Avantgarde alustan korotus.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Avantgarde alustan korotus.

Viesti Kirjoittaja ruf »

Tuli olo kuin aidanseipäällä kun kurkkasin ajatuksella autoni takajousia. Sehän ei todellakaan ole macpherson tyyppinen toteutus. Miten sinne sitte mitään korkeus-säädettävää työntää alle?.

Coilover alustat ilmoitetaan esim. Madallus etu/taka: 30-65 / 30-50.
Onko tuo ilmoitus, että alkup. korkeudesta miinus 30mm.-miinus 65mm. jne.
Eli, en saa coilover sarjalla autoni korkeammalle, vaan ainoastaan matalammalle.?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Avantgarde alustan korotus.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ruf kirjoitti:Tuli olo kuin aidanseipäällä kun kurkkasin ajatuksella autoni takajousia. Sehän ei todellakaan ole macpherson tyyppinen toteutus. Miten sinne sitte mitään korkeus-säädettävää työntää alle?.

Coilover alustat ilmoitetaan esim. Madallus etu/taka: 30-65 / 30-50.
Onko tuo ilmoitus, että alkup. korkeudesta miinus 30mm.-miinus 65mm. jne.
Eli, en saa coilover sarjalla autoni korkeammalle, vaan ainoastaan matalammalle.?
On semoisia sarjoja missä tulle säädeltävä pala takajousen jompaan kumpaan päähän
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja perinteiset "taksi" tai "heavyduty" jouset yleensä korottaa autoa jonkin verran.

Lisäksi jousen kumeja on eri paksuisia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä haetaan ? Classicin jousilla nousee jonkin verran.
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

dealer kirjoitti:Mitä haetaan ? Classicin jousilla nousee jonkin verran.
Sitä haetaan, että auto olisi käytettävämpi omiin tarkoituksiin. Auton mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Alustan tiukkuuskin ärsyttää.

Asiaa pengottuani ratkaisu on tämä. Classic/elecance jouset ja iskarit, ja jos Konin FSD iskarit on normaaliajossa pehmeämmät, niin sitten FSD:t alle. Renkaan profiilin korotus ehkä vielä, niin eiköhän ala olemaan ominaisuudet itselle kohdallaan.

Nämä muutokset jos ei auta tai ei toimi, niin auto vaihtuu toiseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilman muuta noilla :roll: opeilla kun ei ole tarvatta saada autoa välillä matalammakasi, eli hakusessa vain korottaminen.
Sitten vaihtamaan maastoautoon ellei Classic korkeus riitä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

dealer kirjoitti:Sitten vaihtamaan maastoautoon ellei Classic korkeus riitä.
Tai rakentelee 124-mallista maastokelpoisen ajoneuvon, niin kuin tässä googlaamalla netistä ryövätty kuva TeroK:oon mersusta.

Kuva


Linkki sivulle ----> Klik
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

Autoon asennettu Classic jouset. Keula nousi 30mm, ja perä 15mm. Hyvä tuli, pääsee paremmin mökille ja poiskin. Alusta jäi yhtä kovaksi, mutta tuntuu hyvälle kun joustovaroja on enemmän. Samalla vaihettiin raidetangonpäät, eteen ylempi tukivarsi ja taakse narinahelat. Hyvä tuli mutta niin oli laskukin kova.
HcTornio
Viestit: 8
Liittynyt: 03.9.2014 10:25

Viesti Kirjoittaja HcTornio »

Vaihdoitko samalla iskarit vai pelkät jouset?
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

HcTornio kirjoitti:Vaihdoitko samalla iskarit vai pelkät jouset?
Pelkät jouset, olisi kannattanut vaihtaa iskaritkin.
HcTornio
Viestit: 8
Liittynyt: 03.9.2014 10:25

Viesti Kirjoittaja HcTornio »

Mikä auto oli kyseessä?

