W203 satunnainen tärinä 80-90 vauhdissa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

W203 satunnainen tärinä 80-90 vauhdissa

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Eli kyseessä 2002 vuoden 203 Ceemeli 200 vaparibenssiinikoneella 6 lovisella manuaalilla. Ongelmana on usein, muttei läheskään aina noin 80 vauhdissa esiintyvä jyrinä/tärinä. Tärinä lakkaa kun painaa kaasua, palaten taas kun nostaa tasakaasulle vauhdin ollessa siinä noin 80. Myös jos vauhdissa painaa seisontajarrua, tärinä voimistuu ja toisinaan muuttuu hakkaavaksi oikeasta takanurkasta. Seisontajarruissa mikään ei ota kiinni miten ei pitäisi. Mistään ei ole löytynyt väljää. Tärinä on toisinaan riippuen hieman lämpötiloista kokonaan poissa, mutta useimmin esiintyy. Rengastus on pois laskuista. Tärinä ei tunnu ratissa, mutta persiissä kyllä, ja tunnustellen kardaanitunnelia sen tuntee. Myös jos jättää perä alaspäin mäkeen parkkiin seisontajarrua vasten, tavallaan oikea takanurkka nousee ylöspäin, ihan kuin seisontajarru ei ottais kiinni, mutta se ottaa kyllä, todennäköisesti tämä ilmiö liittyy tähän tärinään, joku antaa periksi mutta mikä, samaten kun tärinää kiihdytyksessä ei ole, niin jostain vääntö vie väljyyden tms. On yritetty niveliä kattella ja puslia kaikenlaisia mutta mistään ei löydy silminnähden vikaa.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Pyöränlaakeri?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Pyöränlaakeria on mietitty, mutta jos se olis laakeri, niin eikös se väristäisi kokoajan? Tosin se pitää tarkistaa.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Asiaa tänään taas yritettiin selvittää, mutta mitään väljää tms ei ole missään, vaan silti värisee, ja vauhdissa jos seisontajarrua painaa alkaa senpäiväinen kolkolkol kuuluun perästä jostain, samalla syklillä ku värinä ilman jarruja, seisontajarru kaivaa sen vain voimakkaammin esiin. Laakerit on kunnossa. Yksi mikä havaittiin että perän repsikanpuolen vetoakselin pää oli hyvin lämmin, kuskinpuolen ei läheskään niin lämmin, ja samaten repsikan puolella haisi niinkuin palanut kumi. Miten usealla eritavalla voisi esim perä hajota? Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta on tuo värinä, ja luonnollisesti tärinää ja kolketta jarrua vasten lukuunottamatta. Toinen voisi olla itse vetoakseli, voiko vetoakseli aiheuttaa värinän ja alkaa kolista jarrua vasten?
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Kaksoismassa jouset? Noh, ehkä tuo oli kaukaa haettu :)
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Kytkin on sikäli poissa laskuista, kun mikään muu ei puolla kytkintä, mikään ääni ei muutju kun kytkintä painaa, ei kuulu ylimääräsiä, ja se kolkotus mikä jarrua vasten alkaa kuulua kuuluu selkeesti Auton perästä. Eikä se värinä lakkaa kytkintä painaessa, jonka se kuulemma pitäs tehdä jos massakytkin olisi tiensä päässä. Nyt vain arvotaan vaihdetaanko kokeeksi vetoakseli, ennenku perää vaihdetaan. Kun ei mitään selkeää vikaa näy, mutta ajaessa tuntuu.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Kardaanin nivel tai se laakeri akselin puolivälissä.
Hillman IMP, 2xsaapi 99, Citroen GS, Lancia Beta HPE, BX ja CX Urpo2, Visa, 2xHonda, Fiat 130 (ei Mirafiori), Fiat 1500 Cabrio, Tiisseli Pökötti, Minä-kuljen 440A, Porsche 911, 2xRellu 25, MB T202, MB W203, Pösö 208 (jotain unohtui varmasti).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”