TNewan W126 300SE

Vastaa Viestiin
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Jonkun verran ehdin taas askartelemaan ässän kimpussa. Vaikka osia on hankittuna, niin aina löytyyy uutta korjattavaa. Menee näköjään jarrukilvetkin listalle, varmaan joka nurkkaan. Sen verran mädältä näyttivät. Jos nyt sais nuo pultit irti, kun ei ole juuri kantojakaan jäljellä. Etukilpiä vain harvemmassa paikassa on, taakse kyllä löytyy.

ABS-anturi on melko tiukassa. Saa nähdä jaksaako irrotella, mutta melkeen nuo olka-akselit pitäis kyllä puhaltaa ja maalata, kun ovat irtaallaan.

Kuva

Onkohan näillä nurkilla kenelläkään mersun jousipuristimia lainata asti? Sama kai nuo etujousetkin olisi käyttää irti, tutkia ja siistiä alatukivarret yms. Onko tuo mersun etujousi niin pitkä, että siinä asettaa henkensä alttiiksi ( vaikka laittais rautakangen konehuoneen puolelta jousen sisään), jos yrittää sitä irrottaa alatukivartta laskemalla? Jääkö siihen jännitystä kuitenkin. Foortiin just vaihdoin molemmat taka-alatukivarret tuossa pihalla sillä konstilla ja siinähän se ei oo homma eikä mikään.
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onhan se etujousi meleko pitkä 485mm pitkä ja lanka vahvuus n.17mm, kyllä sen jousen saa pois sieltä ilman puristinta mutta takasi laitto on sitten eri juttu :wink:
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannattaa laittaa jousipuristinsarja vaan tilaukseen kun ne ei enää maksa paljoa 50eur enempää. Tuollaisella halpiksella minäkin oon vaihtanut kaikki mersun jouset jo 5 vuotta ja hyvin pelaa. Hyvä olla omassa hyllyssä puristimet.

https://www.ebay.de/itm/Federspanner-In ... SwfmldJZLd


Etujarrukilvet on aika tutunnäköiset :) Noita ei tunnu enää saavan mistään järkevään hintaan.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Samuli H kirjoitti:Kannattaa laittaa jousipuristinsarja vaan tilaukseen kun ne ei enää maksa paljoa 50eur enempää. Tuollaisella halpiksella minäkin oon vaihtanut kaikki mersun jouset jo 5 vuotta ja hyvin pelaa. Hyvä olla omassa hyllyssä puristimet.

https://www.ebay.de/itm/Federspanner-In ... SwfmldJZLd


Etujarrukilvet on aika tutunnäköiset :) Noita ei tunnu enää saavan mistään järkevään hintaan.
Eipä nuo rutistimet kyllä hinnoissaan enää ole. Pitää laittaa tilaten. Jarrukilvistä sama huomio, etupäähän ovat aika arvokkaita olleet nuo, mitkä on silmiin sattuneet. Vanhoissa ei oo mitään korjattavaa, kun olivat ihan paperia. Käsipelillä sai repäistyä irti. No, etsitään ja tilataan jostain. Voi tuossa muutakin osapuutteita vielä tulla :?
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Nyt on ässän keula pukkien päällä odottelemassa siihen asti, kunnes saadaan etujarrukilvet hommattua. Kasaamisessa ei kauan mene, kun muut osat pitäisi löytyä hyllystä. Tässä odotellessa neulavasaroin ja puhalsin rautaosastoa vähän siistimpään kuosiin. Vielä viimeistelyä ja maalia päälle.

Kuskin puolen alapallon kartio aiheutti irrotusvaiheesa tuskaa ja vaivaa kotitarpeiksi. Ei lähtenyt irtoamaan takomalla silmukkaa eikä puristamalla. Vedin lopen rälläkällä varren poikki kartion ja pallon välistä. Irrotetaan kartio alatukivarresta jolloin konstilla, kunhan miehessä on taas virtaa. Toisella puolella kartio putosi ihan normaalisti muutamalla terävällä napautuksella silmukan ohuimpaan kohtaan.

Eikä samainen alapallon runko-osa ollut innokas irtoamaan olkavarrestakaan. Koska ABS-anturia ei saanut suostuteltua irti, niin olkavartta oli hankala asetella tukevasti prässiin, jotta sitä olisi päässyt painamaan irti. Meni vähän värkkäämiseksi, mutta sain lopen taottua kiusankappaleen pois reiästään. Jos nyt saisi prässillä uuden paikoilleen, kunhan saa siihen työkalun tehtyä.

