuluta yhtään öljyä, niin se ei voitelekaan.
Meinaat siis, että valtaosa dieselmoottorilla varustetuista mersuista pelaa ilman varsinaista voitelua? Niissä kun ei tuppaa tikussa pinta laskemaan vaihtovälillä, jos ei sitten satu jostain vuotamaan..
Teoriani mukaan sylinterin seinämiin kuuluu voiteluöljy, jota joutuu aina pieniä määriä palotilaan, sekoittuu imutahdin aikana polttoaineeseen ja palaa pois. Näin siis ei-suorasuihkutteisissa bensakoneissa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Joissakin mersun(kin) dieseleissä moottoriöljyn taso nousi ajon aikana. Helppo arvata ettei ollut hyvä asia moottorille. Jatkopäätelmänä se että jonkin verran sitä moottoriöljyä pitääkin kulua, suhteellista minkä verran. Oliskohan Leemukin tarkoittanut sitä että moottoriöljyn määrä ei vähene sen vertaa että lisäykseen olisi vaihtovälin aikana tarvetta.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

tähtikuljettaja kirjoitti:Oliskohan Leemukin tarkoittanut sitä että moottoriöljyn määrä ei vähene sen vertaa että lisäykseen olisi vaihtovälin aikana tarvetta.
Oman kokemukseni mukaan esim. OM60X sarjan dieselmoottorit eivät kuluta kunnossa ollessaan moottoriöljyä 15000km vaihtovälillä. Moottoriöljyn määrän vähenemistä ei pysty siis huomaamaan mittatikusta tarkistamalla.
Toki öljyä sylinterinseinämiin jää kun moottori käy, mutta jos mottori on teknisesti kunnossa määrät vain lienee ovat niin pieniä ettei sitä kulutusta näe öljytikussa.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Oheisen listan mukaan BMW ja Audi merkkisistä lähes uusista autoista noin puoleen pitää lisätä vaihtovälillä vähintään litra öljyä.

http://www.cheatsheet.com/automobiles/3 ... ?a=viewall

Loput tyytynevät vähempään.

Muut lähteet: tuohon listaan pitää lisätä ainakin Toyota.

Oma W203 kuluttaa vajaan litran per 15000km.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sipi kirjoitti:Oheisen listan mukaan BMW ja Audi merkkisistä lähes uusista autoista noin puoleen pitää lisätä vaihtovälillä vähintään litra öljyä.

http://www.cheatsheet.com/automobiles/3 ... ?a=viewall

Loput tyytynevät vähempään.

Muut lähteet: tuohon listaan pitää lisätä ainakin Toyota.

Oma W203 kuluttaa vajaan litran per 15000km.
audi ja bmw merkksistä autoista... :shock:
joku tuossa ei täsmää ensin audi ja bmw sitten perään puhutaan autoista
enneminkin tuon perustella pitäsi puhua vaikka öljy poltimista :D

ja hyvin vähä jos olenkaan mitään tekmistä otsikon kanssa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

CDI203 kirjoitti:
ja hyvin vähä jos olenkaan mitään tekmistä otsikon kanssa
Mualimankaekkeus on senverran kaoottinen ettei sitä ihmisjärjellä aina ymmärrä. Täytyy tyytyä omaan simppelimpään selitysmalliin :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”