Itsellä olisi sama operaatio Farmarimallin W203 C270 vuosimallia 2003 Avantgardeen.

Tällä hetkellä alla bilsteinin iskarit ja alusta on kova kuin kivi.

KL:stä kyselin niin ei niillä ollut tarjota kuin samoja bilsteinin iskareita mitkä on jo alla.
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

Auto w203 facelift avantgarde. Autoon asennettiin "2 punaisella maalitäplällä" merkatut classic jouset. En tiedä noiden täplien merkitystä, jotain merkitystä niillä kuulemma on. Jousien vaihto ei mielestäni pehmentänyt kyytiä ollenkaan.

Takajousten vaihto on yksinkertainen toimenpide vs. etujousiin. Eteen tarvitaan sellainen jousipuristin joka todellakin puristaa jousen pitkältä matkalta ihan linttaan. Ei toimi sellaiset peruspuristimet.

Tämän ikäisissä autoissa alustasta löytyy suurella todennäköisyydella jotain muutakin korjattavaa, ota tämä huomioon aloittaessasi remontin. Mm. narinahelat takaa jne.
HcTornio
Viestit: 8
Liittynyt: 03.9.2014 10:25

Viesti Kirjoittaja HcTornio »

Alusta on hyvässä kunnossa, edellinen omistaja pitänyt hyvänä ja vaihtanut osaa, bilsteinit ja jousetkin vaihdettu viime keväänä, eli uutta vastaavat.

Asianmukaiset jousipuristimet hommattu jne (löytyi heti foorumin hakukomennolla asiaa aiheesta)

Hankalin homma tuntuu olevan iskareiden ja jousien hommaus, kun varaosaliikkeestään todetaan että alustoissa ei ole eroa :?
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Eivät nää ole jousiltaan ranskalaisia, ilmeiseti mikään 203-malli. Syynä osaksi rengastus, joka on omassa perusmallissanikin 55-sarjaa. Moottoritiellä ok, mutta mökkitiellä vähemmän jees.
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

Taakse vaihtelin eilen iskarit ja lisäsin korkeimman (17mm.) kumin, että saan takapään korkeammalle. Perä nousikin 4-5cm. Alunperin lokasuojan kaari oli 1cm. ylempänä kuin renkaan yläreuna. Nyt kaari on maasta 70cm ja renkaan ja kaaren väli 5cm. korkeudella, sentti jos vielä korkeamalla, niin olisi liian korkealla, nyt on hyvä.

Oli ilo työskennellä kun auto oli nosturilla. Miten sitä onkin pärjännyt ennen?, ai niin, vein autoni aina ennen korjaamolle, jos oli tiedossa konttaamista.
Viimeksi muokannut ruf, 14.2.2015 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ruf
Viestit: 15
Liittynyt: 15.10.2013 14:29

Viesti Kirjoittaja ruf »

Alustan toimivuus testattu täydellä kuormalla. 4-aikuista ja heidän viikonlopun ajalle matkatavarat+ suksiboksissa neljät sukset ja oiheistavarat. Auto ääriään myöten täynnä.

Auton ryhti lasti päällä on normaali, kuin ei olisikaan lastia päällä vs. alkup. alustaan. Ajettavuus erinomainen, iskari jaksaa hyvin pitää jousen liikkeet aisoissa.

Tyhjänä alusta on jämäkkä, ei pompota, eikä lyhentyneestä ulosjoustosta huolimatta iske rakenteita ääriulosasentoon.

Tällainen maltillinen alustan korotus toi sellaisenkin positiivisen asian, kuin autoon istuminen ja poistumiseen, helpottuvat huomattavasti.

Auton käytettävyys nousi ihan eri tasolle.

OT: Kulutus normaalilla talvisella kelillä, otanta 400km. huomattava kulutuksen nousu vs. tyhjänä ajellessa. +1.8l/100km. Osansa tekee kulutukseen 6v. käyttämättömyys.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 alusta”