Oikealla puolella oleva ABS-anturin johto oli katkaistu jo varmaan edellisen alapalloremontin yhteydessä pyöränkotelon puolelta, koska johto oli tinattu ja laitettu kutistesukat päälle. Ei ollut tainnut silloinkaan anturia saada irti, joten helpoin on ollut laittaa johto poikki, jos olka-akselia on tarvinnut käyttä prässissä. Pistin johdon samasta kohti poikki nytkin. Kuskin puolella taas nykäisin ABS-piuhan jatkoliittimen irti sulakekotelon vierestä ja toin johdon läpivientikumin reiästä ulos, mutta hanttarin puolella johdon pujottelu ei onnistukaan yhtä helposti.

Kuva


Tyypillistä oldtimerin remontin tekoa. Kilokaupalla ruostetta varisee ympäriinsä, kun osia irrottelee :mrgreen: .

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla oli sellanen pitkä putki millä puristin prässillä alapallon paikalleen, eli vähän pisempi mitä olka-akseli :wink:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:mulla oli sellanen pitkä putki millä puristin prässillä alapallon paikalleen, eli vähän pisempi mitä olka-akseli :wink:
Vähän samantyyppinen on itsellänikin tekeillä. Pitää vielä vahvistella joistain kohti, ettei putki niiaa keskeltä, kun seinämä puuttuu toiselta puolelta. Jos huomenna pääsisi kokeilemaan, miten tuo toimii käytännössä 8) . Touhottaja taisi joskus todetakin, ettei niin kiire saa remontissa olla, ettei ehdi kunnon työkalua tekemään :ope:. Joskus vajaa kymmenen vuotta sitten sain mersuperkaajalta lainaksikin työkalun taka-apurungon limppujen paikoilleen laittoon. Niillä kävi kyllä homma laatuun. Mutta katsotaan, mitä itse saadaan aikaan.



Kuva .
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 519
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Mulla ei kans ABS-anturit irronneet (koitin esim. sopivalla hylsyllä sievästi takoa pois niitä mutta kun ei niin ei) kun aikanaan alapalloja halusin vaihdattaa; irrotin siis olka-akselin anturijohtoineen ja vein pajalle sillai vaihdettavaksi (molemmat puolet).

Taisin joutua niitä korin läpivientikumeja vähän silpomaan että sain pistokkeet läpi sieltä konehuoneen puolelta, tiiviiksi onneksi asettuivat takaisin sitten kuitenkin.

Nyt kun ABS-valo välillä jää päälle, niin olispa vähän tenkkapoota jos joutuisi yrittämään anturinvaihtoa eteen...pora kait ainut vaihtoehto.

On kyllä savottaa sulla tuossa hommassa, mukava kun jaksat värkätä Ässää tien päälle taas :!:
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Otin nyt alapallot irti sillä tavalla, että porasin ensin varalta reiät pallon runkoon (ettei rasvat suljetussa tilassa kuumentuessaan jysäytä palloa kynsille), hitsasin kohtuu paksun knöölin poikki rungon ja taoin sen jälkeen pallon ulos vasaralla. Hitsin mennessä kasaan, hitsasin vähän lisää päälle, ettei tulisi taottua alapallon poteron reunoja mutkalle. Olisi kai tuohon voinut hitsata vaikka jämerän mutterinkin päälle, mutta lähti se kohtuu vaivalla noinkin, kun sai homman juonesta kiinni. Mulla ei oo tallissa tarpeeksi jämerää ruuvipenkkiä, johon tuota olkavartta saisi kiinni, niin joutui työstämään vähän alkeellisemmalla tavalla. Pikku liekkiä pukkasi tuosta reiästä, kun hitsaili, mutta siitäpä ei ollut suuremmin riesaa.

Kuva

Uusien asennusta pitäisi kokeilla tuolla työkalulla, kunhan saa ensin osat siistittyä ja maalit päälle.

Kuva


Soittelin KL-varaosille ja kyselin varsin jarrukilven hintoja. Näihin uudempiin satakakskutosiin ABS-jarrullisiin saa ainoastaan alkuperäisosana hintaan noin 240eur/kpl :huh: . Pitänee siis improvisoida. Suunnitelma on jo, toteutus vain puuttuu.
Taisin joutua niitä korin läpivientikumeja vähän silpomaan että sain pistokkeet läpi sieltä konehuoneen puolelta, tiiviiksi onneksi asettuivat takaisin sitten kuitenkin.
Mun käsittelyn jälkeen läpivientikumi oli kyllä vainaa. Oli sen verran kovettunut, että ei siitä olisi saanut mitään siististi läpi vedettyä. Oli pakko halkaista koko hoito, mutta eiköhän siihen löydy korvaava osa tilalle.
